Auteur Topic: Proefrit met een Tesla Roadster  (gelezen 20983 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Proefrit met een Tesla Roadster
« Gepost op: donderdag 25 december 2008 - 20:19:54 »
Dit weekend had ik de eer als een van de eerste in België met een Tesla Roadster te rijden. Ik wil jullie mijn volledig subjectief verslag niet onthouden. Subjectief, inderdaad, want er zijn al een groot aantal artikels in de pers over deze baanbrekende wagen verschenen met daarin alle objectieve gegevens, en het heeft geen zin die te herhalen.

Bij aankomst aan het kasteel/hotel aan het meer van Genval waar de proefritten georganizeerd werden stond een donkergrijze T.R. klaar, met zwart interieur en rode accenten. Net de grotere broer van een Lotus Elise: iets langer, hoger, en breder, en daardoor iets substantiëler en m.i. toch wel wat beter passend tussen het huidige voertuigpark. Pittig detail: het was dezelfde wagen (UK nummerplaat AU58AUC) als de donkergrijze wagen die in Topgear werd getoond.

Voor ik zelf kon rijden heb ik een aantal andere chauffeurs zien vertrekken en aankomen, en dat is al een sensatie op zich. Als de wagen vertrekt, lijkt het alsof een onzichtbare hand hem vooruitduwt. Je hoort geen motorgeluid, zelfs geen gezoem zoals bij een metrotoestel of een trein.

Tijd om in te stappen. Omdat het die dag geen schitterend weer was was de softtop gemonteerd. Hierdoor moest ik wel wat soepelheid aan de dag leggen om mijn linkerbeen over de deurdrempel getild te krijgen. Eens die hindernis genomen zat ik behoorlijk comfortabel, met uitzicht op een mooi en sportief interieur, waarbij vooral het kleine stuur opvalt. De wagens die in Europa worden geleverd gaan een wat luxueuzere aankleding krijgen (leer naar keuze, en een recenter navigatie/entertainmentsysteem).

Voet op de rem, pookje in D, rem lossen en de wagen begon extreem soepel te glijden. Wat druk op het "gas"pedaal, en al even moeiteloos nam de snelheid toe. Die was moeilijk in te schatten - in the heat of the moment zegt x mph je niets - maar wel met grote precisie te doseren.

Het eerste deel van het traject verliep over wegen in een toestand die niet helemaal past bij de luxueuze sfeer die het hotel en de omgeving uitstraalt. Zielig eigenlijk. Hoewel de putten goed voelbaar waren in het niet bekrachtigde directe stuur en de hardere ophanging dan in doordeweekse sportieve wagens gebruikelijk is, leverde dit geen probleem op en toonde aan dat de wagen geen fragiel prototype is, maar ook opgewassen is tegen dagelijks gebruik.

Omdat het nat was en glad leek, en ik altijd voorzichtig ben met een onbekende wagen, hield ik het bochtenwerk kalm. Toch viel de kart-achtige besturing op, zeer direct maar spelingsvrij, en toch niet zwaar bij sneller dan stapvoets rijden. Een heel verschil met het wat wazige gevoel waar we ondertussen zo aan gewoon zijn.

En dan... op een recht stuk met wat asfalt van betere kwaliteit... heb ik het rechterpedaal ingedrukt. Niet helemaal, denk ik, maar toch voldoende om het gevoel te krijgen alsof ik onmiddellijk en zonder merkbare inspanning werd voortgeduwd. Geen lawaai, geen getril, geen misbaar, geen stotterende tractiecontrole, maar enkel een extreem krachtige versnelling. Meer nog, geen spoor van een vertraging tussen het indrukken van het gaspedaal en de reactie zoals die er bij wagens op brandstof altijd is. Een heel nieuwe ervaring die met geen enkele andere wagen te vergelijken valt.

Na het eind van de rit en het uitstappen (dat linkerbeen weer...) heb ik de constructie nog wat geinspecteerd. Opvallend hierbij is het gebruik van carbonfiber voor alles en nog wat. Dat op zich verklaart gedeeltelijk waarom het prijskaartje zo hoog ligt, maar was de juiste keuze gezien de beperkte productie.

Conclusie: wat ik gezien en ervaren heb bevestigt wat ik al wist. De Tesla markeert het moment waarop de overgang naar een volledige afbouw van fossiele brandstoffen is ingezet. Een puur elektrische aandrijving is niet zo maar een alternatief - ze is simpelweg beter.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 00:18:51 »
Citaat
De Tesla markeert het moment waarop de overgang naar een volledige afbouw van fossiele brandstoffen is ingezet.
Maar goed ook want we kunnen de boel niet blijven verzieken.
Bedankt voor het verslag maar mag jij wel met buitenlandse platen rijden? ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 00:26:10 »
Conclusie: wat ik gezien en ervaren heb bevestigt wat ik al wist. De Tesla markeert het moment waarop de overgang naar een volledige afbouw van fossiele brandstoffen is ingezet. Een puur elektrische aandrijving is niet zo maar een alternatief - ze is simpelweg beter.
ook eens de wagen voor de gewone man in de gaten houden
de Honda Clarity
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 02:05:01 »
Bedankt voor het verslag maar mag jij wel met buitenlandse platen rijden? ;D

Ook van mijnentwege bedankt voor dit verrijkende verslag.

Neen, hij mag in B niet met buitenlandse kentekenplaten rijden. Dirk Deckx, een hoogvlieger inzake verkeersrecht, is er na een half jaar opzoekingswerk niet in geslaagd mij een aanvaardbare legale oplossing te geven om in B de in D ingeschreven voertuigen van mijn vrouw Leslie zonder haar aan boord te besturen. Ik neem dan ook aan dat er geen dergelijke oplossing voor bestaat, en doe dan ook alles wat ik kan om in B niet met een louche flik in contact te komen als ik er één van die voertuigen bestuur (onder meer door hier op het forum niet mede te delen wanneer ik in B ga rijden met één van die voertuigen). Mocht er toch ooit zo een flik PVs opstellen (niet-inschrijving en fiskaal), dan procedeer ik wel tot het bittere einde, desnoods tot in Straatsburg. De Belgische Staat is het immers toch al gewoon om daar voor niet-naleving van de Europese regelgeving om de haverklap veroordeeld te worden.

Bij het voorbijrijden van het bord "Bundesrepublik Deutschland" kan ik evenwel een "Gott sei Dank" niet onderdrukken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 december 2008 - 02:07:17 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 10:17:57 »
Bedankt voor het verslag maar mag jij wel met buitenlandse platen rijden? ;D

Ik denk het wel  - er was een buitenlandse begeleider bij. Maar wie is er gezien de diarree van afgrijselijk geformuleerde wetten en regeltjes er ooit 100% zeker van dat iets mag of juist is ?

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 10:45:33 »

ook eens de wagen voor de gewone man in de gaten houden
de Honda Clarity


De gewone man moet nog eventjes wachten tot de prijzen gedaald zijn. De eerste mobiele telefoons kostten ook 20x zoveel als een degelijke GSM nu.

De Honda Clarity rijdt op waterstof. Dat moet je eerst aanmaken (uit fossiel gas  >:( of electriciteit), vloeibaar maken, opslaan/transporteren, expanderen en dan weer in electiciteit omzetten. Elk van die stappen heeft een heel laag rendement waarbij er massa's energie verloren gaan. Voor electriciteit -> waterstof -> aandrijving is het rendement 25%, vergeleken met 80% voor electriciteit -> batterij -> aandrijving. Ik vind waterstof dan ook een dood spoor. Zie ook deze studie: On the Way to a Sustainable Energy Future (PDF).

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 11:58:07 »
De Honda Clarity rijdt op waterstof. Dat moet je eerst aanmaken (uit fossiel gas  >:( of electriciteit), vloeibaar maken, opslaan/transporteren, expanderen en dan weer in electiciteit omzetten. Elk van die stappen heeft een heel laag rendement waarbij er massa's energie verloren gaan. Voor electriciteit -> waterstof -> aandrijving is het rendement 25%, vergeleken met 80% voor electriciteit -> batterij -> aandrijving. Ik vind waterstof dan ook een dood spoor. Zie ook deze studie: On the Way to a Sustainable Energy Future (PDF).

voordeel is dat je van pomp naar pomp kan rijden, zonder lange laadtijden
die honda rijdt nu 600 km op één tank

kostprijs van de brandstof is te vergelijken met die van diesel vandaag
mits investeringen kan die overal gemaakt worden
de hedendaagse olielanden kunnen zelfs goedkoper produceren omdat zij maar zonneenergie hebben
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 12:29:04 »
voordeel is dat je van pomp naar pomp kan rijden, zonder lange laadtijden
die honda rijdt nu 600 km op één tank

Waar vind je die pomp ? Hoe ga je die pompen bevoorraden ? De kostprijs om een snellaadstation te installeren is kleiner dan de infra die je nodig hebt om waterstof op te slaan.

Aan de laadtijden wordt gewerkt. Er zijn batterijen in ontwikkeling die in 5 minuten opgeladen kunnen worden.

Citaat
kostprijs van de brandstof is te vergelijken met die van diesel vandaag

Nee, waterstof kost voor dezelfde energieinhoud zowat 3x zoveel als diesel. Da's logisch, want het komt nergens vrij voor, en je moet het met grote energetische verliezen aanmaken, transporteren en opslaan.

Citaat
mits investeringen kan die overal gemaakt worden
de hedendaagse olielanden kunnen zelfs goedkoper produceren omdat zij maar zonneenergie hebben

Hetzelfde geldt voor electriciteit. En een kabel is goedkoper dan een pijplijn of een vloot waterstofcarriers, en de rendementen liggen vele malen hoger. Kies: 80% van je energieproductie verliezen (waterstof) of 20% (electriciteit)...

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 13:21:52 »
Er zijn nog mogelijkheden om waterstof aan te maken zonder gebruik te maken van aardgas of door electrolyse. Een aantal bacteriën kan aangezet worden om waterstof te produceren en ook een aantal algen kunnen dit. Via genetische manipulatie kan het rendement daar nog behoorlijk verbeterd worden. Men werkt ook nog aan een fotocel die zonlicht gebruikt om water te splitsen in waterstof en zuurstof, maar hiervan is het rendement nog veel te laag.

Het einde van het petroleumtijdperk komt inderdaad in zicht. Een electrische aandrijving is stukken beter dan de ontploffingsmotoren die we nu gebruiken en dat weet men al meer dan 100 jaar. Waarschijnlijk gaat men nu beginnen nadenken hoe men de misgelopen accijnsinkomsten kan compenseren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 20:54:06 »
Er zijn nog mogelijkheden om waterstof aan te maken zonder gebruik te maken van aardgas of door electrolyse. Een aantal bacteriën kan aangezet worden om waterstof te produceren en ook een aantal algen kunnen dit. Via genetische manipulatie kan het rendement daar nog behoorlijk verbeterd worden. Men werkt ook nog aan een fotocel die zonlicht gebruikt om water te splitsen in waterstof en zuurstof, maar hiervan is het rendement nog veel te laag.

Die bacteriën of algen hebben ook energie nodig om die waterstof aan te maken, en levende wezens zullen nooit de 20-40% rendement van de huidige zonnecellen kunnen halen, want aanmaken van waterstof is een chemische omweg.

Eens je waterstof hebt ben je er nog niet. Bij atmosferische druk neemt het te veel plaats in, comprimeren kost massa's energie, vloeibaar maken en houden nog veel meer, en waterstof lekt overal doorheen. Het is simpelweg een heel onpraktische energiedrager.

Dan is het een betere optie om oliën, vetten of lichte alcoholen (methanol, ethanol, butanol) biologisch efficiënter proberen te produceren.

Citaat
Het einde van het petroleumtijdperk komt inderdaad in zicht. Een electrische aandrijving is stukken beter dan de ontploffingsmotoren die we nu gebruiken en dat weet men al meer dan 100 jaar. Waarschijnlijk gaat men nu beginnen nadenken hoe men de misgelopen accijnsinkomsten kan compenseren.

Rekeningrijden is al een eerste aanzet. Wat mij betreft is er niet mis met accijnzen/taksen, tenminste zolang ze correct aangewend worden om het wegennet aan te leggen en te onderhouden, en de ondersteunende diensten te financieren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 21:19:51 »
Citaat van: sceptisch
Wat mij betreft is er niet mis met accijnzen/taksen, tenminste zolang ze correct aangewend worden om het wegennet aan te leggen en te onderhouden, en de ondersteunende diensten te financieren.

Aan de brandstofprijs worden accijnzen toegevoegd. Op dat totaal wordt de BTW berekend. Je betaalt dus BTW (= belasting op de toegevoegde waarde) op de accijnzen. Mij ontgaat het wat de toegevoegde waarde van accijnzen is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 21:20:35 »
Die bacteriën of algen hebben ook energie nodig om die waterstof aan te maken, en levende wezens zullen nooit de 20-40% rendement van de huidige zonnecellen kunnen halen, want aanmaken van waterstof is een chemische omweg.

De rendementen die je aanhaalt worden alleen met experimentele cellen gehaald. Het rendement van een zonnecel zit nu eerder rond de 15% en dan heb je al zeer goede.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 26 december 2008 - 23:46:16 »
Die bacteriën of algen hebben ook energie nodig om die waterstof aan te maken, en levende wezens zullen nooit de 20-40% rendement van de huidige zonnecellen kunnen halen, want aanmaken van waterstof is een chemische omweg.

De rendementen die je aanhaalt worden alleen met experimentele cellen gehaald. Het rendement van een zonnecel zit nu eerder rond de 15% en dan heb je al zeer goede.
Maar zonnecellen zijn wel betaalbaar geworden, in maart liggen ze op mijn dak, in 2014 zijn ze betaald.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 27 december 2008 - 02:41:09 »
De Belgische Staat is het immers toch al gewoon om daar voor niet-naleving van de Europese regelgeving om de haverklap veroordeeld te worden.

Lees "zich nog maar eens belachelijk te maken" (en daar niet alleen)  ;) ;D ;D ;D

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 27 december 2008 - 03:25:06 »
Aan de laadtijden wordt gewerkt. Er zijn batterijen in ontwikkeling die in 5 minuten opgeladen kunnen worden.

Zou dit niet kunnen opgelost worden via een systeem zoals met Europaletten of leeggoed van drank ofzo (gasflessen)?
Lege deruit, volle derin. ;)