Auteur Topic: Smogalarm !  (gelezen 16644 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Smogalarm !
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 15:30:40 »
Een hiaat in de regels als je het mij vraagt.
Nog even los van de gewenste maximum-snelheid (120 km/uur is aan de lage kant, 130 km/uur vind ik heel wat gepaster) is het toch beter wanneer iemand met 130 km/uur iemand inhaalt die 115 km/uur rijdt dan dat iemand dit met 120 km/uur doet. Niemand die aan mij verkocht krijgt dat het de overheid enkel om de veiligheid gaat want dan zouden ze deze dwaling allang hebben aangepakt.

We hebben het maandagavond rond 18:00 u. nog gezien hoeveel beter het gaat zonder absurde snelheidsbeperkingen. Het was vrij druk verkeer op de ring rond München. Rechts de vrachtwagens netjes achter elkaar met voldoende tussenfstand. Op de middenrijstrook de taffelaars zoals Leslie gezapig tegen 160 km/h. Links de vlotte jongens tegen 200 km/h, en als het even kan tegen 250 km/h. Geen oen die daar een kans maakt om met 5 km/h snelheidsverschil te gaan inhalen. Freie Fahrt für freie Bürger! De vooruitgang niet afremmen, ook niet op de autosnelweg!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 15:42:55 »
Een hiaat in de regels als je het mij vraagt.
Nog even los van de gewenste maximum-snelheid (120 km/uur is aan de lage kant, 130 km/uur vind ik heel wat gepaster) is het toch beter wanneer iemand met 130 km/uur iemand inhaalt die 115 km/uur rijdt dan dat iemand dit met 120 km/uur doet. Niemand die aan mij verkocht krijgt dat het de overheid enkel om de veiligheid gaat want dan zouden ze deze dwaling allang hebben aangepakt.
Als ge het mij vraagt behoeft een echte autosnelweg geen vaste snelheidsbeperking: hoe drukker het verkeer en/of hoe trager ingehaald wordt hoe vanzelf de plaatselijke max-snelheid door omstandigheden geregeld wordt. Naargelang weersomstandigheden evenzo want er zal navenant nog trager gereden/ingehaald worden.
Enkel op redelijke veiligheidsafstand hoeft nog gecontroleerd te worden.

De overtollige mobiele snelheidscontroles kan men dan eindelijk meer op veel gevaarlijkere punten inzetten (gewestwegen, bebouwde kom), wel brengt het daar schijnbaar minder op...  :-X  (behalve bij pakplaatsen met absurd lage beperkingen)

Voor onoverzichtelijke stukken en bepaalde stadsnelwegen kan men nog altijd naar dynamische snelheidsborden overgaan waar de max door gemeten parameters bepaald wordt (wegdektemperatuur/neerslag-mist/drukte(file)/...) eventueel gecombineerd met automatische toevoerregeling vanuit de opritten (bvb op de Ring Brussel-R0 ideaal)

Men is zelfs al bezig het bestaande systeem te optimaliseren adhv extra-parameters die vanuit de voertuigen komen...
In de praktijk al getest in Tirol:
Citaat
Der Nutzen derartiger Verkehrsbeeinflussungsanlagen (VBA) ist unbestritten. So kommen (Engelhaaf, Kleiner, 2007 ) zur Feststellung,
dass die Unfallzahlen ,,nach Einführung der Streckenbeeinflussungsanlagen um durchschnittlich 30% gesunken sind‘‘, wodurch eine flächenhafte Errichtung von VBAs gerechtfertigt wäre. Da diese VBAs allerdings hohe Investitionen erfordern – so kostete etwa die Verkehrsbeeinflussungsanlage in Tirol auf einer Strecke von 123,5 km 30 Mio. Euro –
Citaat
http://www.springerlink.com/content/kpu2517r74075nx7/    Free Preview
http://www.springerlink.com/content/kpu2517r74075nx7/fulltext.pdf?page=1
Dynamisches Geschwindigkeitsmanagement auf Autobahnen – Optimierung der Verkehrsflüsse durch Fahrzeug-Infrastruktur-Fahrzeug-Datenkommunikation

Dynamic speed management for motorways.

Dynamic speed management on motorways follows the concept of co-operative systems. Due to such systems it is possible to compute and transmit speed recommendations of specific motorway-segments to the drivers by using infrastructure to vehicle communication techniques. An additional advantage is the possibility of vehicle to infrastructure communication. Via this communication link road safety relevant information, generated by sensors in the car, can be submitted to the traffic control centre. These data can be used to get an accurate overview of the whole traffic situation on the road networks and a specific speed-recommendation for the cars in a segment.

Keywords: speed management; traffic management; I2V communication; short range communication

« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 januari 2009 - 15:50:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 23:50:03 »
Voor onoverzichtelijke stukken en bepaalde stadsnelwegen kan men nog altijd naar dynamische snelheidsborden overgaan waar de max door gemeten parameters bepaald wordt (wegdektemperatuur/neerslag-mist/drukte(file)/...) eventueel gecombineerd met automatische toevoerregeling vanuit de opritten (bvb op de Ring Brussel-R0 ideaal)
is het zelfs nodig om de snelheid te beperken op snelwegen
op de meeste belgische snelweg zou 160 km/u geen probleem mogen zijn
in duitsland is het toch ook maar een beperkt percentage dat er effectief gebruik van maakt van de toegelaten max snelheid

iedereen die regelmatig op de baan is, weet dat wanneer er meer verkeer is, de snelheid vanzelf omlaag gaat
dat zie je ook in duitsland
op enkele belgen en nederlanders na, rijdt iedereen mee aan dezelfde snelheid

als er weer minder verkeer is, vliegen ook de duitsers weer verder

het is zoiets van geven en nemen
als men weet dat men op minder drukke momenten iets krijg (een beetje speeltijd ;) ), dan zal men ook meer geneigd zijn zich te gedragen als het drukker is
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 14 januari 2009 - 00:53:57 »
@ sniper:

Volledig akkoord met jou.

Op het traject van België naar onze Heimat is het maar op enkele plaatsen dat er tegen meer dan 200 km/h kan gereden worden: op de ring rond Karlsruhe en het aansluitend traject tussen Karlsruhe en Stuttgart, en op de ring rond München en het begin van de A8 tussen München en Salzburg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 14 januari 2009 - 08:17:33 »
Jij rijdt via Stuttgart?  Dat lijkt me altijd een omweg en ik neem altijd Nürnberg...

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 14 januari 2009 - 10:16:01 »
Jij rijdt via Stuttgart?  Dat lijkt me altijd een omweg en ik neem altijd Nürnberg...
in duitsland is een omweg dikwijls sneller
zo neem ik ook niet de nr 1 als naar het noorden rij
er loopt een veel snellere weg richting noord, maar je doet dan wel een paar km meer
better a bad day at sea

wooter

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 14 januari 2009 - 12:52:39 »
De weg Würzburg-Nürnberg-München is toch ook over het merendeel ongelimiteerd?  En niet zo druk :).

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 14 januari 2009 - 13:41:33 »
in duitsland is een omweg dikwijls sneller
zo neem ik ook niet de nr 1 als naar het noorden rij
er loopt een veel snellere weg richting noord, maar je doet dan wel een paar km meer
Idd, meestal (overdag) is de A7 via Hannover -naar Hamburg- veel minder druk en sneller, ook al is hij ca. 35 km omweg tov de A1.  ;)

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 14 januari 2009 - 14:26:20 »
scheelt toch gemakkelijk een uurtje dat ik vlugger thuis ben als ik van travemunde naar huis rij
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 14 januari 2009 - 16:22:20 »

Veel verschil maakt het niet uit. Als er geen verkeersbelemmeringen zijn, stuurt de GPS me via Karlsruhe.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 14 januari 2009 - 20:15:44 »
Ik neem altijd het stuk over Nurnberg, dit rijdt een stuk aangenamer. Bovendien is het gedeelte vrije snelheid veel groter dan via Karlsruhe.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 00:09:43 »
Ik neem altijd het stuk over Nurnberg, dit rijdt een stuk aangenamer. Bovendien is het gedeelte vrije snelheid veel groter dan via Karlsruhe.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de snelheidsbeperkingen op de Duitse autosnelwegen niet al te nauw neem, en ik desondanks nog niet geflitst werd. Bayern hebben nu eenmaal als principes "Mir san mir" (Wij zijn wij) en "Wir machen was wir für recht halten" (Wij doen wat ons aangewezen lijkt). Onlangs vroeg een quizmaster in een televisieprogramma welk volk zich het minst integreert in Duitsland. Iedereen had één of andere groep allochtonen verwacht, maar het antwoord was: de Bayern.  ;D  Men zegt "In Bayern drehen die Uhren anders", en ze verkopen hier effektief klokken waarvan de wijzers linksom draaien in plaats van rechtsom.

Velen zeggen dat Leslie en ik verhuisd zijn naar Duitsland, doch daarmee vertellen ze amper 10% van het verhaal. Wij zijn in de eerste plaats in de Alpen gaan wonen. Dan meer bepaald in het Berchtesgadener Land, een parel in de Alpen, waar Schönau am Königssee wel de mooiste gemeente is. Verder verheugen we ons erover dat het Berchtesgadener Land behoort bij Bayern, het grootste, mooiste en meest welvarende Duitse Bundesland. Dat de Freistaat Bayern bovendien deel uitmaakt van de Bundesrepublik Deuitschland, is meegenomren, maar voor ons niet van essentieel belang.

Momenteel is de opname van voormalige Oostbloklanden nog in ons voordeel. Het is namelijk niet zonder reden dat kinderen hier nog zolang mogelijk voor hun ouders bijven zorgen: een verblijf in een Altenheim kost al vlug 3.500 à 4.000 Euro per maand en per persoon, niet voor een service flat, doch voor een eenvoudige kamer. Dat kunnen enkel welstellende lieden betalen, of mensen die er de verkoopprijs van hun woning aan besteden. Voor 700 Eoro per maand vind je hier wel een Poolse die voor thuiisverpleging wil zorgen, met als nadeel dat ze hooguit 3 maanden blijft, en je (schoon)ouders dan weer aan een andere Poolse moeten wennen.

Eén keer reden ze ter hoogte van een Baustelle allemaal braafjes achter elkaar tegen de maximum toegestane snelheid van 80 km/h. Ik haalde in op de linker rijstrook tegen een aanzienlijk hogere snelheid. Tot ik wat verderop in de stoet op de rechter rijstrook een wagen van de Polizei zag. Ik heb  dan maar meteen vertraagd en braafjes ingevoegd op de rechter rijstrook ...  :D ;)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 01:00:26 »
Dan mag ik mij rekenen onder de brave chauffeurs, ik houd me, zelfs in Duitsland, aan de limieten. Op de vrije stukken ga ik als het kan snel, zelfs zeer snel.

Vandaag ging ik met iemand uit mijn team ergens in de buurt van de beurs in Brussel iets eten. Dat is zowat de aziatische buurt van Brussel en vermits die collega ook een chinese vrouw heeft voelen wij ons daar aardig thuis. Druk discussiërend over het werk lopen we als voetgangers door centrum Brussel en ik stop daarbij voor elk rood voetgangerslicht. Dit is even wennen voor mijn collega maar hij volgt me er wel in. Totdat iemand ons voorbij wandelt en door het rood wandelt. Hij had blijkbaar onze conversatie gehoord en vertelde ons onbeschaamd 'les feux rouges, c'est que pour les flamands !'.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 01:20:11 »
Bayern hebben nu eenmaal als principes "Mir san mir" (Wij zijn wij) en "Wir machen was wir für recht halten" (Wij doen wat ons aangewezen lijkt). Onlangs vroeg een quizmaster in een televisieprogramma welk volk zich het minst integreert in Duitsland. Iedereen had één of andere groep allochtonen verwacht, maar het antwoord was: de Bayern.  ;D  Men zegt "In Bayern drehen die Uhren anders", en ze verkopen hier effektief klokken waarvan de wijzers linksom draaien in plaats van rechtsom.

Ah, dat verklaart waar het warse deel van mijn karakter vandaan komt - mijn ondertussen verre familie komt oorspronkelijk uit de streek van Muenchen.

En wie weet of mijn voorkeur voor draaien in tegenwijzerzin er ook iets mee te maken heeft. Die is toch in de meetkunde goed van pas gekomen want de conventie is dat een hoek positief is in tegenuurwijzerzin  ;D 

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 15 januari 2009 - 01:21:25 »
Ik stop ook niet altijd voor rood licht wanneer ik te voet ben maar ik steek wel alleen over wanneer ik er 100% zeker van ben dat gedurende de tijd dat ik oversteek niemand van een kruisende richting (al dan niet dwars startend of (anti)parallel startend en afslaand) groen krijgt.
Sommige lichten staan bij mij in de buurt rotslecht afgesteld, in ieder geval op 1 kruispunt.
Negen op tien keer dat ik daar oversteek door groen oversteek slaan er auto's af precies wanneer ik daar oversteek wat al een paar keer nog maar net goed is afgelopen voor mij en anderen. Tien op tien keer dat ik daar 'stout' door rood oversteek heb ik geen last van afslaande auto's. Makkelijke keuze dus.