Auteur Topic: Wie of wat bepaalt opstellingsplaats snelheidscontrole?  (gelezen 1522 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Wie of wat bepaalt opstellingsplaats snelheidscontrole?
« Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 15:22:39 »
Als gevolg van het artikel in De Standaard Online over de aankondigingsborden van de 20 + 20 bijkomende flitsers op snel-en ringwegen mijn vraag wie of wat de opstellingsplaats van de snelheidscontrole bepaalt. Zowel vaste flitsers als mobiele bemande controles. (Dit buiten het feit dat men ten allen tijde en op alle openbare plekken kan en mag controleren).

Voor de snelwegen zou ik denken dat dit de provinciale verkeerseenheden zijn, maar wie geeft hiervoor het bevel. Is dat een overste, het parket, (sorry dat dit voor sommigen lachwekkend overkomt) en behoort dit tot een vast schema .... en wie beslist dit op lokaal vlak (bemande controles). Idem voor de vaste flitsers, wie of wat bepaalt de opstellingsplaats daarvan?

Ik speel even op de veel gebruikte verantwoording : "opgesteld op plaatsen waar veel ongevallen gebeuren". Ik ken de Brusselse Ring tussen Drogenbos en Woluwe nu al een tijdje en heb nog niet veel ongevallen weten gebeuren op de Heizelvlakte waar men bezig is met het planten van vaste flitsers. Er liggen daar tel en meetlussen in het asfalt en het is o.a. ook de plaats waar het snelst op de buitenring wordt gereden. Maar op het stukje Romeinse steenweg - Zellik en andersom is het bijna maandelijks ne keer "goe prijs". Maar daar heb ik nog niet veel flitsers weten staan.

Ok, laat er mij dan van uitgaan dat een deel van deze "lokaties" rechtstreeks uit ongevalscijfers voortvloeien dan is mijn vraag vanwaar die cijfers komen? BIVV?, FOD Mobiliteit?, Vlaamse Overheid?, ......

of is dit een zeer ongepaste vraagstelling?




Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Wie of wat bepaalt opstellingsplaats snelheidscontrole?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 16:47:39 »
Citaat van: Rudi
Ok, laat er mij dan van uitgaan dat een deel van deze "lokaties" rechtstreeks uit ongevalscijfers voortvloeien dan is mijn vraag vanwaar die cijfers komen? BIVV?, FOD Mobiliteit?, Vlaamse Overheid?, ......

of is dit een zeer ongepaste vraagstelling?

In het voorbeeld dat u opwerpt is er overleg tussen de Verkeerskundige dienst in Brussel en de politie (WPR). De onbetrouwbare cijfers worden doorgegeven aan het NIS. En het BIVV bekomt op haar beurt de cijfers uitgaande het NIS.

Op een bepaald kruispunt deed zich één dvko (dodehoek) en twee vkozg voor in 13 jaar. Een kruispunt geregeld door verkeerslichten bestaande uit het driekleuren stelsel. Binnen de gemeentelijke verkeerscommissie werd door de gemeentelijke politiecommissaris destijds gepleit voor een onbemande camera op bewust kruispunt. De drie ongevallen, waarvan één waarin mijn echtgenote met de motor betrokken met een plotseling links afdraaiend voertuig, hadden geen enkel uitstaans met snelheid noch rood licht negatie. 

Er is ook overleg met de parketten waar verschillende verantwoordelijken van verkeerspolitie in zetelen. 




« Laatst bewerkt op: donderdag 08 januari 2009 - 16:53:21 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be