Heb het de laatste fagen nogal druk gehad, vandaar dat ik mij nu pas in de discussie gooi.
Ik werk thuis en op mijn werk met Windows XP Professional. Thuis is mijn record uptime toch 1 maand, 2 uur en 39 minuten; de huidige uptime is 4 dagen, 2 uur en 31 minuten. Hieruit blijkt dat Windows voor desktop gebruik toch redelijk stabiel kan zijn. Ik heb wel een hardware firewall, software firewall (ZoneAlarm), een goeie virusscanner (Avast), een goeie webbrowser (FireFox) en verstand genoeg om te weten wanneer er malware vraagt om geinstalleerd te mogen worden.
Linux zou ik wel graag gebruiken, maar ik heb een hekel aan een dual boot systeem: je hebt altijd het andere systeem nodig (ik heb op mijn harde schijven trouwens nog een Ubuntu slingeren, en een Mandrake en een Debian; geen enkele heb ik lang gebruikt). Als ik me een nieuwe PC aanschaf zal ik wel overwegen om Linux iets meer te gebruiken.
Een ander groot probleem voor mensen die wel willen overstappen naar een ander OS is dat ze meestal al gesettled zijn in hun huidig systeem: ze hebben alle programma's die ze nodig hebben en ze kennen deze ook goed. Als je dan plots op een ander systeem overstapt start je weer die lange zoektocht naar al die grote en kleine programma's en tooltjes die je zo gewend was.
Een ander groot 'voordeel' van Windows is dat je tijdens de installatie bijna niets moet configureren. Het weinige dat je moet instellen wordt in wizard-vorm gepresenteerd. Bij het installeren van een Linux distributie zijn er veel meer configuratieopties (de ene distro heeft er al wat meer dan de andere) en voor je het weet ben je je kernel aan het recompilen.
Specs:
Case: AOpen H700A
PSU: Hiper 580W
MoBo: A7N8X-E Deluxe
CPU: Athlon XP 3000+ Barton @ 2157MHz
RAM: 2x512MB PC3200 single channel
GFX: FX5200TD 128MB
HD: Maxtor 60GB, Maxtor 120GB, Maxtor 200GB, 3xWD 200GB, SG 250GB = 1.23TB totaal
Cooling: 4x80mm casefan + homemade fancontroller
DVD: Lite-On dual layer 8x DVD-RW
TV: Pinnacle PCTV Pro FM Stereo
Controllers: Promise ATA133 Ultra TX2, Promise SATA300 TX2
Scherm: Acer AL1714 17"