Auteur Topic: Fietsen als onderdeel van inburgering  (gelezen 2426 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Fietsen als onderdeel van inburgering
« Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 02:09:03 »
Citaat
Atsma: Inburgeraar moet leren fietsen

DEN HAAG - Omdat het ministerie van Verkeer vrijwel niks doet, komt Tweede Kamerlid Joop Atsma (CDA) zelf met allerlei plannen op fietsgebied. Zo moeten fietslessen volgens Atsma een verplicht onderdeel worden van de inburgeringscursus voor nieuwkomers.
afbeelding vergroten FOTO ANP
Een fiets meenemen in de trein moet weer gratis zijn, en de fiets bewaakt stallen moet onder het lage btw-tarief vallen. Studenten zouden met een ‘flexibele’ ov-kaart de keus moeten krijgen om hun bus-, tram-, of metroritjes in de stad, om te ruilen voor een gratis abonnement op de fietsenstalling. Forensen die de fiets pakken moeten standaard worden beloond met de maximale kilometervergoeding van 19 cent.

Verder zou er geen landbouwverkeer meer op fietspaden moeten rijden, moeten ouderen net zo makkelijk een elektrische fiets als een scootmobiel van hun gemeente krijgen en moeten frequente fietsers worden beloond met korting op hun zorgpremie.

Atsma: ,,Van de ritjes van 7,5 tot 15 kilometer wordt slechts 16 procent met de fiets afgelegd. Dat kan beter als er wordt geïnvesteerd in veilige, aantrekkelijke fietsroutes.’’

Om al zijn plannen uit te voeren zijn honderden miljoenen én de medewerking van andere overheden en bedrijven nodig, erkent het Kamerlid. ,,Maar als wij niks doen blijven anderen ook stilzitten.’’
http://www.ad.nl/binnenland/2812594/Atsma_Inburgeraar_moet_leren_fietsen.html

Heerlijk feel-good news.
Volwassen immigranten leren fietsen, een pleidooi voor een beter fietsbeleid.
En eindelijk eens iemand die een pleidooi houdt om die onterechte discriminatie m.b.t. de kilometervergoeding af te schaffen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2008 - 02:10:42 door BBB »

wooter

• Gast
Re: Fietsen als onderdeel van inburgering
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 08:56:58 »
7,5 tot 16 km zo goed vertegenwoordigd met de fiets?  Aan die afstanden is het fietsen voor mij tijdverlies...

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 10:44:35 »
met de extra vervuiling door de fietsers wordt ook geen rekening gehouden

de verbrande kaloriën moeten ook betaald worden in vervuiling
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 11:22:45 »
7,5 tot 16 km zo goed vertegenwoordigd met de fiets?  Aan die afstanden is het fietsen voor mij tijdverlies...

Dit hangt er natuurlijk van af waar en of je nog iets moet meenemen of niet. Ik zou 7.5 km makkelijk op 20 min kunnen fietsen, eigenlijk zou iedereen in staat zijn om dit op een half uur te doen. In een stedelijke omgeving is dit nog behoorlijk snel. Met de auto moet je dikwijls parking zoeken wat de totale rijtijd niet ten goede komt. Bovendien is het met de fiets dikwijls mogelijk om een kortere route te kiezen, zodat die verplaatsing van 7.5 km met de fiets er ééntje wordt van 10 km met de auto.
16 km fietsen lukt mij op net iets meer dan 40 min. Dit lijkt me voor de modale fietser al te ver. Ik zal voor verplaatsingen van minder dan 10 km altijd de fiets overwegen. Dan blijf ik vlot binnen het half uur zonder mij stikdood te trappen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 11:49:15 »
7,5km in een stad is nuttig.  7,5km in een landelijke omgeving is 20 minuten onderweg zijn, wat je met de wagen op 8 minuten doet.  Als je heen- en terug telt, betekent dat 24 minuten winst met de wagen.  Ik weet niet hoe jouw leven eruit ziet, maar vanaf 5:45 tot 17:30 heb ik geen tijd om 24 minuten te gaan treuzelen, en daarna heb ik vaak al mijn verplaatsingen voor die dag gedaan.  Als ik op zo'n dag toch nog verplaatsingen wil doen, is dat vaak met baggage, of 12 kilometer enkele richting.  24 minuten onderweg vs 1u30?