Vergeet niet dat een tram een elektrisch voertuig is en dus geen fijn stof zal uitstoten. Iets wat ik vooral in het stadscentrum een voordeel zie.
Lijkt me nuttig om de voorbereidende studie ervan te kennen. Verlies niet uit het oog, JC, dat een tramrijtuig vier verschillende remmingen heeft. Wat o.a. de verklaring is dat een spoorrijtuig bijzonder moeilijk tot stilstand komt. Voornamelijk bij weersomstandigheden in de herfst. Bladeren op het spoor, het sap van de bladeren hierdoor een extra gladheid veroorzaakt. Een tramrijtuig heeft de elektrische remming, de trommelremming en de railremming. Bij railremming automatisch de zandstrooier, voorzien van wit zand, in werking treed aan de voorste wielen. Kan ook met de hand bediend worden. Als laatste hulpmiddel heeft men de noodremming. Waarbij de het rempedaal volledig wordt ingedrukt en de dodemanspedaal met de linker voet volledig ingedrukt of los wordt gelaten. Bij deze noodremming gaan zowel de trommelremmen, railremmen als elektrische remming gelijktijdig in werking. De dodemanspedaal is een veiligheidssysteem wanneer een trambestuurder onwel of bewusteloos zou worden. Wanneer we de infrastructuur bekijken van Willebroek centrum met de N16 en A12 als aansluitingswegen, behoudens de ringweg rondom Willebroek, stel ik me ernstige vragen bij de verkeersveiligheid. Mijn inziens is een niet gekoppeld tramrijtuig van 16 ton in ledige toestand, met gekoppeld rijtuig 32 ton wat de PCC betreft, ongehoord en mijn inziens onverantwoord.
Ik kan nog opmerken dat we meermaals bij spoorrijtuigen dewelke betrokken werden in zware aanrijdingen, geen zandsporen te bespeuren waren. Zowel voor de plaats, op of na de plaats van het gebeurlijk ongeval. Twee oorzaken die daarvoor in aanmerking komen. Het zand is vochtig waardoor de toevoerleidingen zijn verstopt. Als tweede oorzaak, dat de trambestuurder heeft nagelaten om de zandbakken te vullen die op de eindpunten ter beschikking staan. Laksheid tot nazicht en eventueel navulling of te laattijdig op het te volgen uurschema. Een noodremming, vooral bij aanvang van regen en vallende bladeren, geeft verrassende resultaten in remafstanden. Een veel voorkomende uitspraak bij tramongevallen is "niet gezien". Daarbij ook nog een foutief gegeven dat men in de veronderstelling is dat een trambestuurder steeds in zijn recht wordt gesteld.