Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 82290 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #120 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 12:17:15 »
2 banden voor mijn Berlingo kosten een 130€ terwijl ik voor 60€ ook al één of ander merk gemonteerd heb, maar ik betaal die prijs graag voor iets goed.
Die kosten zijn toch peanuts in verhouding tot de totale kosten voor het auto-rijden. Hoeveel weken kan je rijden alvorens je dat al hebt opgereden aan benzine?
Hoelang doe je wel niet met die banden?

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #121 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 19:38:55 »
2 banden voor mijn Berlingo kosten een 130€ terwijl ik voor 60€ ook al één of ander merk gemonteerd heb, maar ik betaal die prijs graag voor iets goed.
Die kosten zijn toch peanuts in verhouding tot de totale kosten voor het auto-rijden. Hoeveel weken kan je rijden alvorens je dat al hebt opgereden aan benzine?
Hoelang doe je wel niet met die banden?
Momenteel rij ik 300km met 13€  ;D
Ik doe ongeveer 40000km met 1set banden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 23:30:13 »
Ik vind dat vrij weinig, 40000km...  Met vlot rijgedrag haalde ik met een BMW 3-reeks moeiteloos 60000km...

De enige keer dat 40000 nipt genoeg was, was met Pirelli P6000's en een sportief rijgedrag waarbij ik niet omkeek naar de levensduur van de banden...

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #123 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 23:55:12 »
Ik heb ook niet gezegd dat ik braaf rij..... ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #124 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 23:57:07 »
Identiek dezelfde ervaring als Wooter, meestal kom ik zelfs nog wat verder met mijn banden. De enige keer dat ik nipt 40 000 km haalde was indertaad met Pirelli 6000, anders haal ik eerder 70 000 km.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #125 Gepost op: maandag 12 januari 2009 - 08:29:25 »
Laat me zo stellen: de enige Berlingo's die ik ken, zijn diegene die me in de weg rijden :)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #126 Gepost op: maandag 12 januari 2009 - 18:00:24 »
Laat me zo stellen: de enige Berlingo's die ik ken, zijn diegene die me in de weg rijden :)
Je hebt me dan ook nog nooit ingehaald. ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #127 Gepost op: maandag 02 februari 2009 - 15:32:21 »
Citaat
hbvl.be

02/02 Spekgladde wegen leiden tot files en ongevallen

De hevige sneeuwval zorgde maandagochtend voor een sterk verstoorde ochtendspits. Omstreeks 9 uur stond er ongeveer 400 kilometer file op de Belgische wegen. Onder meer in de omgeving van Antwerpen slipten vele wagens weg en kwam het tot ongevallen.

De strooidiensten werden nochtans in alle vroegte op pad gestuurd om de gewestwegen en snelwegen vlot bereidbaar te houden.

De Vlaamse strooidiensten hebben niets aan het toeval overgelaten en op de Ring rond Brussel is zondagavond al gestrooid, omdat het er daar maandagochtend te druk is om te strooien.

Ongevallen

Automobielorganisatie Touring vraagt aan de chauffeurs om hun rijstijl aan te passen op de gladde wegen. Door ijzelvorming zullen de wegen immers nog een hele dag glad zijn.

Vele wagens kregen geen grip op het gladde wegdek en slipten weg. Zo bijvoorbeeld aan de Scheldelaan in Antwerpen, waar een Peugeot 206cc slipte, overkop ging en uiteindelijk op de treinsporen tot stilstand kwam.

Zeker geen winterbanden kopen voor die 10 dagen dat het niet vriest in de huidige winter...  ;D ;)
Tot nu toe hadden we ook 10 sneeuwdagen... (Ref KMI)

Waarom worden winterbanden zelden om niet te zeggen bijna nooit aanbevolen door ....  in "de media" ?  :-\

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

, ..., enz....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:19:47 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #128 Gepost op: maandag 02 februari 2009 - 17:58:48 »
Das ook geen manier van parkeren he. ;D ;D ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #129 Gepost op: maandag 02 februari 2009 - 19:16:03 »

Inderdaad, hij had ziijn hoop oud ijzer toch minstens naast de sporen kunnen leggen, hé ...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #130 Gepost op: maandag 02 februari 2009 - 19:57:23 »
Dat is voor een snelle controle van de profieldiepte van die ... zomerbanden ...  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #131 Gepost op: dinsdag 03 februari 2009 - 10:02:39 »
Ho ho Michel... Deze morgen was de temperatuur netjes 6,5°C om 6u00 's morgens.  Da's nauwelijks nog winter...

Ik wacht geduldig tot het moment dat het netjes 5,5°C en droog is, om de vergelijkende testen aan te vangen met m'n winterbanden.  Ik heb enkele weken de zomerbanden uitgetest met een Performancebox, en ze vervolgens gewisseld met winterbanden maar heb nog niet identiek dezelfde omstandigheden gehad.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #132 Gepost op: dinsdag 03 februari 2009 - 10:50:39 »
Ho ho Michel... Deze morgen was de temperatuur netjes 6,5°C om 6u00 's morgens.  Da's nauwelijks nog winter...
Hebt ge dat in uw garage gemeten ?  ;)

Ik was ook verwondert dat het sinds lang niet meer vroor, mijn temperatuurmeter lijkt wel veel juister als de uwe te zijn, met een aanduiding van ca. 3 °C rond 10.30 hr. Ik zou me maar een nieuwe T°-meter kopen als ik U was.

Ik ga de mijne eens checken (hangt buiten op terras op 1,5 m hoogte), vergeleken met de KMI-metingen (temperatuurhut*)
Ik woon ca 3 km vogelvlucht van de meteo van KB.  ;)

Citaat
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123386-Waarnemingen.html

Waarnemingen van dinsdag, 3 februari 2009 (10 uur)

Station          Temp   Rel.voch  Druk            Wind                           Weertype
                    T (C)  U (%)       P (hPa)  Richting Snelheid (km/h)   
Kleine-Brogel   3,5        -          1000,2          W                7           zwaarbewolkt

Is ook heel zelden dat in Limburg het minst koudste is in de winter, meestal is dat andersom of meestal 2e koudste na de Ardennenstreek.

*
Citaat
Luchttemperatuur
Op meteorologische stations wordt de temperatuur van de lucht volgens internationale afspraak van de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) gemeten in graden Celsius op een hoogte van anderhalve meter boven een open grasvlakte. De thermometer of de sensor, waarmee de temperatuur wordt waargenomen, staat in een wit kastje (sensorkastje) met wanden die de vorm hebben van een open jaloezie. Daardoor heeft de wind vrij spel, maar zon en neerslag kunnen niet tot de instrumenten doordringen.
(de (grond) temperatuur op het wegdek is meestal nog iets kouder in de winter  ;))
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 februari 2009 - 10:55:45 door Michel »
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: dinsdag 03 februari 2009 - 10:58:33 »
Hebt ge dat in uw garage gemeten ?  ;)

Ik was ook verwondert dat het sinds lang niet meer vroor, mijn temperatuurmeter lijkt wel veel juister als de uwe te zijn, met een aanduiding van ca. 3 °C rond 10.30 hr. Ik zou me maar een nieuwe T°-meter kopen als ik U was.
Tarara dat ik een nieuwe koop!  M'n vrouw zou niet blij zijn moest ik wééral een nieuwe auto kopen :D

De aanduiding is vaak vrij accuraat (ik zie dezelfde temperaturen op borden naast de wegen, en niet zoveel verschil met KMI-waarnemingen uit de streek) dus ik zie niet waarom ik plots in Halen eraan moest twijfelen... :)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #134 Gepost op: dinsdag 03 februari 2009 - 11:01:34 »
Tarara dat ik een nieuwe koop!  M'n vrouw zou niet blij zijn moest ik wééral een nieuwe auto kopen :D
:D

Op die dingen langs de weg zou ik niet betrouwen, als ik amper 20 km rij kunnen die dingen soms tot 5° C verschillen tussen de uitersten (Ellikom <> Genk)
(als er wat zon doorkomt vermoed ik, worden dat precies broeikasten als... ; daarbij moet er ook nog wind aankunnen aan die sensors )
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 februari 2009 - 11:06:55 door Michel »
© Koning Willem I