Dat ze niet weten dat ze geen voorrang hebben aan de fietsoversteekplaats is een gevolg van de zeer slechte communicatie naar de zwakke weggebruikers toe. Daar hebben ze het alleen maar over de rechten deze hebben, niet de plichten om hun eigen lijf te redden. Dat van die voorrangregels is ook schrijnend.
In Nederland is het vrij simpel geregeld. Meestal heb je voorrang op de fietspaden tenzij je een drukke kruising met verkeerslichten nadert. Waar je op het fietspad voorrang hebt (bijna overal) zo aangegeven met haaietanden en stopborden.
Dat is duidelijk, iedereen weet waar hij aan toe is.
Toen ik hier mijn eerste jaar in België zat dacht ik dat die fietsoversteekplaatsen gewoon een variant waren van een fietspad. Die indruk wordt namelijk gewekt, het is zelfs de intentie van de wetgever dat wij het gevoel hebben dat het een fietspad is.
Pas bij het leren van de theorie kwam ik er achter dat het niet zo is.
Logisch dat veel jongeren ook denken dat het gewoon een fietspad is.
Het probleem is dat de automobilisten weten dat het geen fietspad is en dat ze geen voorrang hoeven te verlenen, al is het wel verstandig om zeer behoedzaam zo'n fop te naderen.
Fietser denkt dat hij voorrang heeft op fop, automobilist weet dat de fietser geen voorrang heeft.
Raad eens wat het gevolg is.
CRASH!
Of vervang fietsoversteekplaatsen door fietspaden (krijgt mijn steun) of verwijder ze. Dit geeft alleen maar extra doden. Met dank aan het fantasietje van een Belgische minister van mobiliteit. Kan iemand mij uitleggen hoe het mogelijk is dat België nog steeds haar eigen fantasietjes invoert terwijl Europa probeert de wetten te harmoniseren? Niet echt verantwoordelijk lidmaatschap van zo'n grote alliantie.
@Benny
Hoe kan dat nu dat de leraren de theorie niet kennen?
Zijn er geen boekjes met werkstukken voor gemaakt.
Toen ik naar de lagere- en middelbare school ging kregen we zo veel van dat soort onderwerpen, steeds met boekjes die landelijk werden verspreid zodat de informatie correct was.
Bovendien, zo moeilijk is het allemaal toch niet. Tuurlijk, er zitten grote hiaten in de wegcode en er is al die zever met verschil tussen wet en uitspraak rechter maar de basisregels en borden zijn niet zo moeilijk om te begrijpen, ik snap niet dat de leraren dat niet kunnen uitleggen.
Ik ben het met JC eens dat het goed is als het onderwijs voor sommige zaken experts aantrekt al moet je dan wel heel goed opletten dat ze ook voldoende goed kunnen communiceren.