Het aantal mensen boven de 65 is niet zo relevant. Het aantal rijbewijzen in de bevolkingsgroep zal procentueel lager liggen dan bij de mensen met gemiddelde leeftijd. Vermits de meesten niet meer actief zijn in het beroepsleven worden er hier ook veel minder km gemaakt. Als ik het zo een beetje bekijk dan leggen deze mensen veel minder km af dan in de groep van middelbare leeftijd.
Ik zou hier dan ook graag wat meer onderzoek in zien. Er gaan daar nog interessante inzichten verworven worden. Ik vrees echter dat de politiek er weinig mee zal aanvangen. Het is ondertussen aanvaard om de jongeren te viseren (terecht voor een stuk), maar bij de ouderen mag dit dan weer niet. Als je met iemand van die leeftijdsgroep praat zal je steevast de opmerking krijgen, "ik rijd al meer dan 40 jaar en heb nog nooit een ongeval gehad". Hoeveel ze er veroorzaakt hebben met hun klungelige rijgedrag weten ze natuurlijk niet.
Mijn kritiek was vooral gericht op het feit dat dit Vlaamse krantje, geheel naar gewoonte, veel te weinig informatie geeft waarmee ze zeer slechte journalistiek bedrijven. Immers, zo ontstaan er tal van misverstanden bij de minder snuggere lezers en de verstandige lezers kunnen geen conclusies trekken. Niet dat de Nederlandse kranten fantastisch zijn maar hier maken ze het wel heel erg bont. Je kan hier net zo goed geen krant lezen als die rotzooi van die online-edities.
Het aantal ongevallen per kilometer gerangschikt naar voertuig is inderdaad zeer relevante informatie maar ook dat is nog niet voldoende, er zal ook vergeleken moeten op wat voor momenten op wat voor plaatsen ze rijden.
Ik vrees dat er uit zou komen dat ouderen minstens zoveel brokken maken als jongeren, zo niet meer.
Er zijn uitzonderingen. Ik heb een oudere man gekend (helaas overleden nu) van ongeveer 75 jaar. Hij was nog zeer alert, hield van een intellectuele uitdaging en reed zeer veel km met de wagen. Hij reed meerdere keren per jaar naar zijn zoon die in de buurt van Lyon woont (Hoboken - Lyon is een pittige afstand) en deed dit zonder problemen. Hij heeft echter veel problemen gehad met zijn verzekeraar toen hij een schadegeval indiende bij zijn verzekeraar. Hij had een omnium-verzekering en was door een onbekende aangereden op de parking van een supermarkt. Hij heeft zijn schade vergoed gekregen en bij de volgende verlenging van zijn polis werd hem vriendelijk gevraagd een andere verzekeraar te zoeken. Uiteindelijk is dit nog wel goed afgelopen, vnl. omdat de man een scherpe pen had.
Er is enorm veel interindividueel verschil m.b.t. het ouder worden: de een is met 60 jaar al aan het dementeren, de ander is met 80 nog hartstikke fit en scherp.
Je kan natuurlijk altijd pech hebben met ziekte maar je kan veel doen om de kans sterk te vergroten dat je langer fit en scherp blijft. Het recept is simpel: actief blijven. Blijven bewegen, blijven werken (hoeft niet betaald te zijn, mag ook vrijwilligerswerk zijn), nieuwe uitdagingen blijven zoeken en een grote variatie aan activiteiten houden (sporten, musiceren, studeren, puzzelen enz.). Zeker is dat je leven op je oude dag prettiger is wanneer je dit doet dan wanneer je met 60 jaar achter de geraniums gaat zitten.
Meer ontopic, zoals er veel verschil is onder de ouderen is er ook veel verschil onder de jongeren. De een is geestelijk nu eenmaal wat sneller volwassen dan de ander.