Tja, iedereen heeft blijkbaar een andere mening, maar als je een kleine rekensom maakt, van Antwerpen naar Boirs, aan 1 km/uur
sneller betekend theoretisch 1 minuut verschil, maar of dat zoveel is ?
Ik zelf heb ook wat kilometertjes afgetrapt, mijn beste jaar was bijna 150.000 km,met een oplegger dus, als je die met de personenwagen zou bijtellen kwam je natuurlijk daarmee niet toe.
Er is nog iets dat blijkbaar vergeten wordt, als ze dan een andere vrachtwagen voorbijgestoken zijn voegen ze terug in, met als gevolg dat de ingehaalde plots maar enkele meter afstand meer heeft, normaal zou die dan onmiddellijk moeten remmen, hij moet immers
de nodige afstand houden.
Hij is op dat ogenblijk niet alleen in overtreding, maar ook nog in gevaar, moest hij dan remmen, dan zouden er pas ongelukken gebeuren, zeker door diegene die er dan weer 10 meter, of zelfs minder achterrijd .
Dat er vrachtwagens zijn die het nodig vinden om 80 of 85 te rijden, die zulen nog wel bestaan, maar die kom iik toch niet alle dagen tegen.
Er zijn natuurlijk nog andere oorzaken van kettingbotsingen buiten de verstrooidheid en de afstand, onafgezien van gekke manoevres
van andere voertuigen.
Men moet op 1 dag eens met 10 verschillende opleggers rijden, en dan eens testen wat de remmen waard waard zijn, dat gaat van prima naar matig tot, hoe komt dat nog door de controle ?
En hoeveel van die ongevallen gebeuren door, oei, vergeten een kraan van de remmen open te draaien, of vergeten de kraan op leeg , half of vollast te zetten, die zijn er immers ook nog .
Ikzelf had de gewoonte om na het aanpikken 20 meter te rijden, en dan op de oplegger te remmen, zo is men zeker, maar over het algemeen wordt dat wel vergeten.
Wat men schrijft over met de chauffeurs hun voeten spelen, en ze soms aanzien als het vuil der straat, dat komt zeker voor, maar dat wordt dan door sommige cow-boys wel in de hand gewerkt .
Ook vraag ik me af, hoewel ik me zelf soms ook heb laten opjagen, als je na een dag distributie kalm of zo hard mogelijk rijd het meer dan 15 minuten verschil maakt op een dag, we hebben het dus over rijden hé.
Trouwens, men moet toch een soort zelfmoordpiloot zijn om zo kort te rijden achter je voorganger, of denkt men misschien dat die voorruit hen gaat beschermen als die 48 ton de chauffeur even in de nek duwd ?