Auteur Topic: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders  (gelezen 24927 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #45 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 00:49:42 »
Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien". 
je zegt dus zelf dat je licht slecht afgesteld staat
Waar lees jij dat??
ik heb het in bold gezet
lees het zelf nog eens na wat je gescheven hebt
(vrije vertaling) "bovendien heb ik liever dat mijn lichten een beetje te straf staan zodat iedereen me ziet, dan een blauwe steen op mijn buik: ... " (vrije vertaling)


Maar xantingo schreef ook over een R 1100 RT, Sniper. En bij het vervoer van eventueel een duo zitter, kan men bij deze motoren de achtervering bijstellen. Van zachte naar harde vering. Maar het is ook evident en wetenschappelijk bewezen dat grootlichten van motorrijders een verkeerde inschatting geven bij andere weggebruikers wat betreft naderingssnelheid en afstand.

En daarover schreef ook xantingo, om eventueel te dimmen om de aandacht te vestigen op zijn nadering.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #46 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 15:05:35 »
Maar het is ook evident en wetenschappelijk bewezen dat grootlichten van motorrijders een verkeerde inschatting geven bij andere weggebruikers wat betreft naderingssnelheid en afstand.

Dus m'n ogen zijn toch normaal al ben ik schijnbaar bij de weinigen die last heeft van fel licht. Nochtans krijg ik bij de oogarts/specialist ook telkens te horen dat m'n ogen piekfijn in orde zijn.
Xenonlichten, mistlichten, landbouwvoertuigen met allerlei werklichten, slecht geplaatste straatverlichting, tuinverlichting, bedrijfsverlichting, reklamepanelen die verlicht zijn, ... zijn inmiddels zodanig ingeburgerd dat er niemand nog naar kraait.

Tunnels zijn ook meestal verkeerd verlicht. Overdag duik je een zwart gat binnen en s'nachts moet je bijna je ogen sluiten door het felle licht en bij het buitenrijden het omgekeerde, overdag terug wennen aan het soms felle zonlicht en s'nachts moeten je ogen terug wennen aan de duisternis.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #47 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 17:45:13 »
Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien". 
je zegt dus zelf dat je licht slecht afgesteld staat
Waar lees jij dat??
ik heb het in bold gezet
lees het zelf nog eens na wat je gescheven hebt
(vrije vertaling) "bovendien heb ik liever dat mijn lichten een beetje te straf staan zodat iedereen me ziet, dan een blauwe steen op mijn buik: ... " (vrije vertaling)
Ik hoop dat jij de bijbel niet moet gaan vertalen  ;D.
Ik vertaal mijn zin als "ik zorg ervoor dat mijn verlichting binnen de wettelijke normen zo correct mogelijk in orde is, en ik zorg ervoor dat ik niet onverwachts in het gezichtsveld van anderen verschijn". (minder vrije vertaling...)

Bovendien: ik zou er absoluut geen probleem mee hebben om met mijn motorfiets naaar de technische keuring te gaan.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #48 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 17:49:22 »
Maar xantingo schreef ook over een R 1100 RT, Sniper. En bij het vervoer van eventueel een duo zitter, kan men bij deze motoren de achtervering bijstellen. Van zachte naar harde vering.
Dat was Rudi  ;), ik rijd met een 1150, die over een andere koplamp beschikt...
Wat betreft de achtervering: die kan inderdaad harder gezet worden bij het vervoer van een passagier. Bovendien kan het dimlicht zelf in de hoogte bijgesteld worden. Probleem is alleen dat het niet zo evident is om de correcte hoogte te vinden: je wil niemand verblinden, maar je wil zelf ook nog wat zien.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #49 Gepost op: zondag 14 december 2008 - 00:17:37 »
Citaat van: xantingo
Dat was Rudi  ;)

Oeps... ???
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #50 Gepost op: zondag 14 december 2008 - 20:20:19 »
citaat Marc Annemans

"En daarover schreef ook xantingo, om eventueel te dimmen om de aandacht te vestigen op zijn nadering."

Kan je dit even verduidelijken Marc,

De enige juiste betekenis van dimmen is het overschakelen van grootlicht naar dimlicht.
Dimmen om de aandacht te vestigen op zijn nadering, zou betekenen dat hij gans de tijd met groot licht zou rijden en dan gaat terugschakelen naar dimlicht om de aandacht te vestigen?(dimmen)

Dimmen is verminderen van het licht, in dit geval van groot licht naar beneden gericht licht.(dimlicht)






« Laatst bewerkt op: zondag 14 december 2008 - 21:59:26 door mazda »

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #51 Gepost op: maandag 15 december 2008 - 00:35:24 »
Citaat van: Mazda
Kan je dit even verduidelijken Marc,

De enige juiste betekenis van dimmen is het overschakelen van grootlicht naar dimlicht.
Dimmen om de aandacht te vestigen op zijn nadering, zou betekenen dat hij gans de tijd met groot licht zou rijden en dan gaat terugschakelen naar dimlicht om de aandacht te vestigen?(dimmen)

Dimmen is verminderen van het licht, in dit geval van groot licht naar beneden gericht licht.(dimlicht)

Heb me inderdaad verkeerdelijk uitgedrukt, Mazda.

Het is de rijweg volgen met dimlicht, om vervolgens de grootlichten te ontsteken als aandachtstrekker.







De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #52 Gepost op: maandag 15 december 2008 - 15:05:46 »
@xantingo : op den 1150 heb je inderdaad al wat meer licht en op den 1200 is het nog beter. Alleen is die 1200 geen spek voor mijn b..rieventas (lees portefeuille).

@ sniper : wees ervan overtuigd dat er binnen alle klassen van verkeersgebruikers (auto, fiets, vrachtwagen, moto, bus, paard met en zonder kar,..) altijd goede leerlingen en wat mindere zitten. Bij deze mijn verontschuldiging namens alle motards die u zouden verblind hebben. Xantingo zal mij bijtreden dat wij onze medemotards (caféracers uitgezonderd) durven aan te spreken over de kleine mankementjes aan hun rijstijl of uitrusting. Weerom draait alles om dat wederzijds respect.

Wanneer ik met de auto in fileverkeer zit laat ik ruimte voor de doorkomst van een eventuele tweewieler, en als ik uiterst links ben geef ik soms teken met mijn linker-pinker om aan te geven dat ik de motard gezien heb en doorgang voorzie. En als je dan een handje terugkrijgt dan is mijn dag goed, want we hebben elkaar in alle anonimiteit veilig en vlot verkeer gegund (vlot voor de motard dan toch). 

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #53 Gepost op: maandag 15 december 2008 - 16:08:40 »
Wanneer ik met de auto in fileverkeer zit laat ik ruimte voor de doorkomst van een eventuele tweewieler, en als ik uiterst links ben geef ik soms teken met mijn linker-pinker om aan te geven dat ik de motard gezien heb en doorgang voorzie. En als je dan een handje terugkrijgt dan is mijn dag goed, want we hebben elkaar in alle anonimiteit veilig en vlot verkeer gegund (vlot voor de motard dan toch). 
doe ik ook, indien mogelijk ga ik zelfs naar rechts als ik op een 2*1 rij en er komt een moto van achter mij
ik maak er geen winst mee door hem op te houden, dus doe ik het ook niet
ik moet wel zeggen dat ik de eerste keerl (heel lang geleden) niet wist wat ik moest denken van die uitgestoken voet
ik dacht dat hij boos was dat ik niet genoeg plek liet :)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #54 Gepost op: maandag 15 december 2008 - 19:09:57 »
Als de motards maar eens willen begrijpen dat je best filefilter tussen uiterst links en de strook ernaast, niet zoals dikwijls op de A-pen ring (en de E313 vanaf Ranst) tussen 1 en 2.
Ik laat meestal ook genoeg plaats, laat ik me toch verrassen dan moet je van mij geen bruske maneuvers verwachten om snel de weg vrij te maken, aan de andere zijde zit misschien nog iemand....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 01:12:39 »
Zou het niet een aardig idee zijn om de motorrijders tijdens het file-rijden op de pechstrook te laten rijden?
Dan kunnen ze wel lekker door rijden zonder dat ze ambulances, brandweerwagens of politievoertuigen (voor vaststelling bij ongeluk) zouden hinderen want die motorrijders kunnen zeer makkelijk terug aanschuiven in de file wanneer het nodig is.
Koppel deze toelating aan een motor-rijbewijs (één waarvoor examen is gedaan op een motor!) en iedereen is happy.

wooter

  • Gast
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 08:18:18 »
Ambulances en brandweerwagens hebben niks te zoeken op de pechstrook, en ik zou zélf nog niet eens durven rijden op de pechstrook...  In tegenstelling tot de ons omringende landen, wordt de pechstrook hier niet onderhouden en ligt deze dan ook vol met puin.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 08:33:19 »
Dan kunnen ze wel lekker door rijden zonder dat ze ambulances, brandweerwagens of politievoertuigen (voor vaststelling bij ongeluk) zouden hinderen want die motorrijders kunnen zeer makkelijk terug aanschuiven in de file wanneer het nodig is.

Zo gemakkelijk zou dat invoegen trouwens ook niet verlopen als de file traag rijdt of stilstaat en er weinig afstand tussen de voertuigen is. En prioritaire voertuigen moet je wel onmiddellijk doorgang verlenen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 december 2008 - 08:35:34 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 08:52:22 »
Zou het niet een aardig idee zijn om de motorrijders tijdens het file-rijden op de pechstrook te laten rijden?
kunnen ze meteen de auto's ook op de pechstrook laten rijden tijdens een file

waarom zou er voor elke groep weggebruikers wel ergens een uitzonderiong gemaakt moeten worden??
een wegcode voor
- voetgangers
- fietsers
- kleine brommers
- grote brommers
- auto's
- lichte vracht
- zware vracht
- bus
- ...
ben ik nog een wegcode vergeten?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 09:22:10 »
ben ik nog een wegcode vergeten?

Ja:

- die van de vuilnisophalers. Want die worden vervoerd terwijl ze aan de buitenkant van de vuilnisophaalwagen op een trede staan. En de wegcode verbiedt personen te vervoeren op de buitenkant van het koetswerk.

- die van de takelwagens. Want dat zijn geen prioritaire voertuigen, maar toch snorren ze over de pechstrook. En de wegcode verbiedt dat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."