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Idd, maar ik denk dat het ook met de (jarenlange) lakse handhaving iets te doen heeft,
men kan het niet zó flitsen hé Maar ook en én, ttz aan de koppige beterwetermentaliteit van de modale bestuurder.
Vb Duitsland:
in 1984 al bij de invoering van een boetegeld van 40 DM - én de nodige handhaving - steeg het in enkele jaren "zeer snel" van 60% naar 90 %.http://www.wdr.de/themen/kultur/stichtag/2004/08/01.jhtml
Weil sich die Statistik nicht bewegt - weder die der Verkehrstoten noch die der Gurtmuffel - greift Verkehrsminister Werner Dollinger zur Sanktion: Ab dem 1. August 1984 ist ein Bußgeld von 40 DM fällig, wenn man ungegurtet erwischt wird. Die Maßnahme wirkt sofort: Schlagartig steigt die Anschnallquote von 60 auf 90 Prozent. Was jahrelangen Aufklärungskampagnen unter dem Motto "Erst gurten - dann starten" nicht gelang, schafft der Griff ins Portmonee. Die Rate der Gurtmuffel hält sich allerdings auch nach dreißig Jahren noch konstant bei zehn Prozent. Wer unangeschnallt mittlerweile 30 Euro Verwarnungsgeld riskiert, gehört laut Einschätzung von Verkehrsexperten meist zur unbelehrbaren Gruppe der Raser und Drängler. Stand: 01.08.04
D: in 2004 al bij 94% voor- en 90 % achterzetels... maar de laatste onverbeterlijke beterweters wegen het zwaarst...
http://de.wikipedia.org/wiki/Sicherheitsgurt
In Deutschland lagen die Anlegequoten von erwachsenen PKW-Insassen im Jahre 2004 bei 94 % auf den Vordersitzen und bei 90 % auf den Rücksitzen. Die Gesamtsicherungsquoten von Fahrern mit Lkw im Güterkraftverkehr lag im Jahre 2004 bei 57 %. Dabei nimmt mit der Größe und Schwere der Fahrzeuge die Quote ab. Die Gesamtsicherungsquote bei Kindern lag im Jahre 2004 bei 98 % wobei die kindgerechte Sicherung jedoch nur 74 % beträgt.
Ik had een *link waar het in Be in 2001 nog bij 58/45 % lag... nu 77/73 %, tja, daar hebben we nog + 20 % "gratis" minder-doden-en...-potentieel, van een dag op de andere zelfs.
*: http://bivvweb.ipower.be/comm/via%20secura/VS_73_NL.pdf page 8 tabel linksonder
VOORAL aan die stijging van de gordeldracht hebben we namelijk onze verbeterde verkeersslachtoffersstatistieken te verdanken, ook "toevallig" sinds 2001 toen men toch stillekens begon met gordelhandhaving, ik weet niet of men toen dadelijk beboet werd?
Iemand ervaring hiermee ? Ik ben nog nooit - of mij niet bewust - op gordeldracht gecontroleerd...
Waarom lees ik dat zo zelden in de media ?
het dagelijks geflits is daar tegenover te verwaarlozen...