Auteur Topic: fietspaden aan kruispunten - Rechtspraak?  (gelezen 4813 keer)

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
fietspaden aan kruispunten - Rechtspraak?
« Gepost op: zaterdag 18 november 2006 - 17:15:48 »
Hey forumleden,

Proficiat met jullie interessant, overzichtelijk en "beschaafd" forum...

Waarschijnlijk hebben jullie het hierover ooit al eens gehad, maar mag ik de vraag nog eens lanceren?

Ik ben op zoek naar eventuele rechtspraak over het al of niet verliezen van voorrang bij 't "oversteken van een deel van de weg dat niet voor u is voorbehouden".

Ik zou 't logischer gevonden hebben dat je bvb bij 't oversteken van een fietspad een manoeuver uitvoert en voorrang moet verlenen aan alle weggebruikers op dat fietspad, dus dat je bvb voorrang aan rechts behoudt tov naderende bestuurders van auto's.
Alle geschriften die ik daarover tot nu toe gelezen heb spreken dit echter tegen dus daar leg ik mij maar bij neer... Is hier al rechtspraak over?

Als er nu aan dat kruispunt borden B17 " Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt" geplaatst zijn. Kan je dan zeggen dat het bord hier boven de regel van het maneuver gaat, maw behoud je dan wel voorrang tov fietser op fietspad en/of naderende auto?
Rechtspraak?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: fietspaden aan kruispunten - Rechtspraak?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 27 november 2006 - 15:34:01 »
Beste Bert,

Vooreerst sorry voor het late antwoord. Dit is niet onze gewoonte. Ik heb echter verleden week wat met mijn gezondheid gesukkeld, en ben daardoor tijdelijk uit circulatie geweest.

In de Postal Wegverkeer worden bijna 200 kleingedrukte pagina's besteedt aan AR 12, waarvan tientallen aan AR 12.4. Ik heb evenwel geen rechtspraak gevonden over het maneuver dat erin bestaat een gedeelte van de OW over te steken dat niet voor de bestuurder bestemd is. Dat kan natuurlijk nog komen, want de Postal wordt slechts om de 6 maanden bijgewerkt.

Wat mij betreft, zou ik kunnen begrijpen dat je voorrang moet verlenen aan de weggebruikers die reglementair een fietspad volgen dat doorloopt ter hoogte van een kruispunt. Spijtig genoeg is het oversteken van een dergelijk fietspad een maneuver, waardoor je aan alle andere weggebruikers voorrang moet verlenen. Dus ook aan weggebruikers die het fietspad niet reglementair volgen: fietsers die in de verboden richting rijden, bestuurders van een bromfiets klasse B binnen de bebouwde kom, joggers, bestuurders van auto's en van koeien, enz.

Stel dat er een gelijkgrondse berm, die 6 m breed is, tussen het fietspad en de rand van de dwarsrijbaan ligt. Met een doorsnee personenwagen ben je dan al over het fietspad tegen dat je aan de dwarsrijbaan komt. Je maneuver is dus beeindigd, en je hebt voorrang van rechts t.o.v. de bestuurders die de dwarsrijbaan volgen. Maar een vrachtauto heeft daar geen voorrang van rechts, want tegen dat hij bij de dwarsrijbaan aangekomen is, is hij nog niet geheel over het fietspad, en is hij dus nog een maneuver aan het uitvoeren. Dat maakt het er voor de bestuurders van de dwarsrijbaan niet gemakkelijker op om uit te maken of een bestuurder die van rechts komt nu al dan niet voorrang heeft.

Een ander controversieel aspekt is: wat als er een verkeersbord B17 staat?

We hebben deze vraag voorgelegd aan de FOD Mobiliteit en Vervoer. Het antwoord luidde dat dit verkeersbord slechts een herinnering zou inhouden aan een bestaande voorrang van rechts, maar dat het de voorrang van rechts niet zou kunnen invoeren wanneer deze er zonder dat bord niet is. De bestuurder die een maneuver uitvoert, heeft geen voorrang van rechts, en zou deze door dit verkeersbord dus ook niet kunnen krijgen.

Persoonlijk kan ik met dit standpunt hoegenaamd niet akkoord gaan. De in het AR vermelde betekenis van het verkeersbord B17 luidt immers: "Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt." En vermits de verkeerstekens boven de verkeersregels gaan, gaat het verkeersbord B17 boven AR 12.4. Als er aan een kruispunt van een OW met een rijbaan en een aardeweg een verkeersbord B17 staat, dan geldt daar wel de voorrang van rechts, ondanks AR 12.3.1 - b).

Ik ben benieuwd wat er met AR 12.4 gaat gebeuren in het nieuwe verkeersreglement, waarvan het KB volgend jaar zal verschijnen, en dat in voege zal gaan vanaf 1 januari 2008. Want het zou toch de bedoeling zijn het verkeersreglement te vereenvoudigen en te ontdoen van inconsistenties.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maandag 27 november 2006 - 17:11:01 »
Ik kan met dat standpunt van FOD Mobiliteit ook absoluut niet akkoord gaan. Dan zouden ze moeten verbieden dat het bord B17 op zo'n kruispunten geplaatst wordt.

Een ander voorbeeld van zo'n situatie is het plaatsen van een bord B17 voor een kruispunt (gewone openbare weg met aardeweg of pad).
De FOD-logica van "herinnering aan de regel voorrang aan rechts" gaat hier dan helemaal niet meer op, want die was er niet. De enige mogelijke bedoeling van het plaatsen van het bord is het invoeren van de voorrang aan rechts op dat kruispunt.

Ben dus heel benieuwd naar Rechtspraak met gezond verstand  :)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 02 februari 2009 - 19:54:27 »
Mijn mening is dat een VVR-KP met of zonder B17 evenveel moet wegen op de voorrang, een fietser op zijn fietspad zou - ook politiek correct - dan ook steeds voorrang behouden volgens  Art 12.4 bis...

Maar zoals we weten worden vele B17´s schandalig misbruikt buiten de bbk op 70- en zelfs op 90-wegen  :o :P

Ik kan me eveneens herinneren dat er ook nog extra-haaientanden vóór het dwarsen van zo´n fietspad zouden moeten staan, als men ze nog ziet... mss beter als die dunne fietspadmarkeringen...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 02 februari 2009 - 20:35:07 »
 Re: aanrijding met 14 jarige fietser
« Antwoord #24 Gepost op: Dinsdag 25 November 2008 - 22:41:36 (GMT-1) » 

--------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer,

In antwoord op uw e-mail waarin u de vraag stelt hoe het nu precies zit met de voorrangsregeling op kruispunten met voorrang van rechts en waar een doorlopend fietspad is aangebracht, heb ik de eer u het volgende mee te delen.

Indien het een kruispunt betreft waar voorrang van rechts geldt zonder alsdusdanig te zijn gesignaleerd, is er geen discussie.

Indien het een kruispunt betreft waar de voorrang aan rechtsregel wordt bevestigd door het verkeersbord B17 geldt hetzelfde, art. 6.2 van het verkeersreglement is hier niet van toepassing. Het verkeersbord B17 wordt immers geplaatst ter bevestiging vd voorrang van rechtsregel. Het art.6.2 heeft slechts toepassing wanneer een verkeersbord wordt geplaatst met het doel af te wijken van de algemene verkeersregels, dit is hier niet het geval, het bord B17 benadrukt enkel een vigerende verkeersregel.

De aanwezigheid van het verkeersbord B17 op kruispunten waar een overlangs fietspad is gemarkeerd kan voor verwarring zorgen bij de weggebruikers en wordt op dergelijke kruispunten dan ook beter achterwege gelaten.  Binnen de Federale Overheidsdienst zal worden onderzocht of een wijziging van het Ministerieel Besluit van 111076 en/of van het Koninklijk Besluit van 011275 zich opdringt.

Met oprechte hoogachting
Voor de Directeur-generaal, afw.
De directeur,

Anne Meerkens.

F.O.D  Mobiliteit en Vervoer-Dienst Verkeersveiligheid/Verkeersreglementering

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 04 februari 2009 - 15:18:12 »
dat is een persoonlijke interpretatie van een ambtenaar zonder rechtsgrond, noch rechtsgeldigheid
better a bad day at sea
than a good day at the office