Auteur Topic: Proefrit met een Tesla Roadster  (gelezen 21037 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #60 Gepost op: woensdag 04 februari 2009 - 00:30:12 »
Mooi, mooi - ik kijk er naar uit. Een huidige LiPo accu van 40kWh zou inderdaad voor korte tijd 1MW (1350pk) kunnen leveren.

De laadtijden lijken mij evenwel - eh - onredelijk kort. Er zijn weliswaar accu's die op 10 minuten opgeladen kunnen worden. Maar we praten in dit geval niet over een AAAA celletje - bij een capaciteit van 40kWh zou opladen in 10 minuten een vermogen vragen van 240kW. Bij 240V is dit een stroompje van meer dan 1000A, bij 110V het dubbele.

Dat vermogen is alleen te leveren door een laadstation dat zich vlak bij een hoogspanningscabine bevindt, en om die stromen te verwerken zijn er koperdradstaven met een diameter van 15mm (240V) of 20mm (110V) nodig.

Maar waarom zo snel herladen ? Een dagelijkse actieradius van 400km is voor het merendeel van de verplaatsingen voldoende, en op termijn zal die nog toenemen.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 04 februari 2009 - 01:08:32 »
De producent zegt dan ook dat het mogelijk zou moeten kunnen zijn om die batterijen zo snel op te laden hetgeen impliceert dat dit niet het geval is met de huidige oplaadstations maar dat dit wel het geval zou zijn met een technisch en economisch haalbare aanpassing van de oplaadstations.

Citaat
Dat vermogen is alleen te leveren door een laadstation dat zich vlak bij een hoogspanningscabine bevindt, en om die stromen te verwerken zijn er koperdradstaven met een diameter van 15mm (240V) of 20mm (110V) nodig.

Zijn er practische bezwaren om dit zo in te richten?

Hoe dan ook, het lijkt me een fantastische wagen, vooral voor op de Duitse snelwegen. ;D
De actieradius ligt volgens mij wel iets lager dan bij de Tesla Roadster.
Van zowel de actieradius als de oplaadtijd lig ik bepaald niet wakker aangezien de deskundigen er van overtuigd zijn dat de performance van die batterijtjes, die ze ook in laptops gebruiken, nog enorm sterk zal verbeteren.
Stel dat de performance met een factor 3 zou verbeteren, dan zouden die batterijen voor alles volstaan behalve extreme vakantieritten.
Dit terwijl kenners voorspellen dat een factor 10 realistisch gezien haalbaar is.
Bedenk hierbij dat de markt voor die batterijtjes pas echt op gang kwam met de intrede van de GSM en de laptop en dat het dus nog vrij recent is dat de industrie hier intensief onderzoek naar doet in vergelijking met andere technologische toepassingen (de brandstofmotor bijvoorbeeld).
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 februari 2009 - 01:13:11 door BBB »

wooter

  • Gast
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #62 Gepost op: woensdag 04 februari 2009 - 07:36:16 »
Maar waarom zo snel herladen ? Een dagelijkse actieradius van 400km is voor het merendeel van de verplaatsingen voldoende, en op termijn zal die nog toenemen.
Ik haal nu 450km op één benzinetank, en ben blij dat het opladen amper 5 minuten duurt...  Zelfs zonder de jaarlijkse autovakantie zou ik met een elektrische wagen al een paar keer ver van huis hebben stilgestaan...

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 04 februari 2009 - 10:12:29 »
Zijn er practische bezwaren om dit zo in te richten?

Op het eerste gezicht lijkt het nogal onhandig om met zware koperstaven te sleuren, maar ja, er valt wel een oplossing voor te bedenken. Maar 't is niet zo eenvoudig als even een verlengdraad inpluggen.

Ik haal nu 450km op één benzinetank, en ben blij dat het opladen amper 5 minuten duurt...  Zelfs zonder de jaarlijkse autovakantie zou ik met een elektrische wagen al een paar keer ver van huis hebben stilgestaan...
Ik zei: voor het merendeel van de verplaatsingen. Degene die langer dan je actieradius zijn zou je anders kunnen plannen, of er een ander voertuig voor gebruiken. Net zoals je nu meerdere ritten doet, een bus of een vrachtwagen (in)huurt om personen of dingen te verplaatsen die niet of niet in één keer in je auto passen.

't Lijkt mij ook handiger om de auto 's avonds in het stopcontact te steken dan om de zoveel dagen in mogelijk onaangename omstandigheden aan een tankstation te moeten staan, als is dat maar voor 5 minuutjes.

Nu, we zullen wel zien waar het naar toe gaat. Zijn laadstations haalbaar, more power to us ;)

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #64 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 00:47:14 »
Ik haal nu 450km op één benzinetank,

 :o Is dat alles ??? zowel met de vivaro als met de corolla doen wij er gemiddeld rond de 900 met 1 tank en met m'n vroegere astra was dit rond de 750km.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #65 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 00:57:52 »
Mijn Movano ook een 700-800km maar dat is wel een 100liter tank.
Met de Passat TDI destijds 1250km (70 liter).
De Berlingo 1.4I 800km (1gastank en 1 benzinetank ;D).
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #66 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 01:06:10 »
Van 1980 tot 1984 had ik een VW Passat Break met een 1.6 l atmosferische dieselmotor. Het was een tam beestje en haalde ook geen hoge topsnelheid, maar het verbruikte toen slechts 6 liter op 100 km, en het had een dieseltank van 60 liter. Ik ben dan ook eens met een volle tank van Antwerpen tot Schönau am Königssee (960 km) mee geraakt zonder bijtanken.

Op zijn vorige Mercedes-Benz E-klasse had mijn vader geopteerd voor een dieseltank van 90 liter i.p.v. 70 liter, zodat hij, na in Luxemburg goedkoop getankt te hebben, tot aan de Azurenkust kon rijden zonder bij te tanken. Hij heeft die optie evenwel betreurd: de brandstoftank bij de berline-versie zat vertikaal achter de achterbank, en door zijn keuze voor een grotere brandstoftank, kon zijn koersfiets niet meer in de bagageruimte.

Tja, autonomie... onze VW Touran verbruikt gemiddeld 7 liter op 100 km, maar met een vlotte rijstijl van België naar onze Heimat ben ik er eens in geslaagd om dat gemiddelde op 9,2liter per100 km te brengen... ik moet dan ook wel toegeven dat ik onderweg zoveel gas gegeven heb, dat ik bijna mijn tenen verbrand heb aan de moitor...  :-[
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 01:08:20 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #67 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 01:06:39 »
Vivaro 90liter, Corolla 50 liter en Astra 45 liter dacht ik. Allen diesels.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #68 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 01:16:34 »
Als de tank dubbel zo groot is kom je tweemaal zo ver  :P

Mijn oude BMW Alpina B6 hadt 40 liter extra in de koffer (totaal 96 l), zo kon ik ook 900 km doen met een dubbele benzinetankvulling, maar wel nog redelijk vlot rijdend op de autobahn hé.

Met mijn tank van 57 liter nu sta ik ook al na 450 km op reserve bij ca. hetzelfde tempo.

Maar na 3 uur rijden heb ik toch goesting om mijn benen eens te strekken, dat doet men bij het tanken  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 01:18:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #69 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 01:30:19 »
Met mijn tank van 57 liter nu sta ik ook al na 450 km op reserve bij ca. hetzelfde tempo.

Maar na 3 uur rijden heb ik toch goesting om mijn benen eens te strekken, dat doet men bij het tanken  ;)

Das wel een gemiddelde van 150km/u he.  ;)

Indertijd met de vrachtwagen kon ik meer dan 4000km rijden met 1 tank.
Jammer genoeg moest ik na 4u30 reeds stoppen.
Gelukkig vaak alleen maar om de horloge juist te zetten. ;) ;D

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #70 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 01:37:43 »
Met de Passat TDI destijds 1250km (70 liter), dat was met pieken van 180km/uur maar meestal 140km/uur en de airco vol op en de lichten, auto redelijk beladen. (Luxemburg - SaasFee - luxemburg)
Hoe rapper me die bak hoe zuiniger.
De Passat daarvoor was een ongeblazen 1.9D daar keeg ik 1100km uit.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #71 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 02:09:59 »
Terug ontopic. ;-)

Zijn er practische bezwaren om dit zo in te richten?

Op het eerste gezicht lijkt het nogal onhandig om met zware koperstaven te sleuren, maar ja, er valt wel een oplossing voor te bedenken. Maar 't is niet zo eenvoudig als even een verlengdraad inpluggen.
Ja, maar je hebt ook maar weinig van die aangepaste stations nodig zolang de actieradius voor de meest extreme dagritten die nog verantwoord zijn (je kan het rijden afwisselen met je passagier) nog tekort schiet. Wanneer er op een aantal strategische locaties langs de snelweg zo'n station staat dan voldoet het al wanneer je bijvoorbeeld van hier naar Noord-Italië zou willen rijden.

Vraagje: hoe zit het met de voorraad metalen die we gebruiken voor de huidige electrische auto's?
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 02:11:31 door BBB »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #72 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 02:21:43 »
Met mijn tank van 57 liter nu sta ik ook al na 450 km op reserve bij ca. hetzelfde tempo.

Maar na 3 uur rijden heb ik toch goesting om mijn benen eens te strekken, dat doet men bij het tanken  ;)

Das wel een gemiddelde van 150km/u he.  ;)
Idd, als je na een vijftal kms Landstrasse al de autobahn oprijdt...
(het moest goed 3 uur zijn, 150 kmh gemiddeld is toch wat veel  :))

Neen, ook dat gemiddelde van 150 kmh op een rustige Autobahn is niets speciaals qua verbruik , in de stad aan 10-20 kmh gemiddeld verbruikt hij 2-3 liter meer per 100 km...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #73 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 09:11:46 »
Ik haal nu 450km op één benzinetank,

 :o Is dat alles ??? zowel met de vivaro als met de corolla doen wij er gemiddeld rond de 900 met 1 tank en met m'n vroegere astra was dit rond de 750km.
Benzine vs diesel :)

http://www.spritmonitor.de/en/detail/300112.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/205626.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/177853.html

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #74 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 14:44:48 »
Citaat van: BBB
Ja, maar je hebt ook maar weinig van die aangepaste stations nodig zolang de actieradius voor de meest extreme dagritten die nog verantwoord zijn (je kan het rijden afwisselen met je passagier) nog tekort schiet.

Neen, die vlieger gaat niet op. Anders zou het nu ook volstaan om op de autosnelwegen om de 400 km een tankstation te hebben.

Niet iedereen vertrekt op dezelfde plaats, verbruikt evenveel en heeft dezelfde actieradius. Een tankstation ongeveer elke 50 km op de autosnelwegen blijft een vereiste, meer nog met elektriciteit dan met vloeibare brandstoffen. Als je met een elektrische auto zonder stroom valt, kan een wegenwachter je niet voorthelpen met een jerrycan van 5 liter stroom.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."