Auteur Topic: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders  (gelezen 24911 keer)

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
« Reactie #75 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 16:46:41 »
Niet allemaal. Maar sommigen...

met zo'n ding ga je ook niet tussen de file laveren
dat ding is bijna zo breed als een klein autootje
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #76 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 17:01:17 »

... maar kost heel wat meer ...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #77 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 17:58:50 »
dan moet je nog een regel bijmaken die voertuigen op het rechtse vak verplicht om motards tussen te laten bij het naderen van een prioritair voertuig

Inderdaad. Maar dan nog kan er niet ingevoegd worden als de file stilstaat. Tenzij men zou verplichten om bijvoorbeeld 5 meter afstand te laten, maar dan wordt de file nog enkele kilometers langer en hindert de staart ervan het verkeer nog een aantal dorpen meer.
Blijkbaar ben ik dan een van de weinige mensen die ook in een file enige tussenruimte laat? ???
Het is toch niet dat de rij vlotter gaat wanneer je dichter op elkaar gaat staan.
5 meter is niet nodig, bij een file zie ik geen bezwaar om (gedeeltelijk) dwars in te voegen.

Citaat
Meer uitstoot omdat er meer motorfietsen nodig zijn (kan je hoogstens met 2 op, en dan nog niet eens op elke -bij mijn weten?-)
Verbruik van een moto ligt ook niet drastisch lager dan van een hedendaagse auto, dus ook een hoger verbruik
Meer voertuigen, minder files? Ik vat de logica niet. Of gaan we dan inhalen op 1 rijstrook? ^^
Shoppen met een motor?
Ik ga uit van iemand die nu solo rijdt met zijn auto en in plaats van solo te rijden (voor een deel van het jaar) voor het woon-werk verkeer overstapt naar de motor.
Waarom zou je met een motor gaan rijden wanneer je altijd samen met een ander in de auto rijdt?
In dat geval neemt niet het aantal voertuigen toe maar wordt een deel van de auto's vervangen door motoren.
Ook ga ik uit van het typische woon-werk-verkeer aangezien files vooral hierdoor worden veroorzaakt en files m.b.t. het woon-werk-verkeer de meeste problemen veroorzaken.

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #78 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 18:12:56 »
met zo'n ding ga je ook niet tussen de file laveren
Waarom zou je daarmee niet tussen de file laveren?
De maximale breedte voor een motorfiets is 1 meter, ook voor deze Goldwing...

Vergeet ook niet dat een zware toermoto dikwijls veel beter handelbaar is dan een lichte sportmachine.
De maximum breedte is vastgesteld op:
c) 1 m voor een motorfiets op twee wielen (...);

Mijn motorfiets is 95 cm breed en ik rijd op vele plaatsen tussen de file door waar bestuurders met veel smallere motorfietsen niet doorrijden.
Kwestie van oefening, waarschijnlijk?

« Laatst bewerkt op: woensdag 17 december 2008 - 18:22:18 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #79 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 19:45:56 »
idd,
1 meter + 2*0.75 mtr = 2.50 mtr
dat is wat je dan nodig hebt om veilig tussen de auto's te laveren

als het stilstaat gaat dat nog, maar aan file-snelheden van 80 km/u vind ik dit toch maar een beetje zo
maar dat zal wel zijn omdat ik geen motor rijbewijs heb ;)
better a bad day at sea

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #80 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 19:59:13 »
idd,
1 meter + 2*0.75 mtr = 2.50 mtr
dat is wat je dan nodig hebt om veilig tussen de auto's te laveren

als het stilstaat gaat dat nog, maar aan file-snelheden van 80 km/u vind ik dit toch maar een beetje zo
maar dat zal wel zijn omdat ik geen motor rijbewijs heb ;)
Eerder in dit topic schreef ik al:
Enkel wanneer het zeer druk is kan ik tijd winnen door bij verkeerslichten rustig tussen de wagens naar voor te rijden (op 2x2 rijstroken), waardoor ik in plaats van 4 roodfases er slechts 1 heb.
That's it...  (...)
Op een autosnelweg tegen 120 tussen een 80 rijdende file door slalommen is solliciteren naar een plaats achter in een zwarte Cadillac. Wie dat niet begrijpt kan beter zijn motorfiets aan de kant zetten, want er is hem voor toch geen lange carriere voorzien.
Ik rijd nooit tussen een file door die sneller dan 30 per uur rijdt; ik rijd trouwens zelden op een autosnelweg. Veel te vervelend...

Tussen stilstaande auto's heb je ook geen 2.5 meter nodig: kan de motorfiets er tussen heb je plaats genoeg  ;D , de rest is overschot.
Mijn zijkoffers zijn een cm of 2 breder dan mijn spiegels, wanneer ik met mijn spiegel net naast de spiegel van de wagen kan weet ik dat de koffer de wagen niet zal raken.
En ter info: tussen stilstaande wagens rij je aan een snelheid van max. 15 per uur.

Voldoende om bij de eersten aan het roodlicht te staan, traag genoeg om nauwkeurig te rijden.

En bij twijfel: even wachten en niet aandringen. Beter een minuutje mee aanschuiven dan een kras op een auto en de moto tegen de grond.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #81 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 20:26:15 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 december 2008 - 20:30:26 door Rafael »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #82 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 23:42:53 »
De vele asociale personen die de file tot op het laatste ogenblik voorbij willen rijden, en zich er dan agressief tussen pitsen, hebben dat gedrag imo zelf uitgelokt. Nu speel ik zelf de 'asociale' en zal er zelden voldoende afstand voor mij zijn om in te voegen. Enkel voor personen waar je duidelijk aan ziet dat ze zich vergist hebben (bvb aan een afrit)
 maak ik nog een uitzondering.
ik heb er ook last van als een paar asociale personen ;) er mij niet tussenlaten als ik, volledig in overeenstemming met de wegcode, gebruik maak van een tweede rijvak om een 500 mtr stilstaande auto's op een eerste rijvak voorbij te rijden
better a bad day at sea

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #83 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 00:16:07 »
De vele asociale personen die de file tot op het laatste ogenblik voorbij willen rijden, en zich er dan agressief tussen pitsen, hebben dat gedrag imo zelf uitgelokt. Nu speel ik zelf de 'asociale' en zal er zelden voldoende afstand voor mij zijn om in te voegen. Enkel voor personen waar je duidelijk aan ziet dat ze zich vergist hebben (bvb aan een afrit)
 maak ik nog een uitzondering.
Pijnlijk maar waar, ergens kan ik dat ook nog wel begrijpen. Misschien is dit wel illustrerend voor het algemene verkeersbeeld.

Citaat
En welk voordeel haal je hier nog uit dan? Je bespaart geen brandstof, de aankoopprijs komt bijna overeen met een kleine wagen, je zit niet meer droog en warm, je 'moet' (niet iedereen is zo slim om dit te doen) altijd aangepaste kledij aanhebben dus weer omkleden op het werk, enz enz. Maar daar tegenover staande mag je wel levensgevaarlijk over de pechstrook vol afval rijden. Ik denk niet dat je zoiets verkocht krijgt ;) Dat de files er (geen zekerheid!) korter van worden, is een eventueel gevolg, geen reden om een motor aan te schaffen.
Misschien heb je gelijk, het was maar een ideetje. Stel dat we in Vlaanderen wel fatsoenlijke pechstroken zouden hebben en dat de automobilisten zich braaf zouden gedragen (geen afval op de pechstrook gooien) en niet zomaar een stuk op de pechstrook gaan rijden terwjil de rest in de file staat te wachten, zou jij er dan nog steeds geen brood in zien?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #84 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 02:03:15 »
Citaat van: BBB
Stel dat we in Vlaanderen wel fatsoenlijke pechstroken zouden hebben en dat de automobilisten zich braaf zouden gedragen (geen afval op de pechstrook gooien) en niet zomaar een stuk op de pechstrook gaan rijden terwjil de rest in de file staat te wachten, zou jij er dan nog steeds geen brood in zien?

Je stelt hierbij wel bijzonder onwaarschijnlijke hypotheses voorop.

In Vlaanderen viert meer dan ooit het individualisme hoogtij, en is de de scheiding tussen wat moreel goed en kwaad is totaal vervaagd. Het verkeersgedrag is daar slechts één weerspiegeling van. Geen wonder met politici en overheidsinstellingen die een dergelijke ingesteldheid alleen maar promoveren.

Ik voel me in Vlaanderen niet meer op mijn gemak, en voor geen geld ter wereld zou ik er opnieuw willen leven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #85 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 07:30:35 »

wooter

• Gast
« Reactie #86 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 09:22:57 »
Ik doelde in mijn vorige posting trouwens op het klaverblad van Lummen (Cf. 'afrit'), waar het vaak genoeg file is -duidelijk op voorhand aangekondigd- en nog heb je mensen genoeg die de hele file voorbij willen rijden, en dan levensgevaarlijk gaan stilstaan op een snelweg met hun richtingaanwijzertje aan. En ja, de persoon tussen laten is dan veiliger, enzovoorts enzovoorts, maar zo kunnen we bezig blijven en leren ze het nooit. (Hoewel die kans zo ook klein is)
Uhhh...

1) Verkeer dat op de pechstrook staat in Lummen, staat er illegaal
2) bijgevolg is de enige juiste methode om aan te schuiven in Lummen: op het rechtervak blijven totdat de uitvoegstrook begint
3) maar de wegbeheerder heeft het ook wel zelf uitgelokt, door maar één afritstrook te voorzien, en deze strook pas te verdubbelen (naar links- en rechtsafslaand verkeer) nadat de afrit afgesloten is van de snelweg door een volle lijn
4) ... een volle lijn die overigens begint, nog voor dat de borden aangeven dat de afrit "gesloten" zou moeten zijn.  Tussen het bord "afrit 400 meter" en het begin van de volle lijn zit amper 200 meter...
5) en tenslotte is de file veroorzaakt door een fout ontwerp, waarbij maar één rijstrook aansluiting heeft met de rotonde.  Rotondes kunnen wél werken, getuige het knooppunt Leenderheide nabij Eindhoven.  Maar daar sluiten dan ook 5 rijstroken aan op de rotonde, wat een hoger debiet geeft dan één armzalig rijstrookje en vrachtwagens die "eco" vertrekken en bijgevolg het verkeer opstroppen.

Je dacht toch niet dat jij met je polo'tje mij gaat leren dat ik als de rest van de arme schapen moet aanschuiven?

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #87 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 11:59:07 »
Ik doelde in mijn vorige posting trouwens op het klaverblad van Lummen (Cf. 'afrit'), waar het vaak genoeg file is -duidelijk op voorhand aangekondigd- en nog heb je mensen genoeg die de hele file voorbij willen rijden, en dan levensgevaarlijk gaan stilstaan op een snelweg met hun richtingaanwijzertje aan. En ja, de persoon tussen laten is dan veiliger, enzovoorts enzovoorts, maar zo kunnen we bezig blijven en leren ze het nooit. (Hoewel die kans zo ook klein is)
Uhhh...

1) Verkeer dat op de pechstrook staat in Lummen, staat er illegaal
2) bijgevolg is de enige juiste methode om aan te schuiven in Lummen: op het rechtervak blijven totdat de uitvoegstrook begint
3) maar de wegbeheerder heeft het ook wel zelf uitgelokt, door maar één afritstrook te voorzien, en deze strook pas te verdubbelen (naar links- en rechtsafslaand verkeer) nadat de afrit afgesloten is van de snelweg door een volle lijn
4) ... een volle lijn die overigens begint, nog voor dat de borden aangeven dat de afrit "gesloten" zou moeten zijn.  Tussen het bord "afrit 400 meter" en het begin van de volle lijn zit amper 200 meter...
5) en tenslotte is de file veroorzaakt door een fout ontwerp, waarbij maar één rijstrook aansluiting heeft met de rotonde.  Rotondes kunnen wél werken, getuige het knooppunt Leenderheide nabij Eindhoven.  Maar daar sluiten dan ook 5 rijstroken aan op de rotonde, wat een hoger debiet geeft dan één armzalig rijstrookje en vrachtwagens die "eco" vertrekken en bijgevolg het verkeer opstroppen.

Je dacht toch niet dat jij met je polo'tje mij gaat leren dat ik als de rest van de arme schapen moet aanschuiven?

Rijbewijs ter plaatse in brand steken met nooit nog een kans om nieuw te bekomen.
Oooooh wat zou het leven een stuk aangenamer zijn op de weg in België en nog eens veel minder verkeer, agressie en ongevallen.
Tzal ook wel een utopie blijven. ::)

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #88 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 14:47:30 »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #89 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 15:03:20 »
Ik volg je punten, maar ik blijf gewoon van mening dat daar aanschuiven op de pechstrook de veiligste oplossing is. Het is trouwens geen polo, maar een ibiza :)
mss wel de veiligste, maar niet de juiste

het is aan de weg(wan)beheerder om te zien dat de juiste en de veilste oplossingen aangeboden worden

dit is alsnog in heel weinig gevallen zo
better a bad day at sea