Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 86078 keer)

wooter

• Gast
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #30 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 15:39:25 »
Michel, laten we zo zeggen: zet jij winterbanden op je BMW? :)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #31 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 22:27:11 »
Gek dat hier met Michelin en Nokian wordt gedweept...

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/195_65_R15T/default.asp?ComponentID=229327&SourcePageID=8979

Vandaag een boekje van test aankoop gelezen en zij zijn ook van menig dat Goodyear de betere winterband is.  ;)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 22:34:22 »
Michel, laten we zo zeggen: zet jij winterbanden op je BMW? :)
Dat weet ge Wooter, dat heb ik al eens verteld.
(Is ook een specialleke hé, die blijft steeds in de garage bij verdachte winterweervoorspellingen; dan neem ik de Mazda met wintersloffen.
Moest ik in D wonen zou ik hem alleen van maand 04 tot 10 verzekeren, dus in de winter gans afmelden ;))
« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 22:40:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 03:18:52 »
Gek dat hier met Michelin en Nokian wordt gedweept...

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/195_65_R15T/default.asp?ComponentID=229327&SourcePageID=8979

Vandaag een boekje van test aankoop gelezen en zij zijn ook van menig dat Goodyear de betere winterband is.  ;)

Kzal ook es moeten tijd maken he om da boekje wa meer te lezen i.p.v. zoals nu rechtstreeks vertikaal te klasseren. :(

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 12:40:24 »
Uitgezonderd op ijzel en hard gereden sneeuw heb ik hier in Vlaanderen nog nooit enig probleem gehad met mijn zomerbanden.  En bij ijzel en sneeuw, voor de paar keer dat het hier voorkomt, vermijd je verplaatsingen die niet echt nodig zijn.  Hebben winterbanden trouwens op bvb ijzel wél grip ?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 18:25:49 »
Hebben winterbanden trouwens op bvb ijzel wél grip ?

In absolute termen : weinig.
In relatieve termen : meer dan een zomerband.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 18:36:26 »

"Meer dan zomerbanden" is voor mij echt geen reden om winterbanden te gaan kopen

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 19:32:25 »

Juist gemeten in Newton (ook soms (kp) kilopound):
 trekkracht zomerband X 4 tot 5, naargelang de kwaliteit vd winterband op ijzel;
 op sneeuw: zomerband X 3,5 - X 4 (kan men googlen)

Ref: Duitse winterbandentesten waar er één zomerband mee vergeleken werd.
(de laatste was van Autobild, waar de zomerband wslk nog een zeer goede was, aan de resulltaten op droog en nat te zien)

N.B. ik lees ca. 40 jaar regelmatig autotijdschriften...  en rij 35 j met winterbanden....  ;)

Edit: de trekkracht op sneeuw heb ik al gevonden
http://download.autobild.de/dl/335998/2007_40052_Winterreifentest_205_55_16.pdf
1e tabel:
-  1 Zomerband (onderaan) : 592 N
-  7 Winterbanden: ca. 2300 - 2450 N
-  1 All Seasons : 1969 N

De zomerband heeft op sneeuw zeer minieme grip, 4 maal minder als een winterband.
De winterband heeft op sneeuw dus voldoende grip bij aangepast rijden.

Op ijzel heeft de zomerband eigenlijk geen grip.
Op ijzel heeft de winterband juist voldoende grip om nog van zeer voorzichtig rijden te kunnen spreken.
(er zijn video´s te googlen waar ze op een schaatspiste rondjes draaien zonder te slippen (en zonder ESP !)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2008 - 20:10:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 20:42:55 »

http://download.autobild.de/dl/335998/2007_40052_Winterreifentest_205_55_16.pdf
1e tabel:
-  1 Zomerband (onderaan) : 592 N
-  7 Winterbanden: ca. 2300 - 2450 N
-  1 All Seasons : 1969 N

Bedankt voor de interessante pdf link, Michel. Ik wist niet dat het verschil in trekkracht zo groot kon zijn.

Maar... als je de andere grafieken bekijkt moet je tot het besluit komen dat je in gemiddelde Vlaamse winteromstandigheden, tenzij op momenten van ijzel en nog niet geruimde sneeuw, veel beter af bent met zomerbanden. Hier zijn vooral een kleine remafstand op nat en droog wegdek en het vermijden van aquaplaning belangrijk, punten waarop een winterband veel slechter scoort dan een zomerband.

Of zijn de Winterreifen die getest werden eigenlijk sneeuwbanden ? Da's nog iets anders dan wat hier onder winterbanden verstaan wordt.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 21:03:35 »
Behalve die paar dagen per jaar dat er ijzel of sneeuw ligt in Vlaanderen zijn zomerbanden superieur aan winterbanden mijn gedacht, zeker met ons regenweer

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 21:55:16 »
Maar... als je de andere grafieken bekijkt moet je tot het besluit komen dat je in gemiddelde Vlaamse winteromstandigheden, tenzij op momenten van ijzel en nog niet geruimde sneeuw, veel beter af bent met zomerbanden. Hier zijn vooral een kleine remafstand op nat en droog wegdek en het vermijden van aquaplaning belangrijk, punten waarop een winterband veel slechter scoort dan een zomerband.
Die ene zomerband -in die ene test- was idd uitzonderlijk goed in die droog-nat-disciplines, maar om nu te zeggen dat (vele) winterbanden in´t algemeen veel slechter scoren als (vele) zomerbanden op die niet-winterneerslag-disciplines is toch overdreven, in de disciplines zie ik -volgens die link - maar 5 - 10% (uitzonderlijk 15%) mindere prestatieverschillen, wat bij gewoon tot vlot rijden niemand gaat merken. In zeldene extreem en noodsituaties kan dat natuurlijk wel zeer belangrijk zijn (waar men zelf niets kan aan doen)

Spijtig eigenlijk, maar ik heb naar het merk van die ene zomerband gezocht maar ik kan ze niet vinden; anders had ik ze vergeleken in een uitgebreide (enkel) zomerbandentest, mss was hij wel eerste uitgekomen met 15 % voorsprong op de gemiddelde zomerband ?
Wat nog niet niets zegt want we moeten dan die zomerbandtest doen bij euhm -5° > 0° > +5C ? Wie test nu zomerbanden bij die temperaturen ? Zo simpel is het ook weer niet  ;)  :-\

Dit zeg ik omdat ik weet van testen - zeker bij nat en aquaplanung - waar er winterbanden waren die 5% beter scoorden als even brede zomerbanden bij temperaturen onder + 5°C . Ik denk bij een ADAC-test.
Ik weet ook wel niet welke de exacte lucht/wegdek/bandtemperatuur waren tijdens die nat-testen (hoe kouder de zomerband hoe slechter... geraakt de zomerband enigzins op bruikbare temperatuur of niet ? na hoeveel nat/droogkms ? Zelfde vraag voor winterband (kan men die te warm rijden ? = rijstijl ? ) 

Bij droog wegdek - na wat warmgereden te zijn ! - zal een zomerband maar uiterst zelden slechter scoren als een winterband, dan moet het toch al vriezen. (de zomerband geraakt dan niet op voldoende grip-temp°)
Zeer veel hangt vd "wintertemperatuur" af:
Citaat
http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=ghd13at4o
Winterbanden ook veiliger op droog wegdek              17/10/2006

Maar ook op een droog wegdek zijn winterbanden veiliger omdat de rubbersamenstelling van zomerbanden bij een lage temperatuur minder efficiënt is. Bij een tempo van 60 km per uur is de remafstand bij 0 graden 6 procent korter met winterbanden, bij -5 graden wordt dat 12 procent en bij -10 graden zelfs 20 procent.
Waar is nu dat 5-10 %-voordeel bij + x°Celcius bij die ene test...  ;)  Test-Referte is wel onbekend

Allez, ieder moet voor zich uitmaken wat en hoe hij het afweegt:
(laten we nu eens aannemen dat we die ene test/ene band toch wat veralgemenen)
Het grote risico die men neemt om -"voor Vlaanderen maar"-  x-dagen in de winter met 50-70 % mindere prestaties op sneeuw en ijzel(plekken) onderweg te zijn; welke bij gewoon -en permanent- rijden al zeer gevaarlijk kan zijn; maar gelijktijdig bij xx-dagen wel 5-10 % -maar enkel in noodsituaties-  als reserve te hebben. Hoe kan die bestuurder bij -normaal gangbare snelheden- daarmee omgaan ?
Die 5-10 % permanent te compenseren lijkt me gemakkelijk doenbaar bij de huidige snelheidsbeperkingen...;
maar die 50-70% compenseren -ook voor VL, op eerder "zeldene dagen"- blijft ergens een dreigend risico.
Is het die eenmalige 200-300 € voor wintervelgen waard ? Wie gebruikt zijn auto enkel voor Vlaanderen in de winter? 

Of zijn de Winterreifen die getest werden eigenlijk sneeuwbanden ?
Neen, dat zijn winterbanden; vroeger sprak men van sneeuwbanden toen men nog die blokprofielen had (eigenlijk afgeleide terreinbanden) en men de zaagtandprofielen nog niet kende (Michelin was de eerste).
Citaat
http://www.safety-council.org/info/traffic/snowtires.html
Years ago, snow tires used to be knobby and noisy. They were made for driving in the snow, but had poor traction in the dry and wet. Today, winter tires are made of new rubber compounds that can handle not only ice and snow but also cold, dry, wet or slushy driving conditions. With state-of-the-art road-clearing techniques, the roads can be clear and dry a few days after a major snow storm.

Het kan zijn dat er nu mss nog een combinatie vd twee bestaat die nog pure sneeuwbanden genoemd worden, wslk verkoopt men die alleen nog in gebieden waar de sneeuw permanent echt blijft liggen maaar wel in redelijk losse toestand blijft. (of waar spikes verboden zijn)

Maar op vastgereden verharde sneeuw of verijsde sneeuwwegen zal men eerder de zuivere winterband met spikes combineren.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Spikereifen.JPG/180px-Spikereifen.JPG
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2008 - 23:00:52 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 23:00:41 »

Die ene zomerband -in die ene test- was idd uitzonderlijk goed in die droog-nat-disciplines, maar om nu te zeggen dat (vele) winterbanden in´t algemeen veel slechter scoren als (vele) zomerbanden op die niet-winterneerslag-disciplines is toch overdreven,....
Maar dat is wel wat veel mensen weerhoud om terug op winterbanden te gaan, proefondervindelijk na die eerste keer op winterbanden.
Zelf heb ik het ook ervaren, niet omdat ik 1 keer te hard ging maar elke keer ik een deftige bocht te nemen had bij +0°C.
Daar waar de zomerband duidelijk beter zou scoren.
Op sneeuw wil ik de kwaliteit van de winterband geloven, dat heb ik toen ook geproefd, maar niet zomaar omdat we 15 oktober gepaseerd zijn.
Morgen moet ik naar Hasselt op redelijk versleten all seasons, 'k zal mijn voorzorgen nemen met het aangekondigde weer, vertrek gewoon heel vroeg op mijn gemak en kom dus ook veel vroeger (voor de spits) terug.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 23:04:27 »

Die ene zomerband -in die ene test- was idd uitzonderlijk goed in die droog-nat-disciplines, maar om nu te zeggen dat (vele) winterbanden in´t algemeen veel slechter scoren als (vele) zomerbanden op die niet-winterneerslag-disciplines is toch overdreven,....
Maar dat is wel wat veel mensen weerhoud om terug op winterbanden te gaan, proefondervindelijk na die eerste keer op winterbanden.
Zelf heb ik het ook ervaren, niet omdat ik 1 keer te hard ging maar elke keer ik een deftige bocht te nemen had bij +0°C.
Daar waar de zomerband duidelijk beter zou scoren.

Bij 0°C gaat een winterband meestal beter scoren als een zomerband, maar men kan natuurlijk een vd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.
Als ge een zeer goede zomerband met een matige winterband vergelijkt kan dat mss zo zijn, maar andersom is het wel heel anders...

Ik vindt het toch heel raar dat niemand op zomerbanden mij ´s morgens kan volgen (in vliegbasis) als ik eens wat vlotter door de bochten ga met mijn smallere winterbanden..., aan wat ligt dat toch ? zouden er mss rijm- of  ijzelplekjes kunnen liggen bij 0°C  ;D
Waarom worden die files eigenlijk langer als de temperaturen het vriespunt naderen, ingebakken schrik op zomerbanden bij 0°C... allez gij? Is er wel of niet, of niet goed genoeg gestrooid aan de randen... test het toch eens uit, hé mannen ...  ;) ;D

Citaat
http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=ghd13at4o

Winterbanden ook veiliger op droog wegdek              17/10/2006

Maar ook op een droog wegdek zijn winterbanden veiliger omdat de rubbersamenstelling van zomerbanden bij een lage temperatuur minder efficiënt is. Bij een tempo van 60 km per uur is de remafstand bij 0 graden 6 procent korter met winterbanden, bij -5 graden wordt dat 12 procent en bij -10 graden zelfs 20 procent.
Het probleem ligt bij de modale Belg of beter Vlaming, met zijn verwaarloosbare ervaring met winterbanden.
Liever geloven ze clichés (van horen zeggen van bijna iedereen)
Citaat
Sinds 2000 is de verkoop van winterbanden verdubbeld tot 600.000 stuks in 2006, maar het blijft een beperkt aantal op een totaal voertuigenpark van zes miljoen wagens. Vooral de leasebedrijven schoeien hun voertuigen met winterbanden, de particuliere verkoop is bijna verwaarloosbaar.
"Ge denkt toch niet dat 5 miljoen bestuurders gehoor hebben naar die 100.000 bestuurders die eerder tevreden zijn van hun winterbanden?" "Cynisch" (als ze zo´n normale zaak al willen vertellen)
"Ik vind winterbanden de normaalste zaak vd wereld, waarom anderen daarvan overtuigen ?" Moeten zij maar weten hé"  ;) 

En slechte ervaring, al zijn ze meestal subjectief, wordt eerder rondverteld als een neutrale tot goede ervaring... (tussen pot en pint)
En uitvergroten komt er ook nog bij.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2008 - 23:42:42 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 00:09:44 »
Ik ging er zo een beetje van uit dat men een gemiddeld presterend model zou gekozen hebben als anoniem vergelijkingspunt. Winterbanden vergelijken met een extreem performante anonieme zomerband zou weinig nut hebben. Maar inderdaad, we weten het niet.

Citaat
Wat nog niet niets zegt want we moeten dan die zomerbandtest doen bij euhm -5° > 0° > +5C ? Wie test nu zomerbanden bij die temperaturen ? Zo simpel is het ook weer niet  ;)  :-\

Nee, 't is niet simpel. Wat men er alleszins uit kan meenemen is om rekening te houden met de temperatuur, en het dus wat kalmer aan te doen als het koud en nat is (tov warm en nat), en als het vriest maar droog is (tov warm en droog).

Citaat
maar 5 - 10% (uitzonderlijk 15%) mindere prestatieverschillen, wat bij gewoon tot vlot rijden niemand gaat merken. In zeldene extreem en noodsituaties kan dat natuurlijk wel zeer belangrijk zijn.

Is het niet juist in noodsituaties dat zich ongevallen voordoen ? Als we de propaganda geloven waarin je remweg aan 35km/uur net 50cm te lang is zodat je de uit de school ontsnapte overkruipende peuter verplettert, kan die 5% minder prestatie 100% het verschil uitmaken tussen een zwaar ongeval en geen.

Citaat
Allez, ieder moet voor zich uitmaken wat en hoe hij het afweegt.

De gemiddelde bestuurder in Vlaanderen (GBIV) vermijdt om tijdens winterse condities grote afstanden af te leggen, en rijdt toch een pak trager.

Dus denk ik dat voor de GBIV 95% minder kans op een licht ongeval gedurende 100km aan 20km/uur in zwaarwinterse condities niet opweegt tegen 5% minder kans op een zwaar ongeval gedurende 5000km aan 70km/uur in lichtwinterse condities.

Ben je geen GBIV: YMMV  ;)

Citaat
Neen, dat zijn winterbanden; vroeger sprak men van sneeuwbanden toen men nog die blokprofielen had (eigenlijk afgeleide terreinbanden) en men de zaagtandprofielen nog niet kende (Michelin was de eerste).
ok.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 00:12:32 door sceptisch »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 00:55:18 »
De gemiddelde bestuurder in Vlaanderen (GBIV) vermijdt om tijdens winterse condities grote afstanden af te leggen, en rijdt toch een pak trager.
In hun vrije tijd OK
Maar velen moeten wel naar hun werk en terug naar huis... (moeten zij weten natuurlijk)

Ik heb eens een heel tijdje geleden( nog meer BIV ZW  ;)) toevallig een besneeuwde snelweg in Be meegemaakt, ze hadden de besneeuwde linkerrijstrook voor die paar BIV MW gereserveerd. 

In D is er quasi winterbandenverplichting, het is al lang geleden dat D zulke goede "wintercijfers" kon voorleggen:
Iedere Duitse bestuurder (en bezoeker) is in zijn 2e winter met winterbanden (mss 1e jaar even wennen, wie weet...)

Verleden "2e winter met verplichting " Januari-Mei 2008 tov dezelfde periode 2007 = 1e winter met verplichting:
Citaat
http://www.autokiste.de/psg/0807/7305_2.htm
Nordrhein-Westfalen:  - 9,5 % slachtoffers,  - 13 % verkeersdoden + 30d
Duitsland totaal:    - 8,4 % slachtoffers, - 13 %  verkeersdoden + 30d.

Die Statistik erfasst all jene Opfer, die bei Unfällen auf Deutschlands öffentlichen Straßen verunglückt sind, unabhängig von ihrer Nationalität.
Verletzte, die innerhalb von dreißig Tagen nach dem Unfall sterben, werden als Verkehrstote registriert, nicht jedoch Suizid-Fälle.

We weten het -nog- niet, maar daar ziet het er alleszins zeer hoopvol uit, mét winterbanden.  ;)
Benieuwd wat NL of BE aan resultaten had...
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 december 2008 - 01:08:19 door Michel »
© Koning Willem I