Auteur Topic: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio  (gelezen 13708 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Gepost op: zaterdag 17 januari 2009 - 18:01:45 »
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:45:39 door jozef »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009 - 18:54:25 »
Gaan ze Electrabel ook extra taks aanrekenen voor geen bio brandstof te gebruiken?
Er is anders genoeg vervuiling door hun installatie's.

Nee dat is er eentje die we moeten beschermen, beter de kleintjes aanpakken die toch niets kunnen terugdoen.

Waarom moeten wij gestaft worden voor iets dat we niet in de hand hebben?
Voor mij mag er 100% bio brandstof op de markt zijn, alleen ik breng ze niet op de markt.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009 - 23:23:44 »
Bij 1 ding zijn ze bij de overheid toch wel super inventief.........het uitvinden van allerlei belastingen. ::)

wooter

  • Gast
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #3 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 16:41:26 »
Dus... Aan de ene kant wordt je afgestraft omdat je met een diesel rijdt die roet uitstoot (smog, roetfilters, ...).  Vervolgens wissel je naar benzine en wordt je bedankt met een hogere heffing omdat je geen biodiesel kan tanken.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #4 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 17:00:58 »
Dus... Aan de ene kant wordt je afgestraft omdat je met een diesel rijdt die roet uitstoot (smog, roetfilters, ...).  Vervolgens wissel je naar benzine en wordt je bedankt met een hogere heffing omdat je geen biodiesel kan tanken.
???
Neen, vooral de benzinerijders zijn steeds onterecht afgestraft door de tot 30 €cent hogere accijns tov de diesel, terwijl het nu wel bewezen is dat dieselbrandstof altijd al direct gezondheid- en milieuschadelijker is als Benzine of LPG enz...
(de verwaarloosbare hogere dieseltaks heeft niet vermeden dat Be het Personenwagen-dieselland bij uitstek geworden is, evenzeer is LPG en Aardgas (CNG) helemaal niet van de grond geraakt)

De meeste benzines kunnen wel "biobrandstoffen" tanken, maar of het wat afdoet aan ´t milieu is een andere discussie.
(Ik heb al BIObenzine bij Total Be getankt in 2008)
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biobrandstof
Verschillende soorten biobrandstof
Als vervanger van benzine gelden:
bio-ethanol;
bio-butanol;
biomethanol;
bio-ETBE;
bio-MTBE;
synthetische bio-benzine;
bio-waterstof;
andere producten die volgens de benzinenormen als component zijn toegestaan.


Als vervanger van diesel gelden:
biodiesel;
bio-dimethylether (DME);
puur plantaardige olie (PPO);
synthetische biodiesel;
andere producten die volgens de dieselnormen als component zijn toegestaan.

Als vervanger van aardgas geldt:
biogas.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bioethanol#Europa

een oude link van 2005 waar in D al biobenzine aangeboden werd
Citaat
http://www.esyoil.com/s11_Total_haelt_nichts_von_Bio-Ethanol_5220.php

Eine Beimischung von Bio-Ethanol zu Benzin möge zwar als agrarpolitisches Instrument verführerisch sein, ökologisch und energiepolitisch mache es jedoch wenig Sinn. Abgesehen von der Tatsache, dass Ethanol wegen des geringeren Energiegehalts erst ab einem hohen Ölpreis von mehr als 100 $/b wettbewerbsfähig sei - die Perspektiven für deutsche Bauern blieben begrenzt, da Wettbewerber z.B. in Brasilien zu günstigeren Preisen produzieren könnten. Brasilianisches Ethanol koste 50 Cent/l, deutsches dagegen rund 80 Cent.

Ethanol könne aber umgewandelt in ETBE als Anti-Klopfmittel zugesetzt werden, bis zu 15% (entspricht rund 7% Ethanol). Aus Sicht von Total ist das der geeignetere Weg, um Ethanol sinnvoll einzusetzen. In Raffinerien in Frankreich, Belgien und Spanien produziere Total ETBE und setze dies bereits heute auch in Deutschland ein. Bis Ende des Jahrzehnts will Total in Frankreich die zurzeit eingesetzte Ethanol-Menge verdoppeln.
Quelle: ERDÖL-/ENERGIE-INFORMATIONSDIENST Nr. 40/05 vom 04. Oktober 2005 Seite 11

Algemene Info:
Citaat
http://www.dupontelastomers.com/autofocus/a2/af2.asp?article=af2_biofuel

Which biofuels?

Biofuels are attractive because they can be blended with conventional motor fuels without adapting engines or fuel systems.
Biofuels, including all liquids and gaseous fuels obtained from vegetal or animal matter, consist of two main classes:

Biodiesel - vegetable oil methyl esters (VOME).
Ethanol - mainly used in Europe in the form of ETBE (Ethyl Tertiary Butyl Ether).

Biodiesels (VOME)

VOMEs are produced from ground and pressed rapeseed and sunflower oil seeds transformed into biodiesel by transesterification with methanol.

Biodiesel can be used in any concentration with petroleum-based diesel fuel in existing diesel engines with little or no modification. This type of motor fuel is sold at the pump in proportions ranging from 2% to 5% VOME added to the petroleum base. The proportion of VOME can be increased to 30% without any particular technical constraints.

Biodiesel as defined in ASTM D 6751 is registered with the US Environmental Protection Agency (EPA) as a fuel and a fuel additive under Section 211(b) of the Clean Air Act.

Ethanol and ETBE

Ethanol for biofuels is produced from sucrose-producing plants (sugar cane, sugar beets), wheat or corn. Currently the major producers are the United States and Brazil, where the development was triggered by the 1970s oil crisis.

In the US, ethanol is usually blended with gasoline, normally in a proportion of 10% ethanol to 90% gasoline, known as E10, and less often in an 85% ethanol/15% gasoline blend, i.e. E85. In 2003, the US produced 6 million tons of ethanol for automotive fuel applications.

In Brazil, ethanol is incorporated into all gasolines in a proportion of about 24%. Today, nearly 2.3 million vehicles run on 100% ethanol, and about 16 million burn a gasoline-ethanol blend. The amount of ethanol used in motor fuels (9.5 million tons in 2001) corresponds to about 40% of national gasoline consumption.

In Europe, ethanol is rarely added to motor fuels, but is used in ETBE form to ensure the volatility properties required by EU regulation. Sweden is moving quickly to convert cars from gasoline to ethanol and biogas fermented from plant waste. In February 2006 alone, 13% of the new cars sold in Sweden were equipped to run on ultra-low emission fuels.

EC Fuel Directives

EC Directive 2003/30/EC promotes biofuels by setting progressive consumption targets. Since 2005, biofuels represent at least 2% of all gasoline and diesel motor fuels. The objective for 2010 is 5.75%.

European Motor Fuel Quality Directive 98/70/EC authorizes:

gasolines that contain no more than 5% ethanol or 15% ETBE
diesel fuels containing no more than 5% VOME

(Higher contents are also compatible with today’s engines, but customers must be notified at the pump)
.
« Laatst bewerkt op: zondag 18 januari 2009 - 17:24:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #5 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 17:57:14 »
Citaat
Neen, vooral de benzinerijders zijn steeds onterecht afgestraft door de tot 30 €cent hogere accijns tov de diesel, terwijl het nu wel bewezen is dat dieselbrandstof altijd al direct gezondheid- en milieuschadelijker is als Benzine of LPG enz...
Hoe is dit ontstaan (geschiedenis)?
Heeft de overheid gedacht dat de verbrandingsproducten van benzine nog grotere troep bevatten dan die van diesel?
Heeft de overheid het gezondheids- en milieuaspect verwaarloosd ter faveure van goedkoop transport met de vrachtwagen?

wooter

  • Gast
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #6 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 23:15:26 »
Benzine was voor het pleziervervoer, diesel voor het professioneel vervoer...

Zelfs nu nog krijgt de transportsector tegemoetkomingen voor de hoge dieselprijzen...  Hoog?

Maar goed, eis hogere dieselprijzen en je krijgt de factuur een half jaartje later toch terug gepresenteerd met hogere consumptieprijzen.  Of dacht je dat die supermarkten door kabouters gevuld werden?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #7 Gepost op: maandag 19 januari 2009 - 11:49:06 »
Maar goed, eis hogere dieselprijzen en je krijgt de factuur een half jaartje later toch terug gepresenteerd met hogere consumptieprijzen.  Of dacht je dat die supermarkten door kabouters gevuld werden?
Engiegeloefda ? In het buitenland dan blijkbaar wel  ? :D

Wooter, rij eens naar Aachen in een grote voedingswaren-supermarkt, soms lopen er meer Belgen (en Nederlanders) rond als Duitsers... ondanks die tot 20 cent duurdere diesel...

Kan men niet aparte accijnzen heffen tussen "vrachtwagendiesel en autodiesel" ?
Ge hebt toch al van tanktoerisme gehoord ?  ;)  Vrachtwagens en auto´s tanken waar het het gunstigste is, en meestal is dat over de grens. http://de.wikipedia.org/wiki/Tanktourismus
Be is 1 van de 8 landen waar vanuit Duitsland tanktoerisme heerst:
Citaat
Deutschland → Belgien 
In Belgien wird Dieselkraftstoff gegenwärtig um etwa 16 und Benzin um etwa 5 Cent pro Liter niedriger versteuert als in Deutschland [3]. Belgien verfügt über einen gesetzlich geregelten Mechanismus, der bei sinkenden Preisen automatisch die Steuer leicht erhöht und bei steigenden Produktpreisen denselben Steuersatz automatisch leicht reduziert [4]. Durch diesen Mechanismus ist in den letzten Jahren in einem Umfeld steigender Preise der Diesel-Preisvorteil zu den Nachbarländern Deutschland, Niederlande und Frankreich leicht gestiegen. *Gegenwärtig liegt der Dieselpreis etwa 15 bis 20 Cent günstiger als in Deutschland. Der Preisvorteil Belgiens beim Benzin beträgt nur etwa 5 bis 10 Cent. Daher besteht ein reger Tanktourismus zugunsten Belgiens. Insbesondere LKW-Fahrer nutzen den hohen Preisvorteil. Seit Ende 2006 ist der ehemalige Grenzübergang Lichtenbusch an der Autobahn E40 Lüttich-Aachen mit einer Großtankstelle auf der belgischen Seite ausgestattet. Auch in der Nähe der grenznahen Autobahn-Ausfahrten finden sich stark frequentierte Tankstellen
.

enkele google-vbn van (oude) dieselprijzen:
http://www.n24.de/news/newsitem_942524.html 
Duitsland diesel even duur als benzine

http://blog.klaeui-web.ch/uploaded_images/tanken-705115.JPG
Zwitserland diesel tot 19 cent duurder als benzine

http://lh3.ggpht.com/_6lr1m8qfCiM/RYgKhrX86HI/AAAAAAAAAFY/30syavPi9Lw/Goiler%20Dieselpreis.jpg
Noorwegen ? diesel meer als 40 cent duurder.
...
Trouwens de gemiddelde Europese dieselprijs € 0,96 is nu 2 cent hoger als de superbenzine € 0,94.

Ref: http://www.avd.de/startseite/service-news/benzinpreise/benzinpreise-in-europa/

En toch zijn in sommige Europese landen - *met tot 20 cent duurdere diesel als hier - de gemiddelde consumptieprijzen goedkoper als hier; als we de gelegenheid hebben kopen we namelijk in bij de Duitse supermarkt.
« Laatst bewerkt op: maandag 19 januari 2009 - 12:32:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #8 Gepost op: maandag 19 januari 2009 - 12:35:52 »
Maar goed, eis hogere dieselprijzen en je krijgt de factuur een half jaartje later toch terug gepresenteerd met hogere consumptieprijzen.  Of dacht je dat die supermarkten door kabouters gevuld werden?
Engiegeloefda ?
Tuurlijk dadde!  Ge dacht toch niet dat de grootwarenhuizen in België hun marges gaan verkleinen als de transportkosten stijgen... :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #9 Gepost op: maandag 19 januari 2009 - 12:44:59 »
Maar goed, eis hogere dieselprijzen en je krijgt de factuur een half jaartje later toch terug gepresenteerd met hogere consumptieprijzen.  Of dacht je dat die supermarkten door kabouters gevuld werden?
Engiegeloefda ?
Tuurlijk dadde!  Ge dacht toch niet dat de grootwarenhuizen in België hun marges gaan verkleinen als de transportkosten stijgen... :)
Maar de transportkosten stijgen niet als enkel de dieselaccijns voor privaatauto´s duurder wordt.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #10 Gepost op: maandag 19 januari 2009 - 13:02:26 »
Maar de transportkosten stijgen niet als enkel de dieselaccijns voor privaatauto´s duurder wordt.  ;)
een derde kleurtje diesel dan maar
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #11 Gepost op: maandag 19 januari 2009 - 13:08:34 »
Maar de transportkosten stijgen niet als enkel de dieselaccijns voor privaatauto´s duurder wordt.  ;)
een derde kleurtje diesel dan maar
Is het mogelijk diesel te tanken met zo´n dikke ...  ;)

http://de.netlog.com/go/explore/videos/videoid=1190943   ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #12 Gepost op: maandag 19 januari 2009 - 14:15:45 »
Maar goed, eis hogere dieselprijzen en je krijgt de factuur een half jaartje later toch terug gepresenteerd met hogere consumptieprijzen.  Of dacht je dat die supermarkten door kabouters gevuld werden?
Engiegeloefda ? In het buitenland dan blijkbaar wel  ? :D

Wooter, rij eens naar Aachen in een grote voedingswaren-supermarkt, soms lopen er meer Belgen (en Nederlanders) rond als Duitsers... ondanks die tot 20 cent duurdere diesel...
Daarvoor hoeft hij nog niet eens naar Aachen. Veel Vlamingen die in de grensstreek wonen doen in Nederland hun boodschappen omdat het daar zo'n 15% goedkoper is. Ook is het marktsegement in Nederland breder: luxe-supermarkten, gewone supermarkten en 'marginale' supermarkte (in België enkel 'luxe' (waarvan de vloeren vaak zeer smerig zijn) en 'marginale').
Ik denk dat in België de supermarkten zo belachelijk duur zijn doordat er te weinig concurrentie is, er zijn slechts 2 grotere supermarkten die met elkaar concurreren in hetzelfde segment.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #13 Gepost op: maandag 19 januari 2009 - 18:14:42 »
Ga dan in Luxemburg winkelen, er liggen daar hele winkelcentra voor de Belgen, nette service, in het Nederlands bediend etc.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Overheid denkt aan extra taks op brandstoffen zonder bio
« Reactie #14 Gepost op: maandag 19 januari 2009 - 18:41:50 »
Het is vooral de veel te hoge loonkost die ons hier de das omdoet.
Niet dat de lonen te hoog zijn maar wel de belastingen erop.

Zoals ik hier reeds aanhaalde. ;)
Bij 1 ding zijn ze bij de overheid toch wel super inventief.........het uitvinden van allerlei belastingen. ::)