Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 86415 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 20:51:50 »
Hoeveel kost het om die banden te laten wisselen?
Bij mijn bandenboer 14 € om de vier wielen eenmaal te wisselen (winterbanden reeds op de velg, klaar in de koffer gereed gelegd).
Past het toevallig bij een inspectie bij mijn garagist, is het "gratis". (uitbalanceren is normaal gezien onnodig)

Die 28 € (2 x jaar) win je op termijn zeker terug omdat je regelmatig een wielenwissel voor-achter doet waardoor de banden gelijkmatig afslijten.

Ook win je daardoor aan aktieve veiligheid door gelijkblijvend rijgedrag van de auto omdat je quasi altijd 4 identieke banden qua ouderdom én profiel hebt:
- bij een nieuwe aankoop koop je dan steeds 4 banden tegelijk ( rij je steeds met de banden op dezelfde as kan het ook gebeuren dat sommige bandentypes niet meer verkrijgbaar zijn, en dan rij je met verschillend paar stel banden (V/A); uitzondering perman. 4x4 met 50/50 gewichtsverdeling waar de 4 banden gelijktijdig afslijten.
- banden worden harder met de tijd, profieldiepte zegt niet alles over de grip bij slechtere weersomstandigheden
vb. vanaf 5-6 jaar wordt de zomerrubber onredelijk hard (ook uitdroging zon (UV-stralen)) en gaat hij enorm achteruit qua nat-eigenschappen (en nog veel erger in de winter).
 (banden zelf wel stockeren in een donker hoekje; indien bij de bandenboer is dat aldaar een vd verplichtingen verplicht volgens hun offic. richtlijnen)   

Het is quasi een eenmalige uitgave van 4 staalvelgen (40 à 80 €/stuk naargelang...), soms krijg je ze idd "gratis" bij nieuwe winterbanden als je niet te zeer de prijzen vergelijkt.  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 november 2008 - 21:04:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 22:41:04 »
Benny, mij ga je niet vertellen dat je met de goedkope Weekly Special van de Auto5 ook degelijk rubber onder je wagen hebt...

Autobandenmarkt.be heeft een hele hoop resultaten van bandentesten gegroepeerd, en daar kan je zien dat er onder de winterbanden heel wat kaf tussen het koren zit...

Dat heb ik je ook niet verteld  ;)
Ikzelf heb daar ook geen banden gekocht, ik heb alleen maar geschreven wat ik gezien heb en kan er wel bij schrijven dat het nogthans "Michelin" bandjes waren.

wooter

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 08:13:57 »

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 00:33:45 »
Ik volg al enige tijd deze discussie over winterbanden. Zoals wij ons vroeger bezig hielden met het onderzoek van al dan niet zware en dodelijke verkeersongevallen, spreekt het voor zich dat winterbanden extra voordelen bieden. Dit qua remafstand, grip, schuif, rotatie, uitlooptrajecten en dergelijke meer. In samenwerking met onze medewerker, Guy Beel, waarbij we heel wat verkeersongevallen onderzochten in opdracht van de parketten van Oost en West Vlaanderen, bleek uit de analyses en de reconstructies dat winterbanden heel wat extra voordelen bekwam. Bleek ook zeer duidelijk uit de ongevalanalyses.

Ik meen zelfs te mogen zeggen dat onze vriend, Guy Beel, dewelke in de voetsporen trad van zijn vader die zich sinds 1963 met ongevalonderzoeken bezig hield, een behoorlijke reputatie opbouwde op gebied van kennis en besluiten.

Wie zich werkelijk op ongevalonderzoek toespitste, weet immers dat het Duitse Vakblad “Das Verkehrsunfall” een prioriteit is op gebied van gegevensinzameling. Voornamelijk de informatie inzake de vaststellingen, reconstructies, uitglijdtrajecten, banden, rotaties wat betreft de gebeurlijke ongevallen. Een onmisbaar tijdschrift wat onderzoek in ongevallen betreft.

Juist om die redenen dat we ons regelmatig in Duitsland bevonden inzake de voortreffelijke medewerking die we bekwamen van de Duitse Polizei.

Wie zich nog herinnert, weet welk verslag we uitbrachten inzake een dodelijk verkeersongeval tussen een Smart en een Peugeot. Een frontale aanrijding waarbij niet de minste vervorming werd vastgesteld bij de binnenkooi van de Smart.

Uit onze proefondervindingrijke ervaringen is het totaal verkeerd om winterbanden te negeren in ons land. Zelfs indien men de weersomstandigheden zou vergelijken tussen België en onze buurlanden.

Jozef zal daarover meer informatie kunnen verstrekken. Maar behoudens vergissing van mijnentwege meen ik zelfs dat het in Duitsland voor buitenlanders verplicht is om met winterbanden te rijden. Bij vier totaal afzonderlijke controles en vaststellingen uitgaande de Polizei, kan men telkens een onmiddellijke inning eisen van 20 of 30 €.

Ik wil iedereen er nog graag op wijzen, dat banden en velgen dewelke niet conform zijn volgens de voorschriften eigen aan het voertuig en bij gebrek aan vermelding op gelijkvormigheidattest of tuningverslag uitgaande de autokeuring, de verzekeringsmaatschappijen het recht hebben om de kosten, voortspruitende uit het ongeval, volledig terug te verhalen.

Mijn inziens is het laakbaar om een mening te ventileren die enigszins afbreuk vormt opzichtens het algemen belang van de verkeersveiligheid. Ik ben dan ook van oordeel, dat men zich vergist is altijd mogelijk, doch dat men fout is, dient men zijn fout toe te geven.

…/… De winterbanden die ik op het oog heb scoren dan weer érg goed in diverse testen en claimen ook bij droog en nat wegdek goed te presteren, maar kosten een vermogen en 1000€ uitgeven aan banden die deze week en een week in februari hun nut bewijzen lijkt me ook weer overdreven.../…

Wooter,

Een bedrag van 1.000 € lijkt me bijzonder vrij hoog voor winterbanden. Over welke winterbanden spreken we dan? Tenzij in de prijs nieuwe velgen zijn vervat?

Als voorbeeld :

Een Goodyear UG 7, 185 / 65 / 14 snelheidscode 86T, inclusief BTW, uitgebalanceerd en geplaatst, bedraagt 73 € per band x 5 = 365 €

4 nieuwe velgen à rato van 35 € x 5 = 175 €

Tenzij u spreekt over aluminium velgen met een prijswaarde van 150 à 300 € het stuk.

@ Benny Stinkens,

U verschaft enigzins verkeerde informatie indien u schrijft dat bredere winterbanden minder veilig zijn. Dit geldt niet alleen voor winterbanden. Rekening houdend met natte weersomstandigheden. Ook niet uit het oog verliezen dat er enorm verschil is in het soort wegdek en zijn stroefheid !!

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 01:11:36 »
Citaat van: marc annemans
behoudens vergissing van mijnentwege meen ik zelfs dat het in Duitsland voor buitenlanders verplicht is om met winterbanden te rijden

Ongeacht de nationaliteit of woonplaats van bestuurder en het land waar het voertuig ingeschreven is, moet het op ieder ogenblik uitgerust zijn met banden die aangepast zijn aan de weersomstandigheden.

Op sneeuw bijvoorbeeld riskeer je zonder winterbinden niet alleen een boete, maar zal je ook bij een ongeval alvast sowieso een deel van de aansprakelijkheid toegeschoven krijgen.

Citaat
Een bedrag van 1.000 € lijkt me bijzonder vrij hoog voor winterbanden.

Ik heb meer dan 10 jaar geleden, met een aanzienlijke korting van Bernaerts en dan nog een bijkomende korting via de vriendenkring van mijn werkgever, voor 4 zomerbanden (zonder velgen) van het merk Dunlop ongeveer 50.000 BEF betaald (dus 1.250 Euro), zijnde de banden, de montage, het uitbalanceren van de wielen en het uitliijnen van de voortrein. Dit was met mijn Jaguar XJ Daimler.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 14:51:12 »
Jozef zal daarover meer informatie kunnen verstrekken. Maar behoudens vergissing van mijnentwege meen ik zelfs dat het in Duitsland voor buitenlanders verplicht is om met winterbanden te rijden. Bij vier totaal afzonderlijke controles en vaststellingen uitgaande de Polizei, kan men telkens een onmiddellijke inning eisen van 20 of 30 €.

Marc, als ge bedoelt dat binnen- en buitenlanders ook met winterbanden moeten rijden op Duitse wegen waar winterlijke neerslag op ligt (sneeuw-ijzel-rijmplekken) hebt ge gelijk, maar een strikte verplichting is het niet.

Het komt er wel in principe bijna op neer als men dikwijls in D in de winter (ook ongepland) moet zijn, zeker als het langer als 2 dagen is (weervoorspelling)

Maar een buitenlander die het Duits winterweerbericht bekijkt en een dag plant kort erna of enkele dagen erna waar minimumtemperaturen van + graden "zeker" te verwachten zijn waar hij moet zijn; kan het er op wagen met zomerbanden te rijden voor een daguitstap.
(maar ik raad het hem of haar niet aan hé, ik rij ook steeds naar D en in Be met winterbanden).

Sneeuwen kan het natuurlijk nog bij plustemperaturen, maar hij moet op de weg blijven liggen...
Als er sneeuw/ijzel op de weg blijft liggen riskeert hij 20 € bij niet-behindering van andere weggebruikers, 40€ (+1 strafpunt voor Duitsers) bij behindering.
Ook met vuile voorruit rijden wegens voorruitsproeier verstopt (geen antivries + niet-verwarmde sproeier) valt onder §2(3a) StVO.
Citaat
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_02.php
§2 Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

(3a) Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern führt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen
.

Bij motorvoertuigen is de uitrusting de weersomstandigheden aan te passen. Hierbij gehoren in het bijzonder geschikte banden en antivriesmiddel in het ruitenwasreservoir. 

Citaat
http://www.verkehrsportal.de/bussgeldkatalog/bkatv_02.php
Nr. Tatbestand                                                                                   Regelsatz in Euro und Punkte -- Kategorie zur Fahrerlaubnis auf Probe
 Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

5a  Ausrüstung eines Kraftfahrzeugs nicht an die Wetterverhältnisse angepasst     20 €     
5a.1  - mit Behinderung                                                                                              40 €   1 Pkt.   --    B

Maar het wordt véél erger als hij/zij in een ongeval betrokken geraakt in die winterse wegdekomstandigheden, verzekering/tegenverzekering kennen alle regeltjes als het erop aan komt.
Maar dat wist je zeker ook wel, Marc.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 november 2008 - 15:12:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 18:33:49 »
Jozef en Michel,

Hartelijk dank voor jullie toelichtingen. Zodoende kan ik ook mijn naaste geburen correct informeren. Ze wensen binnen twee weken een daguitstap te maken naar de Kerstmarkt in Oberhausen.

Nogmaals, dank. ;)

www.mattys-music.be

wooter

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 22:27:42 »
Een Goodyear UG 7, 185 / 65 / 14 snelheidscode 86T, inclusief BTW, uitgebalanceerd en geplaatst, bedraagt 73 € per band x 5 = 365 €
Met suboptimale winterbanden en een niet-toegelaten bandenmaat kan je inderdaad voor minder dan 500€ gesteld zijn.  Ik rij evenwel op 225x45x18 en 255x40x18 :)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 02:13:57 »
Met suboptimale winterbanden en een niet-toegelaten bandenmaat kan je inderdaad voor minder dan 500€ gesteld zijn.  Ik rij evenwel op 225x45x18 en 255x40x18 :)

Hja, met een SUV of ne Hummer kan je aan het toegelaten slakkehangetje in België weinig uit winterbanden halen.  ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 13:44:09 »
Wat kost die maat gemiddeld in zomerversie ? (top 5 qua kwaliteit).

Eigenlijk is het irrelevant, alleen de prijs vd wintervelgen mag als extra-winteruitgave tellen.
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 13:45:45 door Michel »
© Koning Willem I

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 22:48:17 »
@ Benny Stinkens,

U verschaft enigzins verkeerde informatie indien u schrijft dat bredere winterbanden minder veilig zijn. Dit geldt niet alleen voor winterbanden. Rekening houdend met natte weersomstandigheden. Ook niet uit het oog verliezen dat er enorm verschil is in het soort wegdek en zijn stroefheid !!

Als je nu zou schrijven dat mijn informatie niet volledig is i.p.v. verkeerd  ;)
Je mag me trouwens ook gerust met je aanschrijven i.p.v. U

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 23:19:01 »
Met "brede en smalle" winterbanden heb ik genoeg ervaring opgedaan (ook op krachtige auto´s BMW, Porsche, ook Mazda in mindere mate)

Gemiddelde brede winterbanden: (lagere druk per cm², maar wel meer contactoppervlakte)
voordeel bij:
 - droog wegdek en vochtig wegdek
 - bij winterwegdek: vastgereden sneeuw, ijzel.

nadeel bij:
- zeer nat wegdek of plassen eerder aquaplaningsgevaar (10-20 kmh eerder)
- bij winterwegdek: gesmolten sneeuw, eerder losse sneeuw.

Daarbij zijn er nog lichte verschillen naargelang het negatief profiel en waterafleidingsdesign vd band bij dezelfde breedte.
(een bredere band heeft in principe bredere groeven, maar niet altijd)
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 23:24:09 door Michel »
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 04:35:57 »
Citaat van: benny stinckens
Als je nu zou schrijven dat mijn informatie niet volledig is i.p.v. verkeerd  ;)

>:(

Mijn verontschuldiging, benny. Naar aanleiding van uw bovenstaand bericht heb ik het nu ook opgemerkt.

www.mattys-music.be

wooter

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 07:47:40 »
Michel,

Vier nieuwe velgen 18"x8 en 18"x9 staan in de onderdelenlijst voor 3425€ :)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 15:31:12 »
Michel,

Vier nieuwe velgen 18"x8 en 18"x9 staan in de onderdelenlijst voor 3425€ :)
Amai, gesmede magnesiumvelgen ? of staalvelgen met een goudlaag ?  ;)

Voor 600-700 € zijn die 4 genoemde wintervelgen - wel normale merken in gegoten aluminium- toch te verkrijgen.
vb Borbet, enz...
ca. 2 x 150 € voor de 18"x8 en 2 x 200 € voor de 18"x 9 als men absoluut die breedte wil achteraan.
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/7736F940313.html
anders ca. 4 x 150 € voor 4 st. 18"x8 Borbet.
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1201069_-design-ls-8x18-borbet.html

Als men meer bescheiden is doen nieuwe staalvelgen het ook , ~ 300 € voor de vier :  ;)
Citaat
Größe           Lochkreis    ET      zulässige Reifen      Felgenpreis
  7.5Jx16 Zoll  5/112.0  46.00     225/60 R16 M+S   72,95 EUR

http://www.tuning2.de/stahlfelgen.php?changed=kfz_modell&kfz_hersteller=Mercedes&kfz_modell=S-Klasse&kfz_typ=&kfz_baujahr=&tyre=&dim=&lochkreis=
Ik heb gewoon Mercedes S-klasse genomen, de buitendiameter van de toegelaten band zal +- kloppen. 

« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 15:44:59 door Michel »
© Koning Willem I