Ik zorg wel voor een minimum profieldiepte van 3 mm bij zomerbanden en 4 mm bij winterbanden. Het is een schande dat kandidaat-bestuurders dit niet moeten leren, maar wel de volstrekt onveilige wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm moeten kennen.
Het is in België blijkbaar belangrijker dat ze ook het olie en waterpeil kennen, Jozef. Blijkbaar zeer belangrijker dan stuurvaardigheden, voertuigbeheersing en het nachtrijden in de rijopleiding te verwezenlijken. Het olie en waterpijl zal de Belgische bestuurder blijkbaar behoeden van een verkeersongeval. Het juist reageren in noodsituaties en de voordelen ervan, dat geheel gratis zou dienen ingelast te worden in een rijopleiding, is bij onze overheid nog steeds niet doorgedrongen.
Dit kunnen we vereenzelvigen met de Belgische politieopleiding, wat voertuigbeheersing betreft. Behoudens de opleidingen WPR, dat toegeschreven kan worden aan de vroegere "Rijkswacht", onder de vroegere namen AWP, PVE.
De Luxemburgse, Duitse, Nederlandse en Franse Politie en Gendarmeriediensten, dat meer dan het drievoudige voorziet dan wat de Belgische politieopleiding vereist, bevat al een heel opleidingpakket wat hun voertuigbeheersing betreft. Bewijst ook het minder aantal politievoertuigen die total loss worden gereden opzichtens onze lokale en Federale politiediensten.
Vroeger diende men bij de RW geslaagd te zijn in de opleiding, zonder enige herkanssing om deel uit te maken van die eenheid AWP - PVE.
We kennen nu kandidaten die vier maal een herkanssing hebben doorgemaakt om vervolgens geslaagd te zijn. Ik stel me dan ook de vraag naar de bekwaamheid inzake achtervolging en hoge snelheidstechnieken die onmiskenbaar verbonden zijn met het beroep.