Als er verkeersborden staan die de voorrang regelen zoals een B9 B15 B1 B5 gaan deze boven de regel van art.12.4bis.
[...]
Het verkeersbord B17 regelt de voorrang niet. Het bord B17 staat niet in artikel 12.
De betekenis van de verkeerstekens maakt uitsluitend het voorwerp uit van de artikelen 60 tot 77 van het verkeersreglement. Nergens is voorgeschreven dat een verkeersteken ook nog het voorwerp van een ander artikel zou moeten uitmaken om zijn in de artikelen 60 tot 77 bepaalde betekenis te hebben. Er bestaan trouwens heel wat verkeerstekens waarvan nergens anders sprake is in het verkeersreglement.
Het feit dat het verkeersbord B17 niet voorkomt in art. 12 doet dus niets af aan zijn geldigheid als een verkeersbord dat de voorrang regelt, en zoals elk verkeersbord, voorgaat op de verkeersregels.
De voorrang van rechts wordt niet geregeld door verkeerstekens maar door een algemene verkeersregel.
De voorrang van rechts is, bij gebrek aan een andersluidend verkeersteken, toepasselijk uit hoofde van art. 12 OF uit hoofde van een verkeersbord B17.
Vermits al die oude ingewikkelde regels afgeschaft zijn heeft het bord B17 nog alleen de betekenis van het benadrukken van een verkeersregel.
Dat zeg jij. Maar volgens de wegcode is het nog altijd een verkeersbord met betrekking tot de voorrang, met als enige betekenis: voorrang van rechts.
Een verkeersteken kan geen verkeersregel benadrukken, want het gaat er boven.
Waar heb jij gelezen dat dit voor alle verkeerstekens geldt, behalve voor het verkeersbord B17?
De verkeersborden D7 D9 zijn verkeerstekens die eventueel de plaats op de openbare weg vd fietser kunnen laten afwijken van de algemene regel plaats op de openbare weg.
Deze borden gaan boven de algemene regel ivm de plaats op de openbare weg.
Neen, de verkeersborden D7 en D9 houden geen enkele betekenis in met betrekking tot de plaats van de fietsers op de openbare weg. Deze laatste maakt het voorwerp uit van verkeersregels vervat in artikel 9 van het verkeersreglement.
De borden moeten per artikel waartoe ze behoren bekeken worden.
Zoals reeds gezegd, zijin er heel wat verkeerstekens die geen verband houden met andere artikels dan dat waarin hun betekenis bepaald wordt.
Je moet omgekeerd te werk gaan. Je moet vertrekken van de betekenis van een verkeersteken, en dan alle verkeersregels laten vallen die er strijdig mee zijn, want verkeerstekens gaan boven verkeersregels.
De verkeerstekens voorrang horen bij de voorrang. ART 12 spreekt niet over een B17.
Dat is mogelijk wat jij zou willen, maar dat is niet zo. Er zijn trouwens veel meer artikels dan alleen maar art. 12 waarin voorrangsregels bepaald worden.
Als je al die borden door mekaar gaat halen in de hierarchie wordt het natuurlijk een chaos.
Het is niet moeilijk, het is gemakkelijk: alle verkerstekens (verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen) gaan boven alle verkeersregels (op één uitzondering na, maar daar ga ik het hier nu niet over hebben om het niet te ingewikkeld te maken).
De fout die men in de belgische wegcode maakt is om al die borden nog eens te herhalen in het hoofdstuk verkeersborden, in plaats van bij elk artikel een overzicht te geven van de betreffende borden.
Volgens mij is de grootste fout met betrekking tot het Belgisch verkeersreglement dat men het niet van het eerste tot het laatste artikel in de stoof smijt en door ernstige mensen laat herschrijven.