Auteur Topic: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL  (gelezen 69396 keer)

Offline diane

• Meer dan expert
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #195 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 21:57:09 »
Citaat van: Rafael
Reden bij mij zijn de kosten, hoewel de kans relatief groot is dat er voor de volgende wagen wel wintersloffen gekocht worden..

In het slechtste geval zal een miniem schuivertje je meer kosten dan een setje winterbanden, Rafaël. En mijn inziens is voorkomen beter dan genezen. En zeker met een nieuwe wagen in het voorruitzicht.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #196 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 23:11:24 »
Bovendien moet je rekenen dat je, terwijl je met je winterbanden rijdt, je zomerbanden niet verslijt, en omgekeerd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #197 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 23:31:20 »

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #198 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 23:47:23 »
In het slechtste geval zal een miniem schuivertje je meer kosten dan een setje winterbanden, Rafaël. En mijn inziens is voorkomen beter dan genezen. En zeker met een nieuwe wagen in het voorruitzicht.

Daarom zeg ik ook dat de kans relatief groot is dat er voor de nieuwe wagen wel winterbanden komen ;)

Een extra set stalen velgen (met al dan niet deksels) kosten geen stukken van mensen - en tegen de komende winter kan ik hopelijk terug wat sparen.

Maar voor deze nu nog winterbanden aankopen is in mijn ogen geld en vooral moeite door het raam smijten: Golf VI heeft 5 bouten per velg, de huidige 4, plus wederom de extra kost die ik nu dan zou moeten maken. Geen onbeperkt budget aanwezig, helaas, ook al zou je niet mogen bezuinigen op veiligheid.

Maar het blijft wikken en wegen, en uiteindelijk weegt het uitstel door, zeker omdat ik al de hele maand (en de komende week) maar 2 tot 3 keer per week naar Geel moet, daarna nog een week verlof heb, ik in maart een week in Duitsland vertoef (zonder mijn wagen), en ik eigenlijk met mijn huidige bandjes nog steeds geen grote problemen ondervindt. (Hout vasthouden)

Begrijpelijk, Rafael. Vandaar dat ik ook schreef met je nieuwe wagen in het vooruitzicht.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #199 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 23:51:31 »
« Laatst bewerkt op: zondag 31 januari 2010 - 23:57:56 door Rafael »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #200 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 23:52:35 »
Bovendien moet je rekenen dat je, terwijl je met je winterbanden rijdt, je zomerbanden niet verslijt, en omgekeerd.
Idd, en best gelijk met stalen velgen bestellen is wat gunstiger, ook online mogelijk*

*vb vb 4 st Continental WinterContact TS 830 195/65 R15 91T op stalen velg -oplegklaar- voor ca. 430 € thuis geleverd.. was bij de besten in ADAC test winter 2008

Citaat
http://www1.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/195_65_R15T/tab.asp?ComponentID=229299&SourcePageID=229332
                                                    prijs         droog    nat    sneeuw    ijs     geluid  verbruik  slijtage    ADAC oordeel
Goodyear UltraGrip 7+   T               58 bis 94      2,5      2,1      2,3      3,1      3,0      2,2       1,1    besonders empfehlenswert
Continental WinterContact TS830T  63 bis 95      2,6      2,1      1,7      2,9      2,7      2,7       3,0    besonders empfehlenswert
Pirelli Winter 190 Snowcontrol  T     56 bis 84      2,7      2,5      1,9      3,1      2,8      2,0       2,0    besonders empfehlenswert
Dunlop SP Winter Sport 3D      T     57 bis 84      2,7      2,2      2,3      3,1      3,0      2,6       1,5    besonders empfehlenswert
Michelin Alpin A3                    T      65 bis 97      2,4      2,8      2,4      3,3      2,8      1,9       0,5    empfehlenswert

Notenskala von 0,5 (sehr gut) bis 5,5 (mangelhaft) :  hoe lager het cijfer hoe beter
Waar men belang aan hecht...  ;)

* bron:
Citaat
http://www.pneusonline.be/pneus_complets.html
pneus complets:  
Montage et équilibrage de chaque roue complète.Le temps de livraison est d'environs 5 à 14 jours ouvrables. Si cependant il devait y avoir des problèmes de livraison malgré nos mesures de sécurité, nous vous en informerons très rapidement.
De Goodyear UltraGrip 7 hebben ze blijkbaar niet meer in de T klasse (190 kmh), en ook niet in die maat.

Citaat
Article Prix Quantité sous-total    (LK 5 x 112.00 x 57.00)

Pirelli W 190 Snowcontrol Inscription M+S 195/65 R15 91T
VW GOLF VI 1.6 TDI EUR 94,10  4 EUR 376,40  

Continental WinterContact TS 830 195/65 R15 91T
VW GOLF VI 1.6 TDI EUR 97,70  4 EUR 390,80  

Dunlop SP WINTER SPORT 3D 195/65 R15 91T
VW GOLF VI 1.6 TDI EUR 99,60  4 EUR 398,40  

Michelin Alpin A3 GRNX-rollwiderstandsoptimierter Reifen mit geringem Kraftstoffverbrauch 195/65 R15 91T
VW GOLF VI 1.6 TDI EUR 104,70  4 EUR 418,80  

Plus 9.90 EUR Frais d'expédition par pneu complet = + 39,60 € verzending
« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2010 - 00:40:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #201 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 00:47:52 »
Beetje verkeerd begrepen dan, ik vatte het op als dat je bedoelde dat ik er enorm goed aan deed als ik voor deze nu nog winterbanden zou aanschaffen.

Wij rekenen hier nog tot eind maart - begin april met winterse weersomstandigheden, doch in België zal daar hoogstwaarschijnlijk al eerder een einde aan komen.

Gezien je beperkte verplaatsingen, lijkt het mij inderdaad meer aangewezen om intussen extra voorzichtig met zomerbanden te rijden, dan nu nog een set winterbanden te kopen voor je huidige wagen.

Maar voor je nieuwe Golf zou ik niet twijfelen, want er is inderdaad wel een enorm verschil tussen zomerbanden en winterbanden.

Terloops: je nieuwe Golf werd in 2009 door EURO NCAP als veiligste wagen qua passieve veiligheid bekroond. Zie http://www.bild.de/BILD/auto/2010/01/crashtest-ranking-von-euro-ncap/in-diesen-autos-sitzen-sie-sicher-a__b.html.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2010 - 00:50:19 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #202 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 01:27:53 »
Ik zit een beetje in hetzelfde straatje als Rafael voor het ogenblik. Ik wacht enkel nog op de homologatie van mijn voertuig.
Enig verschil is dat ik met sneeuwkettingen in de koffer rondrijd. Sneeuwkettingen die ik trouwens nog nooit gebruikt heb en de laatste keer dat de motor van de bestelwagen gedraaid heeft is ondertussen ook alweer......euh, effe denken, een dag of 5 geleden.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #203 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 10:19:24 »
Wat mij betreft, net zoals in Duitsland, de winterbanden verplichten.  
Nog zo´n winter in Europa en het zal er wel van komen, Marc. In gans Europa roeren bepaalde politiekers zich, D heeft de aanzet gegeven, andere landen zijn gevolgd.
Waarbij het dan in orde zal zijn met totale brolbanden te rijden, die 0,0 winterfest zijn, maar wel een sneeuwvlokje op de zijkant hebben ...
Dàt zal de verkeersveiligheid zeker voorthelpen.

Zie bvb ook ADAC Winterreifentest 205/55 R 16 H , 2009
Die nicht empfehlenswerten Produkte zeigen ausgeprägte Schwächen auf Nässe bzw. Schnee.

Citaat
dat vele "Vlaamse dieselrijders" hier komen beweren dat zo weinig rijbereik veel te weinig is voor hun, want met "hun zuinige diesels" doen ze vlot tot 900 km en zelfs meer zonder bij te tanken...  ::) aan de (Duitse) grens doen ze rechtsomkeer in de winter...  ;D
Niet iedereen rijdt naar de wintersportgebieden in de winter, en een goed deel van Duitsland ziet ook niet zoveel sneeuw als in het zuiden.

Citaat
In Canada, zijn er ook al volledige verplichtingen, Quebec in 2008 al:
Canada heeft dan ook een *lichtjes* ander klimaat ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #204 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 10:29:02 »
Maar België bengelt niet alleen achteraan op gebied van ongevalcijfers. Ook op gebied van initiatief ter verbetering en bevordering van de verkeersveiligheid.
Maar wacht, binnenkort alle kinderen in FLUOvestjes stoppen zal alles oplossen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #205 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 12:37:32 »
Zie bvb ook ADAC Winterreifentest 205/55 R 16 H , 2009
Die nicht empfehlenswerten Produkte zeigen ausgeprägte Schwächen auf Nässe bzw. Schnee.
Dat is met slechte zomerbanden ook zo, niets bijzonders. Daarom zijn die paar "no names" ook niet aanbevolen.

Citaat
Canada heeft dan ook een *lichtjes* ander klimaat ...
Ik heb het over Quebec, is maar een vd "grote provincies".

De kuststreek of west-vlaanderen heeft ook een ander klimaat als de Oostkantons of Luik, wegen stoppen niet aan streek-grenzen of provincies.

Maar vóór 2008 hadden ze wel géén verplichting in de provincie Quebec (overigens 50-maal groter als Be), daarom gaat het bij mij.
Er zijn zeker kuststreken of zuidelijke steden aldaar waar ook geen ander klimaat is als bij ons in de Ardennen.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2010 - 12:39:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #206 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 17:44:08 »
een goed deel van Duitsland ziet ook niet zoveel sneeuw als in het zuiden.

Eind september 2006 konden hier, wegens vroegtijdige overvloedige sneeuwval, de koeien niet meer naar beneden geraken van de bergweiden, en hebben ze de dieren met helikopters moeten naar beneden brengen.

Maar deze winter is het net omgekeerd.

Met Kerstmis was iedereen hier triestig omdat er wel sneeuw op de grond lag, maar niet meer op de bomen.

De toeristen die aankomen in het hotel waar Leslie werkt, staan aan de receptie te jammeren dat, hoe meer ze het zuiden naderden, hoe minder sneeuw er lag.

Op het dak van de garages van onze huurders (dat slechts een geringe hellingsgraad heeft) ligt er nog geen 40 cm sneeuw. De vorige eigenaar heeft het ooit uit veiligheidsoverwegingen geruimd, omdat er al 170 cm sneeuw op lag.

Ik heb onze sneeuwfrees deze winter nog maar vijf keren moeten gebruiken. Ons bordje "Vorsicht - Dachlawinen" hangt er maar voor de show bij.

Maar wat niet is, kan nog komen...
« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2010 - 17:46:26 door jozef »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #207 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 19:56:31 »
een goed deel van Duitsland ziet ook niet zoveel sneeuw als in het zuiden.

Eind september 2006 konden hier, wegens vroegtijdige overvloedige sneeuwval, de koeien niet meer naar beneden geraken van de bergweiden, en hebben ze de dieren met helikopters moeten naar beneden brengen.

Maar deze winter is het net omgekeerd.

Met Kerstmis was iedereen hier triestig omdat er wel sneeuw op de grond lag, maar niet meer op de bomen.
Weet ge ook wat zeer ambetant is als er véél bestuurders met zomerbanden gl(r)ijden, is dat de sneeuw veel sneller gladder gereden wordt, ja zelfs sneller "verijzen". Vergelijk het met een "slibberbaan" of sneeuwglijbaan die door gladde kinder-rubberzolen steeds gladder gegleden wordt.
Heb je in jouw jeugd ook zeker gedaan... mss zelfs met een emmer water wat ijzel aangemaakt...  :-X  :)

Onze ongestrooide dorpswegen liggen er sneller veel gladder bij als vergelijkbare dorpswegen in Duitsland.

Regelmatig rijden we van Noord-Limburg (65 m NN) naar Büren (Oost-NR-W, 230 m NN) wat op de rand van Sauerland ligt en waar er ook normaal meer sneeuw ligt als in Be, maar deze winter kan ik beide heel goed vergelijken.

Op de weg voor ons deur komt bijna elke dag onze zomerslofbuur-man-vrouwen meer aangegleden als aangereden, want als ze té traag rijden komen ze hun licht hellende oprit (ongeruimd/verse sneeuw) niet op... en staan ze met hun achterkant nog op de rijbaan...
De laatste keer scheelde het niet veel of hij zat tegen zijn garagepoort...  :D

« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2010 - 20:08:02 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #208 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 20:05:21 »
Vergelijk het met een "slibberbaan" of sneeuwglijbaan die door gladde kinder-rubberzolen steeds gladder gegleden wordt.

Daar weet ik alles van. Toen ik hier twee weken geleden buitenkwam, waren er hier drie kinderen de sneeuw op onze relatief steile oprit aan het polijsten met onderstaand tuig.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #209 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 20:10:26 »
Vergelijk het met een "slibberbaan" of sneeuwglijbaan die door gladde kinder-rubberzolen steeds gladder gegleden wordt.

Daar weet ik alles van. Toen ik hier twee weken geleden buitenkwam, waren er hier drie kinderen de sneeuw op onze relatief steile oprit aan het polijsten met onderstaand tuig.

Waw, ferm bakske, ook zoiets uitgeprobeerd ?  ;)
© Koning Willem I