Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 82654 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 00:39:27 »
De reden dat ik ook aanbevolen met zeer aanbevolen wil vergelijken is omdat winterbanden nu eenmaal niet zo compromisloos op droog-nat-wegdek afgestemd zijn zoals een zomerband, een winterband moet ook nog vooral uitblinken op sneeuw en ijzel. 

Dat is cherry-picking ...
Voor de winterbanden kies je de beste uit een test, maar voor de zomerbanden de middelmatige en de banden die afglijden richting "af te raden".

Als ik betere banden - in het licht sportief getinte segment -  kies ipv vergelijkbare banden, dan komen de winterbanden er in droog en nat weer helemaal niet meer aan te pas.
En zit ik goed voor zeker 360 dagen op een jaar ipv 5 ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 07:58:37 »
Michel,

Je gaat er vanuit dat iemand die top-zomerbanden verkiest, tevreden zou zijn met budget-winterbanden...  Je weet zelf dat dat érg onwaarschijnlijk is.

Ik denk dat je ervan uit mag gaan die de keuze van het type banden overlaat aan z'n bandenboer, evenveel nonchalance aan de dag legt, ongeacht het over zomer- of winterbanden gaat.  Ge weet toch hoe dat dat gaat:

- "Ik wil winterbanden"
- "Bon, we hebben Michelins en Kleber op stock"
- "Vorige lente hebt ge me Michelins gegeven en die waren goed.  Doe nu ook maar Michelins"

Iemand die in de zomer met een Pilot Sport rijdt, zal in de winter niet tevreden zijn met een simpele Alpin.  En de kans dat een bandenboer een Pilot Sport kan verkopen aan iemand die nonchalant is over bandenkeuze, is érg klein...

In casu: de Dunlop SP Wintersport 3D's zijn quasi overal uitverkocht.  Hoeveel mensen denk je hebben vervolgens gezegd: "oh, ik wacht wel enkele weken dan om zeker de beste banden te hebben..."?
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 december 2008 - 08:00:22 door wooter »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #62 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 09:21:59 »
Aan sommige bandenboeren laat ik zonder problemen de keuze over, welke banden te monteren. De bandenboer waar ik bij voorkeur langsga heeft een klein bedrijfje (niet veel meer dan een dubbele garage en magazijntje. Hij is echter gepassioneerd met zijn werk bezig. Hij is dan ook goed gekend in het tuning-wereldje voor velgen en speciale banden. Meestal heeft hij trouwens één of andere studie achter de hand om zijn keuze, indien nodig, te verdedigen.

Bij mijn laatste aankoop van winterbanden adviseerde hij me de Nokians, hij reed er trouwens zelf ook mee op zijn 530i. Hij wilde eventueel wel een Michelin monteren, maar die waren meer dan 50% duurder.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #63 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 10:50:38 »
In Vlaanderen zijn de modale winterbanden op 3 tot 5 dagen per jaar na wat mij betreft ONAANGEPASTE banden.
gisteren was dus zo'n dag
bij ons in het dorp zaten er veschillende in de gracht
die schoolbus vliegt dagelijks door de polderwegen, dus dat was een 'accident waiting to happen'
de anderen waren gewoon onvoorzichtig

wat me wel opviel is dat het meer dan een half uur duurde eer de hulpdiesten bij de schoolbus waren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #64 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 13:03:20 »
Michel,
Je gaat er vanuit dat iemand die top-zomerbanden verkiest, tevreden zou zijn met budget-winterbanden...  Je weet zelf dat dat érg onwaarschijnlijk is.
Dat schrijf en bedoel ik niet, iedereen kan zich gemakkelijk informeren wat kwaliteit-prijs is van winterbanden, bvb in de ADAC-tabellen hoef je de link vd zeer aanbevolen banden maar aan te klikken, en die kosten echt niet meer als de matige banden.
(en in winkelrekken ligt het vol met autoboekjes: 5 minuten bij de bandentesten bladeren volstaat ruimschoots   ;))

Citaat
Ik denk dat je ervan uit mag gaan die de keuze van het type banden overlaat aan z'n bandenboer, evenveel nonchalance aan de dag legt, ongeacht het over zomer- of winterbanden gaat.  Ge weet toch hoe dat dat gaat:
- "Ik wil winterbanden"
- "Bon, we hebben Michelins en Kleber op stock"
- "Vorige lente hebt ge me Michelins gegeven en die waren goed.  Doe nu ook maar Michelins"

Iemand die in de zomer met een Pilot Sport rijdt, zal in de winter niet tevreden zijn met een simpele Alpin.  En de kans dat een bandenboer een Pilot Sport kan verkopen aan iemand die nonchalant is over bandenkeuze, is érg klein...
Daar volg ik in, eigen bult...

Citaat
In casu: de Dunlop SP Wintersport 3D's zijn quasi overal uitverkocht.  Hoeveel mensen denk je hebben vervolgens gezegd: "oh, ik wacht wel enkele weken dan om zeker de beste banden te hebben..."?

Ik begrijp sommige mensen niet, men moet zich toch een beetje tijd gunnen om 300-500 of meer € uit te geven aan nieuwe winterbanden als ze versleten zijn, evenzo voor nieuwe zomerbanden, nadien zit ge ermee... eigen bult.

Naast de Dunlops zullen toch nog andere merken ~ evenwaardig zeer goed zijn, hoe ondertussen de winterbandenstock bij de modale Vlaamse bandenboer evolueert weet ik eigenlijk niet zo goed; maar als ik banden bestel (Hechtel) heb ik ze 9 kansen/10 2-3 dagen later, anders kijk ik ergens anders; laten monteren kan bvb op een zaterdagvoormiddag of bij afspraak; door de week is het daar zeer rustig.   

vb. ik heb gisteren met collega´s een uur gediscuteerd om eigenschappen/afmetingen van betere USB-stickjes (15-20€) van 8 GB op de internetmarkt of in de PC-winkel, het ging om 5 € prijsverschil... Een collega was al tweemaal naar de Aldi gereden, maar de sticks waren net uitverkocht... Hallo ?

Toch een vb geven hoe ik tewerk ging:
Op onze familieauto Mazda liggen normaal goede 205-ers zomerbanden in de zomer (met LM-velgen gekocht (koopje));
met (toen nieuwe 2006) zeer goede 185-winterbanden (op originele staalvelgen) doet hij het allround zeer vlot, rijdt comfortabeler, en verbruikt wat minder, en zelfs zijn topsnelheid ligt enkele kms hoger (betere aerodynamica + lagere rolweerstand), en Aquaplanungsgevaar is logischerwijze ook lager als op de bredere zomerbanden.

Ik baseerde mij op de ADAC test van 2006 toen, schreef voor mijn vrouw een papiertje gerangschikt met 3 van de 4 zeer aanbevolen winterbanden op: "1.Bridgestones of Contis- 2 desnoods Pirellis, en de maat natuurlijk, en naar die moest ze vragen bij de bandenboer terplaatse -die wij overigens kennen-.
(Michelin´s schreef ik er niet bij, want ik weet dat ze in D qua Michelinprijs overdrijven tov Be, mss de GY Ultragrips nog maar die heb ik niet opgeschreven)
(ze reed sowieso toch naar de kleinkinderen in D zo´n 240 km vanuit Peer)

De Continentals waren in voorraad zelfs, en nog goedkoop ook (Duitse makelij, Hannover)
Citaat
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/185_60_R14_2006/tab.asp?ComponentID=163304&SourcePageID=163624

Winterreifen/Ganzjahresreifen 185/60 R 14 (2006)

Reifenmodell                                  Prijs      droog    nat   sneeuw    ijs     geluid rolweerstand slijtage    ADAC-Urteil
Continental WinterContact TS 800   62 bis 91   2,5      2,3      2,3      3,2      2,7      2,0            1,8      besonders empfehlenswert

Toevallig nog de hoogste score droog-nat, lekker meegenomen...  8)
Maar de andere criteria zijn voor ons zeker niet minder belangrijk, aangezien we de meeste kms in D rijden, soms ook richting Ardennen/Noord-Eifel.

Edit: als men de verscheidene testdetails van elk criterium van een bepaalde band wil weten, en hoe de punten naar criterium procentueel ingedeeld worden, moet men de link met bandennaam aanklikken:
bvb Continental WinterContact TS 800
Citaat
Kurzkritik:                             korte kritiek
+ Sehr ausgewogener Reifen   + zeer evenwichtige band
+ Sehr gut in allen Disziplinen  + zeer goed in alle disciplines
daaronder tabelindeling:   % /punten
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 december 2008 - 16:38:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #65 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 19:53:53 »
gisteren was dus zo'n dag

de anderen waren gewoon onvoorzichtig

Of ze verwachten mirakels nu ze toch winterbanden hadden opliggen ... maar die schuiven ook op ijzel.  :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #66 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 10:17:01 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Gaan we terug één of zelfs meer decennia krijgen met veel meer koudere winters ?

2006 was reeds een plotse voorbode met 60 vorstdagen in de winter, 2007 was opnieuw een zachte winter met abnormale 27 vorstdagen; het langjarig gemiddelde bedraagt immers nog altijd 46,8 vorstdagen.

Volgens mij gaat de winter 2008 strenger worden als die van 2006 waar er tot halfweg maart nog vroor en enkele dagen sneeuw viel.
(maar ook 2 zwaluwen maken de lente niet  ;) )

Ref-winter-lente 2006:  http://www.meteo.be/meteo/view/nl/155270-2006.html

afgelopen december 2008 lag de temperatuur ook onder het gemiddelde van normaal, al viel er weinig neerslag; toch hadden we "normale" 5 sneeuwdagen:

Citaat
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/2780355-December+2008.html

Parameter                                       Eenh.  Maand   Norm.

Gemiddelde temperatuur                    °C       2,8       3,3
Gemiddelde maximum temperatuur      °C       5,1       5,5
Gemiddelde minimum temperatuur       °C       0,3       0,8

Neerslagtotaal                                  mm      43,3      69,2
Neerslagdagen                                    d       13         20
Sneeuwdagen                                    d        5          4,6

En met enkele centimeters sneeuw gaat dat weer lachen worden op de baan, bij de Vlaamse - en Nederlandse* - modale rijvaardigheid/anticiperen met zomerbanden, de recordfiles gaan weer volgen...  ;D  ;)

Zelfs in de bbk is men niet veilig bij een laagje sneeuw...  Tiens, volgens de titel schijnt het dat sneeuw de oorzaak is van gladde wegen en voor verkeersproblemen...  ???  ;)

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

" Weeralarm " (zie foto)

http://weblogs2.nrc.nl/discussie/2008/03/25/treft-de-sneeuw-alle-blaam-voor-de-verkeerschaos/

Treft de sneeuw alle blaam voor de verkeerschaos?

Nederland werd vandaag getroffen door de op een na drukste ochtendspits ooit. De sneeuw veroorzaakte honderden kilometers file, tientallen ongelukken en vertragingen op het spoor.

Het weer wordt gezien als het grote excuus. Maar niet iedereen ziet dat zo. Een bezoeker van AD.nl legt de schuld bij de verkeersdeelnemers zelf. “Ik snap niet waarom mensen allemaal als stumpers over de weg gaan”, schrijft hij. “Tuurlijk moet je goed opletten met gladheid en sneeuw. Maar mensen, in principe is er niets zo simpel als rijden met gladheid.” Zijn grote tip: “Niet remmen, geen gas geven en niet sturen. En als het toch moet, heb je niet goed genoeg vooruit gekeken.” Anderen geven de schuld aan de strooidiensten, of aan de Nederlandse Spoorwegen.

Het KNMI heeft inmiddels een nieuw weeralarm gegeven. Het meteorologisch Instituut raadt iedereen aan vooral niet de weg op te gaan als dat niet per se hoeft.

Wat vindt u? Treft de sneeuw alle blaam voor de chaos? Zijn de weg- en spoorbeheerders niet alert genoeg? Of ligt het aan de verkeersdeelnemer zelf; mensen die bijvoorbeeld paniekeriger rijden dan nodig is of ondanks weeralarm toch de weg op gaan?
[/quote]
  :D :D ;D

Echt heerlijk, een mooie dikke laag sneeuw op de weg, en dan nog liefst het zonnetje erop, dan haal ik zelfs de open cabrio uit de garage, en zonnebrilletje op.
(op de foto ligt er wel veel te weinig)
Ongelooflijk hoe sommige wegen er dan rustig bij liggen, en het bijladen vd autobatterie is dan mooi meegenomen (zonder lader).
Hèh toch, moet toch eens gaan kijken naar gepaste velgen en winterbanden.  :)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:15:21 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 15:06:48 »
Net terug van twee weken Canada op zomerrubber met 10 tot 45 cm sneeuw...  Sja, dan is 5cm niks :D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #68 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 16:54:27 »
Citaat
"Koude lucht is zwaarder dan warme lucht en laat zich niet zo snel wegduwen. We krijgen nog minstens een week winterweer, met sneeuw van zondag tot maandag",
Foei, Eddy.
Koude lucht is niet lichter dan warme lucht, koude lucht heeft een lagere dichtheid dan warme lucht. ;)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #69 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 19:27:01 »
Citaat
"Koude lucht is zwaarder dan warme lucht en laat zich niet zo snel wegduwen. We krijgen nog minstens een week winterweer, met sneeuw van zondag tot maandag",
Foei, Eddy.
Koude lucht is niet lichter dan warme lucht, koude lucht heeft een lagere dichtheid dan warme lucht. ;)
BBB, ge citeert, en er staat wel zwaarder dan warme lucht en ...

De dichtheid vd lucht heeft toch -normaal gezien- met het hoogteniveau te doen, de lucht wordt meer samengedrukt naarmate ze korter bij het aardoppervlakte ligt; en naarmate men hoger gaat -tot een zekere hoogte- wordt de lucht kouder, uitgezonderd bij inversie dan kan de warmere lucht net erboven de koudere lucht eronder in een greep houden bij weinig wind.
Maar dat bedoelde je wslk, BBB  ;)

Even opzoeken:
Citaat
Inversielaag

Een inversie is een term uit de meteorologie die aangeeft dat de temperatuur in een laag van de atmosfeer een omgekeerd verloop heeft dan normaliter het geval is. Normaal wordt het steeds kouder, hoe hoger men in de troposfeer (onderste 11 km. van de atmosfeer) komt. Bij een inversie wordt het over een gedeelte van de hoogte steeds warmer.

Doordat in koude lucht zwaarder is dan warme lucht, heeft koude lucht de neiging om te dalen terwijl warme lucht de neiging heeft te stijgen. Normalitair leidt dit tot een zekere circulatie waarbij koude lucht aan de grond wordt opgewarmd en warme lucht op grotere hoogte afkoelt. In sommige situaties krijgt de koude zware lucht de kans niet om op te warmen en blijft op lagere hoogte hangen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inversielaag

http://de.wikipedia.org/wiki/Luftdichte  (Luchtdichtheid)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 januari 2009 - 19:48:53 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #70 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 19:42:30 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 januari 2009 - 19:44:02 door Rafael »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #71 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 20:31:12 »
Foei, Eddy.

Koude lucht een lagere dichtheid dan warme lucht? Waarom stijgt warme lucht dan? ::)
Michel zei blijkbaar praktisch hetzelfde, ik moet eens vaker vernieuwen denk ik :)
Idd, warme lucht stijgt idd, maar koelt naarmate de hoogte ook snel weer af (toch de onderste 11 km vd atmosfeer -zie grafiek-) wat een normale luchtcircilatie geeft, behalve bij een inversielaag waar de lucht over de grond niet voldoende kan opwarmen (eveneens hoge luchtdruk en zonnestralen die niet genoeg doordringen om de lucht over de grond ook voldoende op te warmen en te weinig wind) dan is uitzonderlijk de lucht boven de grond kouder als de lucht erboven en geraakt niet "weggeduwd" of opgewarmd (en dit warmer als de luchtlaag net erboven).
grafiek: luchttemperatuur(rood) naarmate hoogte (y-km), x-as C°, (blauwe lijn = luchtdruk ~ lineair tot 90 km (logarithm.))
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Standardatmosph%C3%A4re_1976_90km.png/250px-Standardatmosph%C3%A4re_1976_90km.png

grafiek: luchtdichtheid (rood) en -druk (blauw) tot zeer grote hoogte 600 km (logarith. schaal)

BBB heeft wel gelijk de luchtdichtheid daalt naarmate de luchttemperatuur daalt, ttz is dus steeds omgekeerd evenredig met de temperatuur.
*m.a.w. hoe lager de lucht boven de grond hangt hoe hoger de luchtdichtheid en hoe hoger de (duwende) luchtdruk, en - behalve bij inversie - hoe hoger de temperatuur van die lucht.

Natuurlijk zijn er nog vele andere parameters die de luchtdichtheid bepalen hier alle formules:
Citaat
The formula for the density of dry air is given by:
ρ = p / R.T
where ρ is the air density in kilograms per cubic meter, p is pressure in pascals, R is the specific gas constant, and T is temperature in kelvins.

http://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air

*
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Luftdichte (luchtdichtheid)
Die luft hat am Boden immer höchste Dichte und höchsten Luftdruck - und außer bei Inversionen auch die höchste Temperatur

http://de.wikipedia.org/wiki/Luftdruck (luchtdruk)

Citaat
Ook weerman Eddy De Mey denkt dat de winter nog niet is uitgezongen. "Koude lucht is zwaarder dan warme lucht en laat zich niet zo snel wegduwen.
Ik denk dat de opsteller Eddy verkeerd samengevat heeft, eigenljk wil hij gewoon in een kort zinnetje verklaren dat er inversie is...  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 januari 2009 - 21:01:05 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #72 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 20:38:55 »
Foei, Eddy.

Koude lucht een lagere dichtheid dan warme lucht? Waarom stijgt warme lucht dan? ::)

Ik kan ook niet meer volgen, Rafael. Ze hadden ons nog zo beloofd dat de wetten van de fysica nooit zouden veranderen ... :(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #73 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 20:54:45 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 januari 2009 - 20:57:30 door Rafael »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #74 Gepost op: zaterdag 03 januari 2009 - 21:32:45 »
Ik zal maar geen olie op het vuur gooien want over stijgende lucht kan ik wel een boompje opzetten  ;D.

Misschien nog een weetje erbij zetten:

- op lagere hoogtes (tot pakweg een paar km) daalt de temperatuur 1 ° C voor elke (ongeveer) 165 m die je klimt.

Ik heb dit in de Provence al een paar keer aan de lijve ondervonden. Vertrokken op ongeveer 500 m hoogte bij een gezellige 25°C om dan  'bepaalde lichaamsdelen' af te vriezen op een hoogte van 4500 m.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519