Auteur Topic: Afmetingen zone borden  (gelezen 4826 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Afmetingen zone borden
« Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 16:43:32 »

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Afmetingen zone borden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 27 november 2008 - 18:00:16 »
Minder dan minimum houdt toch geen steek ? Uiteraard is dit artikel klinkklare onzin, maar dat had je zelf al begrepen. Het is even zinnig, grammaticaal stijlvol en aangepast aan de kwaliteiten van de wegbeheerder als:

"De som van 2 en 2 heeft als waarde 4. Deze waarde mag verminderd worden tot 3, rekening houdend met de rekenvaardigheid."

In de praktijk - het zou Vlaanderen niet zijn - gaat men er gewoon van uit dat wie de borden heeft geplaatst ook rekening heeft gehouden met de plaatsgesteldheid. 0,40m x 0,60m is dus geen probleem, zelfs als er voldoende plaats is voor borden met de minimumafmetingen.

Of hanteert men hier een alternatieve interpretatie van "Qui peut le plus, peut le moins" ?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Afmetingen zone borden
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 01:16:32 »
"De som van 2 en 2 heeft als waarde 4. Deze waarde mag verminderd worden tot 3, rekening houdend met de rekenvaardigheid."

 :D

Is in dezelfde stijl als:

  4 - 6 + 2 = 0

betekent dat, als er in een lokaal 4 mensen aanwezig zijn, en er gaan er 6 naar buiten, er 2 terug naar binnen moeten komen opdat er niemand meer in het lokaal zou zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afmetingen zone borden
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 12:42:19 »
Citaat
6.7.3 De verkeersborden met zonale geldigheid hebben als minimumafmetingen 0,60 m X 0,90 m. Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m X 0,60 m, rekening houdend met de plaatsgesteldheid.

Echt te zot die laatste zin, precies dat 20 cm of 10 cm -links en rechts- minder in de breedte de mensen openbare ruimte gaat wegnemen (in de hoogte 30 cm minder zou ik niet weten hoe).

Wat het wel heel sterk vermindert is de zichtbaarheid vanuit een rijdend voertuig (- 56% oppervlakte);
 het vermindert dus wel de €uro´s in de portemennee rekening houdend met de plaatselijke gem€€nte.  ;D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 november 2008 - 12:49:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Afmetingen zone borden
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 16:07:10 »
Kan de gemeente hierop aangesproken worden, of is bovenstaande onzin?

Volgens het Hof van Beroep in Gent kan de gemeente daar niet op aangesproken worden.

Er zijn wettelijk geen voorwaarden gesteld aan de plaatsgesteldheid, dus mag alles ... ook die mini-bordjes waar er plaats is voor gote borden.


Hoog tijd dat die mini-zone-borden finaal verboden worden.
Dat gaat wegbeheerders ook wat terughoudender maken om die grote vlaaien telkens te plaatsen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Afmetingen zone borden
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 22:46:42 »
Hoog tijd dat die mini-zone-borden finaal verboden worden.
Dat gaat wegbeheerders ook wat terughoudender maken om die grote vlaaien telkens te plaatsen.
Ik erger me ook aan die mini-voorrangs-bordjes. De belangrijkste borden in het verkeer en uitgerekend daarvoor gebruiken ze vaak het kleinste formaat, een die zo klein is dat we ons wellicht zouden moeten afvragen ofdat de EU België niet eens op haar vingers moet tikken.
Ondertussen staat het vol met borden-70 van het grote formaat, enkel omdat Vlaanderen een snelheid van 70 wil met uitzonderlijk 90 terwijl ze dat niet voor haar eigen grondgebied niet die 70 mag invoeren als standaard voor buiten de bebouwde kom.
Twee landjes die officieel één landje vormen maar in de praktijk meer geïsoleerd van elkaar zijn dan Nederland en Vlaanderen. Begrijpen wie begrijpen kan.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 november 2008 - 22:49:03 door BBB »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Afmetingen zone borden
« Reactie #6 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 02:20:56 »
Ondertussen staat het vol met borden-70 van het grote formaat, enkel omdat Vlaanderen een snelheid van 70...

OW, STOP.
Ik denk niet dat ik de enige vlaming ben, verre van zelfs, die dit NIET wil.  ;)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afmetingen zone borden
« Reactie #7 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 13:07:28 »
Ondertussen staat het vol met borden-70 van het grote formaat, enkel omdat Vlaanderen een snelheid van 70...

OW, STOP.
Ik denk niet dat ik de enige vlaming ben, verre van zelfs, die dit NIET wil.  ;)

Idd, het zijn meestal voorstellen van politiekers die in grotere steden wonen-leven-studeren-jeugd hadden, degene die amper buiten de stad zelf met een eigen auto rijden, en dan nog meestal op volle wegen in de omgeving.
Ze nemen ook ver boven het gemiddelde het O.V en zijn dan natuurlijk daar ook fanatiek voorstander.

Stevaert bvb bedacht dat idee vanuit Hasselt, hij reed steeds met de fiets naar het stadhuis (werk) of de stad (caféhouder geweest).
Bij Kathleen van ´t Stad zal het niet veel anders zijn, als die eens 100 rijdt op een drukke -Antwerpse- snelweg vindt ze dat al "snel"...

Hoe de andere ivoren-toren-70-politiekers mobiel onderweg zijn weet ik niet.
"Gelukkig" zijn er nog de Waalse politiekers die wat meer autorijplezier in hun leven ervaren hebben.
(als er 130 of meer voorgesteld wordt op de snelweg zal het uit die hoek zijn)

Vergelijk dat gewoon met een doorsnee Duitse verkeersminister (bvb NRW is veel bevolkingsdichter als VL)... die rijden namelijk te graag auto, om ondoordacht absurde snelheidsbeperkingen te veralgemenen.

70 zou de absoluut laagste limiet in Europa zijn (zelfs dwergeiland Malta heeft 80 (3x bevolkingsdichter als VL   ;));
zelfs de Zweden hebben 90 (geen algemene 70 zoals soms foutief bericht wordt)
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa 
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 13:22:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Afmetingen zone borden
« Reactie #8 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 00:37:01 »
Ondertussen staat het vol met borden-70 van het grote formaat, enkel omdat Vlaanderen een snelheid van 70...

OW, STOP.
Ik denk niet dat ik de enige vlaming ben, verre van zelfs, die dit NIET wil.  ;)
Ik refereer hier met Vlaanderen uiteraard naar de Vlaamse politiek.
Ook ik betwijfel ofdat een meerderheid van de bevolking dat wil hoewel er uiteraard een tegenstelling is tussen wat ze in hun eigen buurt willen en wat ze willen wanneer ze zelf ergens rijden.
Van mij mogen de meeste limieten hoger behalve de 50-bebouwde-kom. Ik ben voorstander van het Duitse systeem waarbij er op veel snelwegen geen limiet geldt maar wel de verantwoordelijkheid bij de bestuurder wordt gelegd. De zones 30 zouden wat mij betreft eindelijk eens enkel moeten gelden op de momenten dat de scholen beginnen of eindigen, de minister heeft ons toendertijd besodemieterd en bedrogen om het protest de kop in te drukken maar hij heeft nooit zijn belofte waargemaakt.
De maximale-snelheid heeft steeds meer het karakter gekregen van een advies-snelheid en burgers handelen daar begrijpelijkerwijs ook naar.