Auteur Topic: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren  (gelezen 4593 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 09:53:21 »
Citaat van: www.nrc.nl
bron ANP

Den Haag, 9 jan. De schade aan de snelwegen als gevolg van het koude weer is dit jaar groter dan voorgaande jaren. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is het nog niet bekend hoeveel groter, maar „dat het duidelijk meer is dan andere jaren, is helder”.Het wegdek heeft op verscheidene plaatsen vorstschade opgelopen. „Er is elk jaar vorstschade, maar het is nu voor het eerst in twaalf jaar zo lang achter elkaar zo koud”, aldus de zegsman. Hij wijt de problemen gedeeltelijk aan het feit dat de wegen bestaan uit zeer open asfaltbeton (ZOAB), dat zo'n twaalf jaar geleden werd geïntroduceerd in ons land. In ZOAB bevinden zich kleine holle ruimtes.

Vrijdag waren er in totaal achttien stukken snelweg beschadigd door de vorst. Op de A1, A4, A6, A7, A10, A12, A15, A27, A73, de N31, N33, N50 en de N99 deden zich problemen voor door de kou.

Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers met borden langs de weg over de actuele situatie, die op sommige plaatsen kan leiden tot vertragingen en files.

Hoe zou het in België zijn?
Ik weet het antwoord wel, de vorige winter is trouwens nog niet verteerd....
Heeft er iemand al weet van berichten in de Media?

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 16:59:45 »
ik moet daarmee lachen

in plaats van de goedkoopste de weg te laten leggen moeten ze eens de beste de weg laten leggen

als de weg(wan)beheerder aansprakelijk kan gesteld worden voor schade aan voertuigen en ongevallen, dan zou het wel veranderen
dan zou iedereen die een band kapot rijdt in een put de rekening kunnen doorsturen
hun frank zou wel vallen dat het goedkoper is om duurdere wegen aan te leggen

nu zijn de brokken voor degenen die met onaangepaste snelheid door die putten rijd
heeft hij daarbij nog een ongeval ook, dan krijgt hij nog eens een PV voor onaangepast rijgedrag
waarom zou de weg(wan)beheerder ergens van wakker liggen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 17:26:00 »
De N14 in Zandhoven is daar een mooi voorbeeld van, vooral het stuk tussen Zandhoven centrum en Massenhoven.
http://maps.google.be/maps?hl=nl&q=N14+zandhoven&ie=UTF8&split=0&ll=51.206453,4.65065&spn=0.023607,0.054932&t=h&z=14
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #3 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 04:51:06 »
Stukrijden
Stukkerrijden
Stukstrijden
Stukvriezen
Stukkervriezen
Stukstvriezen
Bestaat dat ???
Iets dat stuk is stukker rijden en de winnaar is het stukst. ;D ;D ;D

Nieuw Belgisch werkwoord. ;)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #4 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 10:49:40 »
Er bestaan methodologieën om schade aan wegen te herstellen. Hierbij zal men na inventarisatie van de schade gaan bepalen hoe het beschikbare budget het beste wordt ingezet. Soms kan een kleine herstelling nu van een paar duizend euro er voor zorgen dat de weg weer vele jaren meekan, had men echter gewacht zou een groot stuk van de weg volledig moeten vervangen worden.
Ik heb indertijd nog meegeholpen aan dergelijke studies. Ik vrees echter dat met die studie hetzelfde is gebeurd zoals met de meeste studies, ergens verweg onderaan een schuif of als voetsteun, of om een monitor een beetje hoger te zetten, ... maar grondig gelezen, ik denk het niet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #5 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 11:30:57 »
Tja, fluisterasfalt heeft zijn voor- en nadelen.
Een extra nadeel duikt plots op bij insijpelend water en hard vriezen (uitzetting van ijs in de holtes)

De winters worden de laatste jaren terug strenger, om juist te zijn sinds 2001 al (bron IPCC)
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg12309.html#msg12309

Bij de warme en regenachtige winters en het relatief regelmatig regenweer in het dichtbevolkte (lawaai) Be en NL waren het overwegend voordelen voor fluisterasfalt (nat-veiligheid en tot 50% minder lawaai); maar het kan verkeren...   :-

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeer_Open_Asfaltbeton#Voor-_en_nadelen   1e landstaal  ;)
Voor- en nadelen
Door de vele holtes stroomt het het water dat op het wegdek terecht komt niet zijdelings af, maar sijpelt het eerst in het wegdek en vervolgens naar opzij. Hierdoor wordt watergladheid (aquaplaning) vermeden, en is er veel minder opspattend water ('splash-effect') achter voertuigen.

Een extra voordeel van Zeer Open Asfalt ('fluisterasfalt') is dat het geluidsabsorberend werkt: de vele holtes absorberen het rolgeluid van de banden van de voertuigen. De geluidreductie bij hoge snelheden is ongeveer 4 dB(A)[1][2]. Bij lage snelheid is de reductie echter veel minder, omdat dan het geluid van de motor en versnellingsbak domineert boven het rolgeluid van de banden. Om de geluidseigenschappen nog verder te verbeteren, is een tweelaags ZOAB ontwikkeld. Op stedelijke wegen wordt tweelaags ZOAB niet meer toegepast. Vanaf 2006 wordt tweelaags ZOAB in Nederland in speciale situaties toegepast.

Een ander voordeel van Zeer Open Asfalt is dat het nagenoeg niet vervormt onder de druk van het verkeer. Vandaar dat spoorvorming op wegvakken met ZOAB of fluisterasfalt bijna niet voorkomt.

Een nadeel van Zeer Open Asfalt is dat het contactvlak tussen de band en het wegdek door de vele holtes van het materiaal kleiner is, en dat de granulaten met een bitumenlaagje bedekt zijn, waardoor het wegdek vooral in de eerste weken aanzienlijk minder stroef is dan de automobilist gewend is, hetgeen vooral bij hard en blokkerend remmen tot een langere remweg leidt. Als de automobilist daar niet op verdacht is kan een gevaarlijke situatie ontstaan. Er worden door Rijkswaterstaat in Nederland dan ook waarschuwingsborden geplaatst als het wegdek recent is vervangen. De verminderde aanvangsstroefheid verdwijnt als het bovenste bitumenlaagje is afgesleten.

Op wegen met ZOA/ZOAB is bij ijzel de gladheid moeilijker te bestrijden dan bij dicht asfaltbeton het geval is[3], omdat de pekel in de openingen van het wegdek wegzakt. Door de pompende werking van banden wordt de pekel echter weer naar boven gezogen.Helaas is dit effect alleen maar afdoende bij hogere verkeersintensiteiten. Met name in de nachtelijke uren treedt dit effect dan ook niet op. Ook wanneer de weg of rijstroken als gevolg van onderhoud of ongevallen enige tijd niet wordt bereden ontbreekt dit effect en wordt de weg plaatselijk zeer glad.

Een ander nadeel is dat poreuze asfaltverhardingen relatief gevoelig zijn voor rafeling (het losraken van van verhardingsmateriaal). Met name op vakken met wringend verkeer kan daardoor de levensduur beperkt zijn. Daarom kan ZOAB niet bij verkeerslichten of op kruispunten worden gebruikt.

De holtes van het zeer open asfalt raken na verloop van tijd door vervuiling opgevuld, waardoor de positieve effecten van het open-zijn verloren gaan. Eventueel kunnen de holtes uitgespoten worden[4].

Incidenten
In 2004 vonden in korte tijd meerdere ongelukken plaats op de A12 bij Den Haag. Na onderzoek bleek dit op te treden bij vakken met Zeer Open Asfaltbeton dat veel sneller onvoldoende stroef was geworden dan uit ervaring bekend was. De oorzaak lag in de toepassing van een lage kwaliteit steenslag, die gevoelig bleek voor slijtage. De eisen aan ZOAB voor zwaarbelaste wegen zijn inmiddels aangepast.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


http://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Offenporiger_Asphalt     3e landstaal  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 11 januari 2009 - 11:39:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #6 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 12:07:08 »
Er bestaan methodologieën om schade aan wegen te herstellen. Hierbij zal men na inventarisatie van de schade gaan bepalen hoe het beschikbare budget het beste wordt ingezet. Soms kan een kleine herstelling nu van een paar duizend euro er voor zorgen dat de weg weer vele jaren meekan, had men echter gewacht zou een groot stuk van de weg volledig moeten vervangen worden.
Daar zit heel het probleem. De ingenieurs hebben echt wel de vereiste kwaliteiten om wegen goed te onderhouden maar als de politici te dom zijn om in te zien dat kleine kosten op de korte termijn grotere kosten op de lange termijn kunnen voorkomen dan houdt het op.

Citaat
Ik heb indertijd nog meegeholpen aan dergelijke studies.
???
Gestudeerd als bioloog, zelf de nodige computercurssen gevolgd en veel gelezen en zodoende in het IT-wereldje belandt en ook nog mee geholpen met dit soort studies?

Citaat
Ik vrees echter dat met die studie hetzelfde is gebeurd zoals met de meeste studies, ergens verweg onderaan een schuif of als voetsteun, of om een monitor een beetje hoger te zetten, ... maar grondig gelezen, ik denk het niet.
Tja, het is vaak een deugd voor een politicus om te delegeren. Elke politicus zou de volgende leus in koeienletters boven zijn bed moeten hangen:

Ik ben nergens deskundig in behalve hetgeen ik voor gestudeerd heb.

In Nederland is het de laatste 10 jaar helaas ook steeds meer de mode dat leken minister worden van een bepaald departement in plaats van dat ze iemand nemen die bijvoorbeeld deskundig is.
Een econoom die minister van volksgezondheid wordt, een basisschool-lerares die minister van economische zaken wordt en meer van die ellende.
Vroeger werkte het politieke systeem nog omdat de meest competente mensen lid waren van een politieke partij, tegenwoordig is nog maar 2-3% van de mensen lid van een politieke partij en zijn de meeste top-deskundigen hier niet bij vertegenwoordigd. Misschien een verklaring voor een deel van de politieke problemen? Soms heeft een partij nog de moed om iemand van buiten te werven (Wouter Bos is een mooi voorbeeld), meestal kiezen ze liever een leek uit de eigen gelederen omdat die al lang lid is van de partij en elkaar al kennen.
Idem voor wethouders (of schepenen zoals ze dat hier noemen). Werf daar toch enkel mensen voor aan die verstand hebben over hetgeen ze moeten besturen en dat blijkt uit vooropleiding of bewezen competentie in de private sector.
« Laatst bewerkt op: zondag 11 januari 2009 - 12:09:23 door BBB »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #7 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 15:08:33 »
Er bestaan methodologieën om schade aan wegen te herstellen. Hierbij zal men na inventarisatie van de schade gaan bepalen hoe het beschikbare budget het beste wordt ingezet. Soms kan een kleine herstelling nu van een paar duizend euro er voor zorgen dat de weg weer vele jaren meekan, had men echter gewacht zou een groot stuk van de weg volledig moeten vervangen worden.
Daar zit heel het probleem. De ingenieurs hebben echt wel de vereiste kwaliteiten om wegen goed te onderhouden maar als de politici te dom zijn om in te zien dat kleine kosten op de korte termijn grotere kosten op de lange termijn kunnen voorkomen dan houdt het op.

Citaat
Ik heb indertijd nog meegeholpen aan dergelijke studies.
???
Gestudeerd als bioloog, zelf de nodige computercurssen gevolgd en veel gelezen en zodoende in het IT-wereldje belandt en ook nog mee geholpen met dit soort studies?


Ik heb in mijn hele carrière net geen 4 jaar gewerkt als bioloog. Bij die firma kreeg men echter al snel door dat ik veel kennis had van GIS (geografische informatie systemen). Het is dan ook niet abnormaal dat ik als GIS-deskundige werd ingezet bij deze studies. Ondertussen zit ik terug enige jaartjes in 'zuiver' IT. Soms al eens met de insteek GIS, zoals mijn vorige opdracht, maar nu weer in de financiële wereld. In de huidige crisis wordt IT ook behoorlijk getroffen. Ik zie als maar meer consultants op de 'bank' zitten (dit is zonder een opdracht). De ervaren consultants en de generalisten hebben hier echter veel minder last van. Na mijn vorige opdracht heb ik even op de 'bank' gezeten en ben van daar naar de (niet meer zo krachtige) bank verhuisd.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #8 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 22:19:01 »
De N14 in Zandhoven is daar een mooi voorbeeld van, vooral het stuk tussen Zandhoven centrum en Massenhoven.
http://maps.google.be/maps?hl=nl&q=N14+zandhoven&ie=UTF8&split=0&ll=51.206453,4.65065&spn=0.023607,0.054932&t=h&z=14
Dit weekend even daar gepasseerd... Ik vind het prachtig hoe men
  • de linker rijstrook over een afstand heeft afgesloten
  • vervolgens de spoorvorming op de rechter rijstrook heeft opgelost met black ice...

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #9 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 23:07:36 »
De N14 in Zandhoven is daar een mooi voorbeeld van, vooral het stuk tussen Zandhoven centrum en Massenhoven.
http://maps.google.be/maps?hl=nl&q=N14+zandhoven&ie=UTF8&split=0&ll=51.206453,4.65065&spn=0.023607,0.054932&t=h&z=14
Dit weekend even daar gepasseerd... Ik vind het prachtig hoe men
  • de linker rijstrook over een afstand heeft afgesloten
  • vervolgens de spoorvorming op de rechter rijstrook heeft opgelost met black ice...
Haast niet te geloven hé, en zeker niet als je weet dat die weg de enige verbinding is tussen de E34 Turnhout / A-pen en anderzijds de E313 Hasselt / A-pen, gewoon omdat in Ranst op het knooppunt de wegen nog moeten aangelegd worden (de bruggen zijn er).
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #10 Gepost op: zondag 11 januari 2009 - 23:55:11 »
Merk ook op hoe men daar niet alleen de linkerrijstrook heeft afgesloten, maar ook nog een paar chicanes heeft kunnen inplannen, thv Hooidonk ! Boze tongen beweren dat het rond punt thv Auto Start er pas gekomen is na een ongeluk met een gewezen politie agent. Vroeger was het daar een gewoon kruispunt.

Vandaag heb ik nog even kunnen genieten van de daar in de buurt gelegen weg tussen Pulderbos en Pulle. Een waar plezier om deze bochtige, maar goed aangelegde weg, tegen een 90 km/u te kunnen nemen !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #11 Gepost op: maandag 12 januari 2009 - 00:06:47 »
Er zijn daar nog mooie wegen, zoals de Dennenlaan naar Viersel die men 70 wou maken (met versmallingen) maar waar de gemeenteaad toch beslist heeft dat deze doorgangweg 90 moet blijven.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Meer vorstschade aan wegen dan andere jaren
« Reactie #12 Gepost op: maandag 12 januari 2009 - 00:15:48 »
We hebben hier blijkbaar te maken met een lokale heikneuter, even mijn lijstje van favorieten in de buurt.

- Menkhoeve - Vroegeinde - Cauwenberglei: leuke veldweg met weinig verkeer, spijtig genoeg enkel lokaal verkeer toegelaten
- Dennenlaan is natuurlijk super maar boor mij wat recht
- Voort - Draaiboom: liever met de fiets maar niet slecht om de vering te testen

Zandhoven heeft helaas besloten om een aantal wegen terug te brengen op 70 km/u. Deze wegen zijn inderdaad de laatste jaren volgebouwd, bv. de Goormansstraat tussen Roosten en Pulderbos dorp. Daar hebben enkele boeren een aardig centje verdient door hun maisplekken om te vormen in landbouwgrond. Hetzelfde geld trouwens voor de Molenheide.

Ik ben opgegroeid in die streek en ken ze op mijn duimpje. De dorpspolitiek in dit boerengat ken ik maar al te goed. Er zitten een paar bekwame mensen maar helaas ook een groot aantal idioten die de gemeenteraad bevoken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519