Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 86488 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #150 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009 - 00:16:16 »
De "PS1" heeft eigenlijk die aanduiding niet, omdat het de eerste Pilot Sport is. PS2 is dus de opvolger van mijn band.
Ik vermoed toch sterk dat de PS2 beter is als de "PS1" op droog. Op sneeuw zal hij dan weer slechter zijn, ergens is dat logisch.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 februari 2009 - 00:18:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #151 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009 - 07:24:11 »
Inderdaad.

De vraag is dus: hoe zal een PS2 dan presteren in dezelfde omstandigheden... Gaat ie beter presteren omdat het droog is, of slechter omdat het koud is? :)

Bovendien is het verschil bij 5,5º niet dramatisch groot.  Vrijdag was het 10º overdag...

Maar goed, een zomerband en een winterband zijn beiden een compromis, en je kan niet elk moment van de dag met de beste band geschikt voor die weersomstandigheden en wegoppervlakken rijden.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #152 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009 - 11:57:01 »
Bovendien is het verschil bij 5,5º niet dramatisch groot.  Vrijdag was het 10º overdag...
Idd, hier was het 9°C en zon, mooi toerke met de fiets gedaan.

Op dit moment is het wel maar 2°C...

Als de wind draait van Oost-ZO op Zuidwest is een temperatuursprong van 10°C niets bijzonders, binnen enkele dagen zal het ´s morgens weer vriezen omdat de wind naar het Noorden draait, mss later naar het NO dan vriest het weer -4°C...

Citaat
Maar goed, een zomerband en een winterband zijn beiden een compromis, en je kan niet elk moment van de dag met de beste band geschikt voor die weersomstandigheden en wegoppervlakken rijden.
Idd, maar als men de gemiddelde min/max temperatuur van december + 0,3 tot + 5,1 °C en januari  - 2,5 tot + 3,7 °C bekijkt... en dit nog in Ukkel waar het doorgaans iets warmer is, en minder sneeuwt, als in oostelijker Be..., dan mag men eigenlijk niet twijfelen.

In totaal waren er zelfs 7 sneeuwdagen in Ukkel op die twee maand.
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/2780355-December+2008.html
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/2832635-Januari+2009.html

Daarbij neem ik toch altijd de minimum temperatuur, of doorgaans de temperatuur als men in de vroege morgen vertrekt of in de late uurtjes naar huis rijdt.

Om af te sluiten:
Citaat
summer tires aren't designed to be driven in snow and on ice
en lage wintertemperaturen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 februari 2009 - 12:00:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline janvkn

• Starter
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #153 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009 - 14:36:07 »
Interessante test wooter. Ik moet toegeven dat ik verbaasd ben over het resultaat, ik had niet verwacht dat de winterbanden het zelfs bij 5,5°C al beter zouden doen.

Btw, voor wie de Volt reportage over winterbanden gemist heeft, je kan die opnieuw bekijken op de site van deredactie:
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek/1.464626?mode=popupplayer

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #154 Gepost op: zaterdag 07 februari 2009 - 19:27:38 »
Citaat van: wooter
je kan niet elk moment van de dag met de beste band geschikt voor die weersomstandigheden en wegoppervlakken rijden.

Jammer hé, dat we niet even, zoals in de Formule 1, een pitstop kunnen maken om minder dan een minuut daarna al met andere banden verder te kunnen rijden.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #155 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 18:35:50 »
Toch even terug oprakelen, betreft wintertemperaturen van deze winter 2009/2010 tov de wisselvallige winter van verleden jaar, enkele posts hoger.
Citaat van: Michel
Idd, maar als men de gemiddelde min/max temperatuur van december 08 + 0,3 tot + 5,1 °C en januari 09  - 2,5 tot + 3,7 °C bekijkt... en dit nog in Ukkel waar het doorgaans iets warmer is, en minder sneeuwt, als in oostelijker Be..., dan mag men eigenlijk niet twijfelen.

Onze weerman zei toch wel dat dit - voorlopig -  de koudste januari van de 21e eeuw is, en we zijn nog maar 10 jaar ver, die grapjas.

Eens kijken op KMI klimaat betreft dec 2009 - jan 2010:
Citaat
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/3833966-Jauary+2010.html#chartabel

Januari 2010 (enkel tabel gemidd. temperaturen Ukkel)

Parameter                                        Eenh. Maand Norm. kar*  
Gemiddelde temperatuur                     °C       0,1      2,6   n    
Gemiddelde maximum temperatuur      °C       2,2      5,1   za  
Gemiddelde minimum temperatuur       °C      -2,6    -0,3   za

*De kolom "kar" duidt de statistische karakteristiek aan van de waargenomen maandwaarde ("Maand").
Afkorting    Graad van abnormaliteit     Fenomeen bereikt of overtroffen gemiddeld één keer om de
n                  normaal                                                   -
a                  abnormaal                                            6 jaar
za                zéér abnormaal                                    10 jaar

December 2009 was nog net normaal klimaat
Klimatologisch overzicht van december 2009
Er waren 13 vorstdagen [min.< 0 °C] (norm.: 11,8 d.), waarvan 4 winterse dagen [max.< 0 °C] (norm.: 3,3 d.)

Parameter                                Eenh. Maand Norm. kar*
Gemiddelde temperatuur                °C    2,9     3,3      n
Gemiddelde maximum temperatuur  °C    5,3     5,5      n
Gemiddelde minimum temperatuur   °C   0,2     0,8      n

nalv de tests van Wooter -enkele posts hoger- heb ik mijn eerst geschatte grenstemp + 4°C naar + 5°C verhoogd vanwaar gemiddelde winterbanden in alle wegdekomstandigheden (ook droog) (net) beter tot véél beter zijn als gemiddelde zomerbanden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2010 - 18:49:57 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #156 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 14:40:47 »
sneeuw is schuld... of nee foute weersvoorspellingen zijn het.. of nee de strooiers zijn schuld... of nee, als het sneeuwt tijdens het aanschuiven in de file kunnen die er ook niets meer aan doen....  of de wegen zelf zijn schuld, ze mogen niet bergop of bergaf of schuinaf aangelegd worden.

En als de weg glad is, zijn de eigen banden nooit schuld neeeuh neeuh...  staat er daar ergens één woordje over winterbanden ?  :o

Néh, dat is ook weer eens opgelost...    ;)

btw, zware sneeuwval is in Be vanaf 3 cm.

Tip voor de winterbandfobia :

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Citaat

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Gewoon thuis blijven, zeer intelligente oplossing.  ;D
Heerlijk, dan zijn de wegen vrij van verkeer.  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:22:26 door jozef »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #157 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 16:30:59 »
sneeuw is schuld... of nee foute weersvoorspellingen zijn het.. of nee de strooiers zijn schuld... of nee, als het sneeuwt tijdens het aanschuiven in de file kunnen die er ook niets meer aan doen....  of de wegen zelf zijn schuld, ze mogen niet bergop of bergaf of schuinaf aangelegd worden.
En als de weg glad is, zijn de eigen banden nooit schuld neeeuh neeuh...  staat er daar ergens één woordje over winterbanden ?  :o
Vandaag alweer eigenlijk geen last gehad van de sneeuw  8)

Enfin, wel een beetje ...
Ik ging eens kijken wat het effect van het uitzetten van het stabiliteits en tractie-controle systeem had.
Naar verluid zou het net helpen als je dat uitzet om makkelijker tractie te krijgen in de (aangereden) sneeuw.
Maar met dik 150 kg lading op of achter de achteras was dat blijkbaar toch niet zo'n best idee om dat op die glibberige ondergrond te proberen : een bolstaande weg in besneeuwde betonklinkers :-\
Je hebt meer grip op ondergesneeuwde kasseien ...
DSTC maar weer opgezet.

Blijkbaar rijden de bussen van De Lijn toch ook niet op winterbanden, want ze geraakten hellingen etc. niet op ...
De Lijn blijft dan ook thuis : buslijnen worden ingekort of vervallen gewoon.
Ook geen oplossing waar je op kan rekenen dus.

Hoeveel sneeuw was er ook alweer gevallen ... geeneens 10 cm !
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 februari 2010 - 16:35:21 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #158 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 16:33:09 »
Citaat

Over een gestoorde realiteitszin gesproken !
Die sjarels denken blijkbaar echt dat we voor ons plezier op de baan zijn ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:22:56 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #159 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 16:39:46 »
Citaat

Over een gestoorde realiteitszin gesproken !
Die sjarels denken blijkbaar echt dat we voor ons plezier op de baan zijn ...
Dat was toch al langer duidelijk  :-X
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:23:19 door jozef »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #160 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 17:56:13 »

Kunnen we die schade op KMI verhalen ?  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:24:01 door jozef »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #161 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 18:09:42 »

Doet me denken aan die mop van Urbanus: "En op de E19 is er mist in beide richtingen."

Citaat
Kunnen we die schade op KMI verhalen ?  ;D

Neen, want "alle Angaben sind ohne Gewähr".  :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:24:26 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #162 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 08:35:55 »
Ik ging eens kijken wat het effect van het uitzetten van het stabiliteits en tractie-controle systeem had.
Naar verluid zou het net helpen als je dat uitzet om makkelijker tractie te krijgen in de (aangereden) sneeuw.
Ja en nee...  Het tractie-controlesysteem werkt als een ABS, maar dan op je aandrijving en als je banden dus gaan doorslippen op de sneeuw, wordt het vermogen afgeknepen.  Zo kan je dus komen vast te zitten in de sneeuw zonder aandrijving...

Ik durf DTC wel eens afzetten, maar ik heb dan ook een gelimiteerd slipdifferentieel...  Ik krijg bij het doorslippen en zonder DTC dus volledige aandrijving op beide banden op de achteras, ipv dat één wieltje lustig gaat doorspinnen...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #163 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 17:13:45 »
Ik durf DTC wel eens afzetten, maar ik heb dan ook een gelimiteerd slipdifferentieel...  Ik krijg bij het doorslippen en zonder DTC dus volledige aandrijving op beide banden op de achteras, ipv dat één wieltje lustig gaat doorspinnen...

Ik had op mijn BMW 2002 (anno 1974) ook een 25%-sperdifferentieel als optie genomen, was héél nodig in de sneeuw: zelfs met winterbanden (van toen...) en xx-kg extra in de koffer en redelijk volle tank...

Aja, bij de volgende snelle BMW 3´s enz.. natuurlijk ook.
Behalve bij de huidige niet (bestond niet in optie)
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 februari 2010 - 17:26:57 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #164 Gepost op: donderdag 11 februari 2010 - 21:17:23 »
Ja en nee...  Het tractie-controlesysteem werkt als een ABS, maar dan op je aandrijving en als je banden dus gaan doorslippen op de sneeuw, wordt het vermogen afgeknepen.  Zo kan je dus komen vast te zitten in de sneeuw zonder aandrijving...
Geen differentiëel met beperkte slip hier.
Het systeem laat duidelijk wel enig doorspinnen toe, en grijpt pas in als het verschil echt wat teveel wordt door dat wiel af te remmen - zelfs op sneeuw is het niet zo'n "in your face" systeem dat bij het minste geringste aanfloept.

Weg Wanbeheer.be