Vanavond even tijd gehad om mijn winterbandentest af te ronden:
Eindelijk eens dezelfde omstandigheden als enkele weken terug toen ik met de zomerbanden van jetje gaf...
Beeld je een droge baan in, met een omgevingstemperatuur van 5,5ºC. Een Z4 M met het dak open, DSC aan. Accelereren en afremmen gebeurt op asfalt; de rotonde is gewapend beton.
Eerst met Michelin Pilot Sport PS1's, 225x45x18 vooraan en 255x40x18 achteraan.
0-100 acceleratie
De snelste runs waren 6.98s, 6,37s, 6.62s, 6.33s. Clutchdumpen geeft je 7.11s, dus je moet gedoseerd met het gas omgaan. Zelfs met DSC aan gaat ie anders vrolijk driften.
Afremmen
42.12m, 43.01m, 44.56m. Gaat stevig, maar zelfzeker rechtdoor, geen hint van gripverlies.
Rotonde
Ik kreeg 'm niet tot over- of onderstuur bij neutraal rondjes rijden... Ben dan maar gestopt want ik had het gevoel ziek te worden

.
Dan gooien we op dezelfde velgen Michelin Pilot Alpin PA3 vooraan in dezelfde maat als de zomerbanden, en achteraan PA2's in dezelfde maat als de zomerbanden.
0-100 acceleratie
Ook hier is mate geboden bij het accelereren. Clutchdumpen maakt 'm minder driftig, maar zelfs met een voorzichtigere behandeling van het gaspedaal zijn dit de cijfers: 6.45s, 6.56s, 6.43s, 6.03s. Sneller dan op zomerrubber, maar gevoelsmatig heel wat onstabieler op de voorwielen.
Afremmen
41.85m, 41.77m waren de beste cijfers. Op één van de pogingen stond mijn stuur zelfs ca 10º gedraaid om toch maar rechtdoor te blijven gaan; hij leek onstabieler te remmen dan de acceleratie. Gevoelsmatig was de zomerband daarin veel stabieler, en gaf ook minder lawaai. Maar toch kortere remafstand!
Rotonde
Hier werd ik ook bijna ziek, maar kreeg dan toch een hint van onderstuur en vond het wel welletjes.
Conclusie6.33s vs 6.03s. 42.12m vs 41.77m. In dagelijks gebruik vind ik ze snel ABS activeren, maar eigenlijk moet ik ook toegeven dat ik soms ongegeneerd lig te blaffen bij -2 en geen hint van gripverlies merk. Bij 5,5ºC liggen de verschillen nipt in het voordeel van de winterband, maar met koelere temperaturen vertrouw ik meer de winterbanden dan de zomerbanden... Begin deze week nog met 127km/u door smeltende sneeuw op het linkervak liggen ploeteren zonder een hint van gripverlies, en dat was met de zomerbanden wel anders.
Verkoper van de banden zegt overigens dat de PS2's op zijn M5 nog slechter scoren op sneeuw dan de PS1's...