Michel,
Je gaat er vanuit dat iemand die top-zomerbanden verkiest, tevreden zou zijn met budget-winterbanden... Je weet zelf dat dat érg onwaarschijnlijk is.
Dat schrijf en bedoel ik niet, iedereen kan zich gemakkelijk informeren wat kwaliteit-prijs is van winterbanden, bvb in de ADAC-tabellen hoef je de link vd zeer aanbevolen banden maar aan te klikken, en die kosten echt niet meer als de matige banden.
(en in winkelrekken ligt het vol met autoboekjes: 5 minuten bij de bandentesten bladeren volstaat ruimschoots

)
Ik denk dat je ervan uit mag gaan die de keuze van het type banden overlaat aan z'n bandenboer, evenveel nonchalance aan de dag legt, ongeacht het over zomer- of winterbanden gaat. Ge weet toch hoe dat dat gaat:
- "Ik wil winterbanden"
- "Bon, we hebben Michelins en Kleber op stock"
- "Vorige lente hebt ge me Michelins gegeven en die waren goed. Doe nu ook maar Michelins"
Iemand die in de zomer met een Pilot Sport rijdt, zal in de winter niet tevreden zijn met een simpele Alpin. En de kans dat een bandenboer een Pilot Sport kan verkopen aan iemand die nonchalant is over bandenkeuze, is érg klein...
Daar volg ik in, eigen bult...
In casu: de Dunlop SP Wintersport 3D's zijn quasi overal uitverkocht. Hoeveel mensen denk je hebben vervolgens gezegd: "oh, ik wacht wel enkele weken dan om zeker de beste banden te hebben..."?
Ik begrijp sommige mensen niet, men moet zich toch een beetje tijd gunnen om 300-500 of meer € uit te geven aan nieuwe winterbanden als ze versleten zijn, evenzo voor nieuwe zomerbanden, nadien zit ge ermee... eigen bult.
Naast de Dunlops zullen toch nog andere merken ~ evenwaardig zeer goed zijn, hoe ondertussen de winterbandenstock bij de modale Vlaamse bandenboer evolueert weet ik eigenlijk niet zo goed; maar als ik banden bestel (Hechtel) heb ik ze 9 kansen/10 2-3 dagen later, anders kijk ik ergens anders; laten monteren kan bvb op een zaterdagvoormiddag of bij afspraak; door de week is het daar zeer rustig.
vb. ik heb gisteren met collega´s een uur gediscuteerd om eigenschappen/afmetingen van betere USB-stickjes (15-20€) van 8 GB op de internetmarkt of in de PC-winkel, het ging om 5 € prijsverschil... Een collega was al tweemaal naar de Aldi gereden, maar de sticks waren net uitverkocht... Hallo ?
Toch een vb geven hoe ik tewerk ging:
Op onze familieauto Mazda liggen normaal goede 205-ers zomerbanden in de zomer (met LM-velgen gekocht (koopje));
met (
toen nieuwe 2006) zeer goede 185-winterbanden (op originele staalvelgen) doet hij het allround zeer vlot, rijdt comfortabeler, en verbruikt wat minder, en zelfs zijn topsnelheid ligt enkele kms hoger (betere aerodynamica + lagere rolweerstand), en Aquaplanungsgevaar is logischerwijze ook lager als op de bredere zomerbanden.
Ik baseerde mij op de ADAC test van 2006 toen, schreef voor mijn vrouw een papiertje gerangschikt met 3 van de 4 zeer aanbevolen winterbanden op: "1.Bridgestones of Contis- 2 desnoods Pirellis, en de maat natuurlijk, en naar die moest ze vragen bij de bandenboer terplaatse -die wij overigens kennen-.
(Michelin´s schreef ik er niet bij, want ik weet dat ze in D qua Michelinprijs overdrijven tov Be, mss de GY Ultragrips nog maar die heb ik niet opgeschreven)
(ze reed sowieso toch naar de kleinkinderen in D zo´n 240 km vanuit Peer)
De Continentals waren in voorraad zelfs, en nog goedkoop ook (Duitse makelij, Hannover)
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/185_60_R14_2006/tab.asp?ComponentID=163304&SourcePageID=163624
Winterreifen/Ganzjahresreifen 185/60 R 14 (2006)
Reifenmodell Prijs droog nat sneeuw ijs geluid rolweerstand slijtage ADAC-Urteil
Continental WinterContact TS 800 62 bis 91 2,5 2,3 2,3 3,2 2,7 2,0 1,8 besonders empfehlenswert
Toevallig nog de hoogste score droog-nat, lekker meegenomen...

Maar de andere criteria zijn voor ons zeker niet minder belangrijk, aangezien we de meeste kms in D rijden, soms ook richting Ardennen/Noord-Eifel.
Edit: als men de verscheidene testdetails van elk criterium van een bepaalde band wil weten, en hoe de punten naar criterium procentueel ingedeeld worden, moet men
de link met bandennaam aanklikken:
bvb
Continental WinterContact TS 800 Kurzkritik: korte kritiek
+ Sehr ausgewogener Reifen + zeer evenwichtige band
+ Sehr gut in allen Disziplinen + zeer goed in alle disciplines
daaronder tabelindeling: % /punten