Auteur Topic: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!  (gelezen 7311 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 15:01:48 »
je rijd op de snelweg aan 120 km/u en je komt op een vlek ijs
je wielen stoppen toch niet met draaien zolang je niet aan je rem komt
als je aan je rem komt stoppen ze idd, zonder eerst te vertragen

Niet als je ABS hebt.  ;)
ik nodig je uit dat te proberen
op ijs stoppen je wielen gelijk dat er geen weg was

of het zou moeten zijn dat het finse ijs anders is dan het duitse

De theorie

ABS zorgt ervoor dat elk wiel blijft draaien met een slip van 10 à 30% voor een optimale stopafstand. Omdat ABS ca. 12 keren per seconde de remkracht aanpast, heeft een wiel vanaf ongeveer 8 km/h teveel inertie om op 1/12 van een seconde tot stilstand te kunnen komen.


De praktijk

Leslie heeft gisterenavond een foutje gemaakt. Vanwege een tegenligger kon ze onze ongeveer 30 meter lange oprit niet snel genoeg oprijden in bergop, maar ze heeft het toch geprobeerd.

Ondanks zijn EPS, is de Touran nog net niet helemaal de oprit opgeraakt. Hij was al een halve seconde achteruit aan het bollen vooraleer Leslie het rempedaal intrapte. Hij is de hele helling afgereden ... jawel, met draaiende wielen. Ik hield mijn hart vast toen ik zag dat er een vrachtwagen de besneeuwde straat bergaf kwam gereden. De vrachtwagenbestuurder heeft gelukkig goed gereageerd: stoppen was niet meer mogelijk, daarom heeft hij dan maar volgas gegeven om onze oprit voorbij te zijn vooraleer de Touran achteruit de straat overstak en op de gastenparking van onze overburen tot stilstand kwam. Leslie zag lijkbleek, een buurman heeft de Touran moeten parkeren.

Het leven in de bergen zoals het is ...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 16:09:33 »
De handrem, jozef, de handrem... ;)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 16:25:24 »
De handrem, jozef, de handrem... ;)

Juist, daar heeft het ABS geen vat op.  :)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 16:48:18 »
Ik ben de discussie hier nog wat aan het volgen. Het moet alleszins iemand heel bijzonder zijn die het bijna blokkeren van de wielen kan voorspellen en het ABS systeem manueel kan evenaren....De Belgische rijopleiding vereist het olie en waterpeil te kennen. Maar het detecteren van noodsituaties, hoe en juist te reageren, kijk en remtechniek, over en onderstuur....

Maar ik begrijp enerzijds dat men cc in opspraak brengt ter uitschakeling bij natte weersomstandigheden. Achtergelaten sporen verraden nu eenmaal veel wat al dan niet de oordeelkundige rijtechniek betrof.   
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 december 2008 - 17:08:42 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

wooter

  • Gast
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 18:54:35 »
Ach ja, ik ben zo eens een oprit naar een ondergrondse garage afgegleden met het rempedaal door de bodem gestampt en de handrem tot aan het plafond getrokken.  Als je gaat glijden, glij je.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 00:10:30 »
De praktijk

Leslie heeft gisterenavond een foutje gemaakt. Vanwege een tegenligger kon ze onze ongeveer 30 meter lange oprit niet snel genoeg oprijden in bergop, maar ze heeft het toch geprobeerd.

Ondanks zijn EPS, is de Touran nog net niet helemaal de oprit opgeraakt. Hij was al een halve seconde achteruit aan het bollen vooraleer Leslie het rempedaal intrapte. Hij is de hele helling afgereden ... jawel, met draaiende wielen. Ik hield mijn hart vast toen ik zag dat er een vrachtwagen de besneeuwde straat bergaf kwam gereden. De vrachtwagenbestuurder heeft gelukkig goed gereageerd: stoppen was niet meer mogelijk, daarom heeft hij dan maar volgas gegeven om onze oprit voorbij te zijn vooraleer de Touran achteruit de straat overstak en op de gastenparking van onze overburen tot stilstand kwam. Leslie zag lijkbleek, een buurman heeft de Touran moeten parkeren.

Het leven in de bergen zoals het is ...
mooi verhaal
één vraagje
besneeuwd of zuiver ijs

ik heb uit eigen ervaring in finland (vlak land zonder noemenswaardige bergen) ervaring op ijs, en dan stoppen de wielen toch wel echt hoor
geen tik van de ABS
abs herkend geen remmaneuver, omdat er helemaal geen grip is
je kan net zo goed stilstaan
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 00:16:23 »
Ach ja, ik ben zo eens een oprit naar een ondergrondse garage afgegleden met het rempedaal door de bodem gestampt en de handrem tot aan het plafond getrokken.  Als je gaat glijden, glij je.

Gepolijste beton en zonder ABS vermoedelijk.

Maar de kunst is ook om een defensieve rijstyl erop na te houden, Wooter, voor zover als mogelijk alhier in absurdistan. Voor het overige is de kunst om allerlei veiligheidvoorzieningen waarmee het voertuig voorzien is, niet te moeten aanspreken en laten ingrijpen. En de kunst bestaat er verder dan nog in om te weten hoe te reageren bij het in werking treden van ESP, ABS enz... Geloof me vrij, dat er velen hun ABS niet hadden aangesproken in een ongeval. Of wel aangesproken maar daarop een schrikreactie vertoonden dat alle hulpmiddelen faalden. O.a. daaruit voorspruitende BAS. De kunst bestaat er ook in om uw voertuig te kennen en zijn wegligging te doorgronden.

In de diepte kijken en gevaren bij voorbaat detecteren is al een belangrijk element in de verkeersveiligheid. Iets aanvoelen en op gevoel rijden. Maar velen kijken niet verder dan twee meter voor hun motorkap.

Remmen, onmiddellijk juiste kijktechniek toepassen, remmen los op het ogenblik van insturen..... Mocht het Ministerie daar al eens op inspelen en de rijscholen ondersteunen? Er zou al minder koelvloeistof vloeien op onze wegen. Want naar een deglijke ongevaarlijke infrastructuur vloeit toch geen geld. Voorwielaandrijving of achterwielaandrijving. Ik hoor het allemaal graag zeggen, voorwielaandrijving trekt zich door de bocht. We hebben er dan toch al veel weten trekken juist uit den bocht.

N.B.:

Mijn mening ivm uitschalen cc bij natte weersomstandigheden is enkel gericht op personenwagens.   
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 december 2008 - 00:24:04 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 00:21:41 »
En de kunst bestaat er verder dan nog in om te weten hoe te reageren bij het in werking treden van ESP, ABS enz...
er zijn veel mensen die denken dat ABS beter remt en dat je daardoor vlugger stilstaat
één van de grote voordelen van ABS is dat je tijdens je remmaneuver ook nog kan sturen en dus proberen uit te wijken
het nadeel van ABS is dat de meeste mensen hard schrikken de eerste keer het in werking treedt
als dat dan toevallig die keer is dat je het hard nodig hebt is het wel jammer
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 00:35:19 »
Gewoon in de rijopleiding voorzien. Ik heb mijn vrouw noodstops laten uitvoeren op alle soorten ondergrond. Zij kent gegarandeerd het typische geluid van ABS en het getril van het rempedaal. Van in het begin moeten de juiste reflexen aangeleerd worden. Ik weet niet of dit in de rijscholen gebeurd, maar ik vind het van levensbelang.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 00:36:27 »
En de kunst bestaat er verder dan nog in om te weten hoe te reageren bij het in werking treden van ESP, ABS enz...
er zijn veel mensen die denken dat ABS beter remt en dat je daardoor vlugger stilstaat
één van de grote voordelen van ABS is dat je tijdens je remmaneuver ook nog kan sturen en dus proberen uit te wijken
het nadeel van ABS is dat de meeste mensen hard schrikken de eerste keer het in werking treedt
als dat dan toevallig die keer is dat je het hard nodig hebt is het wel jammer

Ik ben nog niet uitgeschreven hé, Sniper. ;) Men schrijft hier over de versnelling in neutraal te zetten. Dat het "ingooien" naar een lagere versnelling als bijkomende motorremming een tandje bij kan steken in een noodremming, blijkbaar ontsnapt dit aan de berichtgever.

Ik volg dan ook de redenering zoals JC de "idioot" beschreef. Gelukkig is het niemand van het forum. Of ik zou een link plaatsen "niet voor gevoelige lezers". ;) ;D
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 01:08:32 »
één vraagje
besneeuwd of zuiver ijs

Toegegeven: op onze oprit lag een dunne laag verse losse sneeuw op een al oudere ijslaag.

We kunnen hem momenteel helaas niet ruimen. Ik niet, vanwege mijn armbreuk. Leslie niet, vanwege de duisternis, omdat ze om 06:45 u. naar haar werk vertrekt, en 's avonds pas rond 19:00 u. thuiskomt.

Citaat
ik heb uit eigen ervaring in finland (vlak land zonder noemenswaardige bergen) ervaring op ijs, en dan stoppen de wielen toch wel echt hoor
geen tik van de ABS

Mercedes heeft de eerste ABS-systemen op de S-klasse destijds getest in Zweden, op een bevroren meer, waarvan het ijs vooraf gepolierd werd.

Citaat
abs herkend geen remmaneuver, omdat er helemaal geen grip is
je kan net zo goed stilstaan

ABS vergelijkt voortdurend de omwentelingssnelheid van elk wiel met de snelheid van de auto. Als een wiel daarbij sterker dan bij 70 à 90% grip vertraagt, vermindert het zeer kortstondig de remkracht op dat wiel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 01:16:39 »
Voor het overige is de kunst om allerlei veiligheidvoorzieningen waarmee het voertuig voorzien is, niet te moeten aanspreken en laten ingrijpen.

Ik geef Leslie de raad om onze besneeuwde oprit met volgas op te rijden, zodat het EPS in werking treedt. Het EPS regelt dan automatisch de brandstoftoevoer, zodanig dat een optimale aandrijfkracht naar de aandrijfwielen wordt overgebracht (niet te weinig, maar ook niet teveel om het doorslippen van de aandrijfwielen te beperken).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 01:24:48 »
Citaat van: sniper
er zijn veel mensen die denken dat ABS beter remt en dat je daardoor vlugger stilstaat

En dat is ook zo. Behalve dan op losse ondergrond. Op niet vastgereden sneeuw bijvoorbeeld is het beter dat je niet over ABS beschikt, zodat je door te remmen, de wielen kunt blokkeren. De schuivende wielen graven zich in, waardoor er vóór de wielen een sneeuwwig ontstaat, die de auto sterk vertraagt.

Oorspronkelijk bood Audi dan ook de mogelijkheid om het ABS uit te schakelen. Omdat vele bestuurders nalieten het daarna weer in te schakelen, is Audi daarvan afgestapt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 01:30:59 »
Citaat van: Marc Annemans
Ik volg dan ook de redenering zoals JC de "idioot" beschreef. Gelukkig is het niemand van het forum. Of ik zou een link plaatsen "niet voor gevoelige lezers". ;) ;D

Houd al maar op met je kontjeslinks! Je hebt verdorie thuis met Diane al je handen vol met overal af te blijven. Een mens zou al voor minder een zonde doen!  ;) ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 13 december 2008 - 01:35:53 »
Ik weet niet of dit in de rijscholen gebeurd, maar ik vind het van levensbelang.
In België helaas niet wat ik onverantwoord vind.
Ook het overgrote deel van de Belgische inwoners die geen rijlessen volgen zullen dit niet ervaren, vrees ik.

Citaat van: Jozef
Oorspronkelijk bood Audi dan ook de mogelijkheid om het ABS uit te schakelen. Omdat vele bestuurders nalieten het daarna weer in te schakelen, is Audi daarvan afgestapt.
Waarmee de goeden weer gedupeerd worden omwille van de 'slechten'.