Maar... als je de andere grafieken bekijkt moet je tot het besluit komen dat je in gemiddelde Vlaamse winteromstandigheden, tenzij op momenten van ijzel en nog niet geruimde sneeuw, veel beter af bent met zomerbanden. Hier zijn vooral een kleine remafstand op nat en droog wegdek en het vermijden van aquaplaning belangrijk, punten waarop een winterband veel slechter scoort dan een zomerband.
Die
ene zomerband -
in die ene test- was idd uitzonderlijk goed in die droog-nat-disciplines, maar om nu te zeggen dat (vele) winterbanden in´t algemeen veel slechter scoren als (vele) zomerbanden op die niet-winterneerslag-disciplines is toch overdreven, in de disciplines zie ik -volgens die link -
maar 5 - 10% (uitzonderlijk 15%) mindere prestatieverschillen, wat bij gewoon tot vlot rijden niemand gaat merken. In zeldene extreem en noodsituaties kan dat natuurlijk wel zeer belangrijk zijn (waar men zelf niets kan aan doen)
Spijtig eigenlijk, maar ik heb naar het merk van die ene zomerband gezocht maar ik kan ze niet vinden; anders had ik ze vergeleken in een uitgebreide (enkel) zomerbandentest, mss was hij wel eerste uitgekomen met 15 % voorsprong op de
gemiddelde zomerband ?Wat nog niet niets zegt want we moeten dan die zomerbandtest doen bij euhm -5° > 0° > +5C ? Wie test nu zomerbanden bij die temperaturen ? Zo simpel is het ook weer niet

Dit zeg ik omdat ik weet van testen - zeker bij nat en aquaplanung - waar er winterbanden waren die 5% beter scoorden als even brede zomerbanden bij temperaturen onder + 5°C . Ik denk bij een ADAC-test.
Ik weet ook wel niet welke de exacte lucht/wegdek/bandtemperatuur waren tijdens die nat-testen (hoe kouder de zomerband hoe slechter... geraakt de zomerband enigzins op bruikbare temperatuur of niet ? na hoeveel nat/droogkms ? Zelfde vraag voor winterband (kan men die te warm rijden ? = rijstijl ? )
Bij droog wegdek - na wat warmgereden te zijn ! - zal een zomerband maar uiterst zelden slechter scoren als een winterband, dan moet het toch al vriezen. (de zomerband geraakt dan niet op voldoende grip-temp°)
Zeer veel hangt vd "wintertemperatuur" af:
http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=ghd13at4o
Winterbanden ook veiliger op droog wegdek 17/10/2006
Maar ook op een droog wegdek zijn winterbanden veiliger omdat de rubbersamenstelling van zomerbanden bij een lage temperatuur minder efficiënt is. Bij een tempo van 60 km per uur is de remafstand bij 0 graden 6 procent korter met winterbanden, bij -5 graden wordt dat 12 procent en bij -10 graden zelfs 20 procent.
Waar is nu dat 5-10 %-voordeel bij + x°Celcius
bij die ene test...
Test-Referte is wel onbekendAllez, ieder moet voor zich uitmaken wat en hoe hij het afweegt:
(laten we nu eens aannemen dat we die
ene test/ene band toch wat veralgemenen)
Het grote risico die men neemt om -"voor Vlaanderen maar"- x-dagen in de winter met 50-70 % mindere prestaties op sneeuw en ijzel(plekken) onderweg te zijn; welke bij gewoon -en permanent- rijden al zeer gevaarlijk kan zijn; maar gelijktijdig bij xx-dagen wel 5-10 % -maar enkel in noodsituaties- als reserve te hebben. Hoe kan die bestuurder bij -normaal gangbare snelheden- daarmee omgaan ?
Die 5-10 % permanent te compenseren lijkt me gemakkelijk doenbaar bij de huidige snelheidsbeperkingen...;
maar die 50-70% compenseren -ook voor VL, op eerder "zeldene dagen"- blijft ergens een dreigend risico.
Is het die eenmalige 200-300 € voor wintervelgen waard ? Wie gebruikt zijn auto enkel voor Vlaanderen in de winter?
Of zijn de Winterreifen die getest werden eigenlijk sneeuwbanden ?
Neen, dat zijn winterbanden; vroeger sprak men van sneeuwbanden toen men nog die blokprofielen had (eigenlijk afgeleide terreinbanden) en men de zaagtandprofielen nog niet kende (Michelin was de eerste).
http://www.safety-council.org/info/traffic/snowtires.html
Years ago, snow tires used to be knobby and noisy. They were made for driving in the snow, but had poor traction in the dry and wet. Today, winter tires are made of new rubber compounds that can handle not only ice and snow but also cold, dry, wet or slushy driving conditions. With state-of-the-art road-clearing techniques, the roads can be clear and dry a few days after a major snow storm.
Het kan zijn dat er nu mss nog een combinatie vd twee bestaat die nog pure sneeuwbanden genoemd worden, wslk verkoopt men die alleen nog in gebieden waar de sneeuw permanent echt blijft liggen maaar wel in redelijk losse toestand blijft. (of waar spikes verboden zijn)
Maar op vastgereden verharde sneeuw of verijsde sneeuwwegen zal men eerder de zuivere winterband met spikes combineren.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Spikereifen.JPG/180px-Spikereifen.JPG