Auteur Topic: verlaten bushalte buiten bbk  (gelezen 17333 keer)

wooter

• Gast
Re: verlaten bushalte buiten bbk
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 15:37:42 »
Michele:
Citaat
Volgens Cassatie (april 2006 IIRC) is het voorbijrijden van een op de rijbaan gestopt / wachtend(e) (rij) voertuig(en) een maneuver .

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 15:59:02 »
Michele:
Citaat
Volgens Cassatie (april 2006 IIRC) is het voorbijrijden van een op de rijbaan gestopt / wachtend(e) (rij) voertuig(en) een maneuver .
En wat is daarvan relevant met het topic ?

Dus diegene die wil voorbijrijden moet voorrang geven aan de andere weggebruikers ?  :)
Aan wie allemaal, ook op de wachtende weggebruikers (bus bvb) ?

bvb (nog eens) als ik op het rechtervak van een 3vaks snelweg in de file sta, en een middenvakrijder wilt mij voorbijrijden - volgens cassatie een maneuver, dus valt onder 12.4 1e zin  ;D -  mag ik hem dan zijn weg afsnijden, ik doe ook wel een maneuver (12.4 2e zin), maar ik kom ook nog van rechts hé (12.3.1) !
Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

En cassatie ?

Daarbij hij deed eerst zijn maneuver want ik zag hem aankomen toen ik nog stil stond.   ;D

Citaat
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt. ?

Wanneer schaffen ze nu eindelijk dat maneuvergedoe af ? Tja eigenlijk moet -bijna- de ganse "wegcode" herschreven worden.

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1410.msg13007.html#msg13007 volgens Inazuma...  ::)
Ik ga me een Leopard aanschaffen (de I is ruim voldoende), iedereen die bij mij zo´n maneuver wil plegen -langs links voorbijrijden- , ram ik van de baan ...ik kom namelijk van rechts  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 januari 2009 - 16:48:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 17:43:07 »
Michel, mij moet je niet vertellen dat Cassatie hier een kemel geschoten heeft... Maar dat komt ervan als je eerst twee verschillende betekenissen van een woord gaat gebruiken, en vervolgens de rechterlijke macht in de war raakt.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 17:55:22 »
Het is al een heel oud zeer dat het Hof van Cassatie de term "maneuver" gebruikt als het niet om een maneuver, doch om een gereglementeerde riijbeweging gaat (kruisen, afslaan, inhalen).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 18:28:31 »
Het is al een heel oud zeer dat het Hof van Cassatie de term "maneuver" gebruikt als het niet om een maneuver, doch om een gereglementeerde riijbeweging gaat (kruisen, afslaan, inhalen).

Idd, ... (bijna) bastaardwoord uit het Frans ...

"Maneuver" is zelfs geen AN...

Citaat
ma·noeu·vre [maanu:vre] de, het; v(m) en o -s
 1 handeling waarmee de richting ve schip, auto enz. wordt veranderd: inhaalmanoeuvre
 2 militaire oefening op grote schaal

Citaat
TITRE II: Règles d'usage de la voie publique
 Article 13: Annonce d'une manœuvre 

Avant d'effectuer une manœuvre ou un mouvement nécessitant un déplacement latéral ou entraînant une modification de direction, le conducteur doit indiquer son intention suffisamment à temps au moyen des feux indicateurs de direction lorsque le véhicule en est pourvu ou, sinon, et si possible, par un geste du bras. Cette indication doit cesser dès que le déplacement latéral ou la modification de direction est accompli.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 19:38:59 »
Michel schreef
Citaat
En -volledig- inhalen kan men alleen maar als men zijn rijstrook verlaat, of vergeet ik iets ?

Waarschijnlijk wel  ;)
Er bestaan namelijk rijbanen die niet verdeeld zijn in rijstroken en toch kan je er inhalen. ;)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 19:59:13 »
Michel schreef
Citaat
En -volledig- inhalen kan men alleen maar als men zijn rijstrook verlaat, of vergeet ik iets ?

Waarschijnlijk wel  ;)
Er bestaan namelijk rijbanen die niet verdeeld zijn in rijstroken en toch kan je er inhalen. ;)
:)  Goed gezien, Benny  ;)
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 21:01:29 »
Ja maar jongens.
Hoe zit het nu in mekaar?   Bus of andere auto vertrekt na stilstaan niet na stoppen of parkeren buiten de bbk.

Als je de regels van stilstaan en parkeren leest, staat er dat je uw voertuig zo ver als mogelijk van de aslijn  vd rijbaan moet opstellen.
Buiten de bbk ook op verhoogde bermen op voorwaarde dat je 1.5 m vrijlaat aan de buitenkant vd openbare weg voor voetgangers.

Het verlatenn ve parkeerplaats valt onder maneuvers.
Het verlaten ve een plaats waar men stilstaat niet.

1) stel dat de berm onbruikbaar is en de auto of bus staat stil aan de kant vd rijbaan, mag die auto of bus dan zomaar vertrekken of niet en volgens welk artikel.

2) moet dit voetuig zijn linker pinker gebruiken om te vertrekken gezien zij geen enkele zijdelinkse verplaatsing uitvoeren en gewoon rechtdoor verder rijden.volgens welk artikel?

3)stel dat de berm wel bruikbaar is, mag de halte dan op de rijbaan liggen? want dan voldoe je niet aan de regels voor stilstaan.

4) Kan een auto zomaar vertrekken na stilstand op de rijbaan als er geen bruikbare berm is op het moment dat een andere weggebruiker op de linkse rijhelft voorbijrijdt?
volgens welk artikel wel of niet?

5) Kan je stellen dat de bus stilstaat op de rijbaan om passagiers te laten uitstappen wanneer er een bruikbare berm is?

6) Mijn eerste vraag in dit topic  is nog altijd : volgens welke regel moet de bus of andere auto voorrang verlenen bij vertrek na stilstand op de rijbaan?
     ( Voorheen was het vertrekken na stoppen een maneuver)

Michel heeft gelijk, schaf de maneuvers af en schrijf de regels uit.
Maar wat ondertussen?

Wegcode.be kan geen antwoord geven.
Inazuma was er niet bij en kan de situatie dus niet inschatten.

Hij zegt wel dat de term maneuvers verder gaat dan we denken.

Is er een probleem met de wegcode?
Is een aanpassing vereist en zo ja dewelke?

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 21:35:12 »
het antwoord op al je vragen is al gegeven

de auto mag de bus voorbij rijden als die stilstaat
als de bus zich in beweging zet, wordt dat voorbijrijden ineens inhalen
de bus mag op dat moment zijn snelheid niet opdrijven zolang dat inhaalmaneuver niet beëindigd is

het is redelijk duidelijk inde wegcode, maar ge moet het willen zien
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 21:42:26 »
Maar wat schrijft Inazuma dan allemaal???

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 29 januari 2009 - 22:55:46 »
het antwoord op al je vragen is al gegeven

de auto mag de bus voorbij rijden als die stilstaat
als de bus zich in beweging zet, wordt dat voorbijrijden ineens inhalen
de bus mag op dat moment zijn snelheid niet opdrijven zolang dat inhaalmaneuver niet beëindigd is

het is redelijk duidelijk inde wegcode, maar ge moet het willen zien
Ik volg Sniper, ttz ik schreef het al:

Citaat van: Michel
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

De bus mag zijn snelheid niet opvoeren... en eens 0,1 kmh is het snelheid, en diegene op de linkerstrook is aan ´t inhalen. Dus moet hij quasi blijven staan (of tenminste zo traag vertrekken), zodat de inhalende niet in gevaar gebracht wordt door zijn inhaalweg in te korten ...

Mazda, van voorrang is idd nergens sprake, en idd het maneuver hebben ze geschrapt.

Blijft natuurlijk een rare kemel van cassatie die zegt dat:
Citaat
Volgens Cassatie (april 2006 IIRC) is het voorbijrijden van een op de rijbaan gestopt / wachtend(e) (rij) voertuig(en) een maneuver

Maar cassatie spreekt hier niet van voorrang of wie of welke weggebruiker voorrang heeft, enkel van een (inhaal)maneuver.

Citaat van: Mazda
Ja, ik denk dat Inazuma daar niet meer gaat op antwoorden  ???

Ik zal eens proberen, of een voorrangsregel hier relevant is:

Citaat
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De stilstaande bus komt niet van rechts, maar staat op het punt links ingehaald te worden, dan moet hij zich houden aan de inhaalregel Art 16.7.

Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Welke andere weggebruikers, allemaal ? Neen, -als er geen kp vvr zijn of andere regels-  alleen die die zijn inhaalmaneuver betreffen ( Art 16.4 a) tegenverkeer, en b) al ingehaald worden)

Hey, daar rijdt nog een fietser op het fietspad rechts vd stilstaande bus, stel voor die steekt achter de bus de weg over hij komt van rechts...  ;D, Er is geen fietspad, daar staat een fiets stil aan de rechterrand vd weg... die mag zich dan voor mijn auto ingooien want ik wil hem voorbijrijden = maneuver = geen voorrang op de zelfmoordfietser, neen toch  ;D
Citaat
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg...

Hey, daar staat een auto/bus stil op mijn rijvak (panne ? in - uitladen ? Halte ? Whatever), ik heb geen tegenverkeer en ik wordt niet zelf ingehaald, dan haal ik toch in hé. Is het duidelijke bushalte op de weg, kijk ik wat de bus doet, zodat ik me hou aan de inhaalregels.
Is het een stilstaande auto, kan hij tegen Art 10 verstoten (behalve als hij daar mag stilstaan of parkeren)

Ja als ik inhaal of voorbijrijdt en "volgens Cassatie een (inhaal)maneuver uitvoer", moet ik voorrang verlenen aan het tegenverkeer (1), en ik mag zelf al niet ingehaald worden, dus diegene die me reeds aan ´t inhalen is doet als eerste een maneuver, en die heeft voorrang op mij (2) die een maneuver wil doen door de nog stilstaande bus te willen voorbijrijden/ inhalen als de bus 1 mm beweegt...
Deze (1)+(2) "voorrangsregels" staan weer bij de inhaalregels respect. Art 16.4 a) + b), waar men niet expliciet van voorrang spreekt maar toch anderen eerst moet laten voorgaan of voorrang geven vooraleer men inhaalt.
Citaat
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden; (1)
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen; (2)
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

Citaat
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden. + Cassatie   :P....

Dus 16.4 b) zegt wie het eerst inhaalt en inhalende is - of een maneuver doet - , heeft voorrang op zijn voorligger die hij inhaalt maar die ook een (inhaal) maneuver wil doen, maar geen doet

Stel voor ge wilt een stilstaande bus die op het punt staat te vertrekken - maar ge weet het niet - voorbijrijden/inhalen dus ge doet een maneuver, de bus doet geen maneuver (geschrapt).

Dus diegene die een maneuver doet, kan voorrang hebben op iemand die geen maneuver doet.
Volgt ge deze wat (te ver) gezochte redenering ?

Volgens mij volstaat (voorlopig) Art 16.7, Mazda.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 januari 2009 - 00:03:09 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 00:36:21 »

Volgens mij gaan we Inazuma hier niet veel meer zien.

Hij heeft het, naar eigen zeggen, bij Wegcode verkorven, en heeft hier ook al enkele gele kaarten verdiend, die eigenlijk rode kaarten hadden moeten zijn. Alleen bij Eugeen kan hij als éénoog onder de blinden nog enisgszins standhouden.

Het is bijzonder spijtig: de man beschikt over een zeer uitgebreiide kennis van vekeersrecht, doch overduidelijk niet over de minimale eigenschappen om ze op een sociiaal verantwoorde manier over te brengen. Enige forumregels en -etiquette lijken aan hem niet besteed te zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 06:53:36 »
Ok, dank u Sniper en Michel voor de zeer volledige uitleg.

wooter

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 08:40:30 »
LOL Jozef, nu gaan we Ina verslijten als trol en ik als een man met forumetiquette :D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #59 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 16:55:29 »
Ik moet het toch ook eventjes opnemen voor Inazuma. Geloof mij, hij speelt geen spelletjes en hij zegt gewoon eerlijk wat hij vindt.