Auteur Topic: max. snelheid en fietsers  (gelezen 10288 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
max. snelheid en fietsers
« Gepost op: maandag 12 januari 2009 - 22:30:23 »
Vandaag had ik een discussie over de max. snelheid die fietsers zouden mogen rijden. Wat ik interpreteer uit de wegcode is dat ze aan dezelfde snelheidsbeperkingen onderworpen zijn dan de andere voertuigen. Ik vind niets specifieks in de wegcode. Een collega beweerde dat in de wegcode stond dat de max. snelheid van fietsers 30 km/u was. Als dit waar zou zijn had ik al veel zware overtredingen met de fiets binnengehaald.

Iemand ideeën ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: max. snelheid en fietsers
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 januari 2009 - 22:46:29 »
Vandaag had ik een discussie over de max. snelheid die fietsers zouden mogen rijden. Wat ik interpreteer uit de wegcode is dat ze aan dezelfde snelheidsbeperkingen onderworpen zijn dan de andere voertuigen. Ik vind niets specifieks in de wegcode. Iemand ideeën ?
Neen, uw interpretatie is ook de mijne.

En ook het fietspad maakt deel uit vd openbare weg, moest het uw collega in die richting willen zoeken.
En snelheidsbeperkingen gelden nu eenmaal voor de openbare weg.

Citaat
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 11: Snelheidsbeperkingen
...
Citaat
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: maandag 12 januari 2009 - 23:42:13 »
Ook mijn interpretatie van de wegcode.
Ik vind het vreemd dat deze jongen met deze stelling komt. Het is dankzij zo'n mentaliteit dat ik mijn enige ongeval heb gehad.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 01:53:22 »
Het probleem is dat het afdwigen van het naleven van een absolute snelheidsbeperking bij een fietser erg moeilijk is, aangezien een fiets niet moet uitgerust zijn met een snelheidsmeter.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 02:01:00 »
Citaat van: 'JC
Een collega beweerde dat in de wegcode stond dat de max. snelheid van fietsers 30 km/u was.

Ik vermoed dat je collega verwart met het feit dat, lang geleden, de maximum toegestane snelheid op een fietspad 40 km/h was. Dit in overeenstemming met de begripsomschrijving van een bromfiets klasse B in art. 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen (wijl die maximum snelheid volgens de wegcode 45 km/h bedraagt - niet op letten, dit is gewoon typisch Belgische folklore).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 10:53:39 »
Citaat van: 'JC
Een collega beweerde dat in de wegcode stond dat de max. snelheid van fietsers 30 km/u was.

Ik vermoed dat je collega verwart met het feit dat, lang geleden, de maximum toegestane snelheid op een fietspad 40 km/h was. Dit in overeenstemming met de begripsomschrijving van een bromfiets klasse B in art. 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen (wijl die maximum snelheid volgens de wegcode 45 km/h bedraagt - niet op letten, dit is gewoon typisch Belgische folklore).
Idd, Jozef hebt ge die tijd ook nog meegemaakt ?  ;)

Korte "anekdote":
Mij hebben de zwaantjes eens "gepakt" toen ik serieus te snel (ca. 80 kmh) met mijn 49 cc-brommer (waren toen "onbeperkt") over een verlaten gescheiden eenrichtingsfietspad reed (fietspad Genk-Hasselt-Genk /Hasseltweg ca 11 km)... ik was gehaast...  ;)
Fietsers waren toen eerder zelden langs dat lang fietspad
(het was wel zeer aangeraden bij kp serieus te vertragen voor de niet-voorranghebbende zijwegen die het fietspad dwarsen, vooral de onoverzichtelijke)

Ze zagen mij vlammen en beide zwaantjes gingen in de rem vanuit de hoofdbaan, oei ... ik koos voor de vlucht... ik dacht genoeg voorsprong te hebben en de binnenwegen te kennen... maar na enkele minuten hadden ze me al te stekken toen ik in een doodlopende straat inreed, en ik gaf het maar beter op en bleef staan... ik kwam er met een verwittiging vanaf omdat ik mijn spijt betuigde..  :P

Als er geen fietspad lag konden die brommertjes met het gewone verkeer op de rijbaan meerijden... zo onveilig was dat niet (toch niet op de rijbaan)
Op 2 jaar had ik 2 lichte ongevallen... 2 maal op het fietspad door afdraaiende auto´s afgesneden die plots wilden parkeren ... 2 x licht gevallen (schuingelegd) bij het remmen (trommelremmen :() en uitwijken naar de berm ... en ik reed toch tweemaal niet te hard zeker ...
Tja wat wilt ge als ge vanuit de hoofdbaan op het fietspad ingehaald wordt en plots gesneden wordt  :-X  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 januari 2009 - 11:05:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 14:49:08 »
Het probleem is dat het afdwigen van het naleven van een absolute snelheidsbeperking bij een fietser erg moeilijk is, aangezien een fiets niet moet uitgerust zijn met een snelheidsmeter.
Ik kan perfect inschatten hoe hard ik ongeveer fiets zolang mijn snelheid onder de 40 km/uur is (veel harder lukt mij ook niet :-[) maar bewijs het maar eens. ;D
Het zal vast 1 reden zijn maar is het de enige reden?
Is er enige noodzaak om die snelheid te limiteren voor die <5% die sneller kan fietsen? Misschien voor het bergaf fietsen?
Is het een gevaar voor de andere fietsers op het fietspad of de weg wanneer een fietser 50 km/uur fietst en een anticiperende rijstijl heeft?
Het enige probleem wat ik zie is een deel van de wielrenners, die gasten die geen oog meer hebben voor de rest van het verkeer doordat ze gefixeerd zijn op snelheid danwel het aanklkampen aan de rest van de groep.
Wat ik een groot verschil vind tussen de fietser en de bromfietser: de bromfietser zit passief op zijn gat terwijl de fietser dankzij de beweging veel alerter is. Bovendien heb je al een deftige gezondheid nodig om zo hard te kunnen fietsen terwijl elk wrakkig mens zo hard kan op een bromfiets. Ik schat het risico voor bromfietsers die harder rijden ook om die reden hoger in en dan laat ik de populatie (jonge gastjes die denken dat ze stoer zijn wanneer ze zo'n voertuig bezitten) buiten beschouwing.

Citaat
Als er geen fietspad lag konden die brommertjes met het gewone verkeer op de rijbaan meerijden...
De dag dat alle 2-takt bromfietsen verboden zijn trek ik een fles champagne open. Man, wat stinkt dat wanneer die gastjes langskomen tijdens het wandelen/fietsen, zelfs wanneer ik mijn adem voor 10 seconden inhoud en mijn hand voor mijn neus en mond houd ruik ik het die 10 seconden later nog.
Stank gaat niet voor 100% gepaard met schadelijkheid maar het is toch wel een maat voor dosis en aangezien die bromfietsen op dezelfde brandstof rijden als een deel van de auto's is die veel grotere stank volgens mij dan wel een indicator voor hoeveel troep ze uitstoten.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 januari 2009 - 17:33:34 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 15:13:02 »
Citaat van: BBB
Is er enige noodzaak om die snelheid te limiteren voor die <5% die sneller kan fietsen.
...
Bovendien heb je al een deftige gezondheid nodig om zo hard te kunnen fietsen

Ik denk dat je een aantal snelheidsbeperkingen over het hoofd ziet die vrijwel elke fietser gemakkelijk kan overschrijden:

Citaat
AR 22bis: Verkeer in de woonerven en in de erven

Binnen de woonerven en de erven:
[...]
is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
[...]

Citaat
AR 22sexies: Verkeer in de voetgangerszones
[...]
22sexies2
[...]
De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.

In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.

Citaat
AR 40.6.  Bij het voorbijrijden van een hindernis waar de voetgangers omheen moeten gaan op de rijbaan, moeten de bestuurders langs die hindernis een vrije ruimte laten van ten minste één meter. Kan dit voorschrift niet nageleefd worden en loopt een voetganger ter hoogte van de hindernis, dan mag de bestuurder die hindernis niet sneller dan stapvoets voorbijrijden.

AR 40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 15:59:30 »
Ik kan perfect inschatten hoe hard ik ongeveer fiets zolang mijn snelheid onder de 40 km/uur is (veel harder lukt mij ook niet :-[) maar bewijs het maar eens. ;D
Het zal vast 1 reden zijn maar is het de enige reden?

Op een vroeger forum werd een fietser geverbaliseerd of tenminste gestopt ? omdat hij waagde rechts -op het fietspad- een politiewagen parallel op de rijbaan vlot voorbij te rijden... de snelheid was daar 30 kmh max... de politiewagen reed vermoedelijk met een geijkte teller, maar dat hoeft wslk nog niet eens.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 januari 2009 - 16:19:17 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 16:16:13 »
Bij surfen naar een vroeger forum, betreffende topic gevonden waar eventueel dat 40 kmh-idee vandaan komt.

Citaat
De snelheid van fietsen is in principe beperkt tot 40 km/u.  Daarnaast gelden ook de algemene snelheidsbeperkingen, dus in een zone 30 mag een fietser ook maar 30 km/u.

Citaat
11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :

3° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;

http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,8821.0.html 2e post.

Dit betreft natuurlijk bepaalde traktors/heftrucks e.d.
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,8821.msg129183.html#msg129183
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 17:45:34 »
Ik denk dat je een aantal snelheidsbeperkingen over het hoofd ziet die vrijwel elke fietser gemakkelijk kan overschrijden:
Niet zozeer over het hoofd gezien. Wat ik bedoelde is: Is er enige noodzaak om die snelheid verder te limiteren voor die <5% die sneller kan fietsen.
Ik veronderstelde dat het duidelijk zou zijn dat ik dit bedoelde.
Niet dat ik me altijd aan die limieten houd, wel zal ik mijn rijgedrag dan aanpassen.

Citaat
Bij surfen naar een vroeger forum, betreffende topic gevonden waar eventueel dat 40 kmh-idee vandaan komt.
Vreemde redenering als je het mij vraagt om daar een artikel in te zien wat over fietsers gaat. ???
Het is niet omdat de wetgever niets specifiek heeft gedefinieerd over fietsers dat daarom artikelen die voor motorvoertuigen zijn geschreven betrekking hebben op fietsers, toch?

Heb je dit al gezien?
Citaat
Nieuws: We gaan het nieuwe jaar in met een mooie mijlpaal:
Wegcode.be heeft sedert het begin van de telling 5 miljoen bezoekers gehad.
We danken iedereen voor het blijvend vertrouwen in ons en we kijken uit naar de volgende 5 miljoen bezoekers
Man, wat worden wij nu misbruikt door die website, of wat er nog van over is.
Eerst krijgen ze een hoop extra bezoekers dankzij het forum, dan sluiten ze het forum, wissen ze onze berichten en is de site amper nog wat waard en gaan ze pronken met de bezoekers die het forum in het verleden heeft gehad. :o ??? ::)
Zouden mensen echt zo naïef zijn om hier in te trappen?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 januari 2009 - 18:02:07 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 17:48:09 »
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,8821.msg129183.html#msg129183
Citaat van: Wegcode - Rik D'huyvetters - beheerder
binnen de bebouwde kom mag de fiets op de baan of op de gelijkgrondse berm

:'( :'( :'(

Weeral zo een slordig antwoord van een beheerder van Wegcode. 

Het moet uiteraard de rijbaan zijn in plaats van de baan.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 19:40:38 »
Eerst krijgen ze een hoop extra bezoekers dankzij het forum, dan sluiten ze het forum, wissen ze onze berichten en is de site amper nog wat waard en gaan ze pronken met de bezoekers die het forum in het verleden heeft gehad. :o ??? ::)
Zouden mensen echt zo naïef zijn om hier in te trappen?

Uiteraard. Hoeveel van die nieuwe bezoekers zullen van de voorgeschiedenis afweten?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 22:47:41 »
Wat ik een groot verschil vind tussen de fietser en de bromfietser: de bromfietser zit passief op zijn gat terwijl de fietser dankzij de beweging veel alerter is.

Doordat hij passief op zijn gat zit zou hij beter kunnen uitkijken. Veel fietsers gaan bijzonder veel aandacht geven aan hun voorwiel, vooral als ze windop aan het fietsen zijn !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 13 januari 2009 - 23:42:11 »
de bromfietser zit passief op zijn gat terwijl de fietser dankzij de beweging veel alerter is.
niet overdrijven hé

de fietser aan hoge snelheid zit meestal met zijn neus op zijn voorwiel, en ziet maar een paar meter voor hem uit

snelle liggers onder ons die kijken wel steeds vooruit (beter positie van het hoofd)
better a bad day at sea
than a good day at the office