Aangezien hier zo veel informatici zitten:
Hebben jullie al iets gezien van de nieuwe Windows-versie. Ik ga hem niet kunnen draaien omdat mijn computer te oud is (na nog geen 4 jaar
)
Ja helaas wel. 'k Heb 'm net verwijderd op 5 computers van vrienden, die de laatste (publieke) beta gekregen hadden bij hun PC Magazine Belgium.
Het is een werkelijke ramp: crashes à volonté, je start de pc op, en naarmate je hem begint te gebruiken wordt hij gewoon alsmaar trager, ook als je low-resource toepassingen gebruikt (irc, msn, Word). In één geval heb ik gewoon de PC eens opgezet, en niks opgestart. 2 uur later gewoon es op de PC gezeten en een paar programma's opgestart, en hij was niet vooruit te branden
Maar bon, daarvoor is het nog een beta-versie natuurlijk, daar kan je zo'n fouten in verwachten.
Is die al uit op de markt?
Nee, zou pas in 2007 uitkomen.
Ik ben benieuwd wat de verbeteringen zijn qua stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Zie
http://www.pcmag.com/slideshow/0,1206,l=&s=26945&a=167795,00.aspKan iemand mij overigens uitleggen hoe ik bepaalde startup programma's blokkeer? Ik kom daar maar niet achter. Hij laadt wat programma's waarvan ik niet wil dat de computer dat doet. Dat vertraagt het opstarten van mijn PC naar zo'n 1,5 minuut, schat ik.
Ga naar Start -> Uitvoeren (Start -> Run in Engelse Windows) en tik in "msconfig"
Ga in dit programma naar het laatste tabblad (Opstart in Nederlands Windows, Startup in Engelse Windows)
Hier vind je alle toepassingen die opstarten met Windows. Wil je een bepaald programma uitschakelen, haal dan gewoon het vinkje ervoor weg.
Wat voor hardware hebben jullie?
Mijn computer:
- 2,4 gHz
- 512 kB Cache
- 512 MB RAM (wel ouderwets ram, 2 van 256. Wat inferieure verbinding geloof ik. Daar kwam ik acjter toen ik updatete.
- grafische kaart: 9600 Raedon (XT geloof ik). Ook hiervoor geldt dat mijn verbinding veroudert is. Met "Need for speed: most wanted" kan ik de middelste instellingen aan maar af en toe hapert hij. Aangezien mijn processor en grafische kaart voldoende zijn voor die instellingen (ik kan in principe zelfs de hoogste instellingen aan maar dan loopt ie zo onsoepel dat het niet meer speelbaar is), vermoed ik dat die haperingen komen door de inferieure verbinding tussen de grafische kaart en mijn moederbord. Die zijn na 4 jaar ook sterk veroudert blijkbaar.
- 19 inch CTR-scherm (zo'n bolle dus die veel ruimte in beslag neemt). Er zit helaas een krasje op maar die zie ik alleen maar tegen een witte achtergrond. Het schijnt dat je ze bij groep T voor €10 kon kopen dit jaar. Ik heb er heel wat meer voor betaald 
- Logitech speakers met subwoofer model: X-230. Goede speakers voor de prijs.
Ik heb zelf twee PC's:
1) Mijn Linux-bak
HP Pavillon t340.be
AMD Athlon XP 2800+
512 MB RAM
80 GB harddisk ('k heb ook nog een 80 GB USB-drive eraan hangen)
Grafische kaart: ATI Radeon 9200
- 19 inch TFT scherm (komt qua schermoppervlak overeen met 21-inch CRT) van het merk Proview
- speakers van Labtec
2) Mijn Windows-bak
Wit produkt Pentium II-300
256 MB RAM
2x 40 GB harddisk
Grafische kaart Matrox Millenium G200
14 inch CRT scherm
Al bij al, voor wat ik ermee doe meer dan voldoende.
Al met al denk ik dat mijn computer inmiddels vrij sterk is veroudert. Mijn processorsnelheid is nog in orde (tegenwoordig 3 - 3,5 gHz geloof ik) wat me niet verbaast omdat ik 4 jaar geleden al wist dat ze dicht tegen de limiet aan zaten met een computer die maar 1 CPU bevat.
De snelste Intel-processoren halen nu een snelheid van 3400 Mhz
De snelste AMD-processoren zitten ondanks de typeaanduiding (5000+) ongeveer aan dezelfde snelheid.
Alleen hebben ze het nu heel wat ingewikkelder gemaakt :
Je hebt namelijk Single-Core en Dual-Core processoren -> normaal maakt een processor per cyclus één instructie. Met zo'n dual-core doen ze twee instructies per cyclus, waardoor het eigenlijk lijkt of je een dual-processor bak hebt.
Je hebt tegenwoordig ook meer en meer 64-bits processoren. Doordat deze een ruimer adresseringsbereik hebben kunnen ze complexere instructies aan, en draaien ze in principe ook sneller dan de 32-bits processoren. Alleen moet je dan wel een besturingssysteem gebruiken dat 64-bits aan kan (Windows XP, Linux, ... hebben wel al een 64-bits versie dus da's geen probleem), maar ook applicaties die speciaal hiervoor geschreven zijn, om er optimaal gebruik van te maken. Ook zijn er een aantal applicaties die niet willen werken onder de 64-bits besturingssystemen, waardoor je terug dient te schakelen naar de 32-bitsversie, maar dan ligt je snelheidswinst er ook.
Ik zal ws na mijn afstuderen wel een nieuwe computer kopen. 
Dat lijkt me verstandig

Hopelijk gaan ze tegen die tijd een wat langere houdbaarheidsdatum hebben.
Dat lijkt me twijfelachtig

Ze zouden de computer vooral zo moeten maken dat je niet steeds een nieuw moederbord moet kopen maar door middel van tussenstukken het steeds kan upgraden en uitbreiden denk ik, toch in ieder geval voor een jaar of 10.
In sommige gevallen doen ze dat, maar ja.. soms houdt de evolutie ook in, dat er nieuwe hardware ondersteund dient te worden, of nieuwe typen geheugen, en dan zit je al praktisch automatisch aan een nieuwe processorvoet (dus ook nieuw moederbord)