Waarom moeten verschillende types prioritaire voertuigen een andere sirene krijgen? De regels voor een prioritair naderende Yaris zijn toch identiek als voor een Volvo of brandweerwagen?
Dat is zeker juist, de wegcode zegt inderdaad "Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen". Bij het "zonodig moet hij stoppen" neem ik aan dat dit moet geinterpreteerd worden met de aanvulling "zonder een hindernis te vormen".
Wooter, jij bent een man van het terrein. Wat verstaat de wegcode dan juist onder de noemer " de doorgang vrijmaken" ? Mag ik (moet ik,) hierbij eventueel andere verkeersregels overtreden zoals even door het rode licht rijden om mij van kant te zetten, op het fietspad of trottoir kruipen (inderdaad zonder de voetgangers en fietsers hierbij in gevaar te brengen), moet ik desgevallend de garage-inrit van een bewoner, bedrijf,... gebruiken....?
Wel voor een aankomend voertuig van de dienst 100 ben ik geneigd dit allemaal te doen en rij ik spreekwoordelijk desnoods het kanaal in. Voor waardentransporten volg ik de wet ook wel op. Let op hé, ik zet mij van kant maar ik zal dan 4 maal checken of dat op een zeer veilige wijze kan.
Nogmaals mijn oproep dat men hierover eens een "Kijk-uit" uitzending of desnoods You-tube filmpke maakt waarin visueel duidelijk wordt gemaakt hoe men in een aantal situaties als bestuurder de meest optimale doorgang vrijmaakt.
Weet je Wooter, ik verjaar in April. Stuur mij als kadooke eens een opname vanuit een prioritair voertuig in de Leopold II tunnel te Brussel een werkdag tussen 07.30 en 09.00 uur (Richting Koekelberg- Brussel Centrum. Wat we dan allemaal te zien gaan krijgen ..... gaat dan allicht (zeer onterecht!) in de rubriek humor.
Wie A zegt moet ook aan B denken. Verwittigen via de autoradio, voor mij goed, maar graag ook wat opvoeding inzake de meest praktische opvolging van "Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk
de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
Ik besluit met te erkennen dat je juist zit en dat de regels gelden voor alle prioritaire voertuigen, groot en klein.