Auteur Topic: Wegmarkering : aanduiding van parkeerplaatsen  (gelezen 4158 keer)

Offline Rudi

• Expert
  • Geslacht: Man
Wegmarkering : aanduiding van parkeerplaatsen
« Gepost op: vrijdag 23 januari 2009 - 09:44:16 »
Op een posting op "wegcode.be" reageerde een lid op mijn bemerking dat parkeerplaatsen aangeduid door metalen spijkers geen wettelijke wegmarkeringen zouden zijn. Als ik de wegcode er vlug op nalees spreekt men daarin over oranje spijkers die als tijdelijke wegmarkering mogen gebruikt worden. Als ik de term "spijkers" in de zoekfunctie hierboven inbreng krijg ik 1 verwijzing, inderdaad over oranje spijkers. Mijn vraag gaat over de ronde metalen spijkers die nu meer en meer ingang vinden bij heraanleg van parkeerplaatsen.

Iemand heeft er mij toen terloops op gewezen dat deze wegmarkering (aflijning van parkeerplaatsen) door middel van spijkers geen wettelijke grondslag zou hebben. Spijtig genoeg kan ik deze posting op "wegcode.be" niet terugvinden.

Wie weet er meer over?........en  Mogen witte klinkers gebruikt worden?

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Wegmarkering : aanduiding van parkeerplaatsen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 januari 2009 - 19:28:02 »
 plaatsingsvoorwaarden 1976

Artikel 15: Overlangse voorlopige markeringen die de rijstroken aanduiden.

1° De doorlopende streep wordt als volgt aangegeven :

ofwel door twee overhoeks geplaatste reeksen oranje spijkers.>
Tussen een spijker van één reeks en de dichtstbijgelegen spijkers van de andere reeks is er ongeveer 0,60 m tussenafstand, overeenkomstig plaat 2 van bijlage 4 tot dit besluit;

ofwel door een oranje doorlopende streep van ongeveer 0,20 m breedte op de autosnelwegen en 0,15 m op de andere wegen.
2° De onderbroken streep wordt als volgt aangegeven :

ofwel door groepen van vijf oranje spijkers. Tussen de spijkers is er ongeveer 0,60m tussenafstand, tussen de groepen ongeveer 10 m, overeenkomstig plaat 2 van bijlage 4 tot dit besluit;

ofwel door een oranje onderbroken streep van ongeveer 0,20 m breedte op de autosnelwegen en 0,15 m op de andere wegen, overeenkomstig de bepalingen van artikel 14.3.
19.4. Markeringen van parkeerplaatsen. 

In een parkeerzone of in een parking zijn de strepen die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan, ongeveer 0,10 m breed.

De strepen mogen worden beperkt tot de hoeken van deze plaatsen.

De markering van parkeerplaatsen gedeeltelijk of volledig op de verhoogde berm of het trottoir, is slechts toegestaan voorzover aan de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook voor de voetgangers blijft van ten minste 1,50 meter.

Antwoord.
Oranje spijkers mogen alleen gebruikt worden om voorlopige markeringen aan te brengen. (rijstroken)
Andere spijkers zijn niet voorzien.
Parkeerplaatsen buiten de rijbaan worden aangegeven met dunne witte strepen of hoeken.
Parkeerplaatsen op de rijbaan moeten in een parkeerzone worden aangebracht met dunne witte strepen of hoeken,
      de parkeerzone zelf wordt aangegeven door een dikke witte streep, de denkbeeldige rand vd rijbaan

« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 januari 2009 - 19:29:36 door mazda »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 25 januari 2009 - 18:39:16 »
Iemand heeft er mij toen terloops op gewezen dat deze wegmarkering (aflijning van parkeerplaatsen) door middel van spijkers geen wettelijke grondslag zou hebben. Spijtig genoeg kan ik deze posting op "wegcode.be" niet terugvinden.

Dat kan best een post van mij geweest zijn die intussen samen met alle andere verwijderd is.
Er is zo eens een vraag in de Vraagbaak geweest over dergelijke spijkers op een marktplein aangeduid als parking.

De ronde metalen spijkers die je tegenwoordig op almaar meer wegen tegenkomt, zijn niet voorzien in de wegcode, en gelden dus niet als verkeersteken.
Zo rij ik hier zonder enig schuldgevoel over het "fietspad" met de politie achter me.

Citaat
Wie weet er meer over?........en  Mogen witte klinkers gebruikt worden?

Nergens staat dat de wegmarkeringen in witte verf moeten uitgevoerd worden.
Wel dat de markeringen wit moeten zijn (op de voorlopige markeringen na).
Witte klinkers kan dus.
« Laatst bewerkt op: zondag 25 januari 2009 - 18:41:11 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rudi

• Expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: zondag 25 januari 2009 - 23:39:48 »
@ inazuma : Je geheugen doet het prima. Nu weet ik ook weer met zekerheid dat jij het was die mij dit antwoord op Wegcode.be hebt gegeven. Dank je nogmaals, ik gebruik dit , samen met de inbreng van Mazda, in mijn antwoord naar het bedrijf dat de studie in Lennik zou gemaakt hebben. Zij beweren immers dat spijkers rechtsgeldige parkeermarkeerders zouden zijn. Het zal wel ergens een misverstand zijn maar intussen liggen ze wel op de Markt.

Over al de rest dat er fout loopt zal ik eens een thriller-moordroman schrijven. Hoofdpersonnage zou een scizofreen verkeersdeskundige zijn bij voorbeeld. :D