ik ben blij dat je zo volledig bent
maar
het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan
dus
als iemand van een fietspad op de rijbaan komt moet hij toch voorrang verlenen aan de weggebruikers die zich reeds op de rijbaan bevinden
dit ongeacht hij een maneuver uitvoert of niet
ze hadden maar het fietspad een deel van de rijbaan moeten laten
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
Ge bewijst de onduidelijkheid van Art 12 nog eens... het laat zich eveneens moeilijk lezen...
Uw uitleg klinkt bijna logisch Sniper, maar volgens de -lappendeken- is het niet zo, want ge knipt er een stuk lap uit:
ttz
ge citeert de 2e zin van Art. 12.3.1 onvolledig hé, de betekenis is anders als ge ze volledig citeert (ge ziet dat
dubbelpunt toch wel staan, in uw citaat valt het minder op
)
12.3.1. - ...
- De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt :
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
B1 B5
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen....
Waar staat daar een
B1-tje of een
B5- tje en
haaientanden waar het fietspad in de rijbaan vloeit ?
(zie vb-foto onderaan als een fietser zelfs zijn voorrang verliest op een doorlopend fietspad...)Art 12 moet ge ook in de ganse context begrijpen; lees eens achtereenvolgens:
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen
Het gaat over de verplichting voorrang te verlenen bij het gebruik van de openbare weg, waar het fietspad deel van uitmaakt (Art 2.7)
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Daar is weinig aan toe te voegen, wie een maneuver wil doen, moet voorrang verlenen aan de andere -
openbare- weggebruikers
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg (ook fietspad) of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
Een fietser die het einde van een fietspad "schuintjes" de rijbaan oprijdt - én geen B1 of B5 of whatever voor zich heeft - moet geen voorrang verlenen, want hij doe geen manoeuvre...
Hij moet zelfs
geen teken doen met de linkerarm... want hij doet geen manoeuvre en geen wijziging van richting... want hij rijdt rechtdoor, wat hij doet is eigenlijk de versmalling van de openbare weg volgen door -geleidelijk- een half metertje naar links op te schuiven; want juist voor het obstakel gaat hij geen "45°-bokkensprong" doen.
(ik zou als fietser wel teken doen, en mijn gezond verstand gebruiken en voorrang geven aan een - eigenlijk inhalend - sneller voertuig..., maar hier gaat het om de "theorieregeltjes" van Art 12, en als we Art 16 er nog gaan bijhalen...
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen:
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
Dus er kan gevaar komen van een eventuele fietser op een eindigend én aanliggend fietspad die ik inhaal op de openbare weg, waar het fietspad deel van uitmaakt ... zzz.. enz)Dus zelfs aan
Art 13 is de (eventuele) fietser (volgens de foto) ook
niet onderworpen.
Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Weet ge wanneer dat fotootje met zinnetje: "Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden" , ingevoerd werd ? In 2003-2004,
en al in 2007 al een lap omgenaaid en een paar gaten gelaten... http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=21
NIEUWE STRAATCODE
Op 8 mei verschenen in het Staatsblad een hele reeks belangrijke wijzigingen in het verkeersreglement. Een deel van de wijzigingen treedt in werking op 1 juni 2003, een ander deel op 1 januari 2004.
Het algemene doel van deze talrijke wijzigingen is de invoering van een nieuw concept, namelijk de zogeheten "straatcode". Deze omhelst een betere bescherming van de zwakke weggebruikers door een beter evenwicht te creëren tussen verschillende categorieën van weggebruikers, ondermeer door het afstemmen van het verkeersgedrag in functie van de omgeving.
De nieuwe code moet meer rekening houden met de plaats, de rechten en de verplichtingen van de verschillende weggebruikers op de openbare weg.
Dus voor de
betere bescherming vd zwakke wegg...
Wat vind ge van dit fotootje:
Een doorlopend fietspad waar de fietser dus zijn voorrang verliest door B1 + haaientanden op de rijbaanbestuurders die het fietspad kruisen...
en waar de voetganger die op het punt staat over te steken wel voorrang zou krijgen..., ah nu weet ik waarom die uitstappen en hun auto duwen...
uhnn** ...
Fietspad zonder voorrang op kruispunt met verkeersbord B1+M1
Let wel op!
Bijkomende signalisatie kan je voorrang ontnemen, zoals een verkeersbord B1 eventueel aangevuld met verkeersbord M1 (zie afbeelding). Dit verkeersbord geeft aan dat je voorrang moet verlenen. Vaak is dit gecombineerd met de zogenaamde haaientanden, een dwarse streep gevormd door witte driehoeken.
http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/nieuwsbriefarchief/1jg1_wegmarkeringen_fietser.jsp?referer=tcm:7-61947-64
**Vraagje: kan er iemand die foto uitvergroten ? Is echt voor in te kaderen, wat daar allemaal aan de hand is...