Auteur Topic: Forumleden  (gelezen 28786 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumleden
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006 - 00:22:50 »
Citaat van: JC

Ik gebruik zelf de Linux distro Ubuntu.


Ik heb ze zopas ook geïnstalleerd. Maar daar begint het al: ik kan geen grotere schermresolutie kiezen dan 1024 x 768, terwijl ik normaal op 1280 x 1024 werk. Ik heb al een mode 1280 x 1024 toegevoegd voor alle mogelijke kleurenkwaliteiten in xorg.conf, maar dat helpt geen knijt. HELP !!! Iemand een idee? De grafische kaart is een nVidia GeForce 4.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006 - 06:03:46 »
Dat is wel zonde maar nu minder een probleem aan het worden nu je ook Windows kan installeren, veronderstellende dat je een voldoende grote harde schijf hebt of misschien wel 2 harde schijven. Dan gebruik je normaal de Apple-softwaren en in geval van nood Windows.

Voor de liefhebbers: je kan ook op een gewone PC de MacOSX voor iNTEL-macs draaien :)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006 - 06:09:45 »
Ik heb ze zopas ook geïnstalleerd. Maar daar begint het al: ik kan geen grotere schermresolutie kiezen dan 1024 x 768, terwijl ik normaal op 1280 x 1024 werk. Ik heb al een mode 1280 x 1024 toegevoegd voor alle mogelijke kleurenkwaliteiten in xorg.conf, maar dat helpt geen knijt. HELP !!! Iemand een idee? De grafische kaart is een nVidia GeForce 4.

Zet hier anders eens de X-logfile die je kan vinden in /var/log (meestal Xorg.0.log)
Die toont onder meer welke resoluties herkend worden als compatibele resoluties.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006 - 08:54:42 »
Dat is inderdaad een oud zeer met Ubuntu. Op de Dell laptops moet je dit ook even aanpassen. Zoek even op de forums van Ubuntu, normaal gezien vind je daar wel wat je moet hebben, daar staan prima howto's. Voor de intel chipsets had ik je kunnen helpen. Volgens mij heeft het probleem zijn wortels in Debian, waar Ubuntu op gebaseerd is. Debian is vrij lastig om te installeren.

Wat mij opvalt is de snelheid van Linux. Ik heb thuis nog een dual-boot machine staan WinXP, Ubuntu. Wanneer ik onder Ubuntu werk is die machine heel crisp, onder WinXp is het niet te doen. Zelfs als je onder Ubuntu nog een Oracle-server hebt draaien en nog wat ander testmateriaal valt het goed mee.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #19 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 01:45:29 »
Ik gebruik full-time Linux thuis. Op het werk ben ik helaas verplicht van blijven Windows te gebruiken.
Elke dag geniet ik er van van thuis te komen op een niet crashend systeem, dat gewoon stabiel draait, en nooit problemen oplevert.

Om mijn stabiliteit maar aan te tonen :

os2lover@scully:~$ uptime
 01:35:48 up 223 days,  1:43,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

En dat klopt: toen is er hier een stroompanne in heel de gemeente geweest.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #20 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:06:23 »

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #21 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:24:05 »
Uhu, hoeveel Windows-systemen die dagelijks gebruikt worden, ken jij dan die 223 dagen uptime hebben met een load van 0.00 ? (dus zo goed als geen belasting op het systeem)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #22 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:31:31 »

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #23 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:34:09 »
Dagelijks m'n systeem booten, daar begin ik nie aan, 30 seconden per dag puur tijdverlies, nee mercie :)
Gebruiksvriendelijkheid is relatief. Pak een volslagen leek die nog nooit een computer gezien heeft, en je leert hem met Linux werken: hij zal het even moeilijk hebben om daarna naar Windows te gaan, als jij het moeilijk hebt met over te gaan naar Linux :)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #24 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:37:37 »

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #25 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:40:07 »
Monopolies zijn er om doorbroken te worden.
Belgacom was ook een monopolie :)
Proximus was ook een monopolie (nie lang maar toch :p)
etc.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #26 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:44:35 »
Voor alle duidelijkheid: ik ben helemaal niet anti-Windows hé, voor sommige toepassingen is Windows ook bij mij de beste keuze.
Alleen vind ik het nogal straf dat je Windows qua stabiliteit gaat vergelijken met Linux: het kan er niet eens aan tippen.

Zelf serverbeheerder geweest zijnde van een Windows 2003 webserver, en een paar Linux webservers kan ik u ook met zekerheid vertellen, dat de stabiliteit op het serverplatform ook niet kan tippen aan die van Linux.

Ik vind dat je een Linux-distro van vandaag ook niet meer kan vergelijken met een Linux-distro van pakweg 5 jaar geleden: er zijn HEEL wat verbeteringen gebracht aan het gebruiksgemak, en de gebruikersinterface. Ook zijn er heel wat toepassingen bij gekomen, die voordien enkel op een Windows-platform bestonden.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #27 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:47:59 »

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #28 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:52:04 »
Je kan trouwens niet over een monopolie spreken. Een monopolie is dat er maar één producent zou zijn, en dat de mensen dus geen andere keuze hebben.
Je kan Linux dus gewoon een minderheid noemen :)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Forumleden
« Reactie #29 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 22:06:35 »
Windows stabiel?
Ik lig van mijn stoel van het lachen.  :D
Vanmiddag toen ik mijn computer opstartte blokkeerde de computer op dat blauwe startscherm van Windows. Het scherm was leeg, er stond niets op, ik heb een minuut gewacht en de computer was duidelijk niet meer aan het werken, ik hoorde ook geen geratel van de harde schijf ofzo. Ik heb hem opnieuw opgestart en toen draaide hij wel weer. Niet echt stabiel dus.
Zo heb ik meer gekke dingen meegemaakt:
- taskbar (taakbalk) die niet meer op autohide kan totdat ik opnieuw opstart en dat terwijl niets oranje was.
- Foutmelding waardoor hij Windows afsloot om schade te voorkomen (3 of 4 keer), bij het opnieuw starten gaf die de foutmelding dat hij niet volgens procedure was afgesloten en voor de rest geen melding gekregen dat er iets mis was.
- af- en toe de foutmelding dat het virtueel geheugen vol zit, zelfs als ik geen spel heb gespeeld. Geen idee wat dat is maar mijn grafische kaart (Raedon 9600 serie) die beter is dan dat mijn computer nodig heeft voor de basisfuncties.
- Dll-file bug bij het opstarten. Iets wat door antispywareprogramma of antivirusprogramma terecht en nodig gewist is maar wel nog naar verwezen wordt. Ok, dit valt niet onder instabiliteit maar is toch niet echt handig. Ze zouden je kunnen vragen in zo'n geval ofdat je die melding wilt deactiveren.
- Bij 3d-ultra pinball thrillride (of zoiets, is een flipperspel) kreeg ik steeds een foutmelding bij het afsluiten van het programma terwijl het in principe goed werkte.
- Bij datzelfde spel had ik zeer willekeurig dat bij een deel van het scherm (de mini-achtbaan linksboven) soms het plaatje niet werd afgedrukt terwijl de bal wel liep zoals die moest lopen. Dit was dus enkel het probleem van het afdrukken van het plaatje.
- Bij tombraider 3 had ik dat de computer 1 op 3 keer het geluid normaal afspeelde en 2 op 3 keer het geluid in een lus kwam met een stuk of 5 tonen die steeds herhaald werden.

Windows werkt dan toch nog niet ideaal als je het mij vraagt maar ik ben dan ook maar een leek.
Ik begrijp dat een deel van de problemen ontstaan doordat softwarebedrijven hun programma niet goed genoeg kunnen integreren in Windows omdat ze de soursecode van Windows niet kennen. Laten we dan maar hopen dat op een dag de volledige sourcecode van het besturingssysteem verplicht is. Dat mogen ze van mij wettelijk verplichten.