Auteur Topic: Inhalende vrachtwagens.  (gelezen 7555 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #15 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 01:36:41 »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #16 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 02:42:47 »
Resultaat, in het eerste geval zullen de formaliteiten op de pechstrook afgehandeld worden door beide bestuurders.
In het tweede geval zal er een lijkwagen aan te pas komen en een hoop verkeersellende. ;)

érg gevaarlijk om met zulke stellingen af te komen lijkt mij. Zo kan je het bumperkleven onder automobilisten ook goedpraten als je de lijn dan verdertrekt, als ik op minder dan een meter van m'n voorligger ga afhangen, zal het snelheidsverschil bij impact ook niet al te groot zijn...

Ik spreek dan ook niet van 1 meter maar van 10 meter. Minstens.
Wanneer je op 2 meter achter een vrachtwagen van 4 meter hoog zit te sms'en terwijl je met de rechterwielen van je voertuig op de pechstrook rijd is het uiteraard enkel af te wachten wanneer het zal gebeuren en niet meer OF het zal gebeuren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #17 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 15:15:00 »
Resultaat, in het eerste geval zullen de formaliteiten op de pechstrook afgehandeld worden door beide bestuurders.
In het tweede geval zal er een lijkwagen aan te pas komen en een hoop verkeersellende. ;)

érg gevaarlijk om met zulke stellingen af te komen lijkt mij. Zo kan je het bumperkleven onder automobilisten ook goedpraten als je de lijn dan verdertrekt, als ik op minder dan een meter van m'n voorligger ga afhangen, zal het snelheidsverschil bij impact ook niet al te groot zijn...
  :D  héél érg gevaarlijk is jouw goedpraten:

Diegenen die dan achter jou "hingen" - en hoogstwaarschijnlijk dan ook op jou knallen - moogt ge niet vergeten.

Of blijf je gewoon -binnen je rijvak- rechtdoor doorrijden na het op "1 meter aantikken" ? ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 22 december 2008 - 15:16:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #18 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 16:20:29 »
Tja, iedereen heeft blijkbaar een andere mening, maar als je een kleine rekensom maakt, van Antwerpen naar Boirs, aan 1 km/uur
sneller betekend theoretisch 1 minuut verschil, maar of dat zoveel is ?
Ik zelf heb ook wat kilometertjes afgetrapt, mijn beste jaar was bijna 150.000 km,met een oplegger dus, als je die met de personenwagen zou bijtellen kwam je natuurlijk daarmee niet toe.
Er is nog iets dat blijkbaar vergeten wordt, als ze dan een andere vrachtwagen voorbijgestoken zijn voegen ze terug in, met als gevolg dat de ingehaalde plots maar enkele meter afstand meer heeft, normaal zou die dan onmiddellijk moeten remmen, hij moet immers
de nodige afstand houden.
Hij is op dat ogenblijk niet alleen in overtreding, maar ook nog in gevaar, moest hij dan remmen, dan zouden er pas ongelukken gebeuren, zeker door diegene die er dan weer 10 meter, of zelfs minder achterrijd .
Dat er vrachtwagens zijn die het nodig vinden om 80 of 85 te rijden, die zulen nog wel bestaan, maar die kom iik toch niet alle dagen tegen.
Er zijn natuurlijk nog andere oorzaken van kettingbotsingen buiten de verstrooidheid en de afstand, onafgezien van gekke manoevres
van andere voertuigen.
Men moet op 1 dag eens met 10 verschillende opleggers rijden, en dan eens testen wat de remmen waard waard zijn, dat gaat van prima naar matig tot, hoe komt dat nog door de controle ?
En hoeveel van die ongevallen gebeuren door, oei, vergeten een kraan van de remmen open te draaien, of vergeten de kraan op leeg , half of vollast te zetten, die zijn er immers ook nog .
Ikzelf had de gewoonte om na het aanpikken 20 meter te rijden, en dan op de oplegger te remmen, zo is men zeker, maar over het algemeen wordt dat wel vergeten.
Wat  men schrijft over met de chauffeurs hun voeten spelen, en ze soms aanzien als het vuil der straat, dat komt zeker voor, maar dat wordt dan door sommige cow-boys wel in de hand gewerkt .
Ook vraag ik me af, hoewel ik me zelf soms ook heb laten opjagen, als je na een dag distributie kalm of zo hard mogelijk rijd het meer dan 15 minuten verschil maakt op een dag, we hebben het dus over rijden hé.
Trouwens, men moet toch een soort zelfmoordpiloot zijn om zo kort te rijden achter je voorganger, of denkt men misschien dat die voorruit hen gaat beschermen als die 48 ton de chauffeur even in de nek duwd ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #19 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 17:50:46 »
Er is nog iets dat blijkbaar vergeten wordt, als ze dan een andere vrachtwagen voorbijgestoken zijn voegen ze terug in, met als gevolg dat de ingehaalde plots maar enkele meter afstand meer heeft, normaal zou die dan onmiddellijk moeten remmen, hij moet immers
de nodige afstand houden.
In de mate van het mogelijke natuurlijk. De wet spreekt van afstand "houden", plots of ogenblikkelijk is dus niet "houden"
Citaat
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Citaat
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=houden
1 hou·den hield, h gehouden
 5 in een toestand (laten) blijven

Citaat
Hij is op dat ogenblik niet alleen in overtreding
Dus hij - de ingehaalde - is niet in overtreding, want "op dat ogenblik" is niet "houden"; ge schrijft het zelf.

Diegene die te kort invoegt - navenant snelheid - zal eerder een overtreding begaan, zeker als hij niet vlot inhaalt of onvoldoende afstand neemt (snijden en/of hinderen)

In Duitsland (in Be wslk niet) wordt er wettelijk op veiligheidsafstand gecontroleerd adhv van videocamera´s die alles opnemen: maneuver, inhaalbeweging, in/uit-voegen; de snelheden+afstand vd betrokken voertuigen tov mekaar worden tijdens de opname permanent gemeten en vergeleken, daar spreekt men pas van te weinig veiligheidsafstand=overtreding als dit minstens 300 m (1) gebeurd aan ~ identieke snelheid en aan bepaalde ~ constante onderschreden afstand (1), er moet steeds voldaan zijn tijdens die > 300 m aan bepaalde voorwaarden: (2) van rijstrookwissel, vertragen voorligger, in-uitvoegen of inhalen (=snelheidsverschil) mag geen sprake zijn - over 400 m - anders is de meting rechterlijk ongeldig.

Citaat
Rechtliche Voraussetzungen (Rechterlijke voorwaarden)

Nach der Rechtsprechung muss der Abstand auf einer Wegstrecke von 250 m - 300 m unterschritten sein, bevor eine Anzeige erstattet werden kann.  (1)

Innerhalb dieser Wegstrecke darf keine nennenswerte Abstandsverringerung durch Geschwindigkeitsreduzierung des Vorausfahrenden vorliegen. (2)

Bei Fahrstreifenwechsel, die sich auf den Messvorgang auswirken können, scheidet eine Verfolgung aus. (2)

Aus den genannten Gründen wird auf einer Wegstrecke von 300 m (1) ein Geschwindigkeitsvergleich (Vorausfahrender / Betroffener) vorgenommen.

Das Einscheren des Vorausfahrenden wird auf einer Wegstrecke von mindestens 400 m beweissicher ausgeschlossen. (2)

http://www.radarfalle.de/technik/ueberwachungstechnik/vama.php
(Link met foto´s en volledig technische uitleg (D))
« Laatst bewerkt op: maandag 22 december 2008 - 18:42:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 01:24:04 »
Tja, iedereen heeft blijkbaar een andere mening, maar als je een kleine rekensom maakt, van Antwerpen naar Boirs, aan 1 km/uur
sneller betekend theoretisch 1 minuut verschil, maar of dat zoveel is ?

Wanneer in die ene minuut 2 opleggers in de fabriek binnenrijden ben je al snel 4 uur kwijt wat zich dan weer vertaald in de openingstijden van de volgende laad/losplaats "binnen een half uur zit de schift erop, kom morgen eens terug", ben je al snel een volledige dag kwijt. ;)
Een kleine test om dit te ondervinden.
Rij eens met 2 identieke wagens pakweg 50km. en spreek af om door te rijden maar geen van beiden mag boven de 70km/u gaan.
Je zal zien met hoeveel tijdverschil, zeker in druk verkeer, de aankomst zal bereikt worden en dan is er zelfs nog geen sprake van 1 km/u snelheidsverschil.

Ik zelf heb ook wat kilometertjes afgetrapt, mijn beste jaar was bijna 150.000 km,met een oplegger dus, als je die met de personenwagen zou bijtellen kwam je natuurlijk daarmee niet toe.

Mijn beste 5 jaar was 250.000km + autokilometers erbij. Totaal pakweg 280.000km/jaar.

Dat er vrachtwagens zijn die het nodig vinden om 80 of 85 te rijden, die zulen nog wel bestaan, maar die kom iik toch niet alle dagen tegen.

Ik ook niet wanneer ik thuisblijf.

Men moet op 1 dag eens met 10 verschillende opleggers rijden, en dan eens testen wat de remmen waard waard zijn, dat gaat van prima naar matig tot, hoe komt dat nog door de controle ?
En hoeveel van die ongevallen gebeuren door, oei, vergeten een kraan van de remmen open te draaien, of vergeten de kraan op leeg , half of vollast te zetten, die zijn er immers ook nog .
Ikzelf had de gewoonte om na het aanpikken 20 meter te rijden, en dan op de oplegger te remmen, zo is men zeker, maar over het algemeen wordt dat wel vergeten.

Lijkt me toch al heel lang geleden dat je nog met een oplegger reed.

Wat  men schrijft over met de chauffeurs hun voeten spelen, en ze soms aanzien als het vuil der straat, dat komt zeker voor, maar dat wordt dan door sommige cow-boys wel in de hand gewerkt .
Ook vraag ik me af, hoewel ik me zelf soms ook heb laten opjagen, als je na een dag distributie kalm of zo hard mogelijk rijd het meer dan 15 minuten verschil maakt op een dag, we hebben het dus over rijden hé.

Jihaaaa, ik zou je graag eens bezig horen tegen bepaalde werkgevers.

Trouwens, men moet toch een soort zelfmoordpiloot zijn om zo kort te rijden achter je voorganger, of denkt men misschien dat die voorruit hen gaat beschermen als die 48 ton de chauffeur even in de nek duwd ?

48 ton?
Veel is afhankelijk van de allertheid van de bestuurder.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 04:30:59 »
Een grote vrachtwagen met een snelheid van 90 km/u heeft bij een noodremming een minimum afstand nodig van 77m. Om tot stilstand te komen rekenen we een totaal van 5 seconden. Inbegrepen reactieweg en reactietijd van 1sec.

Kopstaart aanrijdingen doen zich dus ook voor bij optimale zichtbaarheid. Voornamelijk op autosnelwegen en in mindere mate aan kruispunten. Indien een vrachtwagenbestuurder, zonder enige vorm van afremming, een volledig stilstaand voertuig aanrijdt, zijn de omstandigheden tot het ongeval toch wel bizar. Want dan dienen we ons de vraag te stellen waar de vrachtwagenbestuurder zijn aandacht op vestigde of wat zijn/haar aandacht heeft onttrokken.

Bij een minimum van 5 seconden totaal de tijd nodig om tot stilstand te komen, in theorie heeft de vrachtwagenbestuurder de laatste 125 meter dan ook zijn aandacht niet gevestigd op de rijbaan.

De technische staat van voertuigen laat dikwijls wel te wensen over. Ontkoppelde remmen van een oplegger of aanhangwagen is niet zeldzaam. Sommige transportbedrijven zijn gekend om meldingen van technische gebreken door hun chauffeurs gewoon naast zich neer te leggen.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 december 2008 - 04:42:06 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 13:02:28 »
"Het is toch altijd rechtdoor dus heb je geen remmen nodig" heb ik enkele keren als antwoord gekregen. :o

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 23 december 2008 - 23:17:35 »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 24 december 2008 - 11:34:20 »
"Het is toch altijd rechtdoor dus heb je geen remmen nodig" heb ik enkele keren als antwoord gekregen.

Dat is een van de uitspraken die ik zeker ken.
Er zijn er nog zo een paar :
Slechte remmen? Met welke voet rem je ?
Hoe lang is het gelden dat je stoplichten zijn gesmeerd ?
Weet je wat zulk een wagen kost, als hij niet bolt kan ik mijn geld beter op de bank laten staan .
Kom eens mee kijken aan het raam, die wagen daar voor de deur, dat is toch die van jou hé, wel, je moet eens tellen hoeveel wielen daar onder staan, en wat die kosten, als jij niet wil rijden kan ik er wel houten bakken onder zetten, dat dus veel goedkoper .
Je moet rijden als een gek, maar wees voorzichtig, als men dan vraagt hoe moet ik dat begrijpen, is het antwoord, als een gek,
maar geen ongevallen, en geen boetes .
Tegen de klant, sorry, we zijn wel wat laat, maar ik kan de wagen nu niet meer tegenhouden, hij is immers al een uur onderweg, hij zal er dus zeker vandaag bij U zijn.
Klant met veel misbaar, dat moet je niet meer doen zo laat, al een geluk dat hij al een uur onderweg is.
Baas legt de telefoon neer en zegt tegen de chauffeur : vertrek maar, de klant wacht .
Dus weer op weg naar een tevreden klant !!!!!! Je wordt daar dan met open armen ontvangen !!!

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 24 december 2008 - 23:28:14 »
"Het is toch altijd rechtdoor dus heb je geen remmen nodig" heb ik enkele keren als antwoord gekregen.

Dat is een van de uitspraken die ik zeker ken.
Er zijn er nog zo een paar :
Slechte remmen? Met welke voet rem je ?
Hoe lang is het gelden dat je stoplichten zijn gesmeerd ?
Weet je wat zulk een wagen kost, als hij niet bolt kan ik mijn geld beter op de bank laten staan .
Kom eens mee kijken aan het raam, die wagen daar voor de deur, dat is toch die van jou hé, wel, je moet eens tellen hoeveel wielen daar onder staan, en wat die kosten, als jij niet wil rijden kan ik er wel houten bakken onder zetten, dat dus veel goedkoper .
Je moet rijden als een gek, maar wees voorzichtig, als men dan vraagt hoe moet ik dat begrijpen, is het antwoord, als een gek,
maar geen ongevallen, en geen boetes .
Tegen de klant, sorry, we zijn wel wat laat, maar ik kan de wagen nu niet meer tegenhouden, hij is immers al een uur onderweg, hij zal er dus zeker vandaag bij U zijn.
Klant met veel misbaar, dat moet je niet meer doen zo laat, al een geluk dat hij al een uur onderweg is.
Baas legt de telefoon neer en zegt tegen de chauffeur : vertrek maar, de klant wacht .
Dus weer op weg naar een tevreden klant !!!!!! Je wordt daar dan met open armen ontvangen !!!


Je hebt nog ene vergeten. "tis nie eerlijk, ik vind dat de chauffeur die camion zelf zou moeten betalen met zo'n hoog loon dat we moeten betalen".
Ondertussen wel al half de gemeente opgekocht met al hun verlies, zelfs van hun eigen chauffeurs die kort ervoor nog van de vorige huisbaas te horen kregen dat het huurhuis niet te koop was.
Probeer dan maar nog eens te verhuizen of ander werk te zoeken.

Terwijl we bezig zijn.
"Je hebt met diene camion met slechte remmen een ongeval veroorzaakt, teken dat hier eens voor de miljoenenschade." (en sommige kiekens doen dat dan ook).

Nog een (voorlopig) laatste:
Chauffeur die na 30 jaar dienst uiteindelijk zelf maar probeert de dakgoot te herstellen want de huisbaas en tevens ook werkgever doet alsof z'n neus bloed.
Valt daarbij van de ladder, dubbele kaakbeenbreuk en nog enkele serieuze letsels.
Eerste reaktie na het horen van het ongeval (ik stond erbij) "A die zien we nooit meer terug, staat er daar nog iemand op de wachtlijst om hier te beginnen?"

Zo heb ik er nog wel enkele meegemaakt die goed zijn om ter plaatse achterover te vallen.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 25 december 2008 - 02:18:16 »
Bibi....op Kerstavond mijn pinguinnekes komen pikken? :o ;D Jij bent u toch bewust van de kostprijs per stuk? Zeker wanneer ze afgericht werden tot dans en springtechniek. :P
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 25 december 2008 - 04:17:05 »
 :-[ :-[ :-[