Auteur Topic: Sirene via autoradio  (gelezen 6169 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 07:53:50 »
als het om een ziekenwagen gaat mag dat niet, maar wel als het gaat om politie die frietjes haalt ???
Hoe weet jij dat de reden waarom een politiepatrouille dringend reed en plots de parking van een frituur opdraait niet is omdat de originele opdracht afgeblazen is en de heren dan maar frietjes gaan halen?  Jaren geleden is bij ons hetzelfde voorgevallen waarbij wij op het punt stonden om met een privewagen frieten te halen, we net werden opgeroepen voor een medische urgentie die eenmaal op de grote baan werd afgeblazen, de zwaailichten en sirene werden uitgezet, en we dan maar 200 meter verder zijn blijven rijden om bij de frituur te stoppen.  Het lijkt er dan op dat we prioritair naar de frituur reden, maar in realiteit is toen geen enkele regel overtreden.

Het kan perfect zijn dat er pure misbruiken zijn, maar dat kan ik niet vanuit mijn zetel in mijn auto bepalen, en zolang jij geen ASTRID-post en dienstrooster hebt kan je dat ook niet.

eens het duidelijk is dat enkel de voertuigen die echt prioritair moeten rijden, dat ook doen, dan zal er veel  meer begrip zijn van de gewone burger
Ga er maar vanuit dat de voertuigen die rijden met zwaailicht en sirene, hier een reden voor hebben.

BBB spreekt over vals-positieven, maar alleszins qua ambulances actief in het 100-systeem kan je dat vals-positief enkel vaststellen na aankomst en onderzoek van de patiënt.  Identiek voor politiepatrouilles die ook pas ter plaatse kunnen achterhalen ofdat de daders nog aanwezig zijn of de vlucht hebben genomen.

Citaat
Daardoor moeten de hulpvoertuigen vaak onnodig afremmen

prioritair rijden geeft u geen recht om gevaarlijk te rijden
als het nodig is moet ook een prioritair voertuig vertragen of stoppen
dat werd mij toch geleerd toen ik leerde prioritair rijden (maar dat was met een vrachtwagen, en niet met een bestelwagentje)
Dat klopt, maar die verplichting is er ook voor het andere verkeer.  Ik denk dat met onnodig die talloze keren wordt bedoelt waarbij het gewone verkeer een voorrangsnegatie pleegt tov een prioritair voertuig met dringende opdracht, en dit prioritaire voertuig niet anders kan dan af te remmen.

niet vergeten dat door de nieuwe infrastructuur, het soms onmogelijk is om de baan vrij te maken om een prioritair voertuig door te laten
Da's een probleem voor de politiek en ingenieurs.  Ik jaag me niet op als ik vast zit achter een file van voertuigen die geen plaats kunnen maken door talloze betonnen hindernissen, en kan enkel hopen dat één van de bestuurders voor me die z'n auto kapot rijden op een betonnen object om me doorgang te geven een politicus is die zelf dergelijke rommel heeft veroorzaakt.

wooter

  • Gast
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 08:14:29 »
Ik zie overigens niet in hoe dit systeem een technisch  probleem kan zijn.  Met een richtantenne kan je perfect ervoor zorgen dat enkel voertuigen vóór het prioritaire voertuig dit RDS-signaal ontvangen.

Ik heb eerder vragen bij het feit dat men hierop een signaal wil uitzenden dat mensen niet bekend is.  300 meter vind ik een goed bereik (dat is nl. niet zo ver als je als prioritair voertuig doorheen een traag rijdende massa rijdt) maar momenteel zijn enkel de klassieke amerikaanse tonen en de tweetoon bekend als sirenetonen.  Als je iets anders hoort op je radio, zal het niet duidelijk zijn dat het om een reëel prioritair voertuig gaat.  Als men de sirenetonen via het RDS-signaal uitzend, zie ik het al gebeuren dat mensen denken dat het weer reclame is voor een of ander product, en net het prioritaire voertuig niét gaan opmerken :).

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 11:37:01 »
@Wooter : het prioritair rijden van dienst 100 voertuigen zal ik nooit in twijfel trekken, maar uit mijn grootstedelijke ervaring Brussel is dit niet zo voor de talrijke privé ambulancediensten. Zo werd mijn tante voor een pre-operatief routine onderzoek van het ene ziekenhuis naar het andere vervoerd (waar speciale apparatuur voorhanden was) met alle toeters en bellen. Met politiediensten is het nog erger, want als ze rustig achter jou rijden en je komt in een file aan een kruispunt en het is dan van  piuu-piuu-piuu en blauw gezwaai tot 100 meter voorbij het kruispunt dan stel ik mij de vraag over de hoogdringendheid van de opdracht. Dan zwijg ik nog over de waardentransporten, de cowboys van de MIVB, interventiewagens van Fluxys, gas en watermaatschappij, de Lijn, ....en de luidruchtige escorte van het woon-werkverkeer van politiekers (destijds Herman De Croo met militaire politie op de N8 naar Brakel).

Onze Vorst rijdt hier op zijn werkdagen 2 maal voorbij en de geluidshinder beperkt zich tot het gefluit van de escorterende motards.

Je hebt meer dan gelijk op te roepen tegen de groeiende onverschilligheid van de bestuurders ten aanzien van een naderend prioritair voertuig, maar erken dat de sector nog iets regulerender zou moeten optreden.

wooter

  • Gast
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 12:26:33 »
Ik erken dat de sector beter gereguleerd moet worden, maar ik vind niet dat die regulatie moet gebeuren door individuen in hun autootje in het verkeer, als een prioritair voertuig nadert met zwaailicht en sirene.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 15:44:26 »
BBB spreekt over vals-positieven, maar alleszins qua ambulances actief in het 100-systeem kan je dat vals-positief enkel vaststellen na aankomst en onderzoek van de patiënt.  Identiek voor politiepatrouilles die ook pas ter plaatse kunnen achterhalen ofdat de daders nog aanwezig zijn of de vlucht hebben genomen.
Is het op dit moment niet de praktijk dat jullie voor elke 100/112-oproep prioritair rijden? Ik zou het graag willen nalezen op een voormalig forum maar daar hadden ze al onze reacties gewist, dus dat gaat niet. ???
Het lijkt mij logisch dat niet elke oproep van 100/112 prioritair is aangezien degenen die bellen i.h.a. leken zijn.

wooter

  • Gast
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 17:56:37 »
Elke 100/112-oproep die geloofwaardig is, wordt dringend behandeld.  Iemand die klaagt dat ie een griepeke heeft, zal van een kale reis thuiskomen, maar een oproep van iemand die zegt dat de bomma van een trap gevallen is zal behandeld worden als een dringende medische interventie.  Het noodnummer 100 en 112 is namelijk opgezet om burgers een centraal door de overheid geleide organisatie te bieden die tussenkomt bij dringende medische interventies.

Als bij aankomst van de ambulance vervolgens blijkt dat de bomma wel gevallen is, maar ze geen levensbedreigende letsels heeft, kan en zal de ambulancecrew de situatie herevalueren en is het perfect normaal dat de patiënt naar het ziekenhuis wordt vervoerd op een niet-dringende manier.

Als er op de plek waar medische hulpverlening enkel leken zijn, kan je nl. niet op de kennis van deze leken afgaan om te bepalen ofdat een dringende medische interventie noodzakelijk is of niet.  Er zijn nl. talloze levensbedreigende aandoeningen waaraan mensen kunnen lijden die niét zo duidelijk zijn.

Om het voorbeeld van de gevallen bomma te gebruiken: als ze bewusteloos onderaan de trap ligt, is dat omdat ze een toek op hare kop heeft gehad en vijf minuten later zal bijkomen zonder noemenswaardige letsels, of omdat ze haar nek gebroken heeft en bewusteloos is gegaan omdat haar borstspieren niet meer de commando's van de hersenen ontvangen om in te ademen?  Of heeft ze overgegeven en is het overgeefsel in haar luchtpijp gesukkeld?  En als ze wél bij bewustzijn is, hoe kan je dan herkennen ofdat ze wel of niet een nekwervel heeft gebroken die bij een ongelukkige manupilatie een dwarslaesie kan veroorzaken?  En wat als ze geen klachten heeft aan haar nek, ben je dan zeker dat dat gebroken bovenbeen geen probleem mag leveren, of is haar beenslagader door botsplinters doorgesneden en is ze de helft van haar bloed aan het verliezen in haar bovenbeen, en ze dus in een levensgevaarlijke hypovolemische shock aan het gaan is?

Met uitzondering van een paar pathologieën is het huidige systeem overigens afgestapt van scoop-and-run, en zal je dan ook zelden een ambulance vinden die mét patiënt dringend onderweg is.  Met MUG-arts aanwezig is dit overigens de keuze en verantwoordelijkheid van deze arts, dus zou je al kunnen stellen dat 80% van de dringend rijdende ambulances mét patiënt en zónder arts onterecht zijn, maar dat kan je niet herkennen vanachter je stuur, om daarop selectief al dan niet voorrang aan te verlenen...
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 januari 2009 - 17:59:41 door wooter »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 21:06:32 »
Citaat van: wooter
Met een richtantenne kan je perfect ervoor zorgen dat enkel voertuigen vóór het prioritaire voertuig dit RDS-signaal ontvangen.

Maar dat is toch totaal onvoldoende, Wouter. Als het uitzicht aan een kruispunt beperkt is, moeten toch ook de bestuurders op de dwarswegen tijdig weten dat er een prioritair voertuig in aantocht is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 11:57:17 »
Wat met de bluetooth oortjes van GSm bellers, en de MP3 headphones, (of is het gebruik hiervan eigenlijk verboden?) hierop heeft dit signaal geen impact.

Aanvullend wil ik wel kwijt dat ik voorstander ben van uniformiteit, waarmee ik bedoel dat alle sirenes van brandweerwagens identiek zouden moeten klinken, die van ziekenwagens identiek met een ander deuntje en waardentransport ook een specifieke toon zou moeten voeren.  Politie zou ik laten fluiten kwestie hun conditie op pijl te helpen houden. ;D

Uitwijken voor een brandweerconvooi is iets drastischer dan voor een Toyota Yaris of Peugeot 208 van de politie. Over de absolute prioriteit van waardentransport heb ik mijn twijfels en zegje op een andere plaats al gedaan.

wooter

  • Gast
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 13:05:52 »
Waarom moeten verschillende types prioritaire voertuigen een andere sirene krijgen?  De regels voor een prioritair naderende Yaris zijn toch identiek als voor een Volvo of brandweerwagen?

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 13:57:04 »
Waarom moeten verschillende types prioritaire voertuigen een andere sirene krijgen?  De regels voor een prioritair naderende Yaris zijn toch identiek als voor een Volvo of brandweerwagen?

Dat is zeker juist, de wegcode zegt inderdaad "Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen". Bij het "zonodig moet hij stoppen" neem ik aan dat dit moet geinterpreteerd worden met de aanvulling "zonder een hindernis te vormen".  ;)

Wooter, jij bent een man van het terrein. Wat verstaat de wegcode dan juist onder de noemer " de doorgang vrijmaken" ? Mag ik (moet ik,) hierbij eventueel andere verkeersregels overtreden zoals even door het rode licht rijden om mij van kant te zetten, op het fietspad of trottoir kruipen (inderdaad zonder de voetgangers en fietsers hierbij in gevaar te brengen), moet ik desgevallend de garage-inrit van een bewoner, bedrijf,... gebruiken....?

Wel voor een aankomend voertuig van de dienst 100 ben ik geneigd dit allemaal te doen en rij ik spreekwoordelijk desnoods het kanaal in. Voor waardentransporten volg ik de wet ook wel op. Let op hé, ik zet mij van kant maar ik zal dan 4 maal checken of dat op een zeer veilige wijze kan. 

Nogmaals mijn oproep dat men hierover eens een "Kijk-uit" uitzending of desnoods You-tube filmpke maakt waarin visueel duidelijk wordt gemaakt hoe men in een aantal situaties als bestuurder de meest optimale doorgang vrijmaakt.

Weet je Wooter, ik verjaar in April. Stuur mij als kadooke eens een opname vanuit een prioritair voertuig in de Leopold II tunnel te Brussel een werkdag tussen 07.30 en 09.00 uur (Richting Koekelberg- Brussel Centrum. Wat we dan allemaal te zien gaan krijgen ..... gaat dan allicht (zeer onterecht!) in de rubriek humor.

Wie A zegt moet ook aan B denken. Verwittigen via de autoradio, voor mij goed, maar graag ook wat opvoeding inzake de meest praktische opvolging van "Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.

Ik besluit met te erkennen dat je juist zit en dat de regels gelden voor alle prioritaire voertuigen, groot en klein.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Sirene via autoradio
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 16:18:31 »
Citaat van: Rudi
Nogmaals mijn oproep dat men hierover eens een "Kijk-uit" uitzending of desnoods You-tube filmpke maakt waarin visueel duidelijk wordt gemaakt hoe men in een aantal situaties als bestuurder de meest optimale doorgang vrijmaakt.

En net vandaag rond 14.00 uur is er een uitzending geweest op vrt 1 over prioritaire voertuigen en het verlenen van doorgang, Rudi. Het zeer kort volgen in cowboy styl ter begeleiding van een geldtransport was ook niet ontbrekende.

Een link inzake cursus prioritair rijden :

http://www.promove.be/nl/interventiediensten/pages/doorgedreven-cursus-met-snelheidstraining.aspx

 

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be