Auteur Topic: 0,0 draagvlak in zone 30  (gelezen 8406 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
0,0 draagvlak in zone 30
« Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 08:31:44 »
Stond quasi in alle kranten hbvl, HNB, Standaard, HLN, De Morgen  gewoon googelen op < 96 % te snel in zone 30 >

Citaat
http://www.hbvl.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={52462502-4F27-4E15-A19C-166951B636CA}&check=online

Datum : 15/01/2009

Chauffeurs zondigen massaal tegen snelheid in zone 30 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Trouwens Be heeft op enkele jaren 2-maal hun oorspronkelijke zone 30-voorwaarden uitgehold door achterpoortjes.

Om te vergelijken met D: die hebben hun zone 30-voorwaarden in 2001 nogmaals verstrengd, en vele zone 30 zijn daar opgeheven, ttz ze hebben ofwel de schoolpoorten verlegd of de wegrandinfra veiiger gemaakt (+verkeerslichten-voetgangers enz...); vanaf 2001 is zone 30 daar enkel maar toegelaten in een voorrang-aan-rechts-omgeving, geen zone 30 te vinden op voorrangswegen!

Begin september 2006 zijn de schoolzones 30 -zonder enige voorbereiding- door de strot geduwd...
(ook bij de gemeente zelf, zelfs enkel de bordjes -zetten- was nog niet klaar, dynamische borden waren er amper)

De links van al de studies en de juiste cijfers, ook die van Be kan ik geven, geef een seintje moesten er twijfelaars zijn.  ;)
--------             -------            ------------              -----------

Bij 90 kmh doen we het wel goed, nog beter moest er 100 kmh toegelaten worden.  :)

Bij de gordeldracht zit nog 15% minder-doden-potentieel tov onze buurlanden.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:46:39 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: 0,0 draagvlak in zone 30
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 10:56:47 »
ik heb mijn vragen bij de juistheid van hun metingen in de zone 30

96% rijdt te snel
gemiddelde snelheid is 70 km/u

dat wil zeggen dat +/- 40% sneller dan 90 km/u rijdt in een zone 30

je kan mij veel wijsmaken, maar dat niet, zelfs in belgië

zuiver stemmingmakerij, meer moet je er niet achter zoeken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 11:15:04 »
zuiver stemmingmakerij, meer moet je er niet achter zoeken
zoals gewoonlijk, zeker de laatste 10 jaar

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 11:39:15 »
Er wordt inderdaad meer en meer misbruik gemaakt van zone's 30. In Brussel heb ik de indruk dat dit is om het sluipverkeer in te tomen, en daarvoor is dit nu toch niet het middel. In Gent is de Eedverbondkaai (richting Albertbrug- De kerckhovelaan) zone 30 wegens een school.........die wel aan de andere kant van de Leie ligt?

Verbeter mij als ik fout ben maar een zone 30 zonder electronische borden is 7/7 24/24 van toepassing. Als er op een zondagavond om 23.00 aan een schoolpoort (zonder el.bord) gemeten wordt dan denk ik dat 99.99% sneller rijdt.

Op sommige plaatsen zie ik Octopus inrichtingen uit de grond komen (vb Eizeringen op de N285)  en dit geeft wel een psychologisch signaal om op de rem te gaan staan. Dit vind ik zeer positief.

Maar misschien is het de bedoeling dat 96% te snel rijdt. Kassa, kassa,....

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 12:34:44 »
96% rijdt te snel
70 kmh gemiddeld ? Waar leest ge dat uit of waaruit besluit ge dat ?

Maar om op uw vraag te antwoorden: letterlijk volgens het Belang van Limburg:
Voorweg: metingen worden gedaan als er werkelijk sneller kan gereden worden, dus geen stremmend verkeer door < 30 kmh rijders.
Hangt natuurlijk veel van de zone 30 af: ik ken zone 30 op een 2+2 / gescheiden middenberm...

1. Zone 30, 96 % te snel bestaande uit:
- 82 % die 1 tot 10 kmh te snel reed
+ 14 % die meer als 10 kmh te snel reed, of > 11 kmh
de rest 4 %: niet te snel)*
*Ik neem aan met technische tolerantie (6 kmh) afgetrokken, want verder schrijven ze dat bij die zone 30-metingen de totale gemiddelde werkelijke snelheid 51 kmh was.
(bij die 14% reden er wel redelijk veel, véél te snel, of dat ook onaangepast snel was weten we hoegenaamd niet)

Even grof rekenen in werkelijke snelheid (ik doe de cijfers kloppen  ;) ):
4 % x  ~ 35 kmh = 1,4
82% x ~ 45,5 kmh= + 37,3
14% x ~ 89 kmh= + 12,4
 100 % x 51 kmh =  51 kmh totaal gemiddeld

De titel zou ook zo kunnen heten:

82 % past zijn snelheid aan bij zone 30 (tot 46,99 kmh of 40 kmh + 6 kmh tolerantie)
maar die titel maakt natuurlijk geen stemming tegen...
verder uit de grafiek vh Belang:
Citaat
2. 50 kmh (ook op 2+2...)
  26 % : 1 tot 10 kmh te snel
  39 % : meer dan 10 kmh te snel
   of 35 % niet te snel

3. 70 kmh (ook op 2+2 gesch.mb.)
   28 % : 1 tot 10 kmh te snel
   31 % : meer dan 10 kmh te snel
      of 41% niet te snel

4. 90 kmh (ook op 2+2 gesch.mb.)
   18 % : 1 tot 10 kmh te snel
   21 % : meer dan 10 kmh te snel
  of 61% niet te snel
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 januari 2009 - 13:24:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 14:34:55 »
Citaat van: Rudi
Verbeter mij als ik fout ben maar een zone 30 zonder electronische borden is 7/7 24/24 van toepassing. Als er op een zondagavond om 23.00 aan een schoolpoort (zonder el.bord) gemeten wordt dan denk ik dat 99.99% sneller rijdt.

Ons voorstel luidde destijds om de infrastructuur aan te passen aan een zone 30. Bijkomend verfraaid met groenvoorziening en punctuele verlichting op de oversteekplaatsen. Bij gebreke daarvan, minstens aan de scholen matrixborden te plaatsen welke kunnen bediend worden vanuit de scholen. Met daarbij geïntegreerde alternerende verlichting als extra aandachtstrekker voor weggebruikers bij het naderen van een zone 30.

Bij aanvang of einde der schooltijd met inbegrip van het avondonderwijs, zou de inrichting als geloofwaardig kunnen aanvaard worden. Dit voorstel werd trouwens besproken, aanvaard en zelfs toegejuicht door sommige instanties. Maar wat baat het als hun informatie dat in het verlengde ligt van aangereikte voorstellen een njet verkrijgt?   

En dan komen we tot uw onderstaand schrijven…

Citaat van: Rudi
Maar misschien is het de bedoeling dat 96% te snel rijdt. Kassa, kassa,....

Wat we kunnen aanvullen met onderstaande beelden welke in het verlengde ligt van uw zienswijze:

Het naderen van een zone 30. Bord zichtbaar?

Iets dichter bij het blauwe voertuig…Bord zichtbaar?

Iets voorbij het blauwe voertuig…

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

wooter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 16:30:39 »
Er wordt zoveel gepraat over de opvolging van schoolzone30's.  Zelfs LDD is ervoor.

Ik vind het verontrustend dat zelfs niemand de limiet in vraag stelt, gezien dat deze quasi niet van toepassing is in de ons omringende verkeersveiligere landen.  Ja, een kleuterschooltje op een lokale weg kan wel eens in een zone 30 liggen, maar niet een school die door een of andere dumbo aan een grote weg is aangelegd.  Zéker niet als die school ook nog eens grenst aan een klein wegje.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 17:07:26 »
Bij aanvang of einde der schooltijd met inbegrip van het avondonderwijs, zou de inrichting als geloofwaardig kunnen aanvaard worden. Dit voorstel werd trouwens besproken, aanvaard en zelfs toegejuicht door sommige instanties. Maar wat baat het als hun informatie dat in het verlengde ligt van aangereikte voorstellen een njet verkrijgt?   
Dit hadden Landuyt en zijn Vlaamse collega beloofd maar zoals zo vaak met politici hebben ze ons besodemiterd.

Citaat
Ik vind het verontrustend dat zelfs niemand de limiet in vraag stelt, gezien dat deze quasi niet van toepassing is in de ons omringende verkeersveiligere landen.  Ja, een kleuterschooltje op een lokale weg kan wel eens in een zone 30 liggen, maar niet een school die door een of andere dumbo aan een grote weg is aangelegd.  Zéker niet als die school ook nog eens grenst aan een klein wegje.
Ik heb het al vaker gesteld, Vlamingen zijn goed opgeleid maar slecht georganiseerd. De politiek is hier gewoon een rotzooi wat op zich ook wel logisch is wanneer je een federatie maakt van zo'n piepklein landje bestaande uit 3 gewesten en weet ik veel wat nog allemaal meer.
Vlaanderen zou gebaat zijn bij ofwel volledige autonomie ofwel enkel provinciale autonomie. Aangezien beide delen van België, Vlaanderen en Wallonië met daartussen in het slagveld Brussel, zich niet 1 geheel voelen blijven ze beiden strijden voor voldoende autonomie maar het mag ook weer niet volledige autonomie zijn want stel je voor dat dit experimentele landje zou splitsen... :-X

Hier nog een illustratie uit een ander topic, een citaat van Wooter.
Citaat
Ik begrijp dat dus niet dat men in België voor die borden aparte lastenboeken laat opstellen, en dit bijgevolg niet in serie wordt gemaakt, terwijl een beurs zoals Intertraffic VOL ligt met die dingen.  Dynamische signalisatie zoals in Nederland kan je verdorie daar IN STOCK kopen!  Hier wordt alles nog maar eens zelf uitgevonden, en werkt het spel niet (ref. E313).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 januari 2009 - 17:15:15 door BBB »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 18:25:24 »
96% rijdt te snel
70 kmh gemiddeld ? Waar leest ge dat uit of waaruit besluit ge dat ?
dat stond in het laatste nieuws
en ook gehoord op de radio uit de mond van een persoon van het BIVV
nu weet iedereenintussen dat het BIVV hetzelfde is als de fietsersbond
dus een sturend orgaan dat gedomineerd word door een drukkingsgroep
we zijn zooooo goed bezig in (ons arm) België
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 23:17:18 »
@ Marc Annemans : dank voor uw bijdrage, zal ze gebruiken bij mijn andere vraagstelling over zebrastrepen in zone 30.

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 11:36:53 »
Michel,

Je stelt dat er 0,0 draagvlak voor een zone 30 is.

Ik ben er anders zeker van dat 60% van de mensen vóór dergelijke zones bij schoolomgevingen is.

Maar zoals altijd: eens men zelf in zo een schoolomgeving rijdt, ziet men het nut van dergelijke lage snelheid niet in, want de hindernissen bevinden zich allemaal op het voetpad en is 50 km/u een adequate snelheid tijdens het begin en einde van de school (als je kinderen ziet wandelen).

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 12:27:34 »
Michel,
Je stelt dat er 0,0 draagvlak voor een zone 30 is.
Naja, dat is mijn wat uitdagende titel, juist gesteld zou het tot 4% draagvlak voor 36 kmh max aan de schoolpoort moeten heten.
aangezien maar 4% zich aan de 30 36 kmh max houdt volgens de BIVV-metingen.

Citaat
Ik ben er anders zeker van dat 60% van de mensen vóór dergelijke zones bij schoolomgevingen is.
Welke mensen? (voertuig)bestuurders ?
Wat bedoelt ge met dergelijke zones ? vaste 30 kmh in de schoolomgeving altijd en overal ? Of de correcte dynamische enkel tijdens de uurtjes open schoolpoort ?

Citaat
Maar zoals altijd: eens men zelf in zo een schoolomgeving rijdt, ziet men het nut van dergelijke lage snelheid niet in, want de hindernissen bevinden zich allemaal op het voetpad en is 50 km/u een adequate snelheid tijdens het begin en einde van de school (als je kinderen ziet wandelen).
Idd als de kans er is, en men rekening moet houden, met mogelijke onberekenbare kinderen in conflict te komen..., maar dat is voor mij max 1/100 aan de schoolpoort, en max 99/100 door al die bbk-wegen die ik rij. Als in de bbk tot 50 mag, waarom dan tot 30 aan de -gesloten- schoolpoort ?
« Laatst bewerkt op: zondag 18 januari 2009 - 12:42:23 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 12:38:49 »
Veiligheid voor op-de-weg-stormende kleine kinderen aan -open- schoolpoorten niet prioritair ?
Dan is het toch hoogdringend nodig juist dan te controleren !
 ;D ;)
Toch wanneer die (dynamische) borden op 30 staan !  

Citaat
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=g07otvt6
donderdag 02 maart 2006

Amper controles in schoolzone 30

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:47:26 door jozef »
© Koning Willem I

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 20:45:14 »
Citaat
Vanaf 31 maart geldt de zone 30 aan scholen alleen tussen 7 en 19 uur.

Heb ik hier iets gemist ? Want bij mijn weten is dit nog niet in het staatsblad verschenen ?

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 21:12:34 »

Citaat
18/01 Dynamische borden in zone 30 aan scholen

Bron Het belang van limburg online[/b]
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:47:51 door jozef »