Ik neem altijd het stuk over Nurnberg, dit rijdt een stuk aangenamer. Bovendien is het gedeelte vrije snelheid veel groter dan via Karlsruhe.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de snelheidsbeperkingen op de Duitse autosnelwegen niet al te nauw neem, en ik desondanks nog niet geflitst werd. Bayern hebben nu eenmaal als principes "Mir san mir" (Wij zijn wij) en "Wir machen was wir für recht halten" (Wij doen wat ons aangewezen lijkt). Onlangs vroeg een quizmaster in een televisieprogramma welk volk zich het minst integreert in Duitsland. Iedereen had één of andere groep allochtonen verwacht, maar het antwoord was: de Bayern.

Men zegt "In Bayern drehen die Uhren anders", en ze verkopen hier effektief klokken waarvan de wijzers linksom draaien in plaats van rechtsom.
Velen zeggen dat Leslie en ik verhuisd zijn naar Duitsland, doch daarmee vertellen ze amper 10% van het verhaal. Wij zijn in de eerste plaats in de Alpen gaan wonen. Dan meer bepaald in het Berchtesgadener Land, een parel in de Alpen, waar Schönau am Königssee wel de mooiste gemeente is. Verder verheugen we ons erover dat het Berchtesgadener Land behoort bij Bayern, het grootste, mooiste en meest welvarende Duitse Bundesland. Dat de Freistaat Bayern bovendien deel uitmaakt van de Bundesrepublik Deuitschland, is meegenomren, maar voor ons niet van essentieel belang.
Momenteel is de opname van voormalige Oostbloklanden nog in ons voordeel. Het is namelijk niet zonder reden dat kinderen hier nog zolang mogelijk voor hun ouders bijven zorgen: een verblijf in een Altenheim kost al vlug 3.500 à 4.000 Euro per maand en per persoon, niet voor een service flat, doch voor een eenvoudige kamer. Dat kunnen enkel welstellende lieden betalen, of mensen die er de verkoopprijs van hun woning aan besteden. Voor 700 Eoro per maand vind je hier wel een Poolse die voor thuiisverpleging wil zorgen, met als nadeel dat ze hooguit 3 maanden blijft, en je (schoon)ouders dan weer aan een andere Poolse moeten wennen.
Eén keer reden ze ter hoogte van een Baustelle allemaal braafjes achter elkaar tegen de maximum toegestane snelheid van 80 km/h. Ik haalde in op de linker rijstrook tegen een aanzienlijk hogere snelheid. Tot ik wat verderop in de stoet op de rechter rijstrook een wagen van de Polizei zag. Ik heb dan maar meteen vertraagd en braafjes ingevoegd op de rechter rijstrook ...