Auteur Topic: Onterecht gebruik maken van zwaailichten.  (gelezen 4679 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Onterecht gebruik maken van zwaailichten.
« Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 19:04:32 »
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/204871
Citaat
woensdag 28 januari 2009 11:06 uur
Valse verkeersregelaar ontmaskerd op A2

Op de A2 bij Breukelen deed een man met een nagemaakte politiemotor zich voor als verkeersregelaar. 

BREUKELEN - De verkeerspolitie heeft op de A2 bij Breukelen een gevaarlijke grapjas van de weg gehaald. De 36-jarige man uit IJmuiden deed zich in de file voor als verkeersregelaar.

De man reed dinsdag met een bestickerde motor over de vluchtstrook en voerde daarbij gele flitslichten en een oranje zwaailamp. Echte motoragenten kregen hem daarbij in de smiezen.

Na zijn aanhouding verklaarde de man dat hij nieuwsgierig was naar de oorzaak van de opstopping en wilde zien wat er gebeurd was.

De man heeft een boete gekregen.

© RTV Utrecht

Bovenstaande lijkt me hier wel strenger gestraft te worden. :-\

Oranje zwaailichten dien je een toelating voor te hebben.
Stel dat je die niet hebt is dat een zware boete?

Ik mag dus geen Oranje zwaailichten voeren, dus buiten op de wagen gemonteerd hebben.
Ik mag ze wel bij hebben maar op de openbare weg mag ik ze niet op mijn voertuig zetten of gebruiken.
Stel dat ik ze op het dash heb staan is dat voeren of bij hebben?

Ik sta met mijn camionet nogal veel op loskade's, ben daar dan ook aan het werken dus wil mijn camionet wat mee laten opvallen want die 2.4meter hoge bak zie je blijkbaar slecht uit en vrachtwagen. >:(

Het is op privé terrein dat ik ze dus zou gebruiken, naar het schijnt kan ik daarom geen vergunning aanvragen (op de openbare weg heb ik ze niet nodig .... en daarom dus niet).
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Onterecht gebruik maken van zwaailichten.
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 19:06:57 »
ik had vroeger altijd een oranje zwaailicht in de auto voor het geval ik op de snelweg zou moeten stoppen met panne

nu heb ik dat niet meer omdat ik met recentere auto's rij ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 21:17:19 »
Op de TC kijken ze dus ook niet of je een vergunning hebt, dat heb ik me althans laten wijs maken vandaag.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:07:45 »
Ik heb er een dingetje laten vast op monteren met volgende kenmerken.

STARGAZER
FEATURES:
•Low cost
•4 rotators 55W - fl asher -
searchlights and
alley lights included
•12V 1,3 mt. long
xxxxx StarGazer 12V 1,3m

Maakt wat wit en geel licht langs alle kanten dus.
Er heeft mij niemand iets gezegt over een vergunning ofzo. :-X

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:08:27 »
Citaat
Bij uitzondering kan de Minister van Verkeerswezen andere voertuigen toelaten een of twee oranje-gele knipperlichten te voeren.
Het keuren van zwaailichten staat niet vermeld in de te controleren punten van het technisch reglement.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:10:49 »
Citaat
De takelauto's en de voertuigen waarvan de breedte meer dan 3 m bedraagt moeten één of twee oranje-gele knipperlichten voeren die zodanig geplaatst zijn dat zij in alle richtingen zichtbaar zijn.
De voertuigen die speciaal bestemd zijn voor wegenhulp, de voertuigen die gebruikt worden voor de aanleg, het onderhoud, het toezicht of de controle van het wegennet en van de inrichtingen op, boven of onder de wegen, de voertuigen gebruikt voor het opruimen van vuilnis, de trage voertuigen voor landbouwgebruik, de voertuigen gebruikt voor uitzonderlijk vervoer evenals de begeleidende voertuigen ervan en de door de Minister van Landsverdediging aangeduide voertuigen van de Krijgsmacht mogen een of twee oranje-gele knipperlichten voeren die zo geplaatst zijn dat zij in alle richtingen zichtbaar zijn.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.