Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 82290 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #105 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 20:53:01 »
225/65R 16C   112/110B
Vooraan nog maar 5000km met de Agilis banden Achteraan Vanco contact met 50000 km maar die zijn nog 60 %
De Berlingo ligt op Agillis vooraan 90% Achteraan 70% 185/65R 14
(edit: Agilis testlink onderaan, kan mss dezelfde band zijn + foto)

R bandjes (tot max 170 kmh) dit zegt eigenlijk genoeg over de relatief nog matige eigenschappen bij vriestemperaturen voor een zomerband.
Qua wintereigenschappen zullen die niet zoveel afwijken van all-seasons banden, om ongeveer een waarde in te vullen voor nat/droog/ijs, bij sneeuw niet.
Bij sneeuw zullen ze wel ongeveer tussen releatief brede auto-zomerband -met hoge snelheidsindex- en all seasons presteren,
dus slechter als de slechtste winterband of gansjaarband, omdat ze het fijngetande profiel niet bezitten van een all-seasons (soms gedeeltelijk) of winterband (volledig getand) (zie ook foto´s all-seasons)

vb trekkracht op sneeuw :
http://download.autobild.de/dl/335998/2007_40052_Winterreifentest_205_55_16.pdf
1e tabel:
-  7 Winterbanden: ca. 2300 - 2450 N
-  1 All Seasons : 1969 N
-  zomerband met lage snelheidsindex (max S):  .... N  ?
-  1 Zomerband (onderaan) : 592 N

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/195_65_R15T/tab.asp?ComponentID=229299&SourcePageID=229332
in bovenstaande link worden 2 gansjaarbanden getest, een relatief goede, en een zwakke:
(hoger lager de Note hoe beter: Notenskala von 0,5 (sehr gut) bis 5,5 (mangelhaft)

Citaat

Goodyear Vector 4 Season  ADAC-Urteil:  empfehlenswert  ( Ganzjahresreifen )
 Kurzkritik:
+ Bestnote im Verschleiß
- Schwächen auf nasser Fahrbahn und im Schnee (führen zur Abwertung)
+ beste bij slijtage (tja harder rubbermengsel geeft...)
- zwaktes op natte rijbaan en in sneeuw (leidt tot extra puntenverlies of "afwaardering")
... maar kreeg toch nog een aanbevolen (empfehlenswert)

Citaat
Vredestein Quatrac 3  ADAC-Urteil:  bedingt empfehlenswert ( Ganzjahresreifen )

Kurzkritik:
+ Bestnote auf trockener Fahrbahn
- Relativ schwach auf Schnee und Eis
- Sehr hoher Kraftstoffverbrauch (führt zur Abwertung)
+ beste resultaat op droge weg (tja droge grip heeft hij... zie zeer hoog brandstofverbruik)
- reatief zwak op sneeuw en ijs.
- zeer hoog brandstofverbruik (leidt tot afwaardering)

Ge ziet een band blijft een compromis tussen vele parameters, de kunst is voor alle disciplines redelijk goed te zijn
(en een winterband heeft 2 disciplines meer als een zomerband) en elk voordeel heeft zijn nadeel.  ;)

De GY-vector gansjaar vindt ik wel aan te bevelen voor kleine en lichte voorwielaandrijvers in Belgie (tevreden ervaring gehad op VW Polo, Honda Civic, Mazda 121)

Betreft de Michelin Agillis zomerband getest in de winter: (nipt) bevredigend (note 3):
evenwichtige band op nat, beste droog, onvoldoende reserves voor tractie en remmen op sneeuw.
Citaat
http://www.testberichte.de/p/michelin-tests/agilis-camping-225-70-r-15-c-testbericht.html
„Stärken: Ausgewogenes Lenkverhalten nass, beste Trocken-Fahrleistung im Test. Schwächen: Mangelhafte Reserven für Traktion und Bremsen auf Schnee.“
Dezellfde band alleen voor de zomer:  goed (note 1,9) enkel iets te lange remweg bij nat, de rest goed, beste bij milieu (slijtage, lawaai, verbruik)
Citaat
http://www.testberichte.de/p/michelin-tests/agilis-camping-215-70-r-15-cp-c-testbericht.html
"gut" (8,6 von 10 Punkten)
„Stärken: Fahrverhalten und Lenkansprache nass/trocken auf gutem mittlerem Niveau, Bester in der Umweltwertung. Schwächen: Bremsweg auf Nässe zu lang.“

Dit is een test van een Agilis winterband (wel Q tot 160 kmh):
Citaat
http://www.promobil.de/test/zubehoer/vergleichstest-sechs-winterreifen-fuer-reisemobile.144794.7.htm?skip=7
Stärken und Schwächen:
Gute Anfahrtraktion auf Schnee, bei höherem Radschlupf jedoch rasch abfallende Zugkraft. Sicheres Lenk- und Bremsverhalten auf Trockenheit, Schwächster Winterreifen auf Nässe, langer Bremsweg.
goed bij sneeuw, zeer zwak bij nat, zeer goed bij droog, valt tegen... nipt nog bevredigend...

« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 - 22:16:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #106 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 00:32:09 »
Wel mij kunnen ze echt niet overtuigen van winterbanden.

Kom dan in de winter met je zomerbanden eens hier in de Alpen rijden (liefst 's nachts, zodat de kans op een aanrijding met een andere weggebruiker miniem is).

Ik heb het destijds, toen het nog niet verboden was, één keer gedaan met onze Bora, die uitgerust is met ASR (anti slip regeling). Voor geen geld van de wereld zou ik dat nog eens doen.

Als onze ongeveer 30 meter lange oprit besneeuwd is, geraak je er zelfs met winterbanden maar tot boven op als je er aan begint tegen minimum 30 km/h.

Verleden week begon het te sneeuwen toen een lijnbus de Roßfeldstraße opgereden is (hellingen tot 24%). Bij het terugkeren was Reiner, een zeer ervaren chauffeur, voor het afdalen genoodzaakt om de sneeuwkettingen op te leggen (ongeveer een half uur werk met de hulp van een passagier), en dan nog heeft hij getwijfeld of hij het wel zou riskeren om naar beneden te rijden met 3 passagiers aan boord. Dat traject is hier de nachtmerrie van elke buschauffeur.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #107 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 03:28:42 »
Met welke middelen ook, helaas zijn er altijd personen die niet te overtuigen zijn inzake materies die de verkeersveiligheid bevorderen. Net zoals er personen niet te overtuigen zijn van het nut der veiligheidsgordels. Personen die niet te overtuigen zijn van het nut der airbag op motoren!! Want dan duiken de nietszeggende en verwerpende uitspraken op. Mijn motor, mijn vrijheid. Zoals veel motorrijders niet te overtuigen zijn van het nut der veiligheidskledij. Van het nut der valhelm. En zo kunnen we blijven doorbomen.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 januari 2009 - 05:41:17 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #108 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 07:49:31 »
Ik ben wel te overtuigen inzake materies die de verkeersveiligheid bevorderen.
Ik heb bvb. nooit andere banden dan de constructeur liggen omdat het cool zou lijken bvb.
Als mijn auto 185 banden heeft dan is 205 not done.
Ik draag mijn veiligheidsgordel altijd, ja soms zelfs als ik mijn auto binnen rij, ik moet hem ook niet uitklikken om achteruit te rijden.

Ik heb daarentegen bij mensen die zogezegd veel voor het verkeer doen in de auto gezeten en die de aansluiting E313 - R1 tegen 120 afhaspelen met daarbij nog te proberen om de wagen in een drift te zetten.  Gelukkig had die mens daar een te zwakke auto voor, het ging niet want ik kan me niet inbeelden dat het veilig is met de andere auto's op vak 1.
Waarom schrijf ik dat? Omdat die mens ermee pochte dat zijn winterbanden toch zo goed waren, het was buiten wel 20°C.
Hij had geen geld voor andere banden, dat was nog eens een standpunt van zo iemand.

Spreek mij niet dat ik onveilig ben want ik kan mijn boekje ook open doen over wat ik zie gebeuren rondom mij.

Het komt er hier op neer dat mijn auto's altijd 100% in orde zijn , de banden op ten laatste 3mm vervangen worden en dat als het eens slechter weer is ik mijn eigen daar naar aanpas ;

Artikel 10: Snelheid 
10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
....

Om mij dan maar af te schilderen als een onbezonnen iemand omdat ik geen winterbanden leg vind ik er wel over, vertel mij eens wanneer ik de laatste 23 jaar (zolang ik met de auto rij) een ongevak bij ijzel of sneeuw heb gehad. Succes met het zoeken, zelfs met mijn kever die remmen had van voor WOII kon ik in winterse omstandigheden rijden.

En als afsluiter deze bedenking : Wat nut hebben winterbanden als je ramen niet open zijn door ofwel ijzel-sneeuw of vuil? (zoals ik de laatste dagen bij 95% van de auto's heb gezien)
Een kleine trip naar Luik betekende de laatste dagen voor mij 2 stops om de spiegels en zijramen te kuisen, 5 liter ruitensproeier de laatste dagen, elke avond thuis opnieuw die ramen en spiegels net als mijn lampen en zelfs de nummerplaten.
Bestempel MIJ niet als een Idioot.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 januari 2009 - 07:53:32 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #109 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 07:56:14 »
A ja Jozef Als ik naar de Alpen zou komen, de sneeuwkettingen heb ik altijd bij, en ja waarschijnlijk zal ik daarvoor inderdaad winterbanden leggen. :)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #110 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 13:12:45 »
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Vind ik een interessant regeltje om te toetsen of men met "onaangepaste banden" rijdt.

Mss eens een nuchtere discussie starten (iedereen welkom  :))

Even vooraf nog, Verwijzend naar Duitsland:
D heeft niet voor niets die regel ingevoerd, en ondertussen hebben we zeker Duitse wintertoestanden  ;)
Regel StVO: voor hinderend rijden bij gladde winterwegen door onaangepaste banden kan de Polizei 40 € + 1 strafpunt opleggen.

Bvb in mijn dorp liggen -vanaf mijn oprit- de eerste 300 m de wegen er ongestrooid en ongeruimd bij, deels aangereden vaste en losse sneeuw dus. Op verdere secundaire gemeentewegen is de pap weer gedeeltelijk aangevroren en ligt het er ook glad bij.
De hoofdwegen liggen er droog bij.

Bvb iemand met zomerbanden hindert mij regelmatig telkens als ik op gladde wegen rij, is Art. 10.2 van toepassing of niet ?   ???

Wat weten we van zomerband <> winterband (cijfers zeggen soms veel meer  ;)) :
Citaat
http://download.autobild.de/dl/335998/2007_40052_Winterreifentest_205_55_16.pdf   nog eens hieruit citeren op sneeuw:
1. Traktie of grip rechtdoor:
- ~ winterband 2400 Newton
- zomerband 592 Newton  >:(

2. Remweg uit 50 kmh
- ~ winterband 28 - 29 m
- zomerband 66,0 m   >:(

3. Slalom (zijdelingse grip)
- ~ winterband 3,4  - 3,5 m/sec²
- zomerband 1,73 m/sec²  >:(

4. Handling Circuit
- winterband : ca 68 kmh gemiddeld
- zomerband: niet meegedaan   >:( (wslk de moeite niet waard, combinatie van de cijfers uit 1-2-3)

5. Op ijzel, ruw ijs, of geijzelde sneeuw hebben we geen juiste cijfers, maar ik heb wel een objectieve test op effen ijs (ijsbaan)
(wat wel in het voordeel speelt vd eerder stijve zomerband (flank en bodem)):

Citaat
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=80

We zien dat op glad ijs de winterband tot ruim 50% een betere tractie, remweg, en zijdelingse grip heeft (zie Engelse tekst);
(op ruwer en oneffen ijs of geijzelde sneeuw zal dit nog meer zijn wegens de stijvere flanken/bodem van de zomerband die daardoor minder wegcontact maakt)

As ge de video wilt zien hoe ze de testen doen:
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=94 / klik op < Ice Traction Testing: Studded vs. Studless >
« Laatst bewerkt op: zondag 11 januari 2009 - 14:00:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #111 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 15:28:20 »

Bvb in mijn dorp liggen -vanaf mijn oprit- de eerste 300 m de wegen er ongestrooid en ongeruimd bij, deels aangereden vaste en losse sneeuw dus. Op verdere secundaire gemeentewegen is de pap weer gedeeltelijk aangevroren en ligt het er ook glad bij.

En als je winterbanden hebt is dat dan een vrijgeleide om met dit weer op zo'n wegen 50 te gaan rijden?
Hier in het dorp is het net zo, ik heb nochthans niemand gehinderd, weet ik zeker.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #112 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 17:52:32 »

En als je winterbanden hebt is dat dan een vrijgeleide om met dit weer op zo'n wegen 50 te gaan rijden?
Hier in het dorp is het net zo, ik heb nochthans niemand gehinderd, weet ik zeker.
:-\

Sorry Jo, ik bedoel toch nergens iets persoonlijk tegenover jou (was ook maar een vb); als ge wilt kunt ge wel discussieren hoe men -uw geciteerde 10.2- dan moet interpreteren als "iemand het ganse verkeer blokkeert" bij gladde wegen omdat "iemand" met onaangepaste banden rijdt, maar blijkbaar wil je daar niet echt op ingaan.

Vbn genoeg die men zich kan indenken op besneeuwde wegen (´n paar heb ik op het VTM-journaal gezien), bvb dus waar nog niet (tijdig) geruimd is; er hoeft zich maar een lichte helling te bevinden op zo´n (smalle) gladde weg, en diegene die uit stilstand - om een of andere reden - met zomerbanden terug wil vertrekken (traktie 1/4 van winterband) , kan het ganse verkeer blokkeren; op het journaal lieten ze een Mercedes middenklasser zien die zich schuin op de weg vastgereden had, en zelfs de tegenliggers blokkeerde.

Citaat

Ik denk dat met onaangepaste banden besneeuwde hellingen willen oprijden alhoewel men weet moest men stoppen op die helling, men het hele verkeer achter zich kan blokkeren en bij hopeloze schuifpogingen zelfs de ganse weg kan blokkeren (bij smalle wegen), dit niet als geldige reden kan geïnterpreteerd worden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 januari 2009 - 18:03:14 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #113 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 18:00:26 »
Je moet niet sorry zeggen, ik zit nog niet op mijn paard. :-X
En misschien zit ik inderdaad wel dicht tegen winterbanden.
Citaat
R bandjes (tot max 170 kmh) dit zegt eigenlijk genoeg over de relatief nog matige eigenschappen bij vriestemperaturen voor een zomerband.
Qua wintereigenschappen zullen die niet zoveel afwijken van all-seasons banden, om ongeveer een waarde in te vullen voor nat/droog/ijs, bij sneeuw niet.
Bij sneeuw zullen ze wel ongeveer tussen releatief brede auto-zomerband -met hoge snelheidsindex- en all seasons presteren,
dus slechter als de slechtste winterband of gansjaarband, omdat ze het fijngetande profiel niet bezitten van een all-seasons (soms gedeeltelijk) of winterband (volledig getand) (zie ook foto´s all-seasons)

Het zijn dan ook nog eens M+S banden, maar wel geen winterbanden, dat teken ontbreekt. (sneeuwvlok)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #114 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 18:19:30 »
Je moet niet sorry zeggen, ik zit nog niet op mijn paard. :-X
En misschien zit ik inderdaad wel dicht tegen winterbanden.
Citaat

Het zijn dan ook nog eens M+S banden, maar wel geen winterbanden, dat teken ontbreekt. (sneeuwvlok)
Nu breekt mijn klomp...  ;) :D.
Algemeen kunnen M+S wel winterbanden zijn, op z´n minst zijn het all-seasons waard...
100% zeker van enkel auto-winterbanden zijt ge pas als het sneeuwvlokje erop staat, dat heeft de bandenindustrie zichzelf opgelegd.
Maar met banden die voor lichte vracht zijn weet ge maar nooit.
Citaat
REF:  http://www.reifen.de/michelin/agilis_81/235-65_r16c_115r.html

Michelin   Reifenproduzent aus Frankreich, der mit dem Bib, Qualit�tsprodukt im Hochpreissegment
Agilis 81 235/65 R16C 115R

Robuster Transporterreifen mit M+S-Markierung, extrem widerstandsf�hig, sehr gute Laufleistung auch bei hoher Beanspruchung, sicher bei N�sse.
http://www.tyre-pictures.com/Michelin/Agilis61-81-101.jpg
dit is een Agilis 81 echte winterband, enkel met M+S symbool !
Maar als het recente Michelin Agilis M+S - enkel voor auto´s - zijn moest het sneeuwvlokje er toch bij op staan om echte winterbanden te zijn.

Vraagje Jo, hebben uw banden een gedeeltelijk fijngetand of gans fijngetand design ? Ik denk namelijk dat ge echte winterbanden hebt  :D ;D

gansjaarband GY-vector                                                                   Winterband GY- ultragrip
gedeeltelijk fijn getand

Citaat
Winterreifen sind mit dem M&S-Symbol (englisch: Mud and Snow, deutsch: Matsch und Schnee) gekennzeichnet. Sehr häufig wird in letzter Zeit auch eine stilisierte Schneeflocke zusätzlich verwendet. Die Kennzeichnung „M&S“ für Winterreifen ist in Deutschland vorgeschrieben, allerdings keine geschützte Kennzeichnung und kann daher auch auf nicht wintertauglichen Reifen angebracht werden, was teilweise auch geschieht. Die Reifenindustrie hat darauf reagiert und das Schneeflocken-Symbol eingeführt. Dieses Symbol wird von der amerikanischen Straßenbehörde NHTSA an Reifen vergeben, die in einem Test eine gewisse Mindesttraktion auf Schnee und Eis erreichen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 januari 2009 - 18:35:44 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #115 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 20:40:33 »
Eerste is achteraan 2é vooraan.
Geen sipes, geen winterbanden dus.

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #116 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 22:35:04 »
Citaat van: Michel
Vind ik een interessant regeltje om te toetsen of men met "onaangepaste banden" rijdt.

Mss eens een nuchtere discussie starten (iedereen welkom  :)  )

Even vooraf nog, Verwijzend naar Duitsland:
D heeft niet voor niets die regel ingevoerd, en ondertussen hebben we zeker Duitse wintertoestanden   
Regel StVO: voor hinderend rijden bij gladde winterwegen door onaangepaste banden kan de Polizei 40 € + 1 strafpunt opleggen.

In Duits vakliteratuur inzake ongevalonderzoek worden complete hoofdstukken gewijd in het vermijden van een verkeersongeval. Duitsland is in Europa zelfs toonaangevend wat hun onderzoeken betreft. Het vakblad “Das Verkehrsunfall” verwijst ook dikwijls naar de grondregel van het Duitse Verkeersreglement. Dit is toch opvallend.

StVO : Srassenverkehrs-Ordnung  §1, die zegt :

(1) Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht.

(2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird

Zie ook  http://bundesrecht.juris.de/bundesrecht/stvo/index.html   

Het is voor Duitsland vanzelfsprekend dat deze materie zeer belangrijk is. De technische verantwoordelijkheid voor een ongeval komt hier van toepassing. Wanneer het ongeval te vermijden was door één der weggebruikers betrokken in het ongeval, verwijst men hiermede naar fouten die gemaakt werden. Waarbij de technische verantwoordelijkheid of mede verantwoordelijkheid lastens één der weggebruikers wordt opgeworpen.

De problematiek rond het vermijden van ongevallen wordt in het Belgische verkeersreglement aangeraakt in artikel 10.3 , handelend over de snelheid. Dat stelt dat een bestuurder in alle omstandigheden moet kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

Vanuit technisch oogpunt biedt de formulering van art. 10.3 enerzijds veel ruimte, maar anderzijds kunnen we stellen dat voor sommige aspecten van een risico situatie in het verkeer geen leidraad verschaft wordt. Het Duitse verkeersreglement gaat met betrekking tot snelheid een heel eind verder.

Wat kunnen we dan verder concluderen?
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #117 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 02:01:17 »
Eerste is achteraan 2é vooraan.
Geen sipes, geen winterbanden dus.
Ik heb vele Michelin Agilis-kritieken eens afgesurfd, die M+S band schijnt een zeer goede all-round band m.a.w. een prima all-seasons te zijn*

Bij deze eigenlijk lichte vracht -banden met zeer lage snelheidsindex R (tot 170 kmh max) zoals uwe, heb ik ook nergens fijne getande sipes gezien, schijnbaar zijn de vele grovere "sipes" of doordachte negatieve profielgroeven voldoende bij deze zachte band met redelijk soepele flanken.

Ik denk dat de sipes alleen gebruikt worden bij personenwagens all-seasons als compensatie voor de hogere snelheidsindex die ze moeten aankunnen (= iets hardere rubber en flank navenant druk op de weg); de Goodyear Vector AS is namelijk T tot 190 kmh, de Vredestein AS had zelfs snelheidsindex V = tot 240 kmh. (link + foto´s  in vorige post)

*vb van kritiek van een Agilis 81;
gij hebt echter een (oudere) Agilis 41 of 51, maar die ziet er niet slechter uit qua negatief profiel en grove siping.
Citaat
http://www.dooyoo.de/autoreifen/michelin-agilis-81-205-75-r-16-c-110r/1081321/
http://img.dooyoo.de/DE_DE/orig/0/4/5/6/0/456010.jpg

Michelin Agilis 81 205/75 R16 C 110R
Datum: 11.11.06 (489 Lesungen)

Vorteile: Einzeln aufzuzählen überflüssig. Für mich ist der ganze Reifen ein Vorteil
Nachteile: Hat seinen Preis. Der ist es aber Wert.

Der Agilis ist, nach mehreren Versuchen anderer Hersteller, der Reifen der in keiner Hinsicht enttäuscht.
Das Fahrverhalten ist, obwohl man aufgrund des groben Profiles anders denkt, SUPER!! Auch die Laufgeräusche sind hervorragend.
Bordsteinkanten, die man normal nicht mitnehmen muß, steckt er bei nicht zu rasanter Geschwindigkeit gut weg.
Die Fahrleistung ist auch bei schneller Fahrt, bei ca. 90 - 100 Tausend KM anzusetzen.
Insbesondere das Fahrverhalten auf Schnee und Eis kann ich nur hervorheben. 
Ein wirklicher "Allwetterreifen" der auf jeden Untergrund ein sicheres Fahren erlaubt.

Fazit: Für Kleintransporter "DER" Reifen. Zwar etwas teuerer, aber er ist es Wert.
Besluit: redelijk dure band maar hij is het dubbel en dik waard.

Bijzonder de wegligging op sneeuw en ijs kan ik bijzonder benadrukken.
Een werkelijke "alle-weer-band" die op elke ondergrond veilig rijden toelaat.

Uw band:
http://www.euroshina.com.ua/catalogs/tyres/160/michelin_agilis_41__51.jpg

http://images.google.be/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&hl=de&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=Michelin+Agilis+41+51

Zoals ik al eerst dacht:
Jo, ge zijt met zeer goede gansjaarbanden onderweg, want ze zijn wslk ook goed op sneeuw en ijs.

Michelin Agilis:
http://www.michelin.co.za/za/front/affich.jsp?&lang=EN&codeRubrique=281020041109470266
« Laatst bewerkt op: zondag 11 januari 2009 - 02:21:25 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #118 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 02:46:59 »
Dan moet ik misschien mijn mening gaan herzien. ;)
Dat het goede banden zijn weet ik, ik heb nu een 500.000km gereden met de Agillis en ze hebben me nog niet teleurgesteld (de Energy van hetzelfde merk wel).
2 banden voor mijn Berlingo kosten een 130€ terwijl ik voor 60€ ook al één of ander merk gemonteerd heb, maar ik betaal die prijs graag voor iets goed.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #119 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 11:16:33 »
Dan moet ik misschien mijn mening gaan herzien. ;)
:)
Citaat
Dat het goede banden zijn weet ik, ik heb nu een 500.000km gereden met de Agillis en ze hebben me nog niet teleurgesteld (de Energy van hetzelfde merk wel).
De Energy´s heb ik ook al op de Mazda 323 gereden, de naam zegt het zelf, als ze te gemakkelijk afrollen om brandstof te besparen en weinig slijtage (weinig negatief dwarsprofiel en wat hardere rubber en stijver) gaat dat ten koste van de nat- en winter-eigenschappen, vooral de dwarsaquaplaning in de bocht viel tegen. Enkel op droge (warme) weg zijn ze redelijk goed, een zuivere schoonweer-band dus.

De nieuwe energy´s zijn wel iets beter op nat, maar niet veel, volgens ADAC zijn ze nipt aanbevolen omwille van het globale resultaat.
(voor de specifieke resultaten link aanklikken)
Citaat
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/155_70_R13T/Michelin_Energy_E3B.asp?ComponentID=173935&SourcePageID=173977
Michelin Energy E3B  ADAC-Urteil:  empfehlenswert 
( Sommerreifen )
   Kurzkritik:
+ sehr geringer Verschleiß und Rollwiderstand
- leichte Schwächen auf nasser Fahrbahn (führen zur Abwertung)
« Laatst bewerkt op: zondag 11 januari 2009 - 11:18:40 door Michel »
© Koning Willem I