Auteur Topic: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde  (gelezen 7598 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 17:05:27 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 20:07:48 »
Citaat
“Een straat word vaker heraangelegd dan een fietspad”, zegt Tom Vander Elst van de Fietsersbond.

Sommige straten.

De straat hier is in geen 40 jaar heraangelegd.
Elk decenium smeert men eens een laag asfalt over de kasseien, en dat is het dan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 22:55:45 »
Citaat
20 procent van de betegelde fietspaden was in orde.
Ik vraag me af welke idioot ooit bedacht heeft om tegels te gebruiken voor een fietspad. ::)
En dat in een land waar wielrennen hobby nummer 1 is.
Tegels zijn totaal ongeschikt voor een fietspad, die stroken beton van een meter of 5 die zo mogelijk nog erger zijn eveneens. Een fietspad moet vooral vlak zijn, zo vlak als een biljartlaken, en goed veren. Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor). Indien deze afscheiding er buiten de bochten niet is dan moet het fundament in ieder geval stevig genoeg zijn zodat de rand niet schuin afslijt t.g.v. auto's, vrachtwagens en bussen die daar overheen rijden (wat soms wel mag) of er doodleuk parkeren (wat per definitie zeer asociaal en gevaarlijk is).

Citaat
Elk decenium smeert men eens een laag asfalt over de kasseien, en dat is het dan.
Zou het niet goedkoper en degelijker zijn om eerst eens die rot-kasseien weg te halen en dan een laag asfalt aan te leggen, uiteraard voorzien van voldoende fundering.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #3 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 01:47:26 »
Citaat van: BBB"
Ik vraag me af welke idioot ooit bedacht heeft om tegels te gebruiken voor een fietspad. ::)
En dat in een land waar wielrennen hobby nummer 1 is.

Alwaar dan de goed voorziene fietspaden genegeerd worden door onze wielertoeristen om vervolgens hinder te vormen aan de andere weggebruikers. Of ouders mooi op de rijbaan fietsen, hun fietsende kinderen die achteraan bengelen zonder enig toezicht daarop. Het fietspad negerend en zoals men noemt, de verkeersopvoeding.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #4 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 13:33:46 »
Citaat
“Een straat word vaker heraangelegd dan een fietspad”, zegt Tom Vander Elst van de Fietsersbond.

Sommige straten.

De straat hier is in geen 40 jaar heraangelegd.
Elk decenium smeert men eens een laag asfalt over de kasseien, en dat is het dan.

Idd, ik ken betonpisten (klak-klak-bonk-klak-betonk..) die liggen er zeker al 50 jaar onverandert bij; de zo aangelegde beton-fietspaden zijn wat jonger.

Buiten plaatselijk-tijdelijke rem-rubbersporen hebben zulke verbindingswegen (ook N-wegen) geen laagje meer gehad, en van heraanleggen is al zeker geen sprake, of het zou eventueel een uitstekende betonplaat zijn die door hitte-uitzetting omhoog gekomen is...
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 13:36:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #5 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 16:36:35 »
Citaat van: BBB
Een fietspad moet vooral vlak zijn, zo vlak als een biljartlaken, en goed veren. Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor). Indien deze afscheiding er buiten de bochten niet is dan moet het fundament in ieder geval stevig genoeg zijn zodat de rand niet schuin afslijt t.g.v. auto's, vrachtwagens en bussen die daar overheen rijden (wat soms wel mag) of er doodleuk parkeren (wat per definitie zeer asociaal en gevaarlijk is).

Mits een jaarlijkse belasting van pakweg 250 Euro per fiets moet dat misschien wel te verwezenlijken zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #6 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 17:21:04 »
De staat vd fietspaden is één.
De akrobatische toeren die je moet uithalen om op sommige kruispunten bepaalde richtingen te volgen is twee.
Van veilige fietspaden ( duidelijke regeling voorrang of niet, wegbedekking, kantje  op randje af)is geen sprake.


 

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #7 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 18:06:55 »
Citaat van: BBB
.../... Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor).
Ken je ook de nadelige gevolgen wat die paaltjes teweeg brengen,BBB?Ze geven ter plaatse aanleding tot amputaties van armen en benen.Zware hoofd en aangezichtsletsels.Om die redenen verwijs ik graag naar de door ons voorgestelde kreukelpalen destijds.Onze dossiers vko infrast. vergezeld van overtuigend beeldmateriaal naar de overheid toe met de aard der verwondingen.Tot bekomen van de kreukelpalen werd ons dossier nog verstevigd door de bevindingen van een Chirurg Hoofdarts van de Spoedgevallendienst Herentals,BBB.
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 18:09:07 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #8 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 18:22:28 »
Citaat van: BBB
.../... Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor).
Ken je ook de nadelige gevolgen wat die paaltjes teweeg brengen,BBB?
BBB bekijkt de wereld wel meer vanuit zijn standpunt, diane  ;)

BBB ijvert voor veiligheid voor zwakkere weggebruikers, voor hem zijn dat vooral voetgangers en fietsers. Ik volg zijn redenering wel, omdat hij zich zelf voornamelijk in die twee posities bevindt.
Langs de andere kant moet men inderdaad ook rekening houden met de belangen van de andere weggebruikers. Wanneer ik zelf fiets zie ik het nut van dergelijke paaltjes ook in. Vanaf het ogenblik dat ik op mijn motorfiets stap, vind ik het levensgevaarlijke toestanden.

Ik heb de indruk dat bij velen het begrip voor de andere ontbreekt. Vandaar dikwijls de verhitte discussies tussen automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, fietsers, motorrijders,...
Ik vind dat men pas objectief kan oordelen wanneer men zich geregeld in alle omstandigheden en in alle soorten voeruigen op de weg begeeft.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #9 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 19:09:19 »
Citaat van: BBB
Een fietspad moet vooral vlak zijn, zo vlak als een biljartlaken, en goed veren. Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor). Indien deze afscheiding er buiten de bochten niet is dan moet het fundament in ieder geval stevig genoeg zijn zodat de rand niet schuin afslijt t.g.v. auto's, vrachtwagens en bussen die daar overheen rijden (wat soms wel mag) of er doodleuk parkeren (wat per definitie zeer asociaal en gevaarlijk is).

Mits een jaarlijkse belasting van pakweg 250 Euro per fiets moet dat misschien wel te verwezenlijken zijn.
Zo is het, niet betaald is direct in beslag nemen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #10 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 19:46:06 »
Citaat van: BBB
.../... Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor).
Ken je ook de nadelige gevolgen wat die paaltjes teweeg brengen,BBB?
BBB bekijkt de wereld wel meer vanuit zijn standpunt, diane  ;)

BBB ijvert voor veiligheid voor zwakkere weggebruikers, voor hem zijn dat vooral voetgangers en fietsers. Ik volg zijn redenering wel, omdat hij zich zelf voornamelijk in die twee posities bevindt.
Langs de andere kant moet men inderdaad ook rekening houden met de belangen van de andere weggebruikers. Wanneer ik zelf fiets zie ik het nut van dergelijke paaltjes ook in. Vanaf het ogenblik dat ik op mijn motorfiets stap, vind ik het levensgevaarlijke toestanden.

Ik heb de indruk dat bij velen het begrip voor de andere ontbreekt. Vandaar dikwijls de verhitte discussies tussen automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, fietsers, motorrijders,...
Ik vind dat men pas objectief kan oordelen wanneer men zich geregeld in alle omstandigheden en in alle soorten voeruigen op de weg begeeft.

Ik kan volledig uw standpunt delen,xantingo.Men hoeft inderdaad rekening te houden met alle verkeersdeelnemers.Niet omdat Marc mijn echtgenoot is,maar ook hij spreekt vanuit een rijkelijke ervaring.Buiten zijn 12 jarige beroepsuitvoering als ambulancier,heeft hij in het verleden ook heel wat rijervaring opgedaan.Zowel met trekker opleggers,vrachtwagens met vaste en losse dessels,dubbel assers,tankwagens oplegger,autobus en tevens met tramrijtuig.We mogen daarbij nog zijn motor en fietservaring.Verkeer en veiligheid heeft hem altijd geboeid.Behaalde in 1978 zijn rijbewijs D/E.Tussengas,dubbel ontkoppelen...destijds bestond het nog.

De discussies die hier verlopen,xantingo,verlopen mijn inziens wel in een serene sfeer.Alhoewel ik Marc deze week ook diende te adviseren om even op de sofa te gaan liggen met een borrel.Was ijverig begonnen met een bericht inzake de nadelen die vrachtwagenbestuurders onterecht krijgen toegeworpen.Heeft ook heel wat tijd doorgebracht bij ervaren gerechtsdeskundigen wat ongevalonderzoeken betreft.Heel wat weekenden en tijd daarvoor opgebracht.Zijn invaliditeit gaf hem dan ook de laatste jaren die mogelijkheid.En alzo werd ik ook mee op sleeptouw genomen.

En inderdaad,heel wat autobestuurders vergeten vanaf het moment dat zij de autodeuren sluiten,vanaf dat ogenblik ook voetganger zijn.

Helaas zullen we steeds af te rekenen hebben met een tegenwerking,xantingo.Eigen aan verkeersveiligheid.Het is ook een zeer uitgebreide en complexe materie.Anderzijds hebben we wel voldoende overtuigingsmateriaal om onze aanbevelingen of opmerkingen te ondersteunen.Als leuke noot verwijs ik naar onze beide onderschriften. ;)

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #11 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 19:53:23 »
Citaat van: BBB
.../... Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor).
Ken je ook de nadelige gevolgen wat die paaltjes teweeg brengen,BBB?Ze geven ter plaatse aanleding tot amputaties van armen en benen.Zware hoofd en aangezichtsletsels.Om die redenen verwijs ik graag naar de door ons voorgestelde kreukelpalen destijds.Onze dossiers vko infrast. vergezeld van overtuigend beeldmateriaal naar de overheid toe met de aard der verwondingen.Tot bekomen van de kreukelpalen werd ons dossier nog verstevigd door de bevindingen van een Chirurg Hoofdarts van de Spoedgevallendienst Herentals,BBB.
Geldt dat ook voor paaltjes die ter hoogte van de bochten staan waar de snelheid toch al heel wat lager is? Daar heb ik het immers over, hierboven, niet over andere paaltjes op andere plaatsen.
Volgens mij kunnen paaltjes in de bochten heel goed helpen om er voor te zorgen dat de automobilist de bocht zorgvuldiger neemt en niet inhaalt in die bocht (ik hoef hopelijk niet te vertellen waarom dat gevaarlijk is) en zodoende de fietsers op die plaatsen beschermen zonder een al te sterk verhoogd risico te creëren voor de normaal rijdende automobilisten.
Ik heb niet gezegd dat het inelastische paaltjes moeten zijn, het kunnen ook paaltjes zijn die meeveren (worden in Leuven nu gebruikt om het troitoir af te bakenen van de rijbaan) indien die veiliger zijn.


Citaat
BBB ijvert voor veiligheid voor zwakkere weggebruikers, voor hem zijn dat vooral voetgangers en fietsers. Ik volg zijn redenering wel, omdat hij zich zelf voornamelijk in die twee posities bevindt.
Langs de andere kant moet men inderdaad ook rekening houden met de belangen van de andere weggebruikers. Wanneer ik zelf fiets zie ik het nut van dergelijke paaltjes ook in. Vanaf het ogenblik dat ik op mijn motorfiets stap, vind ik het levensgevaarlijke toestanden.
Ik vind de veiligheid voor alle groepen weggebruikers belangrijk, wel is het waarschijnlijk dat ik wat meer kijk vanuit het perspectief van voetgangers en fietsers aangezien ik me eigen vooral op die manier verplaatst (voor dagelijks gebruik werkt dat prima aangezien ik vrijwel nooit meer dan 4 kilometer hoef te overbruggen voor school, winkels enz.) waar iemand die zich voornamelijk met de auto verplaatst meer zal kijken vanuit het perspectief van de automobilist.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #12 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 23:11:49 »
Citaat van: BBB
Geldt dat ook voor paaltjes die ter hoogte van de bochten staan waar de snelheid toch al heel wat lager is? Daar heb ik het immers over, hierboven, niet over andere paaltjes op andere plaatsen.
Volgens mij kunnen paaltjes in de bochten heel goed helpen om er voor te zorgen dat de automobilist de bocht zorgvuldiger neemt en niet inhaalt in die bocht (ik hoef hopelijk niet te vertellen waarom dat gevaarlijk is) en zodoende de fietsers op die plaatsen beschermen zonder een al te sterk verhoogd risico te creëren voor de normaal rijdende automobilisten.
Ik heb niet gezegd dat het inelastische paaltjes moeten zijn, het kunnen ook paaltjes zijn die meeveren (worden in Leuven nu gebruikt om het troitoir af te bakenen van de rijbaan) indien die veiliger zijn.

Een fietser dat door een personenwagen aangereden wordt, wordt meestal onder zijn zwaartepunt getroffen, slaat in eerste instantie met het bovenlichaam op de motorkap en in de voorruit en wordt daar versneld tot de snelheid van het aanrijdend voertuig. Al naargelang het aanrijdend voertuig op het moment van de aanrijding al of niet aan het remmen was, resulteert de aanrijding in het eerste geval in een voorwaartse projectie van het slachtoffer. Het achterblijven van de afgeremde personenwagen t.o.v. het slachtoffer en in het tweede geval in een min of meer "gedragen worden" van het slachtoffer op het aanrijdend voertuig tot de remming ingezet wordt en het slachtoffer van het voertuig valt. Wrijf- of contactsporen van het slachtoffer boven op de achterste helft van het dak van het aanrijdend voertuig of op het kofferdeksel wijzen meestal op een gedragen slachtoffer en op een nog niet ingezette remming van het voertuig op moment van de aanrijding. Door de aanrijding worden fiets en fietser weggeslingerd. Zo zal bijvoorbeeld een aanrijding aan 60 km/u de fietser 20 à 30 m ver wegslingeren. De fiets kan door een aanrijding aan 60 km/u tot 40 m ver geprojecteerd worden. Daarmee dient dus rekening gehouden bij het speuren naar de plaats van aanrijding.

De fiets of bromfiets wordt voorwaarts geprojecteerd met de snelheid van het aanrijdend voertuig. Tenzij het om een schampaanrijding gaat. De wegwerpafstand van de fiets is dus een maat voor de aanrijdingssnelheid van de wagen. Bij de meeste aanrijdingen met voetgangers, fietsers, motorrijders en bromfietsbetsuurders, kennen we ook een uitglijdtraject. En niet zelden komt het slachtoffer op een gevaarlijke infrastructuur terecht. Wat betekent dat bijvoorbeeld metalen, betonnen of houten palen tot bijkomende ernstige verwondingen kunnen leiden wanneer het slachtoffer daarop terechtkomt. Vandaar de verantwoordelijkheid van de wegbeheerders om gevaarlijke infrastructuur te vermijden.

Onderaan, foto opnamen van een motorrijder dat ten val was gekomen bij een uitgevoerde noodremming. Tijdens het uitglijdtraject op een paal van een verkeersbord terechtkwam. De bloedsporen op de plaats van het ongeval verwijzen naar een slagaderlijke bloeding waarbij de motorrijder ter plaatse zijn linker been verloor. Vandaar onze voorstellen destijds, om kreukelpalen te voorzien die een belangrijke meerwaarde vormen in de beperking van ernstige verwondingen. Zowel kreukelpalen voor de verlichting als kreukelpalen voor verkeersborden. Nochtans kwamen we tot de bevinding dat de motorrijder ten val kwam door een verkeerde remwerking. Dit merken we vaker op bij ernstige ongevallen. Dat een motorrijder al reeds ten val kwam alvorens terecht te komen op een hindernis. Dit merken we aan de rem en krassporen op de plaats van het ongeval. Bij remming het achterwiel wordt opgelicht en de voorvering wordt ingedrukt door de voorste remming. Vandaar dat de remsporen, afkomstig van het achterwiel, smaller zijn en de sporen van het voorwiel breder. Een toepassing van een juiste remdossering dat enige oefening vergt, kan de betrokken motorrijder in de meeste gevallen behoeden van een aanrijding of valpartij.


« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 23:16:28 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #13 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 23:34:41 »
Ik verwijs verder naar een dodelijk verkeersongeval te Berchem, alwaar een motorrijder terechtkwam op een metalen afsluiting van een brug. Deze metalen infrastructuur aanleiding gaf tot de dodelijke letsels. Wat uw toelichting betreft tot meeverende palen, ook deze vormen een gevaar in een slachtoffer zijn uitglijdtraject. Ze zullen in de meeste gevallen geen aanleiding geven tot een dodelijke afloop, maar het breken van deze palen zullen zonder meer ernstige snijwonden veroorzaken. Ik hoef u niet mede te delen, BBB, tot welke ernst snijwonden kunnen lijden.

Halsslagaderlijke bloedingen zijn dan ook niet uitgesloten. Of letsels die een amputatie vergen als enige oplossing. Op onze Belgische wegen laat ook de stroefheid van het wegdek veel te wensen over. Een olie, dieselspoor, riooldeksels of losse kiezels in een bocht, zijn al een aanleiding opdat een fiets, bromfiets of motorrijder in een eenzijdig ongeval betrokken kan worden. Ook wegmarkeringen hebben een niet al te behoorlijke stroefheid die voornamelijk motorrijders en bromfietsbestuurders ervaren. Met ernstige valpartijen tot gevolg.Ook de remwerking laat hierop veel te wensen over. Voornamelijk bij natte weersomstandigheden. Waarop een doeltreffende remwerking nihil te noemen is.

Ik kom later nog wel terug op deze belangrijke materie dat onmiskenbaar ongevallen in de hand werkt.

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #14 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 19:13:48 »
Volgens mij kunnen paaltjes in de bochten heel goed helpen om er voor te zorgen dat de automobilist de bocht zorgvuldiger neemt en niet inhaalt in die bocht (ik hoef hopelijk niet te vertellen waarom dat gevaarlijk is) en zodoende de fietsers op die plaatsen beschermen zonder een al te sterk verhoogd risico te creëren voor de normaal rijdende automobilisten.
Ik heb niet gezegd dat het inelastische paaltjes moeten zijn, het kunnen ook paaltjes zijn die meeveren (worden in Leuven nu gebruikt om het troitoir af te bakenen van de rijbaan) indien die veiliger zijn.

Elke soort en model palen en blokken is uiteindelijk netto een vermindering van de verkeersveiligheid als er iemand tegenaan kwakt.


Flexibele paaltjes "stoppen" fysiek ook niets.
Leuven gebruikt die paaltjes omdat het er niet in slaagt de verkeersregels te doen naleven.
Dat is echt wel de slechtste reden om bijkomende straatgarnituur te plaatsen.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 19:16:19 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder