Auteur Topic: veiligheid bij het achteraan aangereden worden  (gelezen 2476 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
veiligheid bij het achteraan aangereden worden
« Gepost op: woensdag 21 januari 2009 - 01:19:34 »
Ik heb met horror gekeken naar de aflevering seizoen 15, nr. 1, waar de veiligheid werd getest van de mini-suv's (Touran, Zafira, Corrolla verso, ...). M.a.w. de kleinere wagens met 5 plaatsen, waar in de koffer stel 2 extra plaatsen kunnen gecreëerd worden. In de aflevering is er een test waar een dergelijk voertuig achteraan wordt aangereden door een lichte vrachtwagen met ongeveer 65 km/u. De resultaten zijn niet 'proper'. De personen zitten zover achteraan dat er nauwelijks kreukelzone beschikbaar is. Ik zou zelfs opteren om dergelijke voertuigen gewoon te verbieden !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: veiligheid bij het achteraan aangereden worden
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 januari 2009 - 16:32:16 »
Op de derde rij zit je in zulke auto's inderdaad dicht bij de achterdeur. Als je die derde rij geregeld gebruikt, zou ik daarom een wat grroter model aanraden (bijvoorbeeld een Sharan i.p.v. een Touran). Die heeft dan ook toch nog enige bagageruimte.

Nu ja, als er een lichte vrachtwagen tegen 65 km/h tegen de linker- of rechter flank van het interieur rijdt, heb je ook niet veel kreukelzone.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 januari 2009 - 11:25:00 »
Is inderdaad een probleem, maar achteraan een bus heb je ook niet veel opvang, je zit wel hoger, maar bij aanrijding door een vrachtwagen bij file. Gelukkig gebeurt dit in België zelden  ;)

Zeg eens JC, heb je al de nieuwste Airbus glider A320 uitgetest? Commercieel zal hij Seabus G320 noemen  :D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 januari 2009 - 00:15:55 »
Nee, die Seabus  320 heeft een glijgetal van iets meer dan 20 (bij 1 meter dalen ongeveer 20 meter vooruit). Mijn huidig bakske heeft 1/38, bijna dubbel zo goed als een seabus 320.  ;D

Wat mij altijd heeft bezig gehouden is de bezem van Harry Potter, dat is nl. een Nimbus 2000. Laat nu net een Nimbus één van de beste bakken (=zweefvliegtuig) zijn die er te koop is, heeft de schrijfster hier weet van ?

Alleszins, als zweefvliegpiloot naar een collega zweefvliegpiloot. De piloot van die A320 heeft ongelooflijk werk geleverd ! Het is trouwens niet de eerste keer dat een piloot met zweefvliegervaring de boel redt. Het gaat altijd om het zelfde: veel ervaring, technische kennis en indien nodig koelbloedigheid.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 januari 2009 - 01:05:25 »
Alleszins, als zweefvliegpiloot naar een collega zweefvliegpiloot. De piloot van die A320 heeft ongelooflijk werk geleverd ! Het is trouwens niet de eerste keer dat een piloot met zweefvliegervaring de boel redt. Het gaat altijd om het zelfde: veel ervaring, technische kennis en indien nodig koelbloedigheid.
Frank de Winne heeft zo eens een noodlanding moeten maken met zijn straaljager, ergens in een wat afgelegen gebied in Nederland.
De Nederlandse media lachten er mee, een Belg die ineens strandt maar naar het schijnt had hij daar nog een mooie prestatie geleverd gezien de technische pech die hij had (heelhuids landen + nog een geschikt gebied hiervoor vinden). In ieder geval kreeg hij er nog een lintje voor (koninklijke onderscheiding) en wie weet heeft dat hem zelfs wel behoorlijk geholpen om nog eens wat hoger te kunnen 'vliegen'. ;D

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 23 januari 2009 - 02:49:10 »
De personen zitten zover achteraan dat er nauwelijks kreukelzone beschikbaar is. Ik zou zelfs opteren om dergelijke voertuigen gewoon te verbieden !
Ze krijgen anders wel een geldige homologatie.
Die regels van zitplaatsen zijn niet echt te volgen, mijn Ranch heeft op papier 4 zitplaatsen maar heeft een homologatie tot 6 mits er een extra bank in de koffer bij komt, tegen de richting in,dat was een optie destijds.
Als ik nu de achterzetel zou vervangen door ene van bvb. een Berlingo (even breed) heb ik volgens mij een betere oplossing dan iemand in het koffer te moeten steken. Alleen is er daar geen homologatie voor, 5 ligt nergens tussen 4 en 6 zeker?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien