Auteur Topic: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders  (gelezen 25103 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 11:33:54 »
Uit De Standaard:

Citaat
Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Een zeldzaam bericht dat volgens mij de essentie van de verkeersproblemen in België aanraakt, nl. de infrastructuur. Het hier veel gemakkelijker geweest om de oorzaak van de dodelijke ongevallen bij motorrijders bij snelheid te leggen en hierop verder te bouwen.
Vooral die vergevingsgezinde weginfrastructuur lijkt me belangrijk. Maar ik denk dat Marc en Diane daar wel het nodige over te vertellen hebben.

We moeten echter wel eens stilstaan bij deze getallen. 20% van de doden in het verkeer zijn motorrijders. Als we dit gaan uitdrukken in functie van gereden km, moet dit werkelijk een hallucinant cijfer zijn ! Motorrijders zijn toch maar een kleine minderheid, die veelal niet echt veel km rijden.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 19:00:40 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 11:54:26 »
In 80% van de gevallen trof de motorrijder geen schuld!
 
De infrastructuur moet aangepast worden, biggenruggen kunnen voor mij niet door de beugel, maar hoekpalen, bloembakken,glibber paddestoelen, spoorvorming en guillotine vangrails....daar heb ik het evenmin voor.

Bij deze nogmaals mijn persoonlijk afkeuren van dat idee om auto's met daglichten te verplichten. Motoren vallen dank zij hun koplichten toch iets meer op. Maar dat was een ander zeer controversieel onderwerp. 

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 16:04:35 »
Citaat van: Rudi
Bij deze nogmaals mijn persoonlijk afkeuren van dat idee om auto's met daglichten te verplichten. Motoren vallen dank zij hun koplichten toch iets meer op. Maar dat was een ander zeer controversieel onderwerp.


Ik begrijp volkomen uw standpunt,Rudi.Maar helaas kan ik u meedelen dat het een verplichting zal worden.

Wat gebeurde er met de richtlijnen en adviezen waaraan we hebben meegewerkt en deelgenomen ten gebruike voor wegbeheerders in gemeenten en steden?Opnieuw bemerken we gisteren het nieuwsjournaal waarin de problematiek onder de aandacht wordt gebracht. 

http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=713688365&action=viewStream&language=nl

Wat onze toelichtingen opnieuw doet bevestigen dat er weinig of geen aandacht wordt geschonken aan ongevallenonderzoek.Zoals het interview van Marc nogmaals doet bevestigen in het maandelijks Ingenieursblad.Veilige wegen,een Belgisch zorgenkind.

http://users.telenet.be/cvv/File0022.pdf

http://users.telenet.be/cvv/File0021.pdf

http://users.telenet.be/cvv/File0020.pdf


Hoewel ook het rijgedrag,verkeerde kijktechniek en verkeerde remwerking door motorrijders niet te onderschatten is in het tot stand komen van een ongeval.Ten bewijze, de openbare wegen in de Ardennen die voor motorrijders als verboden toegang zijn op te merken. De oorzaak ervan is niet te zoeken bij de modale tour motorrijder maar bij de onverantwoorde racepiloten.Een weekend sjezen.Onder toepassing van een verkeerde bochttechniek en dat de racer op het weggedeelte terechtkomt van het tegenovergesteld richtingsverkeer.Voeg daarbij de gevaarlijke infrastructuur waarvan we het resultaat kennen.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 16:11:37 »
Bij deze nogmaals mijn persoonlijk afkeuren van dat idee om auto's met daglichten te verplichten. Motoren vallen dank zij hun koplichten toch iets meer op.
een geluk dat er 's nachts geen motoren rondrijden, want ze zouden niet te zien zijn
motoren vallen idd op door hun koplampen; slecht afgestelde verstralers die andere weggebruikers dikwijls verblinden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 16:33:04 »
[motoren vallen idd op door hun koplampen; slecht afgestelde verstralers die andere weggebruikers dikwijls verblinden

Overdag gesproken vallen ze beter op, net zoals ik voor fietsen en bromfietsen knipperende lichten wens.  De verkeersinfrastructuur (verlichting) is dermate pover dat er inderdaad s'nachts weinig motoren op de baan zijn. Dan bij jij als pechvogel die ene nachtracer tegengekomen. Verblindende verstralers mogen niet gebruikt worden, noch door motars maar ook niet door autobestuurders e.a. En Sniper, ga vannacht de eenogen onder de auto's eens tellen, ....  :D

On topic again : ik heb dit integraal verslag aan Touring aangevraagd  omdat ik de door de "poko" dagbladen gekuiste versie niet vertrouw, en dus  liever de zaak zelf eens lees. Aan de beheerders van dit forum de volgende suggestie : wanneer jullie kennis hebben van de ene of andere studie, kunnen jullie die dan aanvragen en beschikbaar stellen op het forum? Mijn dank is waarlijk groot.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 17:03:52 »
Bij deze nogmaals mijn persoonlijk afkeuren van dat idee om auto's met daglichten te verplichten. Motoren vallen dank zij hun koplichten toch iets meer op.
een geluk dat er 's nachts geen motoren rondrijden, want ze zouden niet te zien zijn

Motorrijders zijn 's nachts dan ook duidelijk minder zichtbaar en als motorrijder herkenbaar tussen al die andere lichtjes.
En in de regen nog minder.


Wat mij betreft :
Verbod op gele lichten voor auto's in de ganse EU.
Verplicht geel licht voor alle tweewielige motorvoertuigen in de ganse EU.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 17:59:02 »
Citaat van: Rudi
Aan de beheerders van dit forum de volgende suggestie : wanneer jullie kennis hebben van de ene of andere studie, kunnen jullie die dan aanvragen en beschikbaar stellen op het forum? Mijn dank is waarlijk groot.

Als het u kan helpen,Rudi.En dat België niet betrokken werd in het onderzoek is evident.Niettegenstaande wij ook gegevens hebben overgemaakt aan de overheid.Vandaar dat onze overheid weinig of geen gehoor geeft aan de hen toegekomen informatie.Bewijst o.a. onze erbarmelijke infrastructuur....

http://www.maids-study.eu/

Het MAIDS-onderzoek

Door OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) is een methodologie ontwikkeld die de naam 'Common International Methodology for In-Depth Motorcycle Crash Investigations' kreeg. Volgens deze methodologie worden op de plaats van een ongeval gegevens verzameld over voertuigen, locatie en omstandigheden, slachtoffers en andere betrokkenen en probeert men alle factoren die bijdroegen aan het ongeval te identificeren. Ook gedetailleerde medische informatie over gewonden en doden wordt verzameld. Daarna wordt een onderzoeksteam belast met het maken van een gedetailleerde reconstructie en beschrijving van het ongeval, op basis van alle verzamelde gegevens. Voor alle gegevens en bevindingen worden gestandaardiseerde coderingen gebruikt. In de laatste fase van het onderzoek worden dan de bijdragen bepaald van alle mogelijke factoren in het veroorzaken van het ongeval.
Met behulp van deze OECD-methodologie heeft de Association des Constructeurs Européens de Motocycles (ACEM) met de steun van de Europese Commissie en andere partners een uitgebreide dieptestudie uitgevoerd van ongevallen met motor- en bromfietsen gedurende de periode 1999-2000 in vijf steekproefgebieden in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje en Italië. Bedoeling was om een beter zicht te krijgen op de aard en oorzaken van ongevallen met gemotoriseerde tweewielers in Europa. Er werden in totaal 921 ongevallen onderzocht. Alle menselijke, omgevings- en voertuigfactoren die bijdroegen aan de uitkomst van het ongeval werden geïdentificeerd. Om vergelijkbare informatie te hebben over rijders en gemotoriseerde tweewielers die niet betrokken waren in ongevallen in dezelfde steekproefgebieden werden bijkomend gegevens verzameld van 923 motorrijders zonder ongeval. Het onderzoek kreeg de titel Motorcycle Accident In Depth Study (MAIDS).
Alhoewel er vraagtekens gezet kunnen worden bij de methodologie die gebruikt is, en sommige zaken niet toepasbaar zijn op andere geografische en culturele gebieden, is het MAIDS-rapport een zeer waardevolle bron van informatie voor motorrijders met betrekking tot hun eigen veiligheid.

Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers bij motorrijders daalt bovendien niet zoals bij andere bestuurders.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
Voor het ongeluk


Veel motorrijders zijn bang van achteren aangereden te worden. Uit het MAIDS-rapport kun je echter concluderen dat in 90 procent van alle bedreigingen, zowel van ander verkeer als van de omgeving, deze zich voor de motorrijder bevonden.

Wie een motorfiets bestuurt zonder over een specifiek rijbewijs daarvoor te beschikken, heeft een grotere kans op een ongeval;

In minder dan vijf procent van de ongevallen was er sprake van alcoholgebruik door de motorrijder. Dit is een vrij laag aantal, maar deze motorrijders hadden wel meer kans bij een ongeval betrokken te raken.

Het onderzoek toont aan dat aangepaste normale wegmotoren oververtegenwoordigd waren in de ongevallenstatistieken.

Motorrijders tussen de 41 en 55 jaar bleken ondervertegenwoordigd, waaruit je de conclusie zou kunnen trekken dat zij een verminderd risico lopen betrokken te raken bij een ongeval in vergelijk met andere leeftijdscategorieën. Dit heeft volgens het rapport echter meer met ervaring en training te maken dan echt met leeftijd.

Ongevaloorzaken

De oorzaak van 50% van de motorongevallen ligt bij een menselijke fout. De belangrijkste factor (70%) is het niet of te laat opmerken van de motorrijder. De oorzaken hiervan zijn een gebrek aan aandacht van de automobilist, hindernissen die het zicht tijdelijk belemmeren en de beperkte omvang van een motor, waardoor deze minder opvalt. In 37 procent van de ongevallen was een menselijke fout aan de kant van de motorrijder de hoofdoorzaak. In 70 procent van een botsing tussen twee voertuigen bleek de andere bestuurder de motorrijder niet of te laat opgemerkt te hebben. Dit was de primaire ongevalsoorzaak. Het niet opmerken van het andere voertuig door de motorrijder bleek slechts een secundaire ongevalsoorzaak.

Bestuurders van andere voertuigen met zelf een motorrijbewijs bleken motorrijders beter op te merken dan bestuurders zonder motorrijbewijs.

Het overtreden van verkeersregels (rijden door rood licht of een stopteken negeren) door motorrijders was in 8 procent de ongevalsoorzaak en door bestuurders van andere voertuigen in 18 procent van de gevallen.

De snelheid, zowel vóór het ongeval als bij impact, ligt meestal (70%) beneden de 50 km/u. Er zijn relatief weinig ongevallen waarbij overdreven snelheid een element was in de oorzaak van het ongeval; slechts 18% van de ongevallen gebeurt tegen een snelheid die beduidend lager of hoger ligt dan de snelheid van het omringende verkeer.

73% van de motorrijders probeert een ongeval te voorkomen door uit te wijken, maar 32% verliest daarbij de controle over het stuur.

Het weer veroorzaakte of droeg bij aan 7.5 procent van de ongelukken.

Problemen met het voertuig, meestal de banden, droeg slechts minder dan 1 procent bij aan alle ongelukken. Gebrek aan onderhoud van de weg (weginfrastructuur) veroorzaakte of droeg bij aan een ongeluk in 3.6 procent van de bestudeerde gevallen.

Het ongeluk

Bij ongevallen komen aanrijdingen met personenwagens het meest voor (60%). Een tweede belangrijke oorzaak is de wegeninfrastructuur, hetzij bij ongevallen waarbij alleen de motorrijder is betrokken, of bij een poging om een aanrijding met een ander voertuig te vermijden.

Ongevallen waarbij motorrijders tegen vangrails terecht komen, zijn beperkt in aantal maar zijn een belangrijke aanleiding voor zware verwondingen, zowel aan de benen, de nek als het hoofd.

De meeste ongevallen gebeuren in een stedelijke omgeving.

In 70 procent van de ongelukken lag de snelheid zelfs onder de 50 km/h.

Helmen bleken het meest effectief te zijn om de ernst van hoofdletsel te beperken. Net iets meer dan 90 procent van de motorrijders betrokken bij een ongeval droeg een helm, maar 9 procent van de helmen viel af tijdens het ongeluk, omdat ze niet goed vastgemaakt waren, niet goed pasten of beschadigden tijdens de val.

Meer dan de helft van het letsel (56 percent) bij rijders en passagiers werd toegebracht aan armen en benen en het meeste daarvan was licht (schaafwonden, sneden en blauwe plekken). Juiste kleding verminderde de kans op dit letsel, maar kon het niet volledig voorkomen.

Strategieën

Motorrijders bleken het slecht te doen als het ging om het maken van een noodstop en/of het ontwijken in panieksituaties.

Voorafgaand aan het ongeval probeert 73% van de motorrijders een uitwijkingsmanoeuvre te maken; maar 32% van hen verliest daarbij de controle over het voertuig.

In 13 procent van de ongelukken kozen de bij het ongeluk betrokken motorrijders een slechte of onjuiste uitwijkstrategie.

In eenderde van de ongelukken bleek men niet in staat rekening te kunnen houden met visuele beperkingen en paste men foutieve strategieën toe. Dit geeft weer dat motorrijders zich zo dienen te positioneren en te kleden dat ze beter opvallen in het verkeer.

Sommige strategieën, uitgevoerd ter voorkoming van een ongeluk, waren ver beneden de maat, anders dan verwacht zou worden van betreffende rijder. De oorzaak hiervan ligt in de vaak extreme omstandigheden waarin zich een ongeluk afspeelt, inclusief onvoldoende tijd om de gewenste (noodstop-/uitwijk)strategie toe te passen.

Conclusie

Uit het rapport komt duidelijk naar voren dat een groot deel van de ongelukken te wijten is aan menselijke fouten. Niet alleen aan de kant van een automobilist, maar ook aan de kant van de motorrijder. Het niet op het juiste moment in kunnen springen op een bepaalde situatie of deze situatie van tevoren niet goed in te kunnen schatten. Het niet kunnen omgaan met de situatie tijdens een black-out vloeit voort uit een tekort aan onder andere gewenning, kennis en vaardigheden. Gemis aan het noodzakelijke feedbackmechanisme dat ervoor zorgt dat je 'wat over hebt'. Dit is ook te zien aan de leeftijdscategorie van de bij ongelukken betrokken motorrijders. Getrainde rijders met ervaring zijn het minst bij ongevallen betrokken. Kennis zorgt ervoor dat voorheen oncontroleerbare risico's controleerbare risico's worden.



« Laatst bewerkt op: donderdag 04 december 2008 - 18:18:46 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 18:24:51 »
Citaat van: www.gva.be
04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 19:01:56 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 18:32:37 »
Een zeldzaam bericht dat volgens mij de essentie van de verkeersproblemen in België aanraakt, nl. de infrastructuur. Het hier veel gemakkelijker geweest om de oorzaak van de dodelijke ongevallen bij motorrijders bij snelheid te leggen en hierop verder te bouwen.

We moeten echter wel eens stilstaan bij deze getallen. 20% van de doden in het verkeer zijn motorrijders. Als we dit gaan uitdrukken in functie van gereden km, moet dit werkelijk een hallucinant cijfer zijn ! Motorrijders zijn toch maar een kleine minderheid, die veelal niet echt veel km rijden.

Naar aantallen motoren en voertuigkilometers moet dat inderdaad halucinante cijfers geven.

Motorrijders zijn de gemakkelijkste slachtoffers van een manke infrastructuur, net omdat ze het stabiele "vangnet" van de 4 wielen ontbreken.

Motorrijders zijn bovendien ook de eerste slachtoffers van de vergeten overtreding : voorrangsnegatie.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 18:40:03 »
Waarom zagen over gele lichten?

Omdat ze motorrijders veel beter doen opvallen tussen de rest van de lichtjes.

Beter opvallen is dringend nodig :

In 70 procent van een botsing tussen twee voertuigen bleek de andere bestuurder de motorrijder niet of te laat opgemerkt te hebben.


Citaat
Iedere motard kan ze al jaren steken

Omdat er geen dwingende reglementering terzake is, gebeurt dat niet.
OM dezelfde reden is er ook geen voldoende groot verkoopsvolume om R&D te financieren om die gele lampen te verbeteren, en daardoor lopen ze wat achter op de witte-lampenontwikkelingen.

Niet overal is het trouwens toegelaten om geel licht te voeren (voor Belgische voertuigen staat het technische reglement dat wel toe).


Citaat
Geen nood vanaf volgend jaar dus de fluo vest verplicht.

Fluo en retro-reflectie werkt enkel indien de fluo of het reflecterende materiaal verlicht wordt, en dan nog voornamelijk vanuit de richting dat het verlicht wordt ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 december 2008 - 18:43:11 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 19:13:13 »
Geen gele lichten voor motoren, he zeg...
Ik heb de standaard lamp in mijn dimlicht vervangen door een Blue Vision van Philips, die een kleur geeft vergelijkbaar met xenon. Wit dus. Heel wit.
In vergelijking met de (gelere) standaard lamp is het verschil enorm wat betreft de belichting van verkeersborden en markeringen, zelfs bij regen.

Verblinden doet die lamp echter niet, er is tenminste geen enkele tegenligger die me er op attent maakt (tenzij soms bij het optrekken, maar dan komt de voorkant van de moto even omhoog).

Het verschil met een standaard lamp is zodanig groot dat het nog weinig effect geeft wanneer ik mijn grootlicht aansteek. Daar zal dus ook een Blue Vision in moeten...
Voor iemand als ik, die in een ploegenstelsel werkt en het ganse jaar door met de moto naar het werk gaat, en dus 's morgens en 's avonds dikwijls in het donker en bij slechte weersomstandigheden moet rijden, is een geel dimlicht rampzalig.

En fluovestjes? Die doen je enkel langs achter meer opvallen,zeker bij een tourmoto met een vrij groot front.
Helpt dus niet tegen mensen die in je weg komen rijden, voorrangsnegators dus.
Ik draag in de donkere maanden (half oktober tot half maart) wel een gele fluo, maar de rest van het jaar rijd ik zonder.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 19:19:41 »
Geen gele lichten voor motoren, he zeg...
Ik heb de standaard lamp in mijn dimlicht vervangen door een Blue Vision van Philips, die een kleur geeft vergelijkbaar met xenon. Wit dus. Heel wit.
In vergelijking met de (gelere) standaard lamp is het verschil enorm wat betreft de belichting van verkeersborden en markeringen, zelfs bij regen.

Het verbetert de zichtbaarheid voor jezelf, maar niet je zichtbaarheid tegenover anderen.

De ontwikkeling van de gele lampen is inderdaad wat blijven achterophinken, iets dat mits voldoende vraag op vrij korte tijd opgelost kan zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 21:52:29 »

De ontwikkeling van de gele lampen is inderdaad wat blijven achterophinken, iets dat mits voldoende vraag op vrij korte tijd opgelost kan zijn.
Sarkozy is er reeds mee bezig.
http://www.eurobench.com/beursnieuws/6344568/Frankrijk-kondigt-stimuleringsplan-economie-aan-van-EUR26-mrd.aspx
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 23:13:58 »
Wat mij betreft :
Verbod op gele lichten voor auto's in de ganse EU.
Verplicht geel licht voor alle tweewielige motorvoertuigen in de ganse EU.
en rode lichten voor de brandweer
blauwe lichten voor de politie
lichtblauwe lichten voor de ziekenauto
oranje voor de bussen
groene voor landbouwvoertuigen
roze voor vrachtwagens
enz...


waarom veschillende kleurtjes
als ik een licht zie afkomen, zal ik er zeker niet proberen tegen te rijden
of dat nu één, twee of drie lichten zijn
ieder licht is even zichtbaar
better a bad day at sea
than a good day at the office