Auteur Topic: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders  (gelezen 25018 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 04:14:54 »
Wat mij enorm stoord aan motars is dat deze meestal met feller of zelfs grootlicht rijden, ook overdag, waardoor ik moeilijk of helemaal geen snelheid of afstand kan inschatten.
Lukt al helemaal niet meer wanneer die afstand en snelheid moet ingeschat worden aan de hand van wat je door een achteruitkijkspiegel ziet.
Een gewoon licht zoals alle andere voertuigen (mag nog geel zijn als het maar niet verblind) lijkt voor mij persoonlijk de beste oplossing.
Of dat nu 1, 2 of 50 lichten zijn maakt voor mij niks uit zolang ze me maar niet verblinden.

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 09:59:54 »
Even nuanceren toch, het zijn niet alleen motards die verblinden. Over het algemeen zijn motoren goed onderhouden, omdat die een zeer belangrijk veiligheidsaspect maar naargelang de belasting kan de lichtbundel inderdaad minder optimaal schijnen. Voorts kom ik niet veel motoren tegen bij nacht, het dimlicht is immers te zwak om comfortabel te rijden. Met mijn R 1100 RT toch. Iets betere lichtopbrengst bij de laatste R 1200 RT modellen op de Yamaha FJ 1300. Op een Pan zou het ook nog meevallen. Vandaar dat dikwijls grootlicht gebruikt wordt, maar ik dit steeds bij naderende tegenliggers en ruim op voorhand dim.

wooter

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 10:20:47 »
Ik moet zeggen, heren en dames, dat ik van en naar Brussel of Antwerpen niet veel motorrijders zie in tshirt en korte broek, maar dat hun motorpak niet betekent dat ze daarom veel betere heren en dames in het verkeer zijn.  Filefiltreren aan +120 km/u is nog altijd schering en inslag.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 10:34:45 »
Over het algemeen zijn motoren goed onderhouden, omdat die een zeer belangrijk veiligheidsaspect maar naargelang de belasting kan de lichtbundel inderdaad minder optimaal schijnen.

Ik vind dit argument bijzonder zwak. Men onderhoud de motor goed omdat dit een belangrijk veiligheidsaspect is lijkt logisch, helaas is het niet altijd het geval. Zo zou men even goed en met evenveel recht kunnen zeggen "motorrijders dragen goede motorkledij omdat dit een belangrijk veiligheidsaspect is". Ga eens kijken op een plek waar veel motards samenkomen en kijk eens naar de toestand van hun banden, vooral op het einde van de zomer. Ik denk dat je snel je mening zal bijstellen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 10:52:56 »
Ik vind dit argument bijzonder zwak. Men onderhoud de motor goed omdat dit een belangrijk veiligheidsaspect is lijkt logisch, helaas is het niet altijd het geval. Zo zou men even goed en met evenveel recht kunnen zeggen "motorrijders dragen goede motorkledij omdat dit een belangrijk veiligheidsaspect is". Ga eens kijken op een plek waar veel motards samenkomen en kijk eens naar de toestand van hun banden, vooral op het einde van de zomer. Ik denk dat je snel je mening zal bijstellen.
We zijn weer terug bij het begin van de cirkel, JC.
De motorrijders die het hele jaar door rijden houden hun voertuig technisch perfect in orde. De zomerrijders zetten het ding in orde voor de zomer en op het einde van het seizoen zijn inderdaad de banden, de remblokken enz. versleten.
Dat vinden ze niet erg, want het seizoen is toch bijna afgelopen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 12:36:44 »
Even nuanceren toch, het zijn niet alleen motards die verblinden. ... . Voorts kom ik niet veel motoren tegen bij nacht, het dimlicht is immers te zwak om comfortabel te rijden.
je wordt idd dikwijls verblind overdag ook
en het is juist dat sommige auto's  met verkeerde lichten rijden, maar die passen hun verlichting meestal aan als je hen een signaal geeft
ik heb dat nog geen enkele moto weten doen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 12:41:37 »
Even nuanceren toch, het zijn niet alleen motards die verblinden. ... . Voorts kom ik niet veel motoren tegen bij nacht, het dimlicht is immers te zwak om comfortabel te rijden.
je wordt idd dikwijls verblind overdag ook
en het is juist dat sommige auto's  met verkeerde lichten rijden, maar die passen hun verlichting meestal aan als je hen een signaal geeft
ik heb dat nog geen enkele moto weten doen
Het dimlicht van mijn motorfiets staat afgesteld volgens de normen van de constructeur. Raar of zelden geeft er iemand een signaal dat hij verblindt wordt.
Wanneer dan wel?
- bij het optrekken: de motorfiets licht zich dan vooraan even iets op waardoor het licht (even) iets hoger schijnt.
- met een passagier achterop (hoogstens een keer of twee per jaar)
- met een zware topkoffer achterop.

Ik wil nochtans de automobilisten die mij verblinden niet te eten geven...

Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien". 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 december 2008 - 12:43:08 door xantingo »

wegcode.be

wooter

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 12:56:50 »
Hehe, xantigo :)  Meestal kan ik enkel zien dat er iéts aankomt, maar laat staan te analyseren
- wat het is
- waar het naartoe gaat
- aan welke snelheid
- in welke richting

Mij verblinden helpt dus niks.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 13:07:37 »
Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien". 
je zegt dus zelf dat je licht slecht afgesteld staat

vergeet niet dat iemand die verblind is je niet meer ziet
die blauwe steen is in dat geval dus dichter dan je zou willen
better a bad day at sea

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 13:29:43 »
Waar lees jij dat??

Het dimlicht van mijn motorfiets staat afgesteld volgens de normen van de constructeur.

Mijn licht staat perfect afgesteld, getuige het feit dat
Raar of zelden geeft er iemand een signaal dat hij verblindt wordt.
In tegenstelling tot veel automobilisten van wie de lichten alle vogels uit de bomen schijnen maar daar wordt niet over gemekkerd...

Om te zorgen dat ik duidelijk gezien wordt heb ik andere methodes:
- een Blue Vision lamp in mijn dimlicht (geeft een witter licht, valt meer op zonder te verblinden)
- zorgen dat je niet onverwacht in een andere bestuurder zijn territorium landt: afstand houden en anticiperen: wanneer ik denk dat iemand me niet gezien heeft durf ik wel eens met het grootlicht knipperen. Maar dat is tot nader order ook voor motorrijders toegestaan, geloof ik...
- niet overal rijden waar niemand je verwacht kan ook wel helpen... voor mij zijn witte lijnen witte lijnen, rechts inhalen enkel wanneer toegelaten, niet aan 120 tussen een 40 rijdende file doorsjezen,...

Vandaar maak ik ook geen enorme tijdwinst door met de motor te gaan werken. Andere motorrijders misschien wel, maar gewoonlijk hebben die een vrij korte motorcarriere...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 december 2008 - 13:34:16 door xantingo »

wegcode.be

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 17:34:36 »
Opgelet : volgende afbeeldingen zijn niet geschikt voor gevoelige kijkers !!

Afbeelding 1

Afbeelding 2

Afbeelding 3

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 18:34:13 »
Citaat van: diane
Weet je welke opmerking we dikwijls kregen? "Geen verplichting voor motorkledij.We leven in een vrij land...Mijn Ross,mijn vrijheid..."

Ja natuurlijk: dat soort motards veroorlooft zich de vrijheid om mensen die zich wel verantwoord gedragen (ambulanciers, artsen, chirurgen) te verplichten om zich, als het tot een ongeval komt, dag en nacht en ongeacht de weersomstandigheden, te moeten ontfermen over die hoopjes ellende, en aldus de maatschappij op kosten te jagen.

Nu ja: wat wil je in een land waar de motards van de lokale politie in de zomer in een hemdje rijden.
Dat snap ik niet, dat is toch de taak van die mensen, dat wisten ze toch toen ze dat beroep kozen.
Straks ga ik mijn houtstoof niet meer mogen stoken want de kans dat de brandweer moet uitrukken is veel malen hoger dan tegenover te verwarmen met elektrische kachels.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 21:23:16 »
Citaat van: diane
Weet je welke opmerking we dikwijls kregen? "Geen verplichting voor motorkledij.We leven in een vrij land...Mijn Ross,mijn vrijheid..."

Ja natuurlijk: dat soort motards veroorlooft zich de vrijheid om mensen die zich wel verantwoord gedragen (ambulanciers, artsen, chirurgen) te verplichten om zich, als het tot een ongeval komt, dag en nacht en ongeacht de weersomstandigheden, te moeten ontfermen over die hoopjes ellende, en aldus de maatschappij op kosten te jagen.

Nu ja: wat wil je in een land waar de motards van de lokale politie in de zomer in een hemdje rijden.
Dat snap ik niet, dat is toch de taak van die mensen, dat wisten ze toch toen ze dat beroep kozen.

Dat klopt. Hier bij ons riskeren vrijwilligers van de Bergwacht vele malen per jaar hun eigen leven om toeristen te redden die in een hachelijke situatie terechtgekomen zijn. Maar als de slachtoffers roekeloos geweest zijn, wil je de rekening die ze gepresenteerd krijgen, niet moeten betalen.

Citaat
Straks ga ik mijn houtstoof niet meer mogen stoken want de kans dat de brandweer moet uitrukken is veel malen hoger dan tegenover te verwarmen met elektrische kachels.

Je kunt ook je houtstoof met een aanvaardbaar risico stoken. Ik neem aan dat je bijvoorbeeld geen benzine over het hout giet om het aan te steken, en jonge kinderen ervan weghoudt.

Door met een motorfiets zonder behoorlijke veiligheidskledij te rijden, verhoog je evenwel onnodig in aanzienlijke mate de letsels bij een ongeval.

Als een verzekeraar kan bewijzen dat een slachtoffer van een auto-ongeval geen veiligheidsgordel droeg, wordt de schadevergoeding verminderd. Dat zou ook mogen gelden voor motorrijders die geen veiligheidskledij dragen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 21:42:14 »

Door met een motorfiets zonder behoorlijke veiligheidskledij te rijden, verhoog je evenwel onnodig in aanzienlijke mate de letsels bij een ongeval.

Als een verzekeraar kan bewijzen dat een slachtoffer van een auto-ongeval geen veiligheidsgordel droeg, wordt de schadevergoeding verminderd. Dat zou ook mogen gelden voor motorrijders die geen veiligheidskledij dragen.
Daar ben ik het wel mee eens.
Zelf droeg ik ook een leder pak in Kawazaki kleuren op mijn Ducati, iedereen vond het niet kunnen maar ik had wel een pak aan (zelf zag ik het mannekesblad toch niet  ;D)
Laatst had ik nog een degelijk 2é hands touring pak gekocht maar vermits de moto verkocht werd hing het in de kast, heb het dan maar aan ne jonge gast op het werk gegeven die met de moto reed zonder pak.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 00:15:57 »
Waar lees jij dat??
ik heb het in bold gezet
lees het zelf nog eens na wat je gescheven hebt
(vrije vertaling) "bovendien heb ik liever dat mijn lichten een beetje te straf staan zodat iedereen me ziet, dan een blauwe steen op mijn buik: ... " (vrije vertaling)
better a bad day at sea