De milieuonvriendelijke auto's worden zwaarder belast: mensen met een goedkope 2de hands auto van pakweg 3.000 - 5.000 euro moeten dus meer belasting neerleggen.
Hoeveel km/jaar doet ge met uw diesel ? (denk ik toch)
Een goedkope 2e hands moet geen turbodiesel zijn, ik denk dat de nog zuinige benzines veel goedkoper zijn, en milieuvriendelijker.
(natuurlijk naargelang afgelegde kms per jaar)
Vergeet niet dat in D een Euro 2-benzine even milieuvriendelijk beoordeeld wordt (
Groen = milieuvriendelijkste plakette in Duitse steden) als een Euro 4 met moderne roetfilter of Euro 5.
Tussen de 2 motormanagement-technieken liggen ca. 15 jaar. (en robuste en goedkope occasies-benzines zijn zeker nog te vinden)
En de rijken werden rijker, en de armen werden armer. Dat zou met 99% zekerheid betekenen dat ik mijn wagen kan verkopen. Als student of beginnend werker kan je niet anders dan beginnen met een goedkope tweedehands (oudere wagen, minder goed voor het milieu). Als ze je dan nog eens afstraffen door zulke maatregelen, boor je ze gewoon de grond in.
Voor oudere benzine-autos die geen dieselroet en veel minder NOx uitstoten is die milieu-evolutie veel minder erg.
Ze moeten de milieuvriendelijke auto´s eerder
belonen en na x-jaren de vuilste meer en meer
belasten (gratis bestaat daar niet

)
(in D doen ze dat al ... 24 jaar...

)
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Historie
Bei der Reform 1985 wurden die Fahrzeuge zunächst in drei Schadstoffgruppen eingeteilt: je schlechter die Abgasqualität, desto höher die Steuer pro angefangene 100 Kubikzentimeter Hubraum.
1997 führte man 6 Schadstoffklassen ein. Daneben gab es Steuerbefreiungen für besonders schadstoffarme Fahrzeuge. Grundlage für die Anhebung der Kraftfahrzeugsteuer seit dem 1. Juli 1997 ist das schadstoffbezogene Kraftfahrzeugsteuergesetz 1997 vom 18. April 1997 (BGBl I S. 805; BStBl 1997 I S. 805). Schadstoffarme Autos sollten im Unterhalt billiger als „Stinker“ werden, damit der Anreiz größer ist, emissionsarme Pkw zu kaufen, so die Überlegung der Regierung. Je nach Abgaswert eines Fahrzeugs sieht der Bundestag eine stufenweise Erhöhung der Steuersätze für die nachfolgenden acht Jahre vor. So waren Autos, die mindestens die Grenzwerte der Abgasnorm D 4 einhalten, bis längstens Ende 2005 bis zu einem gewissen Betrag steuerfrei. Dadurch sollte ein Anreiz geschaffen werden, alte Fahrzeuge durch neue, abgasärmere zu ersetzen, denn die Abgasnorm D 4 ist mit Beginn des Jahres 2005 europaweit verbindlich.
Ergens was er een link waar 25-30% van de ingeschreven auto´s in D al Euro 4 hebben, hoeveel zou dat in Be zijn ?
En natuurlijk (ondanks langere afstanden) heeft D minder aandeel aan diesel-PW als Be omdat de diesel daar ca.15 cent duurder is (accijns). Vijgen na Pasen... 