Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 82276 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #135 Gepost op: dinsdag 03 februari 2009 - 15:57:58 »
Die afstand moet zo groot niet zijn om enkele graden verschil te hebben.
Vaak op gelet toen ik naar het werk reed op de temperatuurmeter oa in de wagen.
Op 12 kilometer was er vaak een verschil van 4 tot zelfs 5°Celcius, kon zowel hoger als lager zijn.
Zeker wanneer het op de ene plaats vriest en de andere niet merk je duidelijk het verschil en wanneer je dan in de vrachtwagen stapt en terug keerd in de richting vanwaar je komt en bovendien van de thuisblijvers hoort dat het niet gevroren heeft ben je er redelijk zeker van. ;)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #136 Gepost op: dinsdag 03 februari 2009 - 16:26:50 »
In de winter merk je duidelijk dat de steden 1 à 2 graden warmer zijn dan het landelijke gebied. Als je dan bijvoorbeeld van Antwerpen over de E34 de Kempen in rijdt zal je zien dat vooraleer je in Turnhout bent er vlot 3 à 4 graden afgaat. Dit door de zandgrond in de Kempen. In de zomer draait dit om en zal het in de Kempen al snel enkele graden warmer zijn.
Zandgrond heeft een relatief laag vochtgehalte en houdt zeer moeilijk warmte vast, wat de temperatuurverschillen verklaart.

Grenzen tussen weersystemen kunnen ook grote temperatuursverschillen veroorzaken en die grenzen kunnen extreem scherp zijn. Ik heb zo ooit een uurtje gevlogen op de grens van twee weersystemen, letterlijk met één vleugel in de wolk waar het behoorlijk koud was en met de andere vleugel in het zonnetje. De wind 'botste' er op elkaar waardoor er stijgwinden ontstonden. Met iets meer dan 1 m/s ben ik daar vlot van 1250 m naar 3450 m geklommen. Helaas mocht ik daar niet hoger, anders was ik nog hoger gegaan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #137 Gepost op: dinsdag 03 februari 2009 - 17:26:52 »
Als het in Oelegem 's avonds om een uur of 8 al goed vriest, de auto's al compleet wit zien en ik rij naar mijn moeder in Borgerhout (15km), dan is er daar nog niets te zien.
Tegen een uur of 11 als ik daar vertrek begint het dan lichtjes waarop mijn moeder dan vaak zegt : voorzichtig want het gaat precies vriezen. ;D

Gemakkelijk 5 graden scheelt dat.

In de zomer is het hier overdag snikheet maar 's nachts koelt het wel af (overdag +30 en om 22.00 uur een trui moeten aandoen) wat je in de stad dan weer niet hebt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #138 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 10:48:37 »
Iemand gisterenavond de uitzending "VOLT" gekeken over winterbanden<> zomerbanden ? ( 20.40 hr op Eén)

Ik heb hem in elk geval op mijn digicorder opgenomen, moesten er nog vragen zijn, wat er daar allemaal gezegd werd.

Betreft die 10´ VOLT:

Beetje primitief getest maar hopelijk toch overtuigend genoeg voor de simpele Vlaming.

Ze zeiden dat maar 5% van de Vlamingen met winterbanden rijdt.

Hopelijk heeft de remtest - aan 50 kmh - op winternatte weg de andere 95 % serieus aan het twijfelen gebracht.
Diegene die op verkeersveiligheid gesteld zijn moet het alleszins overtuigd hebben.

De winterband stond stil na 18 m, pylonenmuurtje werdt bij 18 m daar opgesteld
De zomerband knalde aan ca. 20 kmh door de pylonen...   
;D      (waren Michelins op identieke wagen)

Spijtig genoeg geen test op ruwe ijzel of sneeuwlaagje... Amateurkes  :-\
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 10:53:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 11:13:30 »
Maar... Welke banden waren het? :)

Offline janvkn

• Starter
  • *
« Reactie #140 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 11:19:00 »
Hopelijk heeft de remtest - aan 50 kmh - op winternatte weg de andere 95 % serieus aan het twijfelen gebracht.
Diegene die op verkeersveiligheid gesteld zijn moet het alleszins overtuigd hebben.

De winterband stond stil na 18 m, pylonenmuurtje werdt bij 18 m daar opgesteld
De zomerband knalde aan ca. 20 kmh door de pylonen...   
;D      (waren Michelins op identieke wagen)

Raar, in elke autobild test doen zomerbanden het nog steeds beter op zowel natte als droge ondergrond. Het grote verschil in het voordeel van winterbanden wordt vooral gemaakt op sneeuw. Werd er ook bij gezegd wélke Michelins er juist vergeleken werden? Ik kan me wel voorstellen dat als men de Michelin PA3 vergelijkt met de Michelin Energy, dat die Energy er nadelig uitkomt maar dat komt dan omdat de Energy gewoon een brolband is op gebied van grip, maar zou die PA3 ook beter presteren als je hem tegenover een sportieve zomerband plaatst, laat ons zeggen een Pilot Sport 2? Daar heb ik sterk mijn twijfels over.

En voor je in mijn nek springt ;), ik ben sinds deze winter wel degelijk overtuigd van het nut van winterbanden, maar ze moeten dan wel met de juiste argumenten afkomen ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 11:20:46 door janvkn »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #141 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 11:47:26 »
Maar... Welke banden waren het? :)
Geen idee, wat wilt ge van een TV-reportage waar banden getest werden op amper 5 minuten zendtijd en 5 minuten bla- bla over winterbanden contra zomerbanden, eigenlijk amateuristisch hé.

Maar het bandenprofiel heb ik gezien, het waren winterbanden contra zomerbanden van hetzelfde merk, er werd over Michelinprijzen gesproken, de zomerband lag rond 112 €, de winterband bij 150 €; heb jij enig idee ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #142 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 11:57:58 »
Raar, in elke autobild test doen zomerbanden het nog steeds beter op zowel natte als droge ondergrond.

Maar er werd in die autobild niet gezegd op welke natte ondergrond (asfalt-beton ruw- fijn), en er werd geen gewag gemaakt van de temperatuur lucht/band/nat wegdek. Alles afhankelijk van de temperatuur.

Was het 7° C buitentemperatuur of 1° C ?
Waren de zomerbanden al voordien warm gereden op het droge testgedeelte ?
Waren de winterbanden wat te warm gereden op het droge testgedeelte ?

Was het asfalt of beton, mss war ruwer ? met kiezeltjes ingewerkt ? ... kwestie dat de band door wrijving sneller op bedrijfstemperatuur komt ...

Een winterband hoeft eigenlijk niet warmgereden te worden, die heeft een rubbermengsel dat al ruim grip heeft bij vriestemperaturen, ttz bij de modale taffelsnelheden van tot 70 km of soms 120 maar dan rechtdoor -en meer ijskoude koelwind- geraakt een zomerband niet rap op temperatuur... en nog minder op natkoude gladde asfaltweg, beseffen de meeste modale bestuurders dat ?

Ge merkt toch ook dat een snelle zomerband (> HR) ook bij 10°-20° C eerst een tiental kms op temperatuur moet komen voor zijn volle grip te hebben ?

In de uitzending VOLT werden de autobanden koud opgelegd en koud gereden had ik de indruk; zoals het ook in de werkelijkheid is na de eerste tientallen kms dat een band aan de buitenlucht bloot staat op een parking, of buitenshuis; als ge uit een warmere garage vertrekt met een zomerband is het al subjectiever. Een warme garage neem je niet mee in de winter hé.  ;)

Daarbij leek het eerder 1-2° C buitentemp als 6-7° C, kan ook al 10-20 % verschil uitmaken...

Citaat van: janvkn
En voor je in mijn nek springt , ik ben sinds deze winter wel degelijk overtuigd van het nut van winterbanden, maar ze moeten dan wel met de juiste argumenten afkomen
:)  8)
Daar heb je groot gelijk, ik kan ook helemaal niet verdragen dat ze met prullen afkomen, want de kans op ongeloofwaardigheid is dan veel groter als te overtuigen. 
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 12:11:46 door Michel »
© Koning Willem I

Offline janvkn

• Starter
  • *
« Reactie #143 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 12:34:56 »
Maar er werd in die autobild niet gezegd op welke natte ondergrond (asfalt-beton ruw- fijn), en er werd geen gewag gemaakt van de temperatuur lucht/band/nat wegdek.
Daar wordt jammer genoeg niet over gesproken, maar men trekt wel speciaal naar het hoge noorden van Scandinavië om de tests te doen dus ik ga er wel vanuit dat een en ander wel in representatieve winterse omstandigheden gebeurt. Ik heb alleszins meer vertrouwen in de uitgebreide autobild tests waarbij men verschillende onderdelen test (remweg, handling, tractie,...) dan in zo'n natte vinger testje van 5 minuten door Volt ;)

Gezien het feitenmateriaal en persoonlijke ervaring is mijn conclusie: de beste winterbanden presteren bij natte en droge omstandigheden nog altijd iets minder dan de beste zomerbanden, maar het verschil is klein geworden, zo is het setje Dunlop WinterSport 3D dat ik nu heb liggen een ware verademing ten opzichte van de zwabberbrol die ik vroeger had liggen (GoodYear UltraGrip van een paar generaties terug). Het verschil op sneeuw is dan weer zo gigantisch groot dat ik sowieso winterbanden zou aanraden voor wie de auto niet aan de kant kan laten staan op sneeuwdagen. Voorwaarde is dan wel dat je een van de top-5 winterbanden kiest, en best in dezelfde maat als je zomerbanden.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #144 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 13:46:02 »
Maar er werd in die autobild niet gezegd op welke natte ondergrond (asfalt-beton ruw- fijn), en er werd geen gewag gemaakt van de temperatuur lucht/band/nat wegdek.
Daar wordt jammer genoeg niet over gesproken, maar men trekt wel speciaal naar het hoge noorden van Scandinavië om de tests te doen dus ik ga er wel vanuit dat een en ander wel in representatieve winterse omstandigheden gebeurt. Ik heb alleszins meer vertrouwen in de uitgebreide autobild tests waarbij men verschillende onderdelen test (remweg, handling, tractie,...) dan in zo'n natte vinger testje van 5 minuten door Volt ;)
Daar moet ik je nog eens gelijk geven, maar ook het hoge noorden zegt niets over de respectievelijke temperaturen, heb je de foto´s bekeken op de autobild-link: http://download.autobild.de/dl/335998/2007_40052_Winterreifentest_205_55_16.pdf en de datum van de autobild uitgave : 5 oktober 2007... men moest naar het Noorden om sneeuw te vinden... en als de test ergens in september gebeurde kan het daar ook 7 ° C zijn..., aan het weelderige gras en de bomen te zien langs het droog circuit...

Dus die Autobild-test was ook niet dat voor over naar huis te schrijven.
Ken jij het merk en type van die enige zomerband die ze daar getest hebben ? Neen dus.
Hoe breed was die band ? snelheidsindex enz... ? Op de Autobild- link is enkel het profiel afgebeeld.
- 10 winterbanden tegen 1 All-season GY vector+.... en één zomerband   ???

Lijkt me geen speciale zomerband... alhoewel nog een puntje wat me bijzonders opviel, en waarom ik vermoed dat die zomerband zo sterk presteerde op nat, de laatste test namelijk op een testbank (zie foto):
Citaat
Rolweerstand (CR -waarde):
1.- Michelin 0,843
2.- Pirelli   0,941
3.- Dunlop 0,967
.
8. Bridgestone 0,999
.
11. Continental 1,035
12. ZOMERBAND 1,15
De zomerband zou daardoor 7% meer verbruiken op 100 km als de Michelin  :o en ca. 3% meer als de Continental, want 5% meer CR komt overeen met 1% meerverbruik...

Die 2 laatste: Winter-Continental en de Zomerband met de hoogste rolweerstand neem ik eruit, en ik bekijk de testuitslagen op natte baan:
Citaat
Remweg nat uit 100 kmh :
1. ZOMERBAND  46,3 meter
2. Continental winter 51,8 m

Handling nat op circuit! gemiddelde snelheid:
1. ZOMERBAND 76,9 kmh
2.
3. Continental winter 72,6 kmh

Zijdelingse grip Kreisbahn nat, rondetijd (grote cirkel):
1. ZOMERBAND 14,13 sec
2. Continental 14,54 sec
Ergens moet die nat-grip vandaan komen, en slechte zomerbanden zijn er natuurlijk ook....

ook rijmplekken- ijzelplekken of ruw ijzel mag je niet vergeten:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg12477.html#msg12477
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 13:48:41 door Michel »
© Koning Willem I

Offline janvkn

• Starter
  • *
« Reactie #145 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 14:23:38 »
Hoe breed was die band ?
205mm ;) Alle geteste banden hadden de bandenmaat 205/55 R16

- 10 winterbanden tegen 1 All-season GY vector+.... en één zomerband   ???
Het is dan ook in de eerste plaats een winterbanden test, mij lijkt het dat ze de all season en de zomerband er enkel hebben bijgedaan als referentie.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #146 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 15:55:40 »
Hoe breed was die band ?
205mm ;) Alle geteste banden hadden de bandenmaat 205/55 R16
Neen, dat stond er niet letterlijk in, jij vermoed dat -en ik eigenlijk ook- maar daarom is het nog niet zo.
11 banden: 10 winterbanden en 1 gansjaarband in de grootte 205/55 R16 nemen het tegen mekaar op in een vergelijk op ...., dit op een Audi A3.
In ´t Duits: Zehn Winterreifen und ein Gansjahrreifen in der Größe 205/55 treten auf einem Audi A3 zum Vergleich auf ... gegeneinander an.  ;)
De zomerband is de 12e band en er is geen sprake van breedte of snelheidsindex die voor andere parameters invloed heeft (stijfheid hardheid, silica-aandeel enz..)
Citaat
Het is dan ook in de eerste plaats een winterbanden test, mij lijkt het dat ze de all season en de zomerband er enkel hebben bijgedaan als referentie.
Tja, referentie ...

Maar wel een uitzonderlijk goede zomerband op nat en droog vermoed ik sterk, of de temperaturen waren relatief hoog in het voordeel van de zomerband. De vanaf- 7° C - regel is reclame van ca. 20 jaar terug.

Beide bandentypes hebben enorm vooruitgang gemaakt, ik denk dat het nu pas rond de 4 °C is dat de gemiddelde goede winterband evenwaardig wordt op nat wegdek met de gemiddelde goede zomerband. Hoe meer de respectievelijke temperaturen zakken hoe slechter de zomerband.

Op kurkdroog wegdek zal die evenwaardigheid zeer kort bij het vriespunt liggen, rond de 1 °C, maar ik ga er telkens vanuit dat het zomerrubber op een bepaalde minimumtemperatuur opgewarmd geraakt is; wat hoegenaamd relatief lang duurt bij de zomerband afhankelijk van luchttemperatuur en andere parameters...

De winterband is daar veel minder gevoelig voor bij die lage temperaturen, en presteert vanaf stilstand met koude banden, ook als hij de ganse nacht buiten stond.

Aja, heb je die link aangeklikt daar testen ze wel degelijk: een zomerband, 2 klassieke winterbanden , en een gansjaarband op ijs.
Citaat
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=80
Using the Right Tool for the Job
Tires tested:
Bridgestone Blizzak REVO 1 Studless Ice and Snow 205/55R16
Bridgestone Blizzak LM-25 Performance Winter 205/55R16
Bridgestone Potenza RE960AS Pole Position Ultra High Performance All-Season 205/55R16
Bridgestone Potenza RE050A Pole Position Max Performance Summer 205/55R16

Hier testen ze 3 winterbanden en een winterband met spikes op ijs:

http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=94  zie ook video

Ge denkt zeker dat de spikesband gaat winnen op het blanke ijs ?  ;D  Noppes...  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 16:00:54 door Michel »
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #147 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 22:07:18 »
Vanavond even tijd gehad om mijn winterbandentest af te ronden:

Eindelijk eens dezelfde omstandigheden als enkele weken terug toen ik met de zomerbanden van jetje gaf...

Beeld je een droge baan in, met een omgevingstemperatuur van 5,5ºC.  Een Z4 M met het dak open, DSC aan.  Accelereren en afremmen gebeurt op asfalt; de rotonde is gewapend beton.

Eerst met Michelin Pilot Sport PS1's, 225x45x18 vooraan en 255x40x18 achteraan.

0-100 acceleratie

De snelste runs waren 6.98s, 6,37s, 6.62s, 6.33s.  Clutchdumpen geeft je 7.11s, dus je moet gedoseerd met het gas omgaan. Zelfs met DSC aan gaat ie anders vrolijk driften.

Afremmen

42.12m, 43.01m, 44.56m.  Gaat stevig, maar zelfzeker rechtdoor, geen hint van gripverlies.

Rotonde

Ik kreeg 'm niet tot over- of onderstuur bij neutraal rondjes rijden...  Ben dan maar gestopt want ik had het gevoel ziek te worden :).

Dan gooien we op dezelfde velgen Michelin Pilot Alpin PA3 vooraan in dezelfde maat als de zomerbanden, en achteraan PA2's in dezelfde maat als de zomerbanden.

0-100 acceleratie

Ook hier is mate geboden bij het accelereren.  Clutchdumpen maakt 'm minder driftig, maar zelfs met een voorzichtigere behandeling van het gaspedaal zijn dit de cijfers: 6.45s, 6.56s, 6.43s, 6.03s.  Sneller dan op zomerrubber, maar gevoelsmatig heel wat onstabieler op de voorwielen.

Afremmen

41.85m, 41.77m waren de beste cijfers.  Op één van de pogingen stond mijn stuur zelfs ca 10º gedraaid om toch maar rechtdoor te blijven gaan; hij leek onstabieler te remmen dan de acceleratie.  Gevoelsmatig was de zomerband daarin veel stabieler, en gaf ook minder lawaai.  Maar toch kortere remafstand!

Rotonde

Hier werd ik ook bijna ziek, maar kreeg dan toch een hint van onderstuur en vond het wel welletjes.

Conclusie
6.33s vs 6.03s.  42.12m vs 41.77m.  In dagelijks gebruik vind ik ze snel ABS activeren, maar eigenlijk moet ik ook toegeven dat ik soms ongegeneerd lig te blaffen bij -2 en geen hint van gripverlies merk.  Bij 5,5ºC liggen de verschillen nipt in het voordeel van de winterband, maar met koelere temperaturen vertrouw ik meer de winterbanden dan de zomerbanden... Begin deze week nog met 127km/u door smeltende sneeuw op het linkervak liggen ploeteren zonder een hint van gripverlies, en dat was met de zomerbanden wel anders.

Verkoper van de banden zegt overigens dat de PS2's op zijn M5 nog slechter scoren op sneeuw dan de PS1's...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 22:09:51 door wooter »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #148 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 23:21:48 »
Conclusie
6.33s vs 6.03s.  42.12m vs 41.77m.  In dagelijks gebruik vind ik ze snel ABS activeren, maar eigenlijk moet ik ook toegeven dat ik soms ongegeneerd lig te blaffen bij -2 en geen hint van gripverlies merk.  Bij 5,5ºC liggen de verschillen nipt in het voordeel van de winterband, maar met koelere temperaturen vertrouw ik meer de winterbanden dan de zomerbanden... Begin deze week nog met 127km/u door smeltende sneeuw op het linkervak liggen ploeteren zonder een hint van gripverlies, en dat was met de zomerbanden wel anders.

Verkoper van de banden zegt overigens dat de PS2's op zijn M5 nog slechter scoren op sneeuw dan de PS1's...

Interessante testen en mooie grafieken, Wooter.  :)
Overtreft mijn verwachtingen, lijkt wel een zeer goede winterband op droog, nipt beter -zelfs bij 5,5° C- als een top-zomerband, bij die redelijk zachte temperatuur toch de enige discipline waar een zomerband nog beter zou moeten scoren als een winterband.
Ik moet mijn droog-T°-scala + 4° bijstellen... binnenkort moeten we zelfs het Nieuwsblad gelijk geven  :D ;D
Citaat
http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=ghd13at4o
Winterbanden ook veiliger op droog wegdek                         17.10.2006

Ruim 150.000 automobilisten rijden de komende maanden veiliger met winterbanden. Dergelijke banden bieden meer grip als de temperatuur onder 7 graden daalt, ook op een droog wegdek.

Die PS1 ´s is dat de nog-verbeterde versie van de PS2 ?
De PS2 is nochtans een zeer goede band op een achtertractie, en toch tenminste top 3 bij ADAC alround, en top 1 bij droog !

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/225_45_R17WY_2006/tab.asp?ComponentID=139640&SourcePageID=139680
absoluut beste score bij droog: Note : 1 ! , bij nat goede middelmaat Note 2,2 (smaller formaat, getest op Mercedes middenklasse)

en ook bij Tirerack scoort hij top 2 op droog, en wat minder op nat. (getest op BMW 325i)

http://www.tirerack.com/tires/tests/chartDisplay.jsp?ttid=101  grafisch resultaten
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=101  volledig verslag

Ook nog interessante vergelijkstest tussen zomer-/ all-season / winterband op ijs gevonden (BMW 328 i, feb 2008):
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=116
Tires tested:
Bridgestone Blizzak WS-60 (Winter)
Bridgestone Potenza RE050A Pole Position (Max Performance Summer)  Top 1 Zomerband in de ADAC test !
Bridgestone Turanza EL400-02 (Standard Touring All-Season)

De cijfers/foto´s/video spreken voor zich!

Wie nu nog denkt dat winterbanden vooral op sneeuw onontbeerlijk is en op ijzel niet zoveel verschilt met zomerbanden moet dit maar eens doorlezen. 

Voor wie niet leest, de fotootjes  ;)

Tires make a significant difference in stopping distance on ice from just 10 mph.

If the cones denoted a curb outside a corner, which tires would you want to be on?

Wie graag de testvideo ( 3´38" ) wilt zien:
http://www.tirerack.com/tires/tests/videoDisplay.jsp?ttid=116

Citaat
What We Learned on the Ice

Acceleration

We began by comparing how long it took the test cars to cover the final 60-foot distance to the center of the ice rink as they accelerated for a dead stop. The summer tires relied heavily on the car's traction control to begin their trip and took about 7.4 seconds to cover the 60 feet. The all-season tires relied less on the traction control to initiate their trip down the ice, but still took about 6.5 seconds to complete it. The studless winter / snow tires relied less on traction control and more on their ability to grip the ice. They took only about 4.5 seconds to complete their run.

Braking

We evaluated stopping traction by measuring how many feet it took to come to a complete stop from 10 mph. The limited ice traction of the summer tires caused the car's Antilock Braking System (ABS) to work overtime and they took about 47' to stop. While the all-season tires relied less on the car's ABS to control lockup, it took them about 39' 10" to stop the vehicle. The studless winter / snow tires provided the most grip on the ice, taking only about 21' 2" to stop.

Cornering

Our final test was cornering. We compared the cars' ability to turn a 90-degree corner marked by traffic cones at a little over 10 miles per hour. The car equipped with summer tires lost traction shortly after initiating the corner and ran wide at the exit, hitting several of the cones that represented the curb. Even the car's Dynamic Stability Control couldn't restrain the vehicle when its tires lost grip. The car equipped with all-season tires did a better job of initiating the corner but still lost traction and ran wide at the exit, again hitting several of the cones. And finally, the car equipped with studless winter / snow tires offered enough grip to complete the corner without hitting any of the cones.

Conclusion

When winter's cold, slush, snow and ice arrives, drivers often need tires that provide their best traction when the road conditions are at their worst. We expected the summer tires to finish in last place on the ice, but we included them in the test because we are all too frequently surprised to read consumer reviews criticizing their summer tire's traction in snow and on ice (summer tires aren't designed to be driven in snow and on ice). The results also reflect the compromises all-season tires have to accept to provide year-round capabilities. In the end, only today's high-tech studless winter / snow tires have proven to consistently blend good noise comfort along with traction in snow and on ice.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 23:31:55 door Michel »
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #149 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 23:55:00 »
De "PS1" heeft eigenlijk die aanduiding niet, omdat het de eerste Pilot Sport is. PS2 is dus de opvolger van mijn band.