Auteur Topic: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL  (gelezen 69511 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #75 Gepost op: zondag 07 juni 2009 - 03:50:19 »
Ik haal dit topic nog eens graag even op. Wie zich nog herinnert de zware discussie op wijlen het wegcode forum n.a.v. een dodelijk ongeval door gebrek aan vangrails of New Jerseys, mijn berichtgevingen in huidige topic, verwijs ik opnieuw naar het ongeval van gisteren.

Opnieuw drie doden en 6 gewonden waarvan twee ernstig.

Door gebrek aan ordentelijke infrastructuur waarbij opnieuw de gelegenheid werd geboden door de overheid dat een voertuig de middenberm kon dwarsen en frontaal in aanrijding kwam met een voertuig vanuit tegenovergestelde rijrichting.

Ondanks onze aanbevelingen, de verschillende ernstige zware ongevallen in dergelijke omstandigheden, het zware mistongeval te Rekkem verzwaard door ordentelijke middenbermbeveiligingen....



Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #76 Gepost op: zondag 07 juni 2009 - 12:16:58 »
Ik haal dit topic nog eens graag even op. Wie zich nog herinnert de zware discussie op wijlen het wegcode forum n.a.v. een dodelijk ongeval door gebrek aan vangrails of New Jerseys, mijn berichtgevingen in huidige topic, verwijs ik opnieuw naar het ongeval van gisteren.

Opnieuw drie doden en 6 gewonden waarvan twee ernstig.

Door gebrek aan ordentelijke infrastructuur waarbij opnieuw de gelegenheid werd geboden door de overheid dat een voertuig de middenberm kon dwarsen en frontaal in aanrijding kwam met een voertuig vanuit tegenovergestelde rijrichting.

Ondanks onze aanbevelingen, de verschillende ernstige zware ongevallen in dergelijke omstandigheden, het zware mistongeval te Rekkem verzwaard door ordentelijke middenbermbeveiligingen...
Idd, Diane, het ongeval kwam met beelden en veel tam-tam op het nieuws.

Het eerste wat ik tegen mijn vrouw zei: "weet ge nog van toen, dat is die "snelweg" waar geen beveiliging ligt tussen beide richtingen; weet ge nog wat ik toen zei..." Aja, dat hier vroeg of laat eens een zwaar ongeval met veel doden en zwgw moet gebeuren vooraleer die idioten dit gaan beveiligen..."

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF06062009_032  (foto´s en video)
Drie doden bij zwaar ongeval op A19 in Geluveld 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Ik vermoed eerder voorrangsnegatie bij het invoegen of inhalen (snijden) ter hoogte van de afrit.

Natuurlijk vermelden ze overdreven snelheid of zoiets met snelheid, zijn ze quasi politiek verplicht...
De hoofdoorzaak van de veel zwaardere ongevalgevolgen ligt wel bij de overheid...   ;D

Op een kaarsrechte snelweg (zie foto´s) rijdt men niet zomaar over de middenberm, of men nu 120 kmh rijdt of veel meer; of er is "levensmoeheid" of "onder invloed-factoren" in ´t spel. Daarbij met degelijke beveiliging kan een normale auto niet over de middenberm geraken, oorzaken snelheid of whatever zijn dan irrelevant.

Citaat
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/090606_Zonnebeke_accident
...
Een getuige vertelde het parket de indruk te hebben dat het voertuig met een ander racete, maar van dat ander voertuig is er geen spoor.
...

enz... geen enkele media gegoogled waarin het ontbreken van de middenberm-beveiliging ter sprake kwam...  ???
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:58:50 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #77 Gepost op: zondag 07 juni 2009 - 13:08:54 »
Citaat van: Michel
Idd, Diane, het ongeval kwam met beelden en veel tam-tam op het nieuws.

Het eerste wat ik tegen mijn vrouw zei: "weet ge nog van toen, dat is die "snelweg" waar geen beveiliging ligt tussen beide richtingen; weet ge nog wat ik toen zei..." Aja, dat hier vroeg of laat eens een zwaar ongeval met veel doden en zwgw moet gebeuren vooraleer die idioten dit gaan beveiligen..."

Op die baan hebben zich al dodelijke ongevallen voorgedaan in juist dezelfde omstandigheden, Michel. Een klapband aan 100 km/u is bv al ruim voldoende om een dodelijk verkeersongeval te hebben met het tegenovergesteld richtingsverkeer. Het is net zoals op de N16. Indien u niet als bestuurder op een boom of een verlichtingspaal terecht komt, is er de derde mogelijkheid om het ongeval niet te overleven in de omstandigheden waarom ik opnieuw dit topic aanhaal.

Ik huiver dan ook inzake sommige berichtgevingen in dit topic. Lang heeft het dus niet op zich laten wachten om opnieuw een resultaat tevoorschijn te kunnen toveren. 
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #78 Gepost op: maandag 08 juni 2009 - 01:19:04 »
Toen vanmorgen "DE ZONDAG" hier geleverd werd keek ik ook wel even op van het bericht op de eerste bladzijde.
Dat is verdorie vlakbij mijn vroegere thuisbasis, een plaats waar ik reeds ontelbare keren ben langs gereden.
Daar zijn inderdaad al veel te veel ongevallen gebeurd, ook met dodelijke afloop.
Wanneer ik zo vroegere collega's, vrienden, kennissen hoor ben ik nog 1 van de weinigen die daar nog niks heeft voorgehad.
M'n vriendin een paar maand terug nog een lekke band.

Wanneer ik de plaats van het ongeval zie op de foto's en beelden zou Michel misschien in dit geval wel een punt kunnen hebben en zou het andere voertuig in Beselare de oprit richting Ieper genomen hebben waardoor het Franse voertuig heeft moeten uitwijken en beginnen slippen in het, weerom veel te lange, gras op de middenberm.
Wat daar ook vaak de oorzaak is om door de middenberm te gaan is wat regen en natuurlijk ook ijzel en sneeuw.
Telkens bij een bui na een wat drogere periode zie je daar minstens op 1 plaats, vaak meerdere, dat er iemand in of door de middenberm gegaan is.

Ik herinner me nog goed dat we 35 jaar geleden met de schoolbus een omweg moesten maken wegens de aanleg van die autosnelweg, wanneer gaan ze die nu eindelijk eens afwerken? ::)

De MUG-helikopter kan er ondertussen, sinds lange tijd, gewoon blindelings naartoe vliegen want het is een vaste klant.

Deze foto is verleden jaar genomen vlakbij de plaats van dit ongeval.



En dit is de link naar de plaats van het ongeval.

LINK

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #79 Gepost op: zaterdag 28 november 2009 - 08:14:41 »
Terug even bovenhalen want ze blijven maar doorgaan.

BRON HLN

Citaat
De 47-jarige vrouw uit Ieper die gisteravond zwaargewond raakte bij een zwaar verkeersongeval op de A19 in Geluwe (Wervik), is aan haar verwondingen overleden. Bij de aanrijding stierven nog twee andere personen, een 50-jarige man uit Lauwe en een 38-jarige man uit Ieper.
 
Bij het ongeval ging een Passat TDI, met daarin de man uit Lauwe en de vrouw uit Ieper, om een nog onbekende reden door de middenberm en knalde in de flank van een tegenligger die richting Kortrijk reed. De bestuurder van die wagen was op slag dood, de man in de aanrijdende wagen is ook ter plaatse overleden. De vrouw werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar ze later overleed aan haar verwondingen.
 
Tot een stuk in de nacht werd de A19 richting Kortrijk afgesloten voor alle verkeer. Er vormde zich meer dan twee kilometer file. Het verkeer werd omgeleid aan de afrit Beselare richting Kortrijk. Het parket van Ieper onderzoekt hoe het ongeval precies is gebeurd. (belga/sam)

Bovendien kenden ze elkaar dan nog blijkbaar.

LINK

Citaat
Geluwe - Bij een ongeval op de A19 in Geluwe donderdagavond omstreeks 23 uur zijn 3 doden gevallen. Tot de dodelijke slachtoffers behoren Carl Vanhoutte, directeur bij Voka in Kortrijk en gewestelijk secretaris Dirk Janssens van ABVV West-Vlaanderen.

    *
    *
    *

 

 

Carl Vanhoutte van Voka Kortrijk. (Foto Hol)
1 / 3
meer foto's »

Het ongeval gebeurde op de A19 ter hoogte van Geluwe. De Opel van Carl Vanhoutte, die richting Ieper reed, week plots uit naar rechts en ging vervolgens links door de middenberm.

Op het andere rijvak botste hij tegen een Volkswagen Passat met daarin 2 inzittenden.  Dirk Janssens zat aan het stuur van de aangereden wagen. Beide chauffeurs waren op slag dood.  De andere inzittende van de Volkswagen, een 47-jarige vrouw uit Menen, werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Zij overleed later in het ziekenhuis.

De verkeersdeskundige van het parket van Ieper kwam ter plaatse. Volgens de eerste vaststellingen lag het wegdek nat, maar het regende niet. Watergladheid zou dus niet de oorzaak zijn. Een Sloveense trucker die het ongeval zag gebeuren, bevestigt alleszins dat het de Opel was die door de middenberm ging.

In de richting van Kortrijk werd de A19 tot een stuk in de nacht voor alle verkeer afgesloten gebleven. Er vormde zich meer dan twee kilometer file.

Voka-directeur

Carl Vanhoutte was bij Voka onder meer directeur belangenbehartiging en regioverantwoordelijke in Kortrijk voor Voka West-Vlaanderen. Hij was ook in diverse beleidsorganen, onder meer als voorzitter van de SERR - de sociaal-economische raad voor streekbeleid en als deskundige in het bestuur van de Wevelgemse luchthaven - de vertegenwoordiger van Voka. Hij was 38 jaar.

ABVV-secretaris

Dirk Janssens was gewestelijk secretaris bij het ABVV. Hij was 50 jaar. Bijzonder tragisch is dat Janssens en Vanhoutte elkaar kenden en zelfs af en toe aan dezelfde vergadertafel zaten.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 november 2009 - 08:28:28 door bibi585 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #80 Gepost op: zaterdag 28 november 2009 - 12:20:16 »
Terug even bovenhalen want ze blijven maar doorgaan.
Wat is er daar eigenlijk als middenberm ?


Enkel gras zoals op de E40 tussen de Franse grens en Jabbeke indertijd ?
Zo ziet het er op Google Maps toch uit ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #81 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 00:40:36 »
Terug even bovenhalen want ze blijven maar doorgaan.
Wat is er daar eigenlijk als middenberm ?


Enkel gras zoals op de E40 tussen de Franse grens en Jabbeke indertijd ?
Zo ziet het er op Google Maps toch uit ...

In Ieper zit er toch nen hele goeie voor verkeersveiligheid? Of is het voor hem prioritair om enkel te pakken en te laten pakken op snelheid???

Onbeveiligde middenbermen zijn heel eenvoudig misdadig !!

Zoals bewezen bij de mistongevallen te Kortrijk en Menen.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #82 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 04:11:07 »
Terug even bovenhalen want ze blijven maar doorgaan.
Wat is er daar eigenlijk als middenberm ?


Enkel gras zoals op de E40 tussen de Franse grens en Jabbeke indertijd ?
Zo ziet het er op Google Maps toch uit ...

Zoals te zien op de foto enkel (veel*) gras en traag rijdende (inhaalverbod) vrachtwagens.



*veel = 1 a 2x per jaar gemaaid.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #83 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 04:19:35 »
... en Menen.

Volgens wat ik uit de beelden kan opmaken is het hoop en al 1 km verder richting Ieper gebeurd.


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #84 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 11:39:46 »
In Ieper zit er toch nen hele goeie voor verkeersveiligheid?

In de grond is die niet slecht, maar je moet hem er eerst in krijgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #85 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 13:32:42 »
Onbeveiligde middenbermen zijn heel eenvoudig misdadig !!
Zoals bewezen bij de mistongevallen te Kortrijk en Menen.

Het zal hier nog niet voldoende bewezen zijn zeker, daarvoor moet je eerste aan 13, 14 doden komen op een paar jaar tijd.

Voor de Vlaamse wegwanbeheerder is een levensgevaarlijke oplossing op snelweg A, een voldoende veilige oplossing op snelweg B ...


480-540 extra verkeersdoden moet je verdienen, elke dag weer ...


Citaat
In Ieper zit er toch nen hele goeie voor verkeersveiligheid?
Je kan niet verwachten dat die met een schupke zelf een berm gaat aanleggen en het zand aanvoert met de combi ...

De dodelijk ontoereikende infrastructuur is hier het enige probleem
« Laatst bewerkt op: zondag 29 november 2009 - 13:34:51 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #86 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 15:53:30 »
Je kan niet verwachten dat die met een schupke zelf een berm gaat aanleggen en het zand aanvoert met de combi ...

Uiteraard niet. Met op middenbermen te kamperen valt immers meer geld te verdienen dan met ze aan te leggen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #87 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 19:28:29 »
Het zal hier nog niet voldoende bewezen zijn zeker, daarvoor moet je eerste aan 13, 14 doden komen op een paar jaar tijd.

Ik denk niet dat ze een paar jaar nodig hebben op deze weg om aan dat aantal te komen.

Ze gaan er eerst nog enkele jaren over palaveren of ze hem al dan niet zullen doortrekken tot in Veurne. (iets wat ze 30 jaar geleden al moesten gedaan hebben.)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #88 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 19:31:41 »
Ligt die verhoogde middenberm (simpele aardwal) op de A18 (E40) er nog altijd niet, of niet volledig (2e link) ?   :o

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/2362/File-info/article/detail/386905/2008/08/19/Aanleg-middenberm-E40-start-2-september.dhtml

Aanleg middenberm E40 start 2 september
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen. Wat de E40 Brussel-Luik betreft is de opmaak van een bermbeheersplan voorzien in Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen. Wat de E40 Brussel-Luik betreft is de opmaak van een bermbeheersplan voorzien in Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen. Wat de E40 Brussel-Luik betreft is de opmaak van een bermbeheersplan voorzien in Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen. Wat de E40 Brussel-Luik betreft is de opmaak van een bermbeheersplan voorzien in Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen. Wat de E40 Brussel-Luik betreft is de opmaak van een bermbeheersplan voorzien in Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen. Wat de E40 Brussel-Luik betreft is de opmaak van een bermbeheersplan voorzien in Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen. Wat de E40 Brussel-Luik betreft is de opmaak van een bermbeheersplan voorzien in Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afdeling Bos en Groen van Aminal. Momenteel worden voor de verschillende hoofdwegen bermbeheersplannen opgemaakt in functie van de constructieve, verkeerstechnische, landschappelijke en ecologische vereisten. Ook het al of niet specifiek beplanten van de middenberm kan hierin vervat zitten.

Er moet worden opgemerkt dat het plaatsen van een beveiligingsconstructie - vangrails of stootbanden - en het beplanten van de middenberm elk hun eigen functie hebben. De eerste maatregel wordt genomen om frontale botsingen te vermijden, de tweede maatregel vooral om verblinding door de koplampen van tegenliggers te vermijden. Het plaatsen van een beveiligingsconstructie wordt geregeld door de omzendbrief A/271/88/02500 van 25 april 1988. Daaruit blijkt dat uiteindelijk de breedte van de middenberm bepalend is voor het al of niet plaatsen van een beveiligingsconstructie en moet voor een middenbermbreedte groter dan 12 meter niet in een beveiligingsconstructie worden voorzien. Enkel de eventueel op de middenberm voorkomende gevaarlijke hindernissen moeten worden afgeschermd.

Op dit moment is de administratie Wegen en Verkeer volop bezig met de opmaak van bermbeheersplannen. Er wordt voorzien om tegen eind 2001 voor alle hoofdwegen over een goedgekeurd bermbeheersplan te beschikken. Ook eventuele maatregelen met betrekking tot de middenberm kunnen hierin worden opgenomen. Wat de E40 Brussel-Luik betreft is de opmaak van een bermbeheersplan voorzien in Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=f22acq02

Aarden middenberm A18 doet zijn werk  
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Zijn er nog van die onbeveiligde-middenberm-autowegen en - snelwegen (120 kmh) in Be ?
enkele 2+2 stukken -120 kmh- weet ik nog liggen...  :-X

A 19 mss ?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/091127_ongeval_wervik
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid882420/twee-doden-en-zwaargewonde-bij-verkeersongeval-in-geluwe.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat scheelt er met die middenbermen, niet degelijk of hoog genoeg ?
Sinds wanneer kunnen personenwagens zomaar door of over de middenberm "vliegen" ?  :-

Nog een nakomertje anno 16/3/2000, waar men bepaalde of al dan niet de middenberm degelijk moest beveiligd worden...  12 meter en geen verlichtingspalen en het hoeft niet  ::) :o

Citaat
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showVIVerslag.action?id=276342

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, er bestaan geen algemene richtlijnen voor de beplanting van middenbermen van autosnelwegen. Desalniettemin wordt gestreefd naar beplanting voor zover de middenbermbreedte dit toelaat. Op te merken valt dat het effect van deze maatregel met betrekking tot verblinding en kijkfiles veelal seizoengebonden en dus zelden absoluut is.

Er werd hieromtrent geen recent, specifiek onderzoek gevoerd. Wel werd vroeger bij de aanleg van de autosnelwegen door het voormalige Groenplan onderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn gepubliceerd door de afd[color=red
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 03:04:55 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL
« Reactie #89 Gepost op: zondag 29 november 2009 - 19:47:42 »
Kijk eens naar de foto enkele posts hoger.(=A19)
De A19 en de A18 waren in de jaren 70' bedoeld samen te vloeien in Veurne, wat tot op heden steeds niet gebeurd is en misschien nooit zal gebeuren ook.
Het zijn echter 2 verschillende autosnelwegen.

Foto van ongeveer de plaats van het laatste ongeval overdag genomen.

« Laatst bewerkt op: zondag 29 november 2009 - 19:54:48 door bibi585 »