Auteur Topic: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL  (gelezen 73436 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #60 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 21:24:40 »
Citaat van: BBB
het feit dat de overheid betaalt om wegmarkeringen aan te brengen die op gevaar wijzen maar ondertussen meer gevaar veroorzaken dan dat ze gevaar beperken geeft aan dat deze verantwoordelijken er echt geen kaas van hebben gegeten.

En er vooral geen kaas willen van eten.

Maar ach... "Ze zijn toch zo lief, mijnheer"... allemaal bezig met de verkeersveiligheid... ieder op zijn manier, maar ze doen het allemaal om goed te doen, de ene als professionele knoeier, de andere als amateur... hoe ontroerend...  :'(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 21:44:46 »
Begrijpe wie kan. In Nederland bestaat er een slipschool waar het wegdek bestaat in dezelfde materie dat hier aangewend wordt op bv verhoogde verkeersplateaus en voor wegmarkeringen die in mijn vorige posting werd geplaatst.

Om dus te kunnen slippen en schuiven !!

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #62 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 05:45:38 »
Bibi, dat zijn toch een paar zotte foto's die jij hebt geplaatst.

Zo zot zou ik ze niet noemen, behalve die laatste dan.
Zot in die zin geladen vrachtwagens verplichten daarover te rijden op plaatsen waar 90km/u toegestaan is dat wel.

Kan jij zo'n bocht als op die 1ste foto nog nemen met een vrachtwagen?

Stapvoets lukt dat net met een oplegger. Met de wagen (zonder voorliggers en droog weer) meestal rond de 50km/u (soms sneller maar dan ist eigenlijk niet meer veilig). De meesten rijden er max. aan 30km/u door.
Het zotste daar is dat dit op een brede weg is met aan beide kanten afzonderlijke fietspaden (moeilijk te zien met dat kort afgemaaid gazon  ;)) en 90km/u is toegelaten.

Hier is het iets duidelijker.

Erachter staat er 70km/u maar ervoor, zeker gezien het kruispunt is het 90km/u.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #63 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 10:48:35 »

Hier is het iets duidelijker.

Erachter staat er 70km/u maar ervoor, zeker gezien het kruispunt is het 90km/u.
Ervoor 90 zegt ge ? ahum, dan is het wslk nog een tijdje kaarsrecht ervoor en geen bbk te bespeuren, of vergis ik mij ?

Waarom willen ze daar dan stop and go afdwingen of tenminste 30-50 naargelang voertuig ?
Ik kan me goed voorstellen dat sommige jonnies / tot waaghalzen daar om het rapst proberen die chicane te nemen... zo´n "open" doelkans om te kunnen stoefen over "zijn baanligging"...  ;D

Die gevaarlijke chicane met "dodelijke boordstenen" (dacht eerst aan een mislukte mini-copie van de oude busstop-chicane in Francorschamps  ;D) stel ik mij ook vragen, wat überhaupt het nut ervan is, buiten bijkomend ongevalgevaar te creëren:

Het eerste wat mij opkwam:  (fietspadbord stond al op de eerste foto)
- hoe ziet het daar ´s nachts uit ?

Ik zie maar aan ene kant verlichting -elke tweede paal-  om de 100 m geschat, en een paal staat precies op de eigendom van dat groot wit huis, of liggen er 2 huizen achtereen ? dan is het lintbebouwing zekers  ;) ;D.
Ook de bushalte is naar de voorkant verlegd op de tweede foto.
- wie is (zijn) de eigenaar(s) van dat huis (zen ?)  ? Hebben die veel macht in de gemeente ?  ;)
lijkt wel een private bushalte voor die paar huizen... en dan nog op de weg... plaats genoeg voor een inham zou ik denken, tzal wel de moeite niet zijn voor die 5 passagiers per jaar... (kweetniet) (om van een buskotje maar te zwijgen... ) of mss belbushalte ?

- Ook het aanplanten van jonge bomen langs de weg kon natuurlijk niet uitblijven...
Beter voor de veiligheid was natuurlijk dat geld voor die boompjes voorzien om de ganse stroomvoorziening ondergronds te leggen (ook voor dat huis), en eventueeel de verlichting te verbeteren (gelijkmatig) nu staan die betonpalen daar maar als stroomkabeldrager...

- Dus duidelijk geen bebouwde kom of enige lintbebouwing, 1 of 2 huizen staan enorm ver weg vd hoofdweg en hebben plaats en overzicht zat om veilig hun in/uitrit te nemen, zelfs nog niet de moeite om daar 70 te verantwoorden (gescheiden fietspaden) met of zonder inham voor de bus. Een stoppende bus lijkt me zichtbaarder in alle omstandigheden en is in feite een stoppende hindernis. De buschauffeur kan van ver zien als er wachtenden zijn, indien niet zal hij zeker niet vertragen.

Die haaientanden links en rechts is dat een privé oversteekplaats voor de fietsers van dat huis ? En aangezien de bushalte naarvoor verlegd is, moeten die eventuele fietsers om die eventuele bus omheen fietsen ?  :D ;D

btw, Er zijn nog een paar zeer merkwaardige dingen of borden niet meer te zien op de 2e foto, waar is die B15 plots ? Is die zijweg rechts verdwenen ? Die ruwbouw schijnt een dak gekregen te hebben... die ene grotere boom is plots bijgekomenen nog een hele hoop groen daar rechts vd weg... het fietspadbord zal ook wel verplaatst zijn ?
Lijkt me ook C43-50 te zijn op de eerste of bovenste foto, de 2e is 70.
Er lijken precies maanden te liggen tussen beide foto´s, en toch zien de 2 voertuigen in de verte op beide foto´s er identiek uit.  ???
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 januari 2009 - 11:24:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #64 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 11:08:02 »
Begrijpe wie kan. In Nederland bestaat er een slipschool waar het wegdek bestaat in dezelfde materie dat hier aangewend wordt op bv verhoogde verkeersplateaus en voor wegmarkeringen die in mijn vorige posting werd geplaatst.

Om dus te kunnen slippen en schuiven !!
Goede humor voor in de kroeg, helaas wel met ernstige consequenties. :(

Kan iemand mij uitleggen hoe die hindernissen op de laatste foto bijdragen aan een veiliger verkeer? Fietser die moet uitwijken, automobilist die te laat reageert, BOEM...
Vertel me alsjeblieft dat het niet omwille van die bushalte is dat ze daar die hindernissen hebben aangelegd.
Niet wreed bedoeld, maar die buspassagiers moeten maar uit hun doppen kijken bij het in- en uitstappen.

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #65 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 16:03:36 »
Goede humor voor in de kroeg, helaas wel met ernstige consequenties. :(

Ook in gebruik bij slipscholen in België, BBB.

http://www.promove.be/nl/Pages/default.aspx

Kan iemand mij uitleggen hoe die hindernissen op de laatste foto bijdragen aan een veiliger verkeer? Fietser die moet uitwijken, automobilist die te laat reageert, BOEM...
Vertel me alsjeblieft dat het niet omwille van die bushalte is dat ze daar die hindernissen hebben aangelegd.
Niet wreed bedoeld, maar die buspassagiers moeten maar uit hun doppen kijken bij het in- en uitstappen.

De wegbeheerder heeft rekening houden om de jonge boompjes voor het fietspad aan te planten. Aanrijdingen op bomen zijn blijkbaar niet zo ernstig. En de niet onderhouden groene zachte berm zal er alvast het steentje toe bijdragen dat een aanrijding op een boom niet zou mislukken. Voor het overige kunnen we besluiten dat het een kostenbesparende infrastructuur betreft om een snelheidsverlaging af te dwingen. Betonconstructie dat bij de minste aanrijding alvast blikschade toebrengt. Niet uit te sluiten dat het mogelijks voortspruit uit klachten van omwonenden ingevolge snelheid en/of geluidshinder. Om deze snelheidsverlaging met voorrangsregeling af te dwingen, lijken mij betere en minder schadeverwekkende oplossingen voor de hand. Een wegversmalling afgebakend met buigzame "Bobke's".

In de huidige situatie heeft de verantwoordelijke wegbeheerder geen rekening gehouden met een rode of groene slemlaag op het wegdek. Het had iets meer kunnen bijdragen in het tot stand komen van een verkeersongeval.   
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #66 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 07:40:22 »
Ervoor 90 zegt ge ? ahum, dan is het wslk nog een tijdje kaarsrecht ervoor en geen bbk te bespeuren, of vergis ik mij ?

Het gaat om deze weg.

http://maps.google.be/maps?num=100&hl=nl&safe=off&q=www.gratisrijbewijs.be.&ie=UTF8&ll=51.317471,3.165135&spn=0.01258,0.027294&t=h&z=15

De Zeebruggelaan tussen Blankenberge en Zeebrugge.

U vraagt, wij draaien. (sorry voor de mindere kwaliteit van de foto)

Ik zie maar aan ene kant verlichting -elke tweede paal-  om de 100 m geschat, en een paal staat precies op de eigendom van dat groot wit huis, of liggen er 2 huizen achtereen ? dan is het lintbebouwing zekers  ;) ;D.
Ook de bushalte is naar de voorkant verlegd op de tweede foto.
- wie is (zijn) de eigenaar(s) van dat huis (zen ?)  ? Hebben die veel macht in de gemeente ?  ;)
lijkt wel een private bushalte voor die paar huizen... en dan nog op de weg... plaats genoeg voor een inham zou ik denken, tzal wel de moeite niet zijn voor die 5 passagiers per jaar... (kweetniet) (om van een buskotje maar te zwijgen... ) of mss belbushalte ?

- Ook het aanplanten van jonge bomen langs de weg kon natuurlijk niet uitblijven...
Beter voor de veiligheid was natuurlijk dat geld voor die boompjes voorzien om de ganse stroomvoorziening ondergronds te leggen (ook voor dat huis), en eventueeel de verlichting te verbeteren (gelijkmatig) nu staan die betonpalen daar maar als stroomkabeldrager...

- Dus duidelijk geen bebouwde kom of enige lintbebouwing, 1 of 2 huizen staan enorm ver weg vd hoofdweg en hebben plaats en overzicht zat om veilig hun in/uitrit te nemen, zelfs nog niet de moeite om daar 70 te verantwoorden (gescheiden fietspaden) met of zonder inham voor de bus. Een stoppende bus lijkt me zichtbaarder in alle omstandigheden en is in feite een stoppende hindernis. De buschauffeur kan van ver zien als er wachtenden zijn, indien niet zal hij zeker niet vertragen.

Die haaientanden links en rechts is dat een privé oversteekplaats voor de fietsers van dat huis ? En aangezien de bushalte naarvoor verlegd is, moeten die eventuele fietsers om die eventuele bus omheen fietsen ?  :D ;D

btw, Er zijn nog een paar zeer merkwaardige dingen of borden niet meer te zien op de 2e foto, waar is die B15 plots ? Is die zijweg rechts verdwenen ? Die ruwbouw schijnt een dak gekregen te hebben... die ene grotere boom is plots bijgekomenen nog een hele hoop groen daar rechts vd weg... het fietspadbord zal ook wel verplaatst zijn ?
Lijkt me ook C43-50 te zijn op de eerste of bovenste foto, de 2e is 70.
Er lijken precies maanden te liggen tussen beide foto´s, en toch zien de 2 voertuigen in de verte op beide foto´s er identiek uit.  ???

Kort samengevat:
Er zijn op die strook van een 4tal kilometer, tussen de BBK van Blankenberge en de expressweg Brugge-Zeebrugge 3 van die dingen geplaatst. De ene foto is bij de ene genomen, de andere bij ene verderop.
Daarmee dat hetzelfde voertuig nog steeds voor me rijdt. ;) ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 10:34:11 »
Het gaat om deze weg.
http://maps.google.be/maps?num=100&hl=nl&safe=off&q=www.gratisrijbewijs.be.&ie=UTF8&ll=51.317471,3.165135&spn=0.01258,0.027294&t=h&z=15
U vraagt, wij draaien. (sorry voor de mindere kwaliteit van de foto)

Thx voor de moeite Bibi585.  (en de vorige 2 foto´s met als opgave: "zoek de 8 verschillen"  :D )

Bij die nachtfoto kan ik alleen maar "slik het maar eens door " zeggen.
Kom daar eens met dimlichten tegen 70-90 kmh aan naargelang weersomstandigheden...
(mss dan ook tegelijkertijd met een tegenligger met fares aan, of een moto...)

Hoeveel (eventueel verlichte  ;D) "waarschuwingsborden" voor die gevaarlijke wegversmalling dubbele chicane staan daar eigenlijk, ik zie op de (overdagse foto´s) er maar één staan, vlak tegen de chicane... is dat niet een beetje laat, voor de wegbeheerders onder ons  ;)?

Zijn er ook borden voor gevaarlijk opduikende dubbele chicanes met verhoogde boordstenen in de wegcode ?   ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 - 10:46:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 11:18:36 »
Da's zo een weg die
  • bekend is bij de locals
  • gebruikt wordt door de locals
  • veilig is voor de locals omdat ze de weg kennen
Voor de mindere goden onder ons kan je enkel hopen dat onze GPS nooit die straat gebruikt :D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #69 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 11:57:31 »
Da's zo een weg die
  • bekend is bij de locals
  • gebruikt wordt door de locals
  • veilig is voor de locals omdat ze de weg kennen
Voor de mindere goden onder ons kan je enkel hopen dat onze GPS nooit die straat gebruikt :D
Idd... 

Als de kustlaan (N34) vol zit (file/ongeval/werken/...) is de Zeebruggelaan (Aha ! ik moet naar Zeebrugge) "normaal" wel de "vlotste" en de voornaamste verbindingsweg met de "nodige capaciteit"...
Begrijpen die zotte wegbeheerders dan niet, dat men steeds veilige alternatieven moet aanbieden (al is het maar 4 km) ?
(eventueel via de Polderbaan naar/vanuit Centrum Blankenberge)

Alhoewel 3 chicanes, op een stuk van ca. 2 km buiten bbk, is wel een uitdaging voor de locals, hoe is hun beste chrono eigenlijk ?   ;D 

Citaat
Het gaat om deze weg.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 - 12:01:23 door Michel »
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 13:14:38 »
Het probleem is dat deze weg door een wijk gaat, en men vermoedelijk probeert het doorgaand verkeer te ontmoedigen.  Nu, het enige alternatief is dwars door Blankenberge Centrum of helemaal terug rijden tot Brugge, dus erg nuttig is dit niet...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #71 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 13:56:56 »
Het probleem is dat deze weg door een wijk gaat, en men vermoedelijk probeert het doorgaand verkeer te ontmoedigen.  Nu, het enige alternatief is dwars door Blankenberge Centrum of helemaal terug rijden tot Brugge, dus erg nuttig is dit niet...
Idd

Al dat volk eerst naar Blankenberge-centrum laten rijden (de wegen naar Zeebrugge-Knokke- enz.. bemoeilijken), en dan alle bbk-wegen rondom quasi afsluiten... beter voor de plaatselijke horeca ?  ;D
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 14:58:30 »
Oh, en vergeet niet dat een heel stuk van de doorgaande wegen in Blankenberge gelimiteerd zijn op 30 km/u :).

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #73 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 19:20:31 »
Wellicht dat de bestuurders/bewoners die dat hebben laten aanleggen dat niet interesseert omdat de auto's dan in ieder geval niet door hun wijk rijden. ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #74 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 03:57:40 »
Hoeveel (eventueel verlichte  ;D) "waarschuwingsborden" voor die gevaarlijke wegversmalling dubbele chicane staan daar eigenlijk, ik zie op de (overdagse foto´s) er maar één staan, vlak tegen de chicane... is dat niet een beetje laat, voor de wegbeheerders onder ons  ;)?

Wat precies zou ik niet meer kunnen zo vanbuiten zeggen, verlicht in ieder geval niet.

hoe is hun beste chrono eigenlijk ?

Toen ik daar een tijdje "local" was was dat op den duur toch vlot 70km/u met een astra break, vorig model omgebouwd tot lichte vracht. :-[

Ik heb altijd, zeker als vrachtwagenbestuurder, het liefst 's nachts gereden. In België echter voel ik me echt niet op m'n gemak.