Maar toch zit het mij dwars dat de bus niet altijd een zijdelinkse verplaatsing moet maken bij vertrek na stilstaan aan een halte op de rijbaan.
En dat vroeger een voertuig terug in beweging zetten zowieso een maneuver was.
Stel dat je net komt aangereden op het moment dat die bus vertrekt. Buiten bbk welteverstaan.
Welk maneuver voert die bus dan uit? Die vertrekt en rijdt gewoon rechtdoor.
Geen maneuver, hij vertrekt gewoon zoals al de andere voertuigen die op hun rijspoor of vak soms blijven staan.
Wordt hij al ingehaald bij het -net- vertrekken mag -de bus- zeker niet versnellen, dus de inhaalregel is hier al voldoende.
Vergeet dat maneuvergedoe zou ik zeggen.
En wat helpt de betekenis van "maneuver" nu in heel die wegcode ? Niets volgens mij.
Afschaffen dat woord bij de verandering vd wegcode, men kan het ook anders invullen - eigenlijk onzichtbaar in meerdere betreffende duidelijke § - zoals de Duitsers doen.
Ook bij hun specifieke regels bij een bushalteplaats trouwens. (
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_20.php )
Als de bus al op de rijbaan staat:
Ofwel haal je hem veilig in, ofwel blijf je erachter. Evenzo bij een ander voertuig dat even op de rijbaan gestopt of stilgestaan heeft om een of andere reden. In de file of stremming of om andere redenen doen het toch dagelijks miljoenen voertuigen...