Ach ja, ik ben zo eens een oprit naar een ondergrondse garage afgegleden met het rempedaal door de bodem gestampt en de handrem tot aan het plafond getrokken. Als je gaat glijden, glij je.
Gepolijste beton en zonder ABS vermoedelijk.
Maar de kunst is ook om een defensieve rijstyl erop na te houden, Wooter, voor zover als mogelijk alhier in absurdistan. Voor het overige is de kunst om allerlei veiligheidvoorzieningen waarmee het voertuig voorzien is, niet te moeten aanspreken en laten ingrijpen. En de kunst bestaat er verder dan nog in om te weten hoe te reageren bij het in werking treden van ESP, ABS enz... Geloof me vrij, dat er velen hun ABS niet hadden aangesproken in een ongeval. Of wel aangesproken maar daarop een schrikreactie vertoonden dat alle hulpmiddelen faalden. O.a. daaruit voorspruitende BAS. De kunst bestaat er ook in om uw voertuig te kennen en zijn wegligging te doorgronden.
In de diepte kijken en gevaren bij voorbaat detecteren is al een belangrijk element in de verkeersveiligheid. Iets aanvoelen en op gevoel rijden. Maar velen kijken niet verder dan twee meter voor hun motorkap.
Remmen, onmiddellijk juiste kijktechniek toepassen, remmen los op het ogenblik van insturen..... Mocht het Ministerie daar al eens op inspelen en de rijscholen ondersteunen? Er zou al minder koelvloeistof vloeien op onze wegen. Want naar een deglijke ongevaarlijke infrastructuur vloeit toch geen geld. Voorwielaandrijving of achterwielaandrijving. Ik hoor het allemaal graag zeggen, voorwielaandrijving trekt zich door de bocht. We hebben er dan toch al veel weten trekken juist uit den bocht.
N.B.:
Mijn mening ivm uitschalen cc bij natte weersomstandigheden is enkel gericht op personenwagens.