Ik heb in de wegcode nog niet gelezen dat er steeds met instructies op radio of dagbladen rekening moet gehouden worden.
Uiteraard. Hoe kan je tenslotte er voor zorgen dat iedereen die instructies hoort of leest. Gelukkig zijn wij niet bij wet verplicht om elke dag de krant te lezen of naar de radio te luisteren.
De snelheidslimiet is deze die wordt aangeduid door de regels en de borden. Regel schrijft voor dat je 50 km/uur mag rijden in de bebouwde komt, wanneer met een bord wordt aangegeven dat je slechts 30 km/uur mag dan is dat de snelheidslimiet. Regel schrijft voor dat je op een snelweg 120 km/uur mag rijden, wanneer met een bord wordt aangegeven dat...
enz.
Wanneer een bord aangeeft dat jij 70 km/uur mag rijden dan kan jij in principe niet beboet worden wanneer je 70 km/uur rijdt ook al is er een smog-verlaging afgekondigd via de media.
Probleem hierbij is natuurlijk wel dat het achteraf moeilijk te bewijzen is ofdat een bepaald bord ergens wel of niet stond en dat jij als burger dan maar jouw recht moet zien te halen vraag me niet hoe dit meestal afloopt voor wie zich een proces kan veroorloven, voor de overheid zijn die proceskosten in ieder geval geen probleem.
Wanneer de overheid blijft volharden in haar kortzichtigheid om handmatig de borden om te draaien en zodoende de maximum-snelheid niet wordt aangegeven zoals zij dat wenst zal dit een probleem blijven.
Bovendien is het uiterst vreemd dat de Vlaamse overheid voor het 3de jaar aan verlaging van de maximum-snelheid doet omwille van smog zonder dat zij ook maar een goed onderzoek heeft laten uitvoeren naar het nut van een dergelijke maatregel terwijl buitenlandse onderzoeken hebben aangetoon dat deze maatregel geen nut heeft. Ook is het vreemd dat deze tijdelijke verlaging meerdere keren is ingevoerd terwijl er helemaal geen smog was.