Auteur Topic: Forumleden  (gelezen 28783 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Forumleden
« Reactie #30 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 22:23:17 »
Aangezien hier zo veel informatici zitten:

Hebben jullie al iets gezien van de nieuwe Windows-versie. Ik ga hem niet kunnen draaien omdat mijn computer te oud is (na nog geen 4 jaar  :( ???)
Is die al uit op de markt? Ik ben benieuwd wat de verbeteringen zijn qua stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Kan iemand mij overigens uitleggen hoe ik bepaalde startup programma's blokkeer? Ik kom daar maar niet achter. Hij laadt wat programma's waarvan ik niet wil dat de computer dat doet. Dat vertraagt het opstarten van mijn PC naar zo'n 1,5 minuut, schat ik.

Wat voor hardware hebben jullie?
Mijn computer:
- 2,4 gHz
- 512 kB Cache
- 512 MB RAM (wel ouderwets ram, 2 van 256. Wat inferieure verbinding geloof ik. Daar kwam ik acjter toen ik updatete.
- grafische kaart: 9600 Raedon (XT geloof ik). Ook hiervoor geldt dat mijn verbinding veroudert is. Met "Need for speed: most wanted" kan ik de middelste instellingen aan maar af en toe hapert hij. Aangezien mijn processor en grafische kaart voldoende zijn voor die instellingen (ik kan in principe zelfs de hoogste instellingen aan maar dan loopt ie zo onsoepel dat het niet meer speelbaar is), vermoed ik dat die haperingen komen door de inferieure verbinding tussen de grafische kaart en mijn moederbord. Die zijn na 4 jaar ook sterk veroudert blijkbaar.
- 19 inch CTR-scherm (zo'n bolle dus die veel ruimte in beslag neemt). Er zit helaas een krasje op maar die zie ik alleen maar tegen een witte achtergrond. Het schijnt dat je ze bij groep T voor €10 kon kopen dit jaar. Ik heb er heel wat meer voor betaald  >:(
- Logitech speakers met subwoofer model: X-230. Goede speakers voor de prijs.

Al met al denk ik dat mijn computer inmiddels vrij sterk is verouderd. Mijn processorsnelheid is nog in orde (tegenwoordig 3 - 3,5 gHz geloof ik) wat me niet verbaast omdat ik 4 jaar geleden al wist dat ze dicht tegen de limiet aan zaten met een computer die maar 1 CPU bevat.
Ik zal ws na mijn afstuderen wel een nieuwe computer kopen.  ;)
Hopelijk gaan ze tegen die tijd een wat langere houdbaarheidsdatum hebben.
Ze zouden de computer vooral zo moeten maken dat je niet steeds een nieuw moederbord moet kopen maar door middel van tussenstukken het steeds kan upgraden en uitbreiden denk ik, toch in ieder geval voor een jaar of 10.


Wat voor computer hebben jullie?
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juli 2006 - 02:33:17 door BBB »

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #31 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 22:57:30 »
Aangezien hier zo veel informatici zitten:

Hebben jullie al iets gezien van de nieuwe Windows-versie. Ik ga hem niet kunnen draaien omdat mijn computer te oud is (na nog geen 4 jaar  :( ???)

Ja helaas wel. 'k Heb 'm net verwijderd op 5 computers van vrienden, die de laatste (publieke) beta gekregen hadden bij hun PC Magazine Belgium.
Het is een werkelijke ramp: crashes à volonté, je start de pc op, en naarmate je hem begint te gebruiken wordt hij gewoon alsmaar trager, ook als je low-resource toepassingen gebruikt (irc, msn, Word). In één geval heb ik gewoon de PC eens opgezet, en niks opgestart. 2 uur later gewoon es op de PC gezeten en een paar programma's opgestart, en hij was niet vooruit te branden
Maar bon, daarvoor is het nog een beta-versie natuurlijk, daar kan je zo'n fouten in verwachten.

Is die al uit op de markt?

Nee, zou pas in 2007 uitkomen.

Ik ben benieuwd wat de verbeteringen zijn qua stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid.

Zie http://www.pcmag.com/slideshow/0,1206,l=&s=26945&a=167795,00.asp

Kan iemand mij overigens uitleggen hoe ik bepaalde startup programma's blokkeer? Ik kom daar maar niet achter. Hij laadt wat programma's waarvan ik niet wil dat de computer dat doet. Dat vertraagt het opstarten van mijn PC naar zo'n 1,5 minuut, schat ik.

Ga naar Start -> Uitvoeren (Start -> Run in Engelse Windows) en tik in "msconfig"
Ga in dit programma naar het laatste tabblad (Opstart in Nederlands Windows, Startup in Engelse Windows)
Hier vind je alle toepassingen die opstarten met Windows. Wil je een bepaald programma uitschakelen, haal dan gewoon het vinkje ervoor weg.

Wat voor hardware hebben jullie?
Mijn computer:
- 2,4 gHz
- 512 kB Cache
- 512 MB RAM (wel ouderwets ram, 2 van 256. Wat inferieure verbinding geloof ik. Daar kwam ik acjter toen ik updatete.
- grafische kaart: 9600 Raedon (XT geloof ik). Ook hiervoor geldt dat mijn verbinding veroudert is. Met "Need for speed: most wanted" kan ik de middelste instellingen aan maar af en toe hapert hij. Aangezien mijn processor en grafische kaart voldoende zijn voor die instellingen (ik kan in principe zelfs de hoogste instellingen aan maar dan loopt ie zo onsoepel dat het niet meer speelbaar is), vermoed ik dat die haperingen komen door de inferieure verbinding tussen de grafische kaart en mijn moederbord. Die zijn na 4 jaar ook sterk veroudert blijkbaar.
- 19 inch CTR-scherm (zo'n bolle dus die veel ruimte in beslag neemt). Er zit helaas een krasje op maar die zie ik alleen maar tegen een witte achtergrond. Het schijnt dat je ze bij groep T voor €10 kon kopen dit jaar. Ik heb er heel wat meer voor betaald  >:(
- Logitech speakers met subwoofer model: X-230. Goede speakers voor de prijs.

Ik heb zelf twee PC's:

1) Mijn Linux-bak

HP Pavillon t340.be
AMD Athlon XP 2800+
512 MB RAM
80 GB harddisk ('k heb ook nog een 80 GB USB-drive eraan hangen)
Grafische kaart: ATI Radeon 9200
- 19 inch TFT scherm (komt qua schermoppervlak overeen met 21-inch CRT) van het merk Proview
- speakers van Labtec

2) Mijn Windows-bak

Wit produkt Pentium II-300
256 MB RAM
2x 40 GB harddisk
Grafische kaart Matrox Millenium G200
14 inch CRT scherm

Al bij al, voor wat ik ermee doe meer dan voldoende.

Al met al denk ik dat mijn computer inmiddels vrij sterk is veroudert. Mijn processorsnelheid is nog in orde (tegenwoordig 3 - 3,5 gHz geloof ik) wat me niet verbaast omdat ik 4 jaar geleden al wist dat ze dicht tegen de limiet aan zaten met een computer die maar 1 CPU bevat.

De snelste Intel-processoren halen nu een snelheid van 3400 Mhz
De snelste AMD-processoren zitten ondanks de typeaanduiding (5000+) ongeveer aan dezelfde snelheid.

Alleen hebben ze het nu heel wat ingewikkelder gemaakt :

Je hebt namelijk Single-Core en Dual-Core processoren -> normaal maakt een processor per cyclus één instructie. Met zo'n dual-core doen ze twee instructies per cyclus, waardoor het eigenlijk lijkt of je een dual-processor bak hebt.
Je hebt tegenwoordig ook meer en meer 64-bits processoren. Doordat deze een ruimer adresseringsbereik hebben kunnen ze complexere instructies aan, en draaien ze in principe ook sneller dan de 32-bits processoren. Alleen moet je dan wel een besturingssysteem gebruiken dat 64-bits aan kan (Windows XP, Linux, ... hebben wel al een 64-bits versie dus da's geen probleem), maar ook applicaties die speciaal hiervoor geschreven zijn, om er optimaal gebruik van te maken. Ook zijn er een aantal applicaties die niet willen werken onder de 64-bits besturingssystemen, waardoor je terug dient te schakelen naar de 32-bitsversie, maar dan ligt je snelheidswinst er ook.

Ik zal ws na mijn afstuderen wel een nieuwe computer kopen.  ;)

Dat lijkt me verstandig :)

Hopelijk gaan ze tegen die tijd een wat langere houdbaarheidsdatum hebben.

Dat lijkt me twijfelachtig :)

Ze zouden de computer vooral zo moeten maken dat je niet steeds een nieuw moederbord moet kopen maar door middel van tussenstukken het steeds kan upgraden en uitbreiden denk ik, toch in ieder geval voor een jaar of 10.

In sommige gevallen doen ze dat, maar ja.. soms houdt de evolutie ook in, dat er nieuwe hardware ondersteund dient te worden, of nieuwe typen geheugen, en dan zit je al praktisch automatisch aan een nieuwe processorvoet (dus ook nieuw moederbord)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #32 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 01:08:06 »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Forumleden
« Reactie #33 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 02:55:41 »
Citaat
Ik denk dat het nog eens tegen jou gezegd heb, maar bij jou zit het probleem écht wel tussen het klavier, en de stoel.
Ik sluit niet uit dat ik wel eens wat verkeerds doe met mijn computer maar er zijn toch dingen die daardoor niet zouden mogen gebeuren. Die 2 spellen waarbij er dat probleem was, die had ik gedownload. Bij tombraider was dat probleem er vanaf het begin (is er nog de vraag ofdat het probleem door Windows komt of door de software), dat flipperspel heeft maandenlang goed gedraaid en toen ontstond ineens dat probleem dus dat lijkt niet aan de software te liggen als het maandenlang goed heeft gewerkt. Ik speel het overigens nog steeds graag, wel al lang niet meer gedaan.

Hoe verklaar jij dat ik ineens dat enge blauwe scherm met witte lettertjes krijg waarop staat dat Windows wordt afgesloten om schade te voorkomen?
Hoe verklaar jij dat mijn computer ineens niet wilt starten terwijl er normaal geen probleem is?
Hoe verklaar jij dat de taskbar ineens blijft staan?
Hoe verklaar jij dat soms het virtueel geheugen vol zit terwijl ik geen ingewikkeld spel heb gespeeld?
Kunnen deze problemen veroorzaakt worden door verkeerd gebruik? Ik ben een leek maar ik zie niet in hoe ik dat zou kunnen veroorzaken? Dit zijn toch rare zaken.
Het is niet vaak dat ik deze problemen heb maar zo af- en toe komen ze wel voor.

Ik heb een virusscanner (AVG, wordt dagelijks geupdated) en een antispywareprogramma (spywaredoctor). Ik heb geen virus. Ik heb in het verleden een trojaans paard op mijn computer gehad maar dat is nu toch echt wel verdwenen.

Citaat
Ik vind het mooi dat ze hun broncode beveiligd houden.
Het probleem is voor mij dat Windows een besturingssysteem is en dat het daarom noodzakelijk is dat alle programma's daar goed op geïntegreerd kunnen worden. Voor zover ik het als leek begrijp is dat nu een probleem door die sourcecode.
Ik ben dan ook blij dat Neelie Kroes namens de Europese commissie Microsoft verplicht om delen van de sourcecode vrij te geven.


Citaat
Maar stel, jij als arts geloof ik he? Jij vindt een remedie uit tegen aids, gewoon een drankje dat na 5min de ziekte dood, dus jij zou ook direct aan iedereen gaan uitleggen hoe je het gedaan hebt, hoe ze zelf dat wondermiddeltje maken, zonder je recept zelf te verkopen? Mooi gebaar van je, maar helaas, je zou het niet doen als het zo ver komt.

Tja, als dat zou kunnen :D
Helaas is dat het terrein van de farmacologen maar goed, stel dat ik zo iets zou uitvinden; het zal je verbazen maar ik zou niet uit zijn op financieel gewin omdat dat tegen mijn principes is. Ik zou een patent aanvragen, proberen een contract af te sluiten met fabricanten dat hun verplicht het medicijn in arme landen tegen de kostprijs te verkopen (in dit geval dus de prijs die het kost om die extra hoeveelheid te produceren) en de industrie wel vet laten betalen maar dan vervolgens dat geld volledig gebruiken om de ziekten in Afrika te bestrijden.
Het alternatief is dat ik de uitvinding zou publiceren in verschillende vakbladen en kranten en dat iedereen het dan na zou maken. Welke van de 2 opties ik zou kiezen dat hangt af van mijn inschatting waar de maatschappij het meeste baat bij heeft. Ik zou er niet zelf rijk van willen worden.

Geloof het of niet maar dat zou ik doen voor zover dat mogelijk is. Helaas zal ik waarschijnlijk niet het genoegen hebben om zo'n uitvinding te mogen doen.



Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #34 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 08:58:40 »
Rafael, probeer eens Ubuntu, ze zal zien dat installeert even makkelijk als windows. Het probleem dat Jozef heeft is een typisch probleem in Ubuntu met bepaalde grafische kaarten. In windows treed dat ook op, kwestie van de juiste drivers en instellingen. Even surfen op het internet en klaar.

De gebruikersinterface van Linux is zeer gebruiksvriendeling als je X-window draait als grafische schil. Software-installatie onder Ubuntu is zeer gemakkelijk, aanvinken wat je wil in een daarvoor ontwikkelde applicatie en de boel wordt gedownload en geïnstalleerd. Je hoeft zelfs niet te rebooten na installatie. De stabiliteit is fenomenaal, alsook de snelheid van een dergelijk systeem. Met name SUSE is de laatste tijd enorm aan het investeren in de interface en die gaan nu erg ver.

Windows XP op mijn Pentium 4 van 2,6 GHz met 1 Gb RAM is dikwijls trager dan mijn Pentium III van 1 Ghz met 512 Mb RAM. Windows is eigenlijk een collectie patches met zeer veel problemen. Een van de gekendste zijn memory-leaks. Hoe langer je pc up is hoe meer je hier last van zal krijgen. Windows kan inderdaad snel strarten, maar vanaf je één en ander installeert kan dat wel eens tegenvallen. Een cleane install lukt nog wel. Ik heb echter altijd een Oracle server draaien, webserver, ... om één en ander te kunnen testen. Dan duurt het opstarten van windows al enkele minuten.

Momenteel komt een standaard distro met veel software en is te vergelijken met een pc die je koopt met WinXP geïnstalleerd met nog wat brol. OpenOffice is een prima alternatief voor MS-Office en komt met de meeste distro's al mee. Meestal is er een perfect (f)Outlook alternatief meegeleverd, een aantal apps om website te bouwen (HTML, ...). Op eenvoudige wijze kan je prima ontwikkelingstools installeren (Eclipse), of DBMS (MySQL, PostGreSQL, ...).

Als je toch eens een Windows app wil draaien is er altijd nog Wine.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #35 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 11:10:46 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #36 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 13:46:52 »
Uit wat ik hier lees lijkt het me vnl. de eye-candy te zijn die Rafael belangrijk vindt. Hij zegt dan ook dan Vista er mooi uitziet. Ik zou je aanraden om echt eens in Linux te duiken. Niet zomaar even installeren en omdat je de vertrouwde windows zaken niet terugvindt maar afhaken.
Op grafisch gebied staat SUSE trouwens nu even ver als VISTA zoniet verder.

Ik had Vista kunnen steunen ware het niet dat het belangrijkste eruit gesloopt werd, nl. WinFS. Dit was een belangrijke vernieuwing die wel niet onmiddellijk te zien is. Het betrof een volledig nieuw filesysteem (zoals nu FAT, FAT32, NTFS, ...). Dit had vernieuwend kunnen zijn en nieuwe standaarden kunnen zetten naar security. Microsucks heeft er maanden over zitten schrijven in de pers, en dan verwijderd omdat ze het niet zouden afkrijgen.

Ik kan OS2lover gelijk geven wat betreft newbee's of mensen die niet echt computer minded zijn. Deze werken onmiddellijk met mijn Kubuntu. Toen ik terugkwam van China had ik mijn foto's op mijn laptop gezet. De vrouw van een vriend kan onmiddellijk met de photoviewer om en vond zelfs de weg in het filesysteem van linux. Ze had niet gemerkt dat ze met linux aan het werken was.


Mijn hardware (meestal dual-boots):

- Sony Vaio laptop PIV 2,6 Ghz, 1Gb RAM, 40 Gb HD, 250 Gb USB-HD
   * WinXP
   * Kubuntu (Breezy badger)
- zelfbouw PIII 1,0 Ghz, 512 Mb RAM, 60 Gb HD
   * WinXP
   * Kubuntu
- compaq armada P233MMX, 128 Mb, 8 Gb HD
   * Ubuntu

Nog nen hoop kasten moederborden en andere brol, die nu en dan op magische wijze een pc-vormen. Vnl. voor testdoeleinden. Verder heb ik nog een aantal VM-Ware virtuele pc's met Win2000, Windows servers in een aantal smaken en nog een aantal Linux-distro's (Fedora, SUSE, ...)

De WinXP's worden vnl. gebruikt door mijn vrouw. Hoewel zij ook wel Kubuntu gebruikt. Als er thuis gasten op een PC wil surfen dan kan dat enkel op Linux-machines. Ik krijg die verdomde brol van microsucks niet volledig dichtgetimmerd en heb gegarandeerd malware op WinXP. Zeker met users die het niet al te nauw nemen waarnaar ze surfen. Een voorbeeld van software die vlotjes op je pc geraakt, maar er bijna niet af te krijgen is is 3721, zet er www voor en com erachter en have fun, maar ik raad het niet aan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: Forumleden
« Reactie #37 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 14:55:04 »
Och ik maak mij de laatste jaren niet meer zo druk om heel dat Windows-gedoe.  Om de 6 maanden doe ik gewoon een formatje om daarna heel den boel terug te installeren.  Naar mijn (beperkte) ervaring de enige manier om 't ding wat draaibaar te houden.  Blijft er dan eens iets achter, na een uninstall ofzo, enkele maanden later is't opgekuist door die format.  Eens je het gewoon bent, gaat dat trouwens redelijk snel : alle drivers bij de hand hebben, eventuele Windpws-updates op voorhand downloaden en dan alle programma's in sneltrein opnieuw installeren.  Een avondje werk, maar dan ben ik terug gerust.

Mijn zelfbouw PC'tje van een jaar of 6 à 7 geleden doet het nog uitstekend.  Enkele beperkte upgrades in de loop van de tijd, maar da's alles.

- Intel Pentium 3 733 Mhz
- 256 MB SDRAM
- Abit Vh6 moederbordje
- 15 Gb harde schijf -> 80 Gb harde schijf ondertussen
- Geforce 2 MX videokaart
- HP CD-rewriterke (24x-2x-2x een echt snelheidskanon dus  ;D)
- Creative Soundblaster AWE 64 (in die tijd heel goed spul)
- 17" IIyama CRT -> 15" AG Neovo TFT
- Win98 -> Windows 2000 SP4
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juli 2006 - 16:20:58 door Peter318d »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #38 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 17:27:52 »
Nooit gedacht aan ghosten ?

Ik heb bij mijn schoonfamilie in China een pc-ke neergeploft om de communicatie met België wat handiger te laten gaan. Op de harde schijf is een partitie voorzien met een ghost van een clean systeem. Als de boel niet goed meer draait weten ze wat ze moeten doen en dan staat het systeem er weer zoals voorheen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: Forumleden
« Reactie #39 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 17:40:26 »
Nooit gedacht aan ghosten ?

Daar heb ik idd aan gedacht.  Uiteindelijk is het er nooit van gekomen, waarschijnlijk omdat de frequentie van herinstallatie iets te laag is.  Moest ik het echter elke maand moeten doen... da's een ander paar mouwen.  ;D

Eigenlijk zou het nu wel het ideale moment zijn : er worden amper/geen updates meer vrijgegeven voor die oude hardware/software, zodat de drivers niet meer veranderen.  'k Heb hier nog dat oude harddiskje van 15 Gb liggen, dus misschien moet ik daarmee eens aan de slag.

Even over nadenken in de komende vakantie.  :)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #40 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 18:26:10 »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #41 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 19:27:50 »

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Forumleden
« Reactie #42 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 20:29:04 »
Euh hou het maar op Kubuntu hé, Nubuntu is een LiveCD meer bestemd voor speciale netwerk-tools, en ontwikkeld voor
netwerkspecialisten.
Het verschil tussen gewoon Ubuntu en Kubuntu is eigenlijk een discussie die al jaren bestaat, of je nu als window manager (beschouw een window manager als de eigenlijke grafische interface tussen het systeem en de gebruiker) Gnome of KDE moet gebruiken (er zijn nog een paar minder populaire window managers, maar ik noem gewoon de twee populairste).
Standaard wordt Ubuntu voorzien van de Gnome-window manager, terwijl Kubuntu geoptimaliseerd is voor KDE.

Welke van de twee JIJ moet gebruiken, dat laat ik in het midden, maar het is algemeen bekend dat Kubuntu een iets of wat aangenamere interface heeft voor beginnende Linux-gebruikers.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #43 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 20:32:44 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Forumleden
« Reactie #44 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 21:11:12 »
Wat betreft limieten. Ik heb de indruk dat de telemeter eruit ligt. Hou het stil  :) !

Ik heb in het weekend 2,5 Gb gedownload en mijn telenetmeter staat nog steeds op nul.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519