Auteur Topic: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring  (gelezen 2869 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Gepost op: zondag 07 december 2008 - 00:54:45 »
Citaat van: www.standaard.be
woensdag 03 december 2008
Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring


 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 20:56:28 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Reactie #1 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 00:13:21 »
Citaat van: www.standaard.be
woensdag 03 december 2008
Als die Europese regel er komt, zullen ook in België, nu nog één van de weinige EU-landen waar bromfietsen en motoren aan een periodieke controle ontsnappen, gemotoriseerde tweewielers naar de keuring moeten, zoals nu al verplicht is voor vrachtwagens.
Zijn er argumenten om verschil te maken tussen auto's en motors?
Idem voor bromfietsen?


Citaat
Ten eerste bindt de industrie de strijd aan tegen opgedreven en slecht onderhouden bromfietsen en een uitgebreide keuring kan daarbij helpen.
Mogelijk een argument indien aantoonbaar is dat dit de veiligheid bevordert (lijkt me geen probleem om dit aan te tonen). Wel wil ik hierbij de kanttekening maken dat ik de toegestane snelheid van bromfietsen wel erg laag vind, anderzijds zijn de meeste bromfietsen ook onaanvaardbaar vervuilend wat een reden zou moeten zijn om in de eerste plaats de vervuilendste technologie (tweetakt-motoren als ik het goed begrepen heb) te verbieden en in de 2de plaats eens te kijken bij welke snelheden de uitstoot minder is. Stel dat die uitstoot bij 55 km/uur minder is dan bij 45 km/uur dan zou dit een argument kunnen zijn om de maximum-snelheid voor bromfietsen te verhogen.

Citaat
De aangepaste brommertjes zijn ook luidruchtiger en vervuilender dan de originele.
Goed argument indien waar.

Citaat
Ze beschadigen zo het imago van de constructeurs, die zelf nochtans mooi de alsmaar strengere Europese regels volgen.
Non-argument.
In de eerste plaats doet dit argument er niet toe ofdat het wel of niet waar is aangezien het imago van de constructeur geen invloed heeft op bijvoorbeeld de veiligheid of het milieu.
In de tweede plaats is het argument nog onjuist ook aangezien het imago van de constructeur niet geschaad kan worden wanneer iedereen al weet dat de bromfietsen opgevoerd worden.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Reactie #2 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 11:22:33 »
En de fabrikanten ook dikwijls de stukken die nodig zijn om die diingen op te voeren zelf ontwerpen en leveren, of ben ik hier mis ??

Het zal zeker niet met alle stukken zo zijn want iemand die 2 rechterhanden heeft kan zo een ding makkelijk op drijven zonder de hulp van onderdelen uit de fabriek,maar anderzijds zou het niet slecht voor het imago zijn als de fabrikanten zelf geen onderdelen maakten die er voor bruikbaar zijn en zelfs probeerden het onmogelijk te maken om delen te veranderen.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Reactie #3 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 11:30:39 »
Vele bromfietsen worden in België ingevoerd en tot 45 km/u gelimiteerd. Oorspronkelijk konden die sneller wat in een aantal landen toegelaten is (in België ook als je die bromfiets inschrijft als een motorfiets). Het is dus normaal dat je met stukken van de fabrikant de bromfiets sneller kan laten gaan.

Een keuring op bromfietsen lijkt me trouwens geen overbodige luxe. Het argument dat de bromfietser zijn bromfiets in orde zal houden om zijn leven te redden gaat niet op als je zo een beetje de bromfietsen in de gaten houdt (trouwens ook niet voor alle moto's). Er wordt naar hartelust gemodifieerd en niet alleen naar snelheid toe.

Mijn mening omtrent bromfietsen heb ik al een paar keer op het forum gezet maar is kort samengevat de volgende. Uitdoofscenario voor 2-takt bromfietsen, ze zijn inefficiënt, zeer vervuilend en lawaaierig. Binnen middellange termijn moet gestreefd worden naar elektrische bromfietsen. De technologie is er ! Het bereik ligt nu meestal rond de 100 km en zal in de toekomst nog vergroten, de performantie is prima (beter dan van hun pruttelende voorgangers) en ze zijn stil (kan ook een nadeel zijn, zeker in het begin). Laden doe je met die dingen gewoon aan het stopcontact, waardoor dit ook geen probleem is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Reactie #4 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 11:51:44 »
Citaat van: www.standaard.be
woensdag 03 december 2008
Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
waarom is de europese motorrijdersfederatie tegen iets dat alleen de veiligheid (en het imago van de motorrijders) ten goede kan komen
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 21:12:35 door jozef »
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Reactie #5 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 18:03:02 »
Mijn mening omtrent bromfietsen heb ik al een paar keer op het forum gezet maar is kort samengevat de volgende. Uitdoofscenario voor 2-takt bromfietsen, ze zijn inefficiënt, zeer vervuilend en lawaaierig. Binnen middellange termijn moet gestreefd worden naar elektrische bromfietsen. De technologie is er ! Het bereik ligt nu meestal rond de 100 km en zal in de toekomst nog vergroten, de performantie is prima (beter dan van hun pruttelende voorgangers) en ze zijn stil (kan ook een nadeel zijn, zeker in het begin). Laden doe je met die dingen gewoon aan het stopcontact, waardoor dit ook geen probleem is.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het grootste probleem van de electrische bromfiets is vooralsnog de hoge aanschafprijs maar die zal waarschijnlijk nog wel sterk gaan dalen en wanneer de brandstof tegelijk duurder wordt zal iedere bromfietser wel overstappen op de electrische bromfiets.
Wat mij betreft mag de 2-takt morgen al verboden worden met terugwerkende kracht vanaf een bepaalde datum.
Ik vind het compleet idioot dat zulke bromfietsen anno 2008 zijn toegestaan die veel meer vervuilen dan de meeste auto's, die een lousy (afgestelde) maximum-snelheid van 45 km/uur hebben en meestal slechts gebruikt worden voor kleine afstanden die perfect met de fietst zijn te overbruggen zonder noemenswaardig tijdsverlies. Om over de stank van die 2-takt krengen nog maar te zwijgen (ja, een 2-takt-motor kan voor andere toepassingen wel nuttig zijn).

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Reactie #6 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 18:15:53 »
... Binnen middellange termijn moet gestreefd worden naar elektrische bromfietsen. De technologie is er ! Het bereik ligt nu meestal rond de 100 km en zal in de toekomst nog vergroten, de performantie is prima (beter dan van hun pruttelende voorgangers) en ze zijn stil (kan ook een nadeel zijn, zeker in het begin). Laden doe je met die dingen gewoon aan het stopcontact, waardoor dit ook geen probleem is.
Hoeveel brommer rijders doen 100km op 1 dag?
Hoeveel doen dat op 2 - 3 dagen of op een week?
Minstens 50% van de brommer rijders zouden nu al veel voordeel hebben met zo een elektrische. (niet meer tanken.)

Citaat
Ze beschadigen zo het imago van de constructeurs, die zelf nochtans mooi de alsmaar strengere Europese regels volgen.
Non-argument.
In de eerste plaats doet dit argument er niet toe ofdat het wel of niet waar is aangezien het imago van de constructeur geen invloed heeft op bijvoorbeeld de veiligheid of het milieu.
In de tweede plaats is het argument nog onjuist ook aangezien het imago van de constructeur niet geschaad kan worden wanneer iedereen al weet dat de bromfietsen opgevoerd worden.
Bij de eerste moet je eens de vraag stellen hoe de overgrote menigte tegenover een Trabant -Wartburg staan.
Niet echt positief voor die fabrikanten hé.
Voor het 2é zou ik zeggen misschien niet voor de gebruikers maar richting Wetstraat zal dat wel anders zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Reactie #7 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 22:36:11 »
... Binnen middellange termijn moet gestreefd worden naar elektrische bromfietsen. De technologie is er ! Het bereik ligt nu meestal rond de 100 km en zal in de toekomst nog vergroten, de performantie is prima (beter dan van hun pruttelende voorgangers) en ze zijn stil (kan ook een nadeel zijn, zeker in het begin). Laden doe je met die dingen gewoon aan het stopcontact, waardoor dit ook geen probleem is.
Hoeveel brommer rijders doen 100km op 1 dag?
Hoeveel doen dat op 2 - 3 dagen of op een week?
Minstens 50% van de brommer rijders zouden nu al veel voordeel hebben met zo een elektrische. (niet meer tanken.)
Ik schat in dat er maar weinig bromfiets-bestuurders zijn die meer dan 100 km. per dag afleggen. Micele? ;)
Op zich is het nog niet eens zo relevant aangezien de capaciteit van die electrische bromfietsjes de komende 10-20 jaar nog zeer sterk zal toenemen zodat het ook voor die overigen toereikend gaat zijn. Bedenk dat JC spreekt van een uitdoofbeleid, hij stelt niet voor om de brandstofmotoren van de ene op de andere dag te verbieden voor de bromfietsjes.
Wanneer je meer dan 100 km. op een dag moet afleggen dan is de bromfiets i.m.h.o. sowieso niet zo'n geschikt vervoersmiddel (auto, trein).

Citaat
Bij de eerste moet je eens de vraag stellen hoe de overgrote menigte tegenover een Trabant -Wartburg staan.
Niet echt positief voor die fabrikanten hé.
Dat spreek ik niet tegen, het gaat er mij om dat het voor de wetgever niet belangrijk is wat de gevolgen zijn voor het imago van wat fabrikanten.
Dat imago is sterk ondergeschikt aan het belang van goede wetten.
Stel je voor dat de overheid zich iets zou aantrekken van het belang van de tabaks-producenten...
Stel je voor dat de overheid zich iets zou aantrekken van het imago van 2 fabrikanten die allebei het tegengestelde doel/effect hebben...
Ofdat het imago van een fabrikant of een persoon goed is dat is zijn eigen business, daar moet de overheid zich niets van aantrekken.

Citaat
Voor het 2é zou ik zeggen misschien niet voor de gebruikers maar richting Wetstraat zal dat wel anders zijn.
Richting Wetstraat weten ze toch ook dat de bromfiets-bestuurders zelf hun bromfiets 'opdrijven' (feitelijk terug op normale snelheid zetten) en dat fabrikanten hier maar wat graag in faciliteren omwille van de extra inkomsten?
Ik heb geen positieve indruk van de politici in België (ook niet voor Nederland maar hier vind ik het nog erger) maar zo veel krediet wil ik ze toch nog wel net geven.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Reactie #8 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 23:40:30 »
Ik heb eigenlijk nog een mooie : de Honda Camino die is destijds uit de handel genomen omdat ze bijna allemaal zwaar opgevoerd werden.
En het was gemakkelijk, de mijne deed 95  :-X en dat met 2 uurtjes werk.
Ook werden de aftermarked producten uit de rekken gehaald en de spare parts zwaar aan banden gelegd (nieuwe cilinder is de oude binnen leveren).

Maar wat doet dat met de keuring?
Met 2 uurtjes werk rij je afgesteld en met de originele onderdelen naar de keuring, achteraf zet je hem terug op, op een woensdag middag dus goed te doen.
Met de bedenking dat hij na de keuring misschien nog verder opgedreven wordt, je bent dan immers toch bezig.

Heb ik iets tegen de keuring?
In See niet maar gaat het dat opbrengen wat ze willen?
Ik zie zulks rondrijden http://www.cleaned.be/gallery/pics/13512.jpg kan moeilijk geloven dat dit goedgekeurd gaat worden.

Maar ok eerlijk is eerlijk, toen ik de XV750 aan het opmaken was schreef ik op het forum daar dat het misschien nuttig was dat men eens naar het scharnierpunt van de achterbrug ging kijken daar die bij mij volledig om zeep was.
Nee dat was geen probleem, gingen ze niet naar kijken terwijl ik zeker was dat die constructie niet enkel bij mij problemen zou geven.
Dan begin je de berichten te lezen van onstabiel ... ; KIJK naar dat schanrnier riep ik dan, meestal had ik gelijk.

De keuring is 1 maar dan moet men ook toelaten dat je iets verandert (met keuring achteraf), als ik kijk wat er uit Nederland hier braaf over onze wegen komt rijden, wij kunnen daar enkel van dromen want alles is verboden.
In Duitsland is het eigenlijk nog simpeler, men is daar heel streng maar zolang een onderdeel dat je verandert hebt een TUV keuring heeft is het toegelaten, er is daar veel met TUV keuring te koop....

Dat de Fabrikanten nu om keuring vragen vind ik net zo een verkoopspraatje als het ontwerp van de oude auto's (auto's vanaf 8 jaar zouden best naar de schroothoop gaan .....)
Hopelijk gaan die Fabrikanten dan ook eerlijk aan een goed ontwerp van keuring meewerken zodat we niet krijgen van "zet uwe Goldwing alvast boven de put".
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fabrikanten vragen zelf motorfietsenkeuring
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 09 december 2008 - 01:18:37 »
Citaat
Ik zie zulks rondrijden http://www.cleaned.be/gallery/pics/13512.jpg kan moeilijk geloven dat dit goedgekeurd gaat worden.
Ik vrees het, wetende hoe weinig je een auto mag pimpen (tunen).
Kijk, het moet geen kermis worden met lichten die afleiden en zodoende de verkeersveiligheid compromitteren maar zolang de veiligheid en het milieu niet in het geding zijn moeten de politici zich niet bemoeien met hoe een voertuig er uit ziet.
Een auto pimpen vind ik prima, zolang het allemaal maar veilig is. Maar ja, er zijn natuurlijk van die ouderwetse, saaie mensen die het liefst alles grijs en saai hebben.
Deze auto zie ik graag voor mij rijden en de kans is groot dat ik bewust een tijd achter deze auto blijf rijden.

Citaat
De keuring is 1 maar dan moet men ook toelaten dat je iets verandert (met keuring achteraf), als ik kijk wat er uit Nederland hier braaf over onze wegen komt rijden, wij kunnen daar enkel van dromen want alles is verboden.
Tja, politiek...
Er moet van te voren duidelijk op papier worden gezet wat de doelen zijn van de keuring en bij elk nieuw in te voeren keuringsonderdeel moet getoetst worden ofdat dit keuringsonderdeel daadwerkelijk past in één van deze doelstellingen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 december 2008 - 01:20:19 door BBB »